تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812971433




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سياستمداران چگونه بازارهاي مالي را فريب مي دهند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ آبان ۱۳۹۴ (۱۳:۴۶ب.ظ)
سياستمداران چگونه بازارهاي مالي را فريب مي دهند موج - گروه بين الملل
دني رودريک، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد، در مقاله اي عنوان کرد که بازارهاي مالي گاهي در معرض آسيب سياست هايي هستند که دولتمردان آن را تدوين مي کنند. وي با اشاره به وضعيت اقتصادي ترکيه در دور اول حاکميت حزب عدالت و توسعه افزود در اين دوران کمک صندوق بين المللي پول موجب خروج اقتصاد ترکيه از بحران مالي شد و اين موفقيت به نام اردوغان تمام شد.
مردم ترکيه به اين نتيجه رسيده اند که حزب عدالت و توسعه پيام آور رشد اقتصادي براي کشورشان خواهد بود و تجربه موفقيت اقتصادي اين حزب در سال هاي پس از 2002 اين تصور را در ميان عامه مردم به وجود آورده است که بار ديگر سال هاي رشد اقتصادي با پيروزي مجدد حزب عدالت و توسعه در راه است، غافل از آنکه يک انتخاب سياسي همواره نتايج مشابهي در برندارد.
در زير چکيده اي از مقاله دني رودريک تحت عنوان "تعبير اشتباه بازارهاي مالي از سياست ها" را مي خوانيم.
هنگامي که حزب عدالت و توسعه با به دست آوردن اکثريت آراي پارلمان در انتخابات عمومي کشور در تاريخ 1 نوامبر پيروز شد، بازارهاي مالي به تحرک افتادند. روز بعد سهام استانبول با افزايش 5 درصدي روبرو شد و لير ترکيه تقويت شد.
اين موضوع زياد اهميتي ندارد که کمتر کسي در بازارهاي مالي تا قبل از سال 2014 پيدا مي شد که نظر مثبتي راجع به اردوغان يا حزب عدالت و توسعه بر زبان بياورد، اما؛ صرف نظر از برخي نظرات، رجب طيب اردوغان به عنوان يکي از رهبران حزب عدالت توسعه قدرت بيشتري گرفته است.
در واقع استراتژي تقسيم و حکومت اردوغان به پوپوليسم مذهبي و احساسات ناسيوناليستي و برافروختن آتش تنش هاي قومي دامن زد و همين استراتژي موجب پيروزي حزب عدالت و توسعه در انتخابات شد. مسلما، اين تنها استراتژي بود که جواب مي داد. پس از آن رژيم اردوغان ليبرال ها را از طريق حملات رسانه اي و صاحبان کسب و کار را با سلب مالکيت بر شرکت هاي وابسته به متحدان سابقش از جمله جنبش گولن و غرب را با نافرماني درباره مقابله با تروريست هاي داعش کنار گذاشت.
حقيقت آن است که حزب عدالت و توسعه در سال هاي اوليه اي که روي کار آمده بود، يعني در سال 2002 سال هاي خوبي را پشت سر گذاشت اما اين حزب از خارج توسط اتحاديه اروپا و از داخل توسط سکولارها تحت فشار قرار گرفت. هنگامي که آن محدوديت ها برداشته شد، حکومت اردوغان به پوپوليسم اقتصادي و سياست هاي استبدادي روي آورد. بدين ترتيب خوشبيني سرمايه گذاران پس از پيروزي حزب عدالت و توسعه ياد آور آن جمله انيشتين است که سال ها پيش گفته بود: "آنها بارها و بارها يک کار تکراري را انجام مي دهند اما در انتظار نتيجه متفاوتي هستند."
بدون شک تنها ترکيه نيست که بازارهاي مالي آن سياست هاي دولت را اشتباه تعبير مي کنند. براي مثال شرايط اقتصادي برزيل که ارزش پول رايج آن در برابر ارزهاي بين المللي از اواسط سال 2014 با سقوط مداوم روبرو است، بسيار بدتر از ساير اقتصادهاي نوظهور است و دليل آن فسادي است که حکومت اين کشور را در برگرفته است. اين فساد در سيستم ساختاري برزيل نيز خود را نشان داده و طيف وسيعي از مقامات دولتي و نمايندگان مجلس اين کشور را در بر مي گيرد.
بازارهاي مالي قرار است که رو به جلو حرکت کنند. بسياري از اقتصاددانان بر اين باورند که نحوه تخصيص منابع اين بازارها نشان دهنده تمام اطلاعات موجود است، اما؛ مقايسه دقيق از تجربه برزيل با ديگر اقتصادهاي نوظهور بيانگر آن است که فساد اگر در کشوري تبديل به موضوعي جدي نشود، موجب ارتقاي جايگاه آن کشور (برزيل) در ميان سرمايه گذاران خواهد شد.
درباره ترکيه بايد بگوييم که ضبط مکالمات تلفني افراد نزديک به اردوغان و چند تن از وزراي دولت نشان مي دهد که آنها در يک حلقه فساد پرسود قرار دارند و شواهد حاکي از آن است که دولت از اين طريق به تقويت نزديکانش کمک مي کند.
از سوي ديگر امروز شاهد آن هستيم که افسران پليس ترکيه که در افشاي چنين جرايمي و انجام تحقيقاتي که نهايتا به ضرر اردوغان تمام شده نقش دارند، در زندان ها به سر مي برند و بسياري از رسانه ها که به افشاي چنين فسادهايي رو آورده اند نيز توقيف شده اند.
توجيه حزب عدالت و توسعه براي زنداني کردن افسران پليس همکاري آنها با پيروان جنبش گولن است. اين حزب ادعا مي کند که افسران پليس، تحقيقات در زمينه فساد مالي دولت را در راستاي انگيزه هاي سياسي خود انجام داده اند و نهايتا قصد سرنگوني اردوغان را دارند. اين ادعا ممکن است به حقيقت نزديک باشد، اما؛ نمي تواند فساد همه گير دولت اردوغان را تحت هيچ شرايطي توجيه کند. در هر صورت مورد ترکيه متفاوت از برزيل است؛ چراکه نهادهاي ترکيه بر خلاف برزيل همگي تخريب شده اند و اين مساله مي تواند مانع توسعه سياسي و رشد اقتصادي اين کشور در سال هاي آينده باشد.
ترکيه تنها کشوري نيست که بروز فساد فراگير در تمام نهادهاي آن به حال خود رها شده است. در مالزي نيز مي بينيم که نجيب رزاق، نخست وزير اين کشور، زماني که 700 ميليون دلار در حساب شخصي وي کشف شد در مرکز يک رسوايي بزرگ قرار گرفت. گفته مي شود ميلياردها دلار از صندوق سرمايه گذاري دولت که نجيب رزاق کنترل آن را به عهده داشت، ناپديد شده است. در مقابل نخست وزير مالزي دادستان کل که به پرونده مفقودي هاي مالي رسيدگي مي کرد را اخراج کرد.
در آمريکاي لاتين نيز کشورهايي نظير آرژانتين و مکزيک هر دو در ميان دولت هايي قرار دارند که فساد مالي حکومت در آن بيداد مي کند و سيستم حکومتي داراي کمترين شفافيت حساب هاي مالي است. ربوده و کشته شدن 43 دانش آموز در شمال مکزيکو سيتي تنها نمونه کوچکي از آخرين نمونه تباني ميان گروه هاي جنايتکار و پليس و سياستمداران بود.
مي توان از چنين تجربه هاي ناخوشايندي دريافت که تمرکز کوتاه مدت و رفتار جمعي بازارهاي مالي، آنها را به سمت ناديده گرفتن اصول اقتصادي هدايت مي کند، جاي تعجب آن است که همان مشخصه ها مي تواند قضاوت دولتمردان را از بازارهاي مالي و چشم اندازهاي سياسي منحرف کند.

سارا دهاز













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن