تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منزلت مردم را در نزد ما، از اندازه روايتشان از ما بشناسيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813060475




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسکن مهر در راستاي کالايي کردن انسان ها اجرا شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ آذر ۱۳۹۴ (۱۱:۲۶ق.ظ)
وزير راه و شهرسازي: مسکن مهر در راستاي کالايي کردن انسان ها اجرا شد موج - تنها نتيجه طرح هايي مانند مسکن مهر کالايي کردن انسان و حبس آن در چهارديواري خانه هاي مسکن مهر بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، وزير راه و شهرسازي در پانزدهمين همايش سياست هاي توسعه مسکن با بيان اين مطلب گفت: مهمترين مسئله در شرايط بحران اقتصادي که در حال حاضر کشورمان با آن گرفتار است موضوع مسکن با عنوان مقوله پيش ران اقتصاد و بازگرداندن رونق اقتصادي به کشور است.
وي افزود: در کشور ما که نه جمعيت به صورت متعادل و همگون در شهرها پخش شده و نه عدالت اجتماعي و شهري آن طور که بايد و شايد در کشور ما برجسته شده است مسئله مسکن موضوعي است که به تمامي جنبه هاي زندگي انسان چه اجتماعي و چه محيط زيستي گره خورده است.
آخوندي ادامه داد: ساخت شهرهاي جديد بدون توجه به مسئله حمل و نقل، افزايش زمان خانه دار شدن خانواده ها از جمله مسائلي است که نبايد اهميت آنها را فراموش کرد.
وزير راه و شهرسازي گفت: تمامي اين اتفاقات نيز در شرايطي اتفاق مي افتد که کشور در حالت رکود تورمي بسيار زياد قرار دارد و به دليل وجود تنگناهاي مالي نهادهاي مالي نمي توانند وام مورد نياز مردم را پرداخت کرده و مشکل خريد مردم و بهبود توان مالي آنها را حل کنند.
آخوندي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين که در 10 سال گذشته به مردم به عنوان کالا نگاه شده است، گفت: متاسفانه دولت نهم و دهم در موضوع مسکن مهر به کالايي کردن انسان پرداخته و مسکن مهر از بزرگترين و مهمترين نمونه هاي تبديل انسان به کالا است.
آخوندي ادامه داد: کالايي شدن انسان در کشوري با تمدن کشور ما در عين حال که بسيار مهم است بسيار صحيف است
گرايش به کمي کردن و تبديل هر چيزي به عدد و رقم در حوزه انساني خطر بسيار جدي است و من تلاش کرده ام در دو سال گذشته شديدا از آن بپرهيزم.
وي تاکيد کرد: حتي در کشورهاي سوسياليستي نيز اين حد افراطي کالايي کردن که در کشور ما تحت عنوان مسکن مهر نيز انجام شد وجود ندارد.
وي اظهار کرد: هنوز هم عده اي به دنبال آن هستند تا از چنين اقدام ناعادلانه اي از جنبه فرهنگي و اجتماعي دفاع کنند که البته قابل دفاع نيست.
آخوندي عنوان کرد: اگر چنين موضوعي و در کنار آن کالايي شدن انسان ها در دانشکده اي مانند دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران که مدعي فرهنگ است بررسي نشود هر لحظه بيمه آن مي رود که عده اي با گرايشات پوپاليستي چنين طرح هاي خانمان براندازي مانند مسکن مهر را در کشور تغيير کنند.
وزير راه و شهرسازي در بخش ديگر سخنان خود به شهر فروشي اشاره کرد و گفت: کلان شهري مانند تهران به کارگاهي بي پايان و بي هدف و تنها به دليل اهداف سوداگرانه تبديل شده است که نتيجه اين حجم عظيم ساخت و ساز ايجاد شهر امن و آرام براي شهروندان نيست.
آخوندي گفت: حق مردم نيست که در شهري زندگي کنند که در حال فروش است و در نهايت به شهري بدقواره و بي قواره تبديل مي شود که نه تنها آرامش و امنيت ندارد بلکه ساکنان آن نمي توانند آينده اي در آن ببينند.
وزير راه گفت: ما در يک هرج و مرج گسترده برنامه ريزي گرفتار شده ايم و بايد به دنبال راه حل هاي اجرايي براي حل اين مشکل باشيم زيرا راه حل هاي ساده انگارانه نه تنها مشکلي را حل نمي کند بلکه معضلي به معضلات اضافه خواهد کرد.
آخوندي گفت: ما در حال حاضر در معادله اي قرار گرفته ايم که يک وجه آن شهر فروشي و وجه ديگر آن مداخله در زندگي مردم است. من پيشنهاد مي کنم که همه به ايده شهر برگرديم شهري که بر پايه ايده زندگي، آرامش و رفاه بنا شده و ساکنان آن مي توانند آن را به نسل هاي بعد منتقل کرده و حيات و زندگي در آن تداوم پيدا کند.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: ساخت شهرهاي جديد بدون توجه به حمل و نقل اين شهرها موضوع ديگري است که کمتر به آن توجه شده است ما در سه دهه گذشته فراموش کرديم که شهر و حمل و نقل مفهومي يکپارچه هستند و ما آنها را از يکديگر تفکيک کرديم.
آخوندي تصريح کرد: نتيجه تفکيک شهر و حمل و نقل اين شد که ما در حال حاضر رابطه مرکز شهر و پيرامون آن را از دست داديم.
وي ادامه داد: بايد به مفهوم شهرسازي و حمل و نقل به عنوان يک مفهوم يکپارچه نگاه شود و ما شهرها را بر پايه حمل و نقل بنا کنيم.
وي در بخش ديگري از سخنانش به وجود 18 ميليون شهروند ساکن در سکونتگاه هاي غيررسمي اشاره کرد و افزود: در صورت اتمام پروژه هاي مسکن مهر در کشور اين آمار افزايش پيدا خواهد کرد.
آخوندي راهکار خروج از وضعيت دشوار اقتصادي را راهکارهاي ساختار و نهادي در بخش مسکن دانست و گفت: مي بايست نهادهاي مالي مورد توجه قرار يگرند به عنوان مثال براي اينکه بتوانيم شهرهاي جديد بسازيم بايد انواع صندوق تضمين زمين و ساختمان را تقويت کنيم.
آخوندي ادامه داد: صندوق پس انداز و تسهيلات و به طور کلي سيستم پس انداز و تسهيلات نيازي است که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وي افزود: به عنوان مثال وجود صندوق تضمين کيفيت يکي از اساسي ترين نيازهاي خريدار و سازنده است و البته در کشور ما هنوز چنين صندوقي تشکيل نشده است. از سوي ديگر به انواع نهادهاي مالي براي خروج مسکن از رکود داريم نهادهاي مالي مانند نهاد پس اندازي، نهادهاي مالي پروژه محور و نهادهاي مالي بازارمحور. که امروز نياز به آنها بيش از هر زمان ديگر احساس مي شود.
وزير راه تاکيد کرد: امروزه وضعيت مسکن در اقتصاد به فرصتي در عين چالش تبديل شده است وجود رکود بسيار زياد در اين بازار موجب شده است تا به نکته اي کليدي که تاکنون مورد بحث کارشناسان بوده است توجه کنيم.
آخوندي گفت: امروزه در اقتصاد کشور چه در بحث کلان و چه در بحث اقتصاد خرد در وضعيت بحراني قرار داريم و حتي جاي آن دارد که براي شفافيت وضعيت اعلام وضعيت فوق العاده کنيم.
وي ادامه داد: در حال حاضر شرايط اقتصادي کشور به گونه اي نيست که بتوانيم با وعده هاي دل خوش کن اميد را به جامعه تزريق کنيم.
وي گفت: برخي اعلام مي کنند که در بحث مسکن کشور ما دچار مازاد عرضه شده است من به اين افراد مي گويم اگر منظور شما از مازاد عرضه، عرضه مسکن در بازار سوداگرانه و با قيمت هاي هنگفت است شايد از نظر شما بازار عرضه داشته باشيم. اما اگر به تقاضاي واقعي جامعه توجه کنيم در واقع ما در بخش مسکن کمبود عرضه هم داريم که البته نمي توان با ارقام کلان در مورد آن صحبت کرد.
وزير راه و شهرسازي به مسئله مداخله دولت در امر مسکن اشاره کرد و افزود: در اين ميان دو نوع تفکر وجود دارد. برخي به دنبال مداخله مستقيم دولت هستند که نتيجه آن طرح هايي مانند مسکن مهر خواهد بود. اما از سوي ديگر برخي مي خواهند درباره غبار ساخت و ساز با شهرفروشي به شهر برگردد تا از اين طريق به قول آنها رونق به بازار مسکن بازگردد که البته اين نيز ايجاد بازار سوداگرانه و حضور دلالان مسکن را چند برابر مي کند.
وي ادامه داد: من پيشنهاد مي کنم که در خصوص حوزه دخالت دولت به يک اجماع برسيم به صورتي که بتوانيم همزمان دخالت محدود دولت بر اجراي پروژه هاي ساختماني و عمراني را در کنار استفاده از اعتبارات بخش خصوصي داشته باشيم.چنين اجماعي چند اصل دارد. اول آن که مداخله دولت در آن محدود است و دوم آن که مداخله دولت در نهاد سازي وجود دارد و شامل دخالت مستقيم دولت در پروژه ها نمي شود.
وي تاکيد کرد: در شرايط رکود اقتصادي کشور بايد به بخش مسکن به عنوان يک موتور محرک نگاه کرد که نتيجه آن استفاده از بانک ها و نهادهاي توسعه اي براي کمک به برون رفت هر چه سريعتر رکود نگاه کرد.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: چنين اجماعي در بخش سياست زمين نيز بايد صورت گيرد تا بتوانيم جلوي شهر فروشي را بگيريم.
وي گفت: شهر فروشي با ظاهر عرضه مازاد باطني سوداگرانه دارد و چنين مسئله اي موجب مي شود تا قيمت زمين در برخي نقاط تهران يک شبه به متري بيش از 15 ميليون تومان افزايش يابد.
اين مقام مسئول تاکيد کرد: اين اجماع بايد تدريجي به وجود آيد و شهرها بايد توسط ساکنان همان شهرها تامين مالي گردند.
آخوندي به منابع شهرداريها از محل فروش عوارض ساختماني اشاره کرد و افزود: 65 درصدي که شهرداري ها از محل فروش عوارض ساختماني درآمد دارند در واقع فروش آينده شهر است. در حالي که درآمد شهرداريها بايد از محل خدماتي باشد که به شهروندان ارائه مي دهند.
وي به کنترل ميزان تورم در بخش مسکن اشاره کرد و گفت: تورم بخش مسکن در دو سال گذشته از تورم عمومي کمتر شده و چنين مسئله اي نتيجه کنترل فعاليت هاي سوداگرانه در بازار مسکن است.
وزير راه در خصوص ادامه خانه سازي و ساخت و ساز در کلان شهرها گفت: اساسا خانه سازي جديد در کلان شهرهايي مانند تهران و مشهد پسنديده نيست و حجم اين ساخت و سازها مي بايست در شهرهايي با جمعيت 300 هزار نفر سرازير شود.
وي به بحث بازآفريني شهري اشاره کرد و گفت: ما در وزارت راه و شهرسازي به انديشه طرح هاي بازارآفريني شهري بيش از ساخت توجه کرده ايم.
وي مفهوم ايران شهر را شهر مطلوب زندگي انسان ها دانست و افزود: در شهرسازي بايد جنبه هاي هويتي انسان ها بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن