تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815401367




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش فساد و رشوه در سازمان مالياتي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ آبان ۱۳۹۴ (۱۲:۵۶ب.ظ)
عضو کميسيون اجتماعي مجلس تاکيد کرد؛ افزايش فساد و رشوه در سازمان مالياتي موج- عضو کميسيون اجتماعي مجلس با تاکيد بر اينکه حوزه فساد و رشوه در سازمان مالياتي در حال توسعه است، گفت: با افزايش بي‌رويه و چندين برابر شدن ماليات، دست برخي از مميزان و ماموران مالياتي به تقاضاي وجوه نامشروع باز شده است.
به گزارش خبرگزاري موج، مجتبي رحماندوست در نشست علني امروز (سه‌شنبه 26 آبان) مجلس شوراي اسلامي در تشريح سوال خود از علي طيب‌نيا وزير اقتصادي و دارايي گفت: اين سوال مربوط به يک‌سال و نيم پيش است و در طول اين مدت بارها جلسات بسياري برگزار شده،‌ اما نتايج آن به شکلي نبود که من بتوانم از سوال خود منصرف شوم.
نماينده مردم تهران، ري، شميرانات،اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي افزود: ساده‌سازي، عدالت، صراحت و شفافيت و صرفه‌جويي از ارکان نظام مالياتي موجه کشور است. اينجانب از پرداخت ماليات دفاع مي‌کنم، از دريافت عادلانه ماليات دفاع کرده و هرگز از ماليات ندادن و فرار مالياتي دفاع نکرده‌ام. بسياري از مردم به پرداخت ماليات اعتقاد دارند و به صورت اعتقادي به پرداخت ماليات اقدام مي‌کنند.
وي تاکيد کرد: مي‌گويند مجلس تکليف کرده که ماليات بيشتري دريافت شود تا تکيه بر نفت کمتر شود، اما بنده مي‌گويم مگر مجلس گفته که ظلم کنيد؟ مگر گفته به هر قيمتي اين کار محقق شود؟ اقدام دولت براي دسترسي به منابع مالياتي بيشتر اما به هر قيمت و جايگزين کردن آن به جاي درآمدهاي نفتي موجب اعتراض شديد بسياري از مؤديان شده است. ماليات‌هاي تخميني و علي‌الرأسي و افزايش چندصد درصدي و اجبار موديان به توافق و سپس عدم پايبندي به توافق و جرائم آنچناني و غيرقابل بخشش موجب بي‌اعتمادي و افزايش هزينه اجتماعي وصول ماليات و فاصله گرفتن از عدالت شده است.
رحماندوست افزود: احکام قطعي و اما غيرمستند سازمان مالياتي که آنها را احکام الهي فرض مي‌کنند، سبب شده مردم متدين اين کشور را به فرار مالياتي ترغيب کنند و با آبروي آنها بازي کنند. همچنين با افزايش ناگهاني ماليات و گرفتن رشوه از طريق مميزين ماليات رواج بيشتري يافته است و حوزه فساد و رشوه در سازمان مالياتي در حال توسعه است.
اين نماينده مردم در مجلس نهم تاکيد کرد: با افزايش بي‌رويه و چندين برابر شدن ماليات، دست برخي از مميزان و ماموران مالياتي باز شده تا با مراجعه به مؤديان به بهانه اخذ تخفيف مالياتي از ادارات مالياتي تقاضاي وجوه نامشروع کنند و به تبع آن عده‌اي سودجو منافع کلان خود را به جيب بزنند. حسب اظهارات بسياري از موديان اينان افرادي را به‌عنوان دلال به بازار روانه کرده و براي خود وجه جمع‌آوري مي‌کنند.
وي تصريح کرد: اين افراد در اين عمل بسيار موفق بوده و نارضايتي مردم را به‌وجود آورده‌اند. البته برخي از مسوولان اتاق‌هاي اصناف و بازار مي‌گويند اين روزها مميزين مالياتي رسماً براي دريافت رشوه شماره کارت مي‌دهند و اقدامات سازمان مالياتي در جهت افزايش ماليات زمينه ايجاد رشوه و فساد جهشي را ايجاد کرده است.رئيس سازمان مالياتي در پاسخ به اعتراض عملکرد فاسدانه برخي از ماموران مي‌گويد آنها را معرفي کنيد تا اقدام شود! پس خود شما چکاره هستيد؟! من ضمن احترام به شرافت آن دسته از ماموران و مميزان خداشناس ظلم ماموراني که افزايش ماليات را سبب شدند به خدا شکايت مي‌برم.
رحماندوست با تاکيد بر اينکه اينها نمي‌دانند که براي خود آتش مي‌خرند تصريح کرد: چرا در اخذ ماليات از طريق مساعدت‌هاي مسئولان اتحاديه‌ها اقدام نمي‌شود؟ چرا به هيات‌هاي مديره اتحاديه‌ها و جلب همکاري‌هاي اتاق‌هاي اصناف که بيشترين شناخت را از صنف خود دارند، اعتماد نمي‌شود؟ شما عملا با اين روش باعث کاهش درآمدهاي مالياتي کشور شديد. همچنين عدم وجود زيرساخت در دريافت ارزش افزوده و فشار به توليدکنندگان براي پرداخت ارزش افزوده به جاي گرفتن آن از مصرف‌کننده باعث شده که ارزش افزوده به روش غيرصحيحي انجام شود.
وي تاکيد کرد: همه همکاران مي‌دانند که از مهر سال 89 اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده تکليف شده است، لکن مجري خود معنا و تفسير قانون جديد را درک نکرده و علي‌رغم توضيح و تفسير ماده قانون با اقدام نابجا و غلط ماده 26 که دستورالعمل و اجراي ماده را به مجري واگذار کرده، با سوءاستفاده از حق عملاً روش اخذ ماليات و فروش را جايگزين ماليات بر ارزش افزوده کرده است و در واقع قانون جديد را وضع نموده‌اند که اين روش جديد باعث نارضايتي ميان اصناف و تعطيل برخي واحدهاي صنفي شده است.
رحماندوست ادامه داد: به عنوان مثال صنف آهن‌فروش در کشور قريب به 20 هزار واحد توزيع دارد و در اين مجموعه بيش از 250 هزار شغل به کسب حلال خود اقدام مي‌کنند، اما تاکنون 40 درصد مراکز تعطيل شده است و يا تغيير شغل داده‌اند. به همکاران مجلسي خودم مي‌گويم اگر جوالدوزي به دولت مي‌زنيد، سوزني هم به خودمان بزنيم. در حالي که همگان انتظار داشتند در شرايط رکود نرخ ماليات بر ارزش افزوده حداقل ثابت بماند، متاسفانه افزايش يافته است و قشر ضعيف مصرف‌کننده بايد به تنهايي اين بار را تحمل کند و قدرت خريد آنها طي 3 سال گذشته به يک‌سوم کاهش يافته است.
عضو کميسيون اجتماعي مجلس تاکيد کرد: پايين‌ترين سطح کارکنان مالياتي که اتفاقا بيشترين سهم را در تشخيص و وصول ماليات دارند دائماً‌ با موديان در ارتباط هستند و بايد از اطلاعات و قوانين سازمان اطلاع داشته باشند و درعمل به اين موضوع پايبندي و توجه داشته باشند که متاسفانه اينگونه نبوده و لذا مشکلاتي را به وجود آورده است. البته مميزان مي‌گويند ميزان ماليات اين مقدار است، اگر صرف مي‌کند بپردازيد و اگر صرف نمي‌کند مغازه را بفروش و پولش را در بانک بگذار و با سود آن زندگي کن!! مگر سازمان مالياتي سياستگذار بخش اقتصادي کشور است؟ آيا سازمان مالياتي وظيفه جهت‌دهي به بخش اقتصاد کشور را برعهده دارد؟ البته خير. اين سازمان حق دارد از دادوستدهاي اقتصادي سهم قانوني خود را به‌عنوان ماليات مطالبه کند.
اين نماينده مردم در مجلس نهم گفت: اما سازمان عملاً با منتقدين برخورد کرده و کشور را به سمت يک بحران اجتماعي پيش مي‌برد. بنابراين در حال حاضر با مديريت سازمان مالياتي بسياري از اصناف و توليد نابسامان است. از اين‌رو تا کي بايد شاهد پايين کشيده شدن کرکره‌ها و بستن درهاي کارخانجات و نصب اطلاعيه مبني بر اينکه اين واحد فاقد فعاليت‌هاي توليدي است، باشيم؟
رحماندوست گفت: رئيس سازمان ماليات عملا پدر توليد را درآورده است و بسياري از متدينين اين کشور را از حيثيت انداخته است. بنده فکر مي‌کنم با گذشت بيش از 6 سال از مسئوليت، ايشان همه چشمه‌هاي هنري خود را نشان داده و اوج آن شاهديم که نارضايتي بيشتري از اصناف به‌وجود آمده است. آقاي وزير! لطفا نسبت به ادامه کار ايشان تجديدنظر کنيد تا بيش از اين سبب تضعيف خودتان نشود. همچنين افزايش جهت مالياتي نسبت به سال‌هاي گذشته از 600 درصد تا 1500 درصد، اگر کشف فرار مالياتي باشد، اشکال ندارد و بنده از آن دفاع مي‌کنم، اما اگر ظلم باشد مورد قبول نيست.
اين نماينده مردم در مجلس نهم ادامه داد: عملا روش‌هاي سازمان مالياتي گستاخانه و غيرمسئولانه است. متاسفانه در ديدارهايي که با بسياري از نمايندگان و همکاران خود داشتم، موکلين به نمايندگان مراجعه مي‌کنند و عملکرد سازمان مالياتي خود را قبول ندارند.
وي خطاب به طيب نيا گفت: شما شمشير علي‌الرأسي مالياتي را به دست مميزان داديد در حالي که از اصل اين روش غلط است. متاسفانه ناسزاگويي تعدادي از موديان و رفتار بسيار بد آنها با دستاورد عملکرد جديد آنها و ديد آنها در نظام مالياتي کشور است و اين سياست‌ها باعث که مردم حتي هزينه‌هاي خود را ارائه مي‌کنند، سازمان مالياتي تفسير مي‌کند که اين هزينه‌ها قابل قبول نبوده و نياز نبوده شما چنين هزينه‌هايي را داشته باشيد، لذا باعث شده حتي بدون پرداخت ماليات آن دسته از کساني که فعاليت‌هاي کلان اقتصادي دارند، فرار کرده اما کسبه خرد و جزء ناراضي شوند.
عضو کميسيون اجتماعي مجلس گفت: چرا به کسبه و اقشار ضعيف فشار مضاعف وارد مي‌کنيد. از تاثير آه مظلوم به شما هشدار مي‌دهم. در اکثر موارد نحوه دريافت ماليات در بازار غلط است و ماليات بايد از محل درآمد پرداخت شود. وقتي به اعتراف خود وزير در بازار رکود است چطور مي‌توان رقم‌هاي کلان را به‌عنوان ماليات از موديان دريافت کرد. به گفته اقتصاددانان و اتاق اصناف ايران، الگوهاي بين‌المللي نشان مي‌دهد که در شرايط رکود تورمي کشور بايد حتي مشوق‌هاي مالياتي وضع کند،‌ نه اينکه با افزايش ماليات سبب نارضايتي مردم مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن