تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814722701




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هيچ رسانه‌اي نمي تواند جاي کتاب را بگيرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ آبان ۱۳۹۴ (۲۳:۸ب.ظ)
مير جلال الدين کزازي: هيچ رسانه‌اي نمي تواند جاي کتاب را بگيرد موج - خرم آباد - مير جلال‌الدين کزازي، از اساتيد برجسته ادب فارسي، گفت: هرگز هيچ رسانه‌اي چه ديداري، چه نوشتاري و چه خواندني نخواهد توانست جاي کتاب را بگيرد.
به گزارش خبرگزاري موج از خرم آباد، مير جلال‌الدين کزازي، از اساتيد برجسته ادب فارسي، در آيين رونمايي از کتب تازه منتشر شده لرستان که در محل تالار شهيد آويني خرم‌آباد برگزار شد، گفت: از ديد من اگر بخواهيم بدانيم که کدامين مردم ايراني‌تر از بقيه هستند روش سنجش آن اين است که ميزان دلبستگي و علاقه آنان را به شاهنامه را بسنجيم. وي افزود: لرها علاقه وافري به شاهنامه دارند، لذا آن‌ها ايراني تر از ديگر ايرانيان هستند؛ چراکه هر کس شاهنامه را گرامي‌تر مي‌داند ايران را گرامي شمرده است. کزازي ادامه داد: لرها بيش از هر تيره ديگري از ايرانيان شيفته شاهنامه هستند و ما شاهديم حتي در بين چادرنشينان و عشاير اين استان به پاس بزرگداشت شاهنامه و فردوسي محافل ادبي برگزار مي‌شود. اين استاد فرهيخته ادب فارسي ادامه داد: روزگار ما به‌نوعي روزگار بيگانگي با خويشتن است و مردمان کمتر پرواي انديشه، فرهنگ و هنر را دارند، روزگاري که تلاش مردم بيشتر بر اندوختن زر و سيم متمرکز است و مردم بيشتر در فکر سود و زياد هستند برپايي محافل ادبي به پاس شاهنامه و فردوسي و حضور در آيين کتاب اقدامي ارزشمند است.
وي با بيان اين‌که کتاب برترين و بنيادي‌ترين پايگاه فرهنگ است، گفت: ممکن است اين سؤال مطرح شود که آيا در چنين اوضاعي با وجود اين همه وسايل سرگرمي نظير اينترنت، فضاي مجازي و... بيم آن نمي‌رود که کتاب ارج و ارزش ديرين خود را از دست بدهد، افزود: هرگز هيچ رسانه‌اي چه ديداري، چه نوشتاري و چه خواندني نخواهد توانست جاي کتاب را بگيرد زيرا ما با کتاب پيوندي نهادي داريم.
اين فرهيخته ادبي گفت: ما به هيچ‌وجه پيوند نهادي که با کتاب مي‌توانيم داشته باشيم نظير آن‌ را با رايانه و ديگر ابزارهاي خاموش و بي‌جنب و جوش نخواهيم داشت. کزازي ادامه داد: کتاب برترين نماد انديشه و فرهنگ بوده، هست و خواهد بود، کتاب نوشتاري پيشينه بسيار ديرينه‌اي در تاريخ ايران زمين دارد و يکي از نخستين سرزمين‌ها که به نوشتار روي آوردند بدون هيچ گزافه و گمان سرزمين ايران بوده است.
وي با بيان اين‌که تاريخ بشر با نوشتن آغاز شد، گفت: فرهنگ، انديشه پايدار و دانش با نوشتار مي‌تواند برجاي بماند، حافظه انسان هر چند هم قوي باشد نخواهد توانست مطالب را براي مدت زمان زيادي در خود حفظ کند، با مرگ انسان آن‌ها نيز به فراموشي سپرده و از بين مي‌روند اما آن‌چه مکتوب مي‌شود برجا خواهد ماند.
اين مدرس و استاد دانشگاه از کشور ايران به‌عنوان فرهنگي‌ترين سرزمين جهان ياد کرد و افزود: در سرزمين ايران نوشتار و کتاب ارزشي بنيادي داشته است که نمونه آن را در سنگ‌نوشته داريوش شاهديم.
وي ادامه داد: فرهنگ نگاشتن بر سنگ از ايرانيان ظهور کرده است داريوش سرگذشت خود را بر سنگي سخت نگاشت تا براي آيندگان برجاي بماند. وي در بخشي از سخنانش به خدماتي از کور کبير اشاره کرد و گفت: وقتي کورش کشوري را تصرف مي‌کرد نه تنها آن کشور را به تباهي نمي‌کشيد و در آتش نمي‌سوزاند، بلکه آن‌را آبادان‌تر از آن‌چه بود، مي‌کرد و مردم را آزاد مي‌گذاشت بر دين و مذهب خود بمانند و اين در حالي که ديگران وقتي کشوري را تصرف مي‌کرند آن کشور را به خاک و خون مي‌کشيدند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن