تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوشى و آسايش، در رضايت و يقين است و غم و اندوه در شكّ و نارضايتى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815384195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارزش گذاري نوآوري ها در بازارهاي مالي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ آذر ۱۳۹۴ (۱۰:۱۵ق.ظ)
ارزش گذاري نوآوري ها در بازارهاي مالي موج- با توجه به جايگاه امروزي دارايي‌هاي فکري در تجارت جهان و نقشي که اين دارايي‌هاي ارزشمند مي‌تواند در توسعه و کسب درآمد بيشتر براي بنگاه‌هاي کوچک و بزرگ اقتصادي و دولت‌ها داشته باشد، شناسايي و مديريت اين نوع دارايي‌ها از اهميت به سزايي برخوردار شده است.
در يک تعريف کلي مي توان نوآوري را به کارگيري ايده‌هاي نوين ناشي از خلاقيت دانست. در واقع به پياده ساختن ايده ناشي از خلاقيت که به صورت يک محصول ياخدمت تازه ارائه شود، نوآوري مي گويند. دارايي‌هاي فکري نيز به دارايي‌هاي حاصل از خلاقيت‌هاي فكري و نوآوري انسان اطلاق مي‌شود كه عمدتاً در دو زمينه کلي صنعتي (نظير اختراعات، طرح‌هاي صنعتي، علائم و نام‌هاي تجاري) و ادبي و هنري (نظير آثار مكتوب، نرم افزارهاي رايانه‌اي،موسيقي، شعر، فيلم و مجسمه‌سازي) هستند.
امروز نوآوري، از مهم‌ترين عوامل رشد اقتصادي هر جامعه اي است. با توجه به جايگاه امروزي دارايي‌هاي فکري در تجارت جهان و نقشي که اين دارايي‌هاي ارزشمند مي‌تواند در توسعه و کسب درآمد بيشتر براي بنگاه‌هاي کوچک و بزرگ اقتصادي و دولت‌ها داشته باشد، شناسايي و مديريت اين نوع دارايي‌ها از اهميت به سزايي برخوردار شده است و به عنوان مهم‌ترين مزيت‌هاي رقابتي سازمان‌ها ياد مي‌شود. با ورود به اقتصاد دانشي در چنين اقتصادي، موفقيت سازمان‌ها به ميزان قابل‌توجهي به توانايي مديريت و به‌کارگيري اين‌گونه دارايي‌ها و خلاقيت‌ها، بستگي دارد. براي مديريت اين دارايي‌ها، ابتدا ‌بايستي آنها را شناسايي، اندازه‌گيري و قيمت‌گذاري کرد. حال آنکه ارزش‌گذاري اين‌گونه عوامل نامشهود بسيار دشوار است.
ارزش گذاري اين گونه دارايي ها براي عرضه کننده و تقاضا کننده اين محصولات موضوع و چالشي اساسي است. تجربيات جهاني نشان داده است يکي از بهترين راه‌حل‌هاي اين مساله وارد کردن دارايي‌هاي نامشهود و ايده‌هاي خلاقانه به بازار سرمايه از طريق راه‌اندازي بازاري ويژه براي اين منظور است. در همه کشورهاي جهان همه ساله از سوي کارآفرينان، نخبگان علمي وکارآزمودگان تجربي صدها اختراع، نوآوري و اکتشاف از طريق عرضه در اين بازارها تأمين مالي و عملياتي مي‌شوند. در واقع کشورهاي داراي اقتصاد دانش‌محور رشد و توسعه صنعتي خود را مديون همين بخش (بخش ايده‌ها، فناوري و اختراع) هستند.با توجه به اهميتي که ايده‌هاي جديد براي اقتصاد در حال پيشرفت ايران دارد، اين بازار توجه بيش از پيش را طلب مي‌کند.
ارزش‌گذاري دارايي‌هاي نامشهود (اعم از برند،دانش فني، فناوري، دارايي فکري، حقوق مالکيت معنوي و...) با وجود اين که ماهيت فيزيکي ندارند اما به عنوان يکي از عوامل اساسي و بسيار مهم در توليد ثروت و سودآوري به‌حساب مي‌آيند. اين نوع دارايي‌ها از منابع بلندمدت در ايجاد ارزش براي هر کسب و کاري محسوب مي‌شوند.
با توجه به شرايط پيش رو و جريان سرمايه ها به سوي کشور در صورت توافق قريب الوقوع هسته اي، نياز به شناسايي و عملياتي کردن ايده‌هاي نو و توسعه صنايع استراتژيک بيش از پيش احساس مي‌شود که مي‌توان با تسهيل شرايط عملياتي کردن نوآوري‌هاي داخلي و حمايت از نخبگان کشور راه براي توسعه کشور و صنايع پيشرفته باز کرد.

روش هاي ارزش گذاري در بازارهاي مالي
براي ارزش‌گذاري دارايي‌هاي فکري و دانش فني حسب حوزه کاربرد و مخاطبان و ذي نفعان از فرايند و مدل‌هاي متفاوتي استفاده مي‌شود و گزارشگري آن نيز ساختارهاي متفاوتي دارد. به‌طور کلي شيوه‌هاي زير در ارزش‌گذاري دانش فني و دارايي‌هاي فکري و نامشهود استفاده مي‌شود:

رويکرد بازار: در اين رويکرد با توجه به قيمت تعيين شده در بازار رقابتي، اقدام به ارزش‌گذاري دارائي‌هاي فکري مي‌کنند. درواقع هدف از روش بازاري، ارزش‌گذاري دارايي‌ها به وسيله مطالعه قيمت دارايي‌هاي قابل مقايسه است که بين دو طرف در بازاري کارا به شکل معامله آزاد انجام شده است.
۲) رويکرد هزينه‌اي: مي‌بايست بهاي تمام شده تاريخي تحمل شده از بابت ايجاد دارايي فکري را انباشته کرد. مطابق با استانداردهاي بين‌المللي گزارشگري مالي، تنها مي‌بايست مخارج توسعه و مخارج قانوني (در حقيقت اين دو گروه از مخارج مستقيماً به دارايي فکري قابل رديابي هستند) را در ارزش‌گذاري در نظر گرفت. روش هزينه محور مبتني بر برآورد هزينه‌ ايجاد يا آفرينش نوآوري است.
۳) رويکرد درآمدي: روش درآمد محور مبتني بر ارزيابي منافع اقتصادي حاصل از بهره‌برداري از دارايي مورد ارزش‌گذاري است. در اين روش که عموماً بر جريان درآمدهاي آتي حاصل از به کارگيري دارايي تمرکز دارند، تلاش مي‌شود تا ارزش فعلي درآمدهاي احتمالي برنامه ريزي شده و پيش بيني شده با دخالت دارايي مورد نظر در طول عمر اقتصادي آن محاسبه شود.
4) روش‌هاي ارزش‌گذاري Real Option
روش درآمد محور به دليل در نظر گرفتن جريان درآمدهاي آتي مربوط به يک دارايي که با نرخي مناسب تنزيل شده و ارزش فعلي آن محاسبه مي‌شود، بهتر از دو روش بازار محور و هزينه محور است. با اين حال در اين روش، انعطاف پذيري در تصميمات مديريتي در نظر گرفته نمي‌شود. استفاده از فنوني که بر اساس مفهوم ارزش‌گذاري اختيار معامله‌اند، روشي براي از بين بردن اين نقص است. استفاده از اين روش‌ها در حوزه ارزش‌گذاري دارايي‌هاي فکري بدين معني است که اگرچه سرمايه‌گذاري در آفرينش محصول جديد که از اين پس سازمان مالک آن است در مقايسه با هزينه‌هاي توليدي به کارگيري آن بسيار جزئي است، با اين وجود فرصتي را براي سازمان به ارمغان خواهد آورد که مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد يا در حالت عدم صرفه اقتصادي، از آن صرف نظر شده و مورد استفاده قرار نگيرد.

منبع: واحد خدمات مالي و سرمايه گذاري شرکت تامين سرمايه اميد













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن