تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820453933




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توليدي شدن پتروشيمي‌هاي غرب کشور اين صنعت را وارد مرحله‌ جديدي مي کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ آبان ۱۳۹۴ (۱۴:۵ب.ظ)
توليدي شدن پتروشيمي‌هاي غرب کشور اين صنعت را وارد مرحله‌ جديدي مي کند موج - پتروشيمي به عنوان يک صنعت ارزش آفرين در يک دهه گذشته روند رو به رشدي را در ايران سپري کرده است، اين صنعت به دليل دارا بودن بهره وري و ارزآوري مطلوب در چند سال اخير از سوي مسئولان بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، صنعت پتروشيمي ايران که هم اکنون با توجه به زير ساخت هاي مطلوب در مسير رشد و توسعه قرار گرفته، نيازمند تکميل زنجيره ارزش است، از اين رو همزمان با توسعه بخش بالادست آن، صنايع تکميلي اين صنعت با ارزش نيز بايد به عنوان راهبردي ملي، مورد توجه قرار گيرد.
بنا به گفته کارشناسان براي توسعه متوازن پتروشيمي بايد به فکر ايجاد صنايع تکميلي در جاي جاي نقاط کشور بود، هم اکنون ايران با هدف توسعه صنعت پتروشيمي و ايجاد ارزش افزوده بيشتر از گاز اتان در حال احداث بزرگترين خط لوله اتيلن جهان در استان هاي غربي خود است، اين خط لوله مي‌تواند مواد اوليه 65 کارخانه توليدي جديد را تامين کند.
قرار است تا پايان امسال بخش زيادي از اتان توليد شده در پالايشگاه هاي فازهاي پارس جنوبي به پتروشيمي کاويان داده شود. با تبديل اين ماده به اتيلن در اين پتروشيمي و تزريق آن به خط لوله اتيلن غرب تحولي عظيم در صنعت پتروشيمي ايجاد خواهد شد.
خط لوله اتيلن غرب مهمترين و بزرگترين طرح بازمانده از برنامه چهارم توسعه در صنعت پتروشيمي تلقي مي شود، طرحي که با هدف جبران عقب ماندگي استا‌ن‌هايي که شاخص توسعه کمتر از شاخص ميانگين کشوري، اشتغال‌زايي، مشارکت بخش خصوصي، تحرک‌بخشي به فرآنيد توليد و ارتقاي فناوري در بخش نفت توسط هيئت وزيران در سال ۱۳۸۱ به تصويب رسيد و مقرر شد تا پايان سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداري برسد اما به دليل تغييرات بسيار، مشکلات فني، افزيش هزينه‌هاي طرح و تحقق نيافتن بودجه‌هاي مصوب تاکنون پيشرفتي بهتر از 80 درصد نداشته است.
اميد است که صنايع پايين دستي پتروشيمي با توجه به وجود مجتمع هاي بالادستي در مسير خط لوله اتيلن غرب بتوانند با توليد مواد و فرآورده هاي متنوع پتروشيمي، اين صنعت را از خام فروشي دور کنند. خط لوله اتيلن غرب پس از تکميل، ظرفيت انتقال ٣.٥ ميليون تن اتيلن را دارد. ٢.٥ ميليون تن از پارس جنوبي و يک ميليون تن خوراک از گچساران به خط تزريق خواهد شد و خوراک ١٢ مجتمع پتروشيمي را تامين مي کند.
گزارش ها حاکي از آن است که ساخت قطعه هاي همدان، دهدشت، ممسني، بروجن و کازرون هنوز شروع نشده است و پتروشيمي تبريز نيز براساس مذاکره هاي انجام شده همانند پتروشيمي ايلام، خود اقدام به احداث انشعاب کرده است. اين خط لوله ۲ هزار و ۷۰۰ کيلومتر طول دارد و در مسيرش خوراک ۱۱ مجتمع پتروشيمي را از جمله در کرمانشاه ، انديمشک، لرستان ، کردستان ، مياندوآب و مهاباد تامين مي کند. در طول اين مسير اکنون پتروشيمي کاويان و پليمر کرمانشاه در مدار توليد قرار دارند و اتيلن توليدي کاويان را کرمانشاه تحويل مي گيرد. خط لوله اتيلن غرب محصول توليدي پتروشيمي کاويان را با هدف توسعه صنعت پتروشيمي در مناطق غربي کشور منتقل مي کند.
توسعه صنعت پتروشيمي ايران که در سال‌هاي گذشته مسير پرشتابي را طي کرده است، در سال آينده با توليدي شدن پتروشيمي‌هاي غرب کشور وارد مرحله‌اي جديد خواهد شد. پتروشيمي همدان آخرين مراحل ساخت را طي مي‌کند و مجتمع‌هاي پتروشيمي لرستان، مهاباد و کردستان نيز به ترتيب در اواخر امسال به بهره‌برداري خواهند رسيد و فاز اول پتروشيمي ايلام نيز که چند ماهي است وارد مدار توليد شده، سال آينده با دريافت خوراک بيشتر مي‌تواند با تمام ظرفيت توليد کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن