واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری تسنیم: محمدعلی مجاهدی در مراسم رونمایی از کتاب گلاب و گل گفت: هر مقوله ای که به نحوی متأثر از قرآن کریم و روایات باشد شعر آیینی است. مفاهیم استقامت، مقاومت، و شهادت نمونه های برجسته موضوعات شعر آیینی است.به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، مراسم رونمایی کتاب گلاب و گل نوشته حاج علی انسانی با حضور غلامعلی حداد عادل، مداحان و پیرغلامان اهل بیت، حاج غلامحسین سازگار، حاج منصور ارضی، حاج محمدرضا طاهری، حاج حسین سازور، حاج غلامرضا سماواتی، حجت الاسلام و المسلمین زائری، حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی، حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد، محمدعلی مجاهدی، موسوی گرمارودی، امیری اسفندقه، حاج حسین آهی، بنیامین بهادری و علاقه مندان در سالن اجتماعات بنیاد فرهنگی رفاه برگزار شد. محمدعلی مجاهدی دیگر سخنران این مراسم بود. او در سخنان خود گفت: برپایی چنین جلساتی می تواند یکی از مصادیق تعظیم شاعران باشد. در تعظیم شاعران اسلامی، بزرگان گفته اند که اگر در باب اعمال دینی قصد قربت حرف اول را می زند در بحث تعظیم شاعران اصولاً تظاهر به شعائر دینی در متن شاعر مذهبی خفته است و حال اگر این موضوع تظاهر هم باشد نه تنها نکوهیده نیست بلکه بسیار خوب هم هست. چرا که تظاهر در تعظیم شاعر نهفته است و این موضوع هیچ منافاتی با بی ریایی ندارد. این مسئولیتی است که بر دوش مسئولان فرهنگی قرار دارد و این رسالت را هرچه بهتر بتوانند انجام دهند بهتر خواهد بود. وی ادامه داد قلمرو شعر آیینی شاید برخلاف اینکه گفته می شود شامل شعر ولایی است، اینگونه نیست. هر مقوله ای که به نحوی متأثر از قرآن کریم و روایات باشد، ما مقدم آن را به عنوان شهروند شعر آیینی گرامی می داریم. از شعر توحیدی به مقوله توحیدی گرفته تا موضوعات حکمت، معرفت، اخلاق، استقامت، شهادت، مقاومت و ... همه در باب شعر آیینی قابل گنجاندن است. این قلمرو وسیع اگر به درستی شناخته شود، آن وقت است که به عظمت شعر دینی در شعر فارسی پی خواهیم برد. مجاهدی به کسایی مرزی اشاره کرد و گفت: این شاعر که در سالهای 342 تا392 زندگی می کرده است، شاعری است که اولین شعر مکتوبی که در ذهن شعر فارسی در حوزه شعر آیینی به ثبت رسیده است را سروده است. اینکه چرا در تقدمی ها شعری ثبت و ضبط نشده است ریشه در عمال شیعی ستیز و منطق گریز که در جای جای ایران بوده است، دارد و لذا می بینیم که تا عاشورای سال 352 خبری از اقامه عزا برای امام حسین(ع) نیست و در عاشورای 352 همزمان با منشور اخلاقی احمد بن دیلمی که در آن گفته می شود باید از امسال اقامه عزا برای حضرت سیدالشهدا به صورت علنی انجام شود. در حقیقت می بینیم که 290 سال بعد از شهادت امام حسین (ع) این واقعه رخ می دهد پس هرچه قبل از این داشته ایم یا از بین رفته است یا سوزانده شده است و یا با خود شاعر به خاک سپرده شده است. بعد از کسایی نیز بزرگان دیگری یکی پس از دیگری در حوزه شعر ولایی حضور پیدا می کنند. این پژوهشگر و نویسنده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استاد انسانی از چهره های پرآوازه، مطرح و ماندگار شعر آیینی روزگار ما هستند. آثاری که ایشان آفریدند چه در مجموعه اول و چه در مجموعه دوم که به نظرم مجموعه دوم متین تر نیز می باشد انصافا توانسته اند نمونه های فاخری از شعر ولایی و آیینی را ارائه بدهند. وی در پایان سخنان خود به شعرهای خوب این مجموعه اشاره کرد و گفت: غزل بیداری ملت ها، غزل گروه تفحص، غزل چنان کوه که پاسخی به سیمین بهبمانی است، همچنین قطعه میعاد سربه داران از محتوا و ساختار قوی برخوردار است.
یکشنبه ، ۱آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری تسنیم]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]