تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نابودى جوانانتان را آرزو نكنيد ، گرچه بدى‏هاى بسيار در آنان باشد، زيرا آنان با ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816415838




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نیجریه فرانسه نیست! کشته‌شدگان هم پاریسی نیستند


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نیجریه فرانسه نیست! کشته‌شدگان هم پاریسی نیستند
با گذشت نزدیک به بیست ساعت از انفجار انتحاری در شما نیجریه که منجر به مرگ نزدیک به پنجاه در بازاری در شهر کانو شده، به طرز عجیبی شاهد هیچ‌گونه واکنشی در فضای خبری و فضای مجازی از سوی کاربران ایرانی برای ابراز هم‌دردی با قربانیان این حادثه نیستیم. این ماجرا از آن جهت عجیب است که ابراز همدردی فراوان ایرانی‌ها با قربانیان حوادث تروریستی فرانسه بحث‌های فراوانی را برانگیخته بود.
کد خبر: ۵۴۸۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳ - 19 November 2015


با گذشت نزدیک به بیست ساعت از انفجار انتحاری در شما نیجریه که منجر به مرگ نزدیک به پنجاه در بازاری در شهر کانو شده، به طرز عجیبی شاهد هیچ‌گونه واکنشی در فضای خبری و فضای مجازی از سوی کاربران ایرانی برای ابراز هم‌دردی با قربانیان این حادثه نیستیم. این ماجرا از آن جهت عجیب است که ابراز همدردی فراوان ایرانی‌ها با قربانیان حوادث تروریستی فرانسه بحث‌های فراوانی را برانگیخته بود.


به گزارش تابناک، گروه تروریستی بوکوحرام همان مدلی را در شمال افریقا پیاده می‌کند که داعش در خاورمیانه. این گروه تروریستی و تنروی مسلمان که به واسطه حمله به مدارس دختران در نیجریه و به بردگی گرفتن آن‌ها شهرت یافته است. آنها پس از بیعت با ابوبکر البغدادی در مارس 2015 نام خود را به ولایت غرب آفریقای دولت اسلامی تغییر داده‌اند و سعی می‌کنند در انجام عملیات‌های تروریستی در آفریقا دست کمی از داعش در آسیا و اروپا نداشته باشند. در همین راستا عصر روز گذشته و عملیات انتحاری را در بازار موبایل شهر کانو در شمال نیجریه ترتیب دادند و منجر به مرگ دست کم پنجاه تن شدند. 



نیجریه فرانسه نیست! کشته‌شدگان هم پاریسی نیستند



البته کشته‌شدگان سیاه‌پوست این حادثه نه در سالن کنسرت و نه در رستوران‌های شیک پاریس زندگی نمی‌کردند اما آنها هم مردم عادی بودند که در یک بازار موبایل مشغول داد و ستد بودند و به یکباره در آغوش مرگ آرمیدند. در هفته‌ای که ماجرای همدردی ایرانیان با قربانیان حوادث تروریستی پاریس محل بحث و جدل فراوانی قرار گرفت. وقوع حادثه پاریس تنها یک روز بعد از عملیات تروریستی در ضاحیه لبنان، و سکوت جمعی در خصوص آن و در کنارش شیون و مویه برای قربانیان پاریس موجب شد تا خیلی‌ها هموطنانشان را متهم کنند که بروز احساساتشان نه بر اساس عواطف انسانی که بیشتر یک جور شوآف برای نمایش خودشان بوده، وگرنه چه تفاوتی است میان آنکه در ضاحیه به خاک افتاده و آنی که در پاریس جان باخته است؟ مثال دیگر این ماجرا همین اتفاقی است که به دست یک گروهک تروریستی در شمال افریقا رخ داده است و احتمالا خیلی از آنهایی در هفته گذشته برای پاریس سوگواری کرده بودند حتی از این ماجرا هم خبر ندارند. 


توجیهی که بسیاری برای این سطح بالا از واکنش در کنار بی‌توجهی به اتفاقات مشابه در خاورمیانه و افریقا می‌‌آورند ماجرای «ارزش خبری» این اتفاقات است. ماجرای که در بخشی از کامنت‌های کاربران تابناک در خبر «کشتار مردم در پاریس با کشتار مردم سوریه چه تفاوتی دارد؟» بارها به ان اشاره شد. این عده معتقدند که وقوع یک عملیات تروریستی در کشوری با سطح امنیت فرانسه بسیار مهم‌تر از وقوع این حادثه در عراق، سوریه، لبنان یا نیجریه است. شاید تا اینجا توجیه آنها درست باشد اما مگر همدردی کردن با انسان‌های که در این حوادث آسیب دیده‌اند به ارزش خبری‌اش وابسته است؟ انسان‌دوستی و توجه به همنوعان چیزی نیست که بتوان با برچسبی مثل «ارزش خبری» به آن وزن بخشید.



نیجریه فرانسه نیست! کشته‌شدگان هم پاریسی نیستند



مسئله دیگری که بسیاری در توجیه رفتار خود در هفته گذشته بدان اشاره کرده‌اند این است که وقوع حملاتی از این دست در خاورمیانه و آفریقا طبیعی است. اما وقتی چنین حادثه‌ای در کشوری چون فرانسه اتفاق می‌افتدموجب می‌شود تا جامعه در شوک فرو رود و علت همدردی‌های دامنه‌دار با قربانیان فرانسه از همین دست است. بی‌شک همین توجیه خودش فاتحه‌ای است بر تابوت انسانیت. یعنی تکرار خشونت‌های بیشمار یک مشت وحشی و تروریست در خاورمیانه موجب می‌شود که مرگ انسان‌ها برای ما اتفاقی معمولی تلقی شود. در واقع همین توجیه هم موجب می‌شود تا برچسب «ریاکاری» بر همدردی بسیاری از این هموطنانمان در هفته گذشته زده شود. چه اینکه چگونه می‌توان صداقت همدردی آدم‌هایی را پذیرفت که خودشان می‌گویند کشته‌شدن انسان‌ها در خاورمیانه برایشان امری طبیعی است.
















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن