پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1850410309
زشت و زیبای ازدواج های فامیلی
واضح آرشیو وب فارسی:زریان: پایگاه خبری-تحلیلی زریان؛ ازدواج اساساً امری اجتماعی است. مسأله مهم در این زمینه آن است که ازدواج فامیلی به عنوان یک مسأله چندوجهی درنظر گرفته نمی شود، چراکه وجود یک مسأله چند وجهی، راهبردی چندوجهی را برای حل یا تقلیل آن می طلبد.به گزارش زریان به نقل از ایران؛ متخصصان علم ژنتیک معتقدند با جلوگیری از ازدواج های فامیلی می توان از بروز بیش از 50 درصد معلولیت ها پیشگیری کرد. از طرفی این نوع ازدواج در بین جوامع شرقی بویژه خاورمیانه، جنوب و جنوب شرقی آسیا رواج دارد. این موضوع به چالشی اجتماعی در برخی از این کشورها بدل شده است. آیا مختصات اجتماعی کشور ما اجازه مهار موج ازدواج های فامیلی را می دهد؟ برای پاسخ به این سؤالات جامعه شناختی روزنامه ایران گفت و گویی با حسین عبدالملکی جامعه شناس انجام داده است : با وجود هشدارهای پزشکی هنوز گرایش به ازدواج فامیلی در جامعه ما بالاست. علت چیست؟ ازدواج فامیلی در بستری از روابط اجتماعی و در قالبی شکل یافته و با برخی ویژگی های فرهنگی به آن معنا بخشیده می شود. بنابراین، برای درک چند و چون ازدواج فامیلی در ایران و نیز چرایی ازدیاد آن، باید به مداقه در عرصه روابط اجتماعی موجود در کشور و ملاحظات اجتماعی مربوط به آن، به عنوان بستر شکل دهنده و به ابعاد و ویژگی های فرهنگی که به آن معنا می بخشند، بپردازیم . به طورکلی الگوهای مختلفی در نحوه گزینش همسر در جوامع گوناگون وجود دارد. ازدواج فامیلی یا خویشاوندی گونه ای دیرپا از ازدواج است که آن را ذیل الگوی درون همسری (انتخاب همسر از درون گروه، قشر یا منطقه جغرافیایی خاص) طبقه بندی می کنند. این نوع ازدواج به سبب محدودیت در ارتباطات و کوچک بودن شبکه های اجتماعی، قدرت شبکه های خویشاوندی، حفظ محدوده خانوادگی و قبیله ای، کسب حمایت اجتماعی طایفه و قبیله، برخی ملاحظات اقتصادی مانند حفظ مال و اموال موروثی، حفظ سرمایه وکسب و پیشه پدری و همچنین برخی ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دیگر که از جامعه ای تا جامعه دیگر متفاوت است، درگذشته رواج داشته است که با ایجاد تغییرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، افزایش ارتباطات، گسترش مناسبات اجتماعی، تنوع یابی علایق و نگرش ها بتدریج از رواج آن –البته با شدت و ضعف های متفاوت- کاسته شده است . اما مسأله اینجاست که با وجود تغییرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هنوز هم ازدواج فامیلی سهم مهمی در نوع همسرگزینی در جامعه ایرانی دارد که البته این امر تا حدی در کشورهای منطقه خاورمیانه، جنوب و جنوب شرقی آسیا دیده می شود. یکی از مؤلفه های مهم در این زمینه شبکه های خویشاوندی است. از دیرباز شبکه خویشاوندی نقش مهمی را در کلیت زندگی هر یک از افراد جامعه بازی می کرد که در جامعه ما با وجود تغییرات اجتماعی و فرهنگی فراوان و تسریع روزافزون آنها به علت شکل نگرفتن ساخت های قدرتمند جایگزین، هنوز هم جایگاه شبکه های خویشاوندی در بسیاری موارد و آن هم بیشتر در شهرهای کوچک و روستاها حفظ شده است که خود در حفظ جایگاه الگوی ازدواج فامیلی نقش مهمی را ایفا می کند. از سوی دیگر، با توجه به جایگاه مهم شبکه خویشاوندی در مناسبات اجتماعی بویژه در شهرهای کوچک و روستاها طبعاً ازدواج فامیلی امکان جلب حمایت اجتماعی خویشاوندان را نیز به همراه دارد. همچنین، فراوانی قابل توجه الگوی ازدواج فامیلی می تواند ناشی از پایین بودن اعتماد اجتماعی به عنوان یکی از مهم ترین مؤلفه های سرمایه اجتماعی در جامعه باشد، چنانکه فرد در گزینش همسر به علت اعتماد بیشتر به نزدیکان از یک سو و پایین بودن اعتماد اجتماعی به سایر افرادی که در دایره همسرگزینی وی قرار می گیرند به ازدواج فامیلی یا خویشاوندی روی می آورد . در این میان، ملاحظات و مقوله هایی چون استحکام روابط خانوادگی، تقلیل مشکلات و همنوایی در تشریفات و مقدمات ازدواج در بین دو خانواده –که وجود مشکلات اقتصادی و نیز بیکاری یا درآمد پایین برخی جوانان و هزینه های سرسام آور ازدواج نقش این عامل را برجسته می سازد- استحکام بیشتر زندگی به دلیل وجود روابط اجتماعی چند وجهی، مکانیزم های حمایتی و همگونی های ارزشی-فرهنگی و کاهش امکان طلاق از جمله عواملی است که می تواند در گزینش الگوی ازدواج فامیلی بسیار مؤثر باشد. البته ملاحظات و ویژگی های فرهنگی نیز در بالا بودن درصد ازدواج فامیلی در کشور نقش دارند . چه دید فرهنگی نسبت به ازدواج فامیلی در جامعه نفوذ دارد؟ از بُعد فرهنگی، وقتی ضرب المثل ها، آداب و رسوم و باورهای عامیانه جامعه ای را مطالعه کنید، به صورت خودکار چیزهایی که در جامعه پسندیده یا ناپسند است، مشخص می شود. مثل همین که می گویند «عقد دخترعمو پسرعمو در آسمان ها بسته شده» یا در هنجارهای اجتماعی مان می بینیم، مثلاً «دختر زیبایی در فامیل وجود دارد، مادربزرگ می گوید حیف نیست ما دخترمان را به غریبه بدهیم»، یعنی به دختر مانند یک دارایی نگاه می شود. حتی در بسیاری موارد و در نگاه اول، نظر مثبت چندانی مابین دو طرف وجود ندارد، اما به علت فشارهای اعمال شده از سوی شبکه خویشاوندی و استمرار آن، ازدواج انجام می شود، یا در باوری مرسوم این اعتقاد وجود دارد «تا دختر خودمان در فامیل مانده چرا از غریبه دختر بگیریم ». مقوله ای دیگر که در ازدواج فامیلی و میزان گرایش به آن قابل طرح است، مقوله قومیت است. به نحوی که بنابر پژوهش های انجام شده از هر 5 ازدواج قوم بلوچ، 4 ازدواج در میان فامیل و خویشاوندان صورت گرفته در حالی که به شکلی کاملاً معکوس در قوم گیلک از هر 5 ازدواج، 4 ازدواج در زمره ازدواج فامیلی یا خویشاوندی قرار نمی گیرد. این میزان – سهم ازدواج فامیلی- در میان قوم کرد تقریباً بینابین بوده و 50 درصد ازدواج ها را ازدواج فامیلی تشکیل می دهد که این دامنه تغییر در میان اقوام خود منبعث از هنجارها و ارزش های فرهنگی موجود در هر یک از آنهاست. در واقع، مجموعه این باورها، ارزش ها و هنجارها و آداب و رسوم در راه معنابخشی به ازدواج فامیلی نقش مهمی ایفا می کنند و در موازات ملاحظات اجتماعی که ذکر شد به عنوان مکمل و تعیین کننده ای تأثیرگذار در ماندگاری این الگوی همسرگزینی عمل می کنند . حال با توجه به ملاحظات اجتماعی و نیز ابعاد فرهنگی که ذکر شد، ازدواج فامیلی با وجود هشدارهای موجود به عنوان یک الگوی همسرگزینی معمول بویژه در مناطق روستایی و شهرهای کوچک رواج دارد که تنها راه کاهش آن، آگاهی بخشی به جامعه به اشکال مختلف و البته با توجه به ملاحظات فرهنگی و اجتماعی آن است . چرا حرف مشاوران ژنتیک شنیده نمی شود؟ ازدواج اساساً امری اجتماعی است. مسأله مهم در این زمینه آن است که ازدواج فامیلی به عنوان یک مسأله چندوجهی درنظر گرفته نمی شود، چراکه وجود یک مسأله چند وجهی، راهبردی چندوجهی را برای حل یا تقلیل آن می طلبد و یک رویکرد تک وجهی مثلاً رویکرد ژنتیک محور نمی تواند مسأله ای چند وجهی چون رواج ازدواج فامیلی که ابعاد اجتماعی و فرهنگی در آن نقش مهمی را بازی می کنند، حل کند . در این زمینه چه راهکارهایی وجود دارد؟ یکی از راهکارها در این زمینه آن است که مشاورهایی از همان فرهنگ تربیت شوند و با همان زبان با آنها صحبت کنند و با ارزش ها و نگرش های آن جامعه آشنا باشند . مسأله دیگر آن است که ملاحظات اجتماعی و ارزش ها و هنجارهای تقویت کننده ازدواج فامیلی در هر فرهنگ، قوم و منطقه جغرافیایی نسبت به فرهنگ یا منطقه دیگر متفاوت بوده و طبعاً نمی توان یک نسخه واحد در راه آگاهی بخشی نسبت به عواقب ازدواج فامیلی در کل کشور پیچید. به عبارتی دیگر، مشکل ما این است که در مشاوره، مسأله فرهنگ را در نظر نمی گیریم. نحوه آگاهی بخشی به جامعه درباره امتناع از ازدواج فامیلی قطعاً باید در سیستان و بلوچستان، با کرمانشاه و کردستان فرق داشته باشد. ما باید در هر قوم، منطقه جغرافیایی و خرده فرهنگی، اول بفهمیم چرا ازدواج فامیلی انجام می شود و چه موارد ارزشی و نگرشی در پشت آن وجود دارد و بعد، دنبال عادی سازی آن ارزش ها و نگرش ها و جایگزین کردن ارزش های مؤثر بر الگوی ازدواج مطلوب و آگاهانه به جای آنها باشیم . موضوع دیگر که باید در اینجا به آن اشاره کرد این است که صرف آگاهی بخشی به جامعه کافی نبوده و باید در راه ملموس کردن و درونی کردن این آگاهی ها به نحوی که به یک خودآگاهی اجتماعی تبدیل شود، حرکت کنیم، چراکه در شرایط کنونی نیز تا حدی آگاهی به عواقب ازدواج فامیلی در جامعه وجود دارد، اما از آنجا که به یک خودآگاهی تبدیل نشده و در افراد جامعه درونی نشده است، در تأثیرگذاری بر امتناع از ازدواج فامیلی چندان مؤثر نیست که این امر نیز خود با توجه به بسترهای اجتماعی و با درنظر گرفتن ملاحظات فرهنگی امکان پذیر است . باید به این نکته نیز اشاره کرد که به موازات آگاهی بخشی نسبت به امتناع از ازدواج فامیلی به عنوان یک هنجار منفی باید الگوی ازدواج مطلوب و آگاهانه –البته با توجه به ملاحظات فرهنگی و اجتماعی موجود- به عنوان یک هنجار جایگزین مثبت ترویج شود . به اعتقاد شما در این زمینهباید کار تیمی انجام شود؟ یک مشکل اساسی ما این است که برخلاف کشورهای دیگر در مسائل چندوجهی، تنها از بُعد پزشکی وارد می شویم و اگر علوم دیگر هم وارد می شوند با سطح پایینی از آنها روبه رو هستیم و به مسائل چندوجهی از چند زاویه نگاه نمی شود این کار یا تأثیری منفی به همراه خواهد داشت یا حداقل تأثیر مناسبی نخواهد داشت. بنابراین، نه تنها باید در این زمینه کار گروهی انجام شود بلکه بدون انجام کارگروهی نتیجه خاصی حاصل نشده یا سطحی و گذرا خواهد بود . نقش اعتقادات دینی را در این زمینه چگونه می بینید؟ بدون تردید از آنجا که دین و امور مترتب بر آن سهم مهمی از فرهنگ جامعه ما را تشکیل می دهد پس مقوله دین ظرفیتی بسیار مهم در زمینه آگاهی بخشی نسبت به ازدواج فامیلی و ترویج یا امتناع از آن دارد. در این زمینه ابتدا باید نگاه دین به ازدواج فامیلی مشخص شود. از سوی دیگر، اگر قرار باشد که امتناع از ازدواج فامیلی و تقلیل میزان آن در جامعه به سبب عواقب موجود مدنظر قرار گیرد طبعاً علمای دین می توانند با توجه به عمق داشتن باورهای مذهبی و نیز بافت های ارزشی در بطن و متن حیات اجتماعی در این زمینه بسیار تأثیرگذار باشند . شما نیز موافقید که برای کنترل معلولیت های ژنتیکی باید ازدواج فامیلی را کنترل کرد؟ این یک فرض پذیرفته شده در علم ژنتیک است که عامل نزدیک به 50 درصد از معلولیت ها، ازدواج فامیلی یا خویشاوندی است. از سوی دیگر، بنابر آمارهای موجود، ازدواج های فامیلی حدود 40 درصد از ازدواج ها در کشور را تشکیل می دهند. بنابراین، با کاهش میزان ازدواج فامیلی می توان از میزان معلولیت در نسل آینده جامعه کاست. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که نباید کلیت مبحث ازدواج فامیلی و ترویج یا امتناع از آن را تنها به کنترل معلولیت های ژنتیکی تقلیل داده و ملاحظات اجتماعی و هنجارهای ارزشی- فرهنگی تقویت کننده آن را نادیده گرفت و به شکلی تک بُعدی و تنها با دید ژنتیک به آن نگریست. نکته دیگر آنکه نباید به واسطه تلاش در جهت کاهش میزان ازدواج فامیلی آن را به عنوان یک امر ترس آور و بسیار منفی طرح کرد، به صورتی که مثلاً با انتخاب الگوی ازدواج فامیلی، به علت بازنمایی منفی فراوان آن، زوجین دیگر معلول شدن فرزند خود را قطعی دانسته و ضمن دلسرد شدن از زندگی، سراغ مشاوره ژنتیک و سایر راهکارهای پیشگیری از تولد فرزند معلول نرفته و به طوری دائمی در اضطراب به دنیا آمدن چنین فرزندی به زندگی خود ادامه دهند .
پنجشنبه ، ۲۸آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
زشت و زیبای ازدواجهای فامیلی
زشت و زیبای ازدواجهای فامیلی ازدواج اساساً امری اجتماعی است مسأله مهم در این زمینه آن است که ازدواج فامیلی به عنوان یک مسأله چندوجهی درنظر گرفته نمیشود چراکه وجود یک مسأله چند وجهی راهبردی چندوجهی را برای حل یا تقلیل آن میطلبد کد خبر ۵۴۸۳۹۷ تاریخ انتشار ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱کاهش آمار ازدواج و افزایش طلاق
کاهش آمار ازدواج و افزایش طلاق روز نو تویسرکانی با بیان اینکه ادعای بابک زنجانی در مورد پرداخت حق ثبت 10 میلیاردی صحت ندارد گفت بیش از 91 هزار طلاق در 7 ماه نخست امسال به ثبت رسیده که با رشد یک درصدی مواجه بوده است به گزارش میزان احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املارشد یک درصدی طلاق و کاهش 3 درصدی ازدواج
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از رشد یک درصدی طلاق و کاهش 3 درصدی ازدواج در 7 ماهه منتهی به آبان امسال خبر داد به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری امروز خود اظهار داشت در هفت ماهه منتهی به آبان امسال 34 میلمسجد زیبای عبدالغفور در سنگاپور +تصاویر
Abdul Gaffoor Mosque مسجد زیبای عبدالغفور در سنگاپور تصاویر به گزارش سرویس کشکول جام نیـوز مسجد عبدالغفور Abdul Gaffoor Mosque مسجدی است در کشور سنگاپور این مسجد با کمک های شیخ عبدالغفور بعنوان متولی مسجد ساخته شد و ترمیم عمده ای از ساختمان آن در سال 2003بازیگرانی که بارها ازدواج کرده اند +تصاویر
خبرایرانی دنیای تصویر و رسانه دنیایی است به وسعت جهان که روز به روز در حال گسترش است حال بازیگران و هنرمندان این حرفه هر روز در نقش و گریمی متفاوت ظاهر می شوند و به ایفای نقش جدید می پردازند تصاویری از هنرنمایی بازیگران را در نقش های متفاوت مشاهده می کنید برای دیدن ادامه تصاویمعاون استاندار تهران براستفاده از ظرفیت سمن ها در اشتغالزایی و ازدواج جوانان تاکید کرد
تهران - ایرنا - معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران با اشاره به محدودیت های مالی دولت در شرایط کنونی گفت باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد سمن و افراد خیر برای اشتغالزایی ازدواج و ارائه وام های کم بهره طولانی مدت به جوانان استفاده کنیم به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگابازیکن بارسا در میان حملات تروریستی پاریس/ شکایت عروسهای داعشی از کیفیت نازل سالنهای زیبایی! + تصاویر
بازیکن بارسا در میان حملات تروریستی پاریس شکایت عروسهای داعشی از کیفیت نازل سالنهای زیبایی تصاویر خلاصه اخبار و تصاویر مربوط به جنایات داعش را در گزارش زیر بخوانید به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان هر روز شاهد جنایات وحشیانه جدیدی از گروه تروریستی داعش در کشوردولت برای خودروسازان پول داشت! برای وام ازدواج جوانان پول ندارد!
دولت برای خودروسازان پول داشت برای وام ازدواج جوانان پول ندارد اما پرسش اينجاست که چرا خون خودروسازان از بخش هاي دیگر تولید ملی رنگين تر شده است اگر طرح اینچنینی می تواند در کنترل بازار تا این اندازه تأثیرگذار باشد و بنا به تأکيد دولت نقدينگي حاصل از آن نیز تورم زا نيست چرا چکاهش آمار ازدواج و افزایش طلاق/تکذیب ادعای بابک زنجانی درمورد حق ثبت 10میلیاردی
تویسرکانی با بیان اینکه ادعای بابک زنجانی در مورد پرداخت حق ثبت 10 میلیاردی صحت ندارد گفت بیش از 91 هزار طلاق در 7 ماه نخست امسال به ثبت رسیده که با رشد یک درصدی مواجه بوده است احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری خود با خبرنگاران سازمان ثبت اسناد و ااقدام عجیب دختر عربستانی برای ازدواج!
به گزارش فرهنگ نیوز این دختر مقدار زیادی آب معدنی نذر کرده و روی بطری ها نوشته "از خدا بخواهید سلمان با من ازدواج کند" و بعد آب معدنی ها را در چند مسجد مهم شهر جازان جنوب عربستان پخش کرده است این موضوع به بحث روز شبکه های مجازی در عربستان سعودی تبدیل شده است و حتی-