تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل يقين نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812959786




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گاز ايران و روسيه در مسير استراتژيك


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: گاز ايران و روسيه در مسير استراتژيك
رئيس‌جمهور روسيه امروز براي شركت در نشست «مجمع كشورهاي صادر كننده گاز» به تهران مي‌آيد؛ سفري كه دفتر رياست جمهوري كرملين طي بيانيه اي آن را سرآغازي جديد در روابط استراتژيك دو كشور توصيف كرده است.
نویسنده : محمد بابایی 


رئيس‌جمهور روسيه امروز براي شركت در نشست «مجمع كشورهاي صادر كننده گاز» به تهران مي‌آيد؛ سفري كه دفتر رياست جمهوري كرملين طي بيانيه اي آن را سرآغازي جديد در روابط استراتژيك دو كشور توصيف كرده است. بي‌اعتمادي حاكم بر روابط روسيه و ايران پس از مواضع هماهنگ و پايدار دو كشور درباره سوريه تا حدود زيادي كم رنگ شده است.  رهبران دو كشور نه تنها هيچ‌گونه تزلزلي در دفاع از متحد مشترك خود در دمشق نشان نداده‌اند بلكه با تركيب توان‌ نظامي خود عليه تروريسم جبهه قدرتمند و مكملي را در سوريه ايجاد كرده‌اند.
ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه در رأس هيئتي بلندپايه امروز وارد تهران مي‌شود و پس از نشست در «مجمع كشورهاي صادركننده گاز» و ديدار با مقامات كشورمان از جمله رئيس جمهور و مقام معظم رهبري به مسكو بازخواهد گشت تا ميزبان همتاي فرانسوي باشد. بنابر اعلام دفتر رياست جمهوري روسيه، انتظار مي‌رود پوتين در جريان ديدار با سران ايران درباره تمام مسائل همكاري‌هاي دوجانبه ازجمله اقتصادي و بازرگاني، سرمايه گذاري، انرژي هسته‌اي، استخراج و بهره‌برداري از ميادين نفت و گاز و همكاري‌هاي فني- نظامي و نيز مسائل مهم بين‌المللي و نخست حل و فصل سياسي بحران سوريه، اجراي برجام و مبارزه با تروريسم به ويژه داعش مذاكره و تبادل نظر كند.
از آخرين سفر پوتين به تهران (مهرماه 1386) هشت سال مي‌گذارد و در اين مدت تحولات زيادي هم در روابط دو جانبه كشور و بين‌المللي رخ داده است كه فرصت‌ها و تهديدهاي مشترك زيادي براي ايران و روسيه ايجاد شده و همانطور كه در بيانيه كرملين آمده است «روابط ايران و روسيه به سطح مشاركت راهبردي ارتقا يافته است و در عرصه‌هاي مختلف به سرعت گسترش مي‌يابد.» كرملين  در ادامه بيانيه خود آورده است: روابط سياسي گسترده‌اي بين دو كشور برقرار شده و ديدارهاي منظم در سطوح عالي برگزار مي‌شود كه مي‌توان به ديدار اخير علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي با رئيس جمهوري روسيه در شهر سوچي روسيه در حاشيه يك نشست بين المللي اشاره كرد... و از ماه ژوئن سال جاري تاكنون وزيران خارجه دو كشور سه بار با يكديگر ديدار كرده‌اند و ماه آوريل نيز برنامه همكاري‌هاي دو وزارت تا سال ۲۰۱۸ امضا شد. همكاري‌ها ميان دبيران شوراي امنيت ايران و روسيه هم گسترش مي‌يابد و علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ايران ماه آوريل از مسكو ديدار كرد و همزمان همكاري‌هاي پارلماني هم در حال توسعه است و علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي ايران در سفر به مسكو با مقام‌هاي پارلماني روس ديدار و گفت وگو كرد.»
اما مهم‌ترين عرصه همكاري و اتحاد روسيه و ايران درباره بحران سوريه است كه فرصت مناسبي براي هر دو كشور جهت مقابله با تروريسم ايجاد كرده است و به همين دليل انتظار مي‌رود بحران آن كشور يكي از مهم‌ترين دستور كارهاي پوتين در ديدار با مقامات كشورمان باشد.
از زمان آغاز بحران اين كشور تهران و مسكو با مشكوك خواندن ناآرامي‌هاي سوريه از بشار اسد به عنوان رئيس جمهور قانوني سوريه حمايت به عمل آورده‌اند. پس از گذشت چهار سال و افزايش تهديدهاي تروريستي ايران و روسيه فعاليت‌هاي نظامي خود در سوريه را تشديد كرده‌اند و توانسته‌اند جبهه مكمل و قدرتمندي ايجاد كنند. وب سايت بازفيدنيوز طي گزارشي نوشت: « ايران و روسيه همديگر را تكميل مي‌كنند. روسيه نمي‌تواند روي زمين نيرو مستقر كند، ايران مي‌تواند. ايران نمي‌تواند هواپيما به آسمان بفرستد، روسيه مي‌تواند. ايران نمي‌تواند روي شوراي امنيت سازمان ملل نفوذ بگذارد، روسيه مي‌تواند. روسيه نمي‌تواند هزار نيروي خارجي را استخدام كند، ‌ايران مي‌تواند.» ناظران معتقدند همكاري نظامي دو كشور در سوريه نه تنها باعث شد برنامه‌هاي غرب و متحدان منطقه‌اي آن از جمله عربستان سعودي و تركيه در آن كشور ناكام بمانند بلكه جبهه‌هاي قدرتمندي را ايجاد كرده‌اند كه ابتكار عمل مبارزه با مهم‌ترين خطر امروز جهاني يعني تروريسم را به دست بگيرند.  يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي همكاري روسيه و ايران در سوريه افزايش اعتماد بين رهبران دو كشور است. فايننشال تايمز با اشاره به همكاري روسيه و ايران نوشت: «عمليات‌هاي هماهنگ قابل توجه روسيه و ايران در سوريه بر يك قرن بي اعتمادي و سوءظن آنها به يكديگر خط بطلان مي‌كشد.» شايد به همين دليل بود كه مهدي سناي سفير كشورمان در مسكو يك ماه قبل گفت كه «فصل جديدي» در روابط ايران و روسيه شروع شده است.
با توجه به اين تحولات سفر پوتين به تهران نسبت به هشت سال خود تفاوت‌هاي زيادي را خواهد داشت و مي‌تواند منجر به تعميق و گسترش روابط ايران و روسيه شود اما به نظر مي‌رسد نزديكي روابط ايران و روسيه خوشايند غرب نيست و امريكايي‌ها علناً نگراني خود را از نزديكي اين دو كشور ابراز مي‌كنند. براندا شافر در وب سايت «مؤسسه واشنگن براي سياستگذاري خاور نزديك»‌ با اشاره به سفر پوتين به تهران نوشت: «اين ديدارها و مسائل گوناگون ايران و روسيه زمينه‌اي را ايجاد مي‌كند كه آنها بتوانند فرصت‌هاي جديد و خطرناكي را براي سياست امريكا درباره خاورميانه و اوكراين ايجاد كنند.»
 شافر در ادامه به رهبران غربي هشدار مي‌دهد كه «براي جذب مزايا و دور كردن خطرهاي آخرين تحولات مسكو با ايران، واشنگتن و اروپا بايد استراتژي‌اي را اتخاذ كنند كه به آنها اجازه مي‌دهد درباره سوريه و تلاش‌هاي ضدتروريستي [با روسيه] همكاري كنند اما درباره مسائلي همانند بحران اوكراين و انتقال موشك‌هاي اس ـ 300 به تهران بايد فشارها عليه روسيه را ادامه داد.»


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن