تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آن‏كه خدا را شناخت ، از او ترسيد و آن كس كه از خدا ترسيد ، ترس از خدا او را به عم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815471438




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجربه مرمت آثار تاريخي در ايران به کشور عمان منتقل مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ آبان ۱۳۹۴ (۱۰:۵۷ق.ظ)
تجربه مرمت آثار تاريخي در ايران به کشور عمان منتقل مي‌شود موج-نشست کميته فني مشترک همکاري‌هاي گردشگري و آماده سازي اماکن تاريخي براي جذب گردشگر با حضور معاون ميراث فرهنگي کشور، مدير صندوق احيا و مدير اداره حفظ، احياي بناها و محوطه‌هاي تاريخي و هياتي از مسوولان کشور عمان با حضور مشاور وزير گردشگري آن کشور برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري موج، محمد حسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي سازمان و جمعي از مديران اين معاونت با برگزاري نشست مشترک با هياتي از مسوولان و کارشناسان گردشگري کشور عمان به تشريح فعاليت‌هاي ميراث فرهنگي و آماده سازي اماکن تاريخي براي جذب گردشگر پرداختند.
محمد حسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي کشور با اشاره به اينکه از گذشته تاکنون ميان دو کشور ايران و عمان رابطه دوستانه و تعامل دوجانبه وجود داشته است گفت: دو کشور ايران و عمان از سال‌ها پيش رابطه دوستانه اي با يکديگر داشتند، هم اکنون نيز اميد مي‌رود که روابط فرهنگي و علمي دو کشور نيز بيش از پيش تقويت شود.
معاون ميراث فرهنگي افزود: ايران در زمينه فعاليت‌هاي ميراث فرهنگي و حفاظت از آثار و بناهاي تاريخي اقدامات گسترده اي را انجام داده است. به طوري که با ايجاد و راه اندازي صندوق حفظ و احيا که جريان تسهيل گر در امر مرمت خانه‌ها و ابنيه تاريخي است، در احيا، تغيير کاربري و واگذاري و بهره برداري از اين بناها نقش موثري ايفا کرده است.
وي گفت: پيش از آنکه صندوق حفظ و احيا براي مرمت، حقاظت و بهره برداري بناهاي تاريخي وارد عمل شود سازمان ميراث فرهنگي کشور با استفاده از طرح پرديسان فعاليت مرمتي در تعداد بسياري از بناهاي تاريخي را برعهده داشت تا به برخي الگوهاي محرک توسعه کمک کند.
وي تاکيد کرد: اجراي طرح پرديسان که بهره‌برداري از بناهاي تاريخي را به منظور توسعه گردشگري به بخش خصوصي واگذار مي‌کند، از يک سو فعاليتي فرهنگي به شمار مي‌رود و از سوي ديگر نفع اقتصادي براي بناهاي تاريخي به همراه دارد. اين در حالي است که جداي از فعاليت‌هاي صندوق احياء و طرح پرديسان اقدامات ديگري براي کمک به مرمت و احياي بناهاي تاريخي کشور در دستور کار قرار گرفت.
معاون ميراث فرهنگي کشور يادآور شد: مالکان بناهاي تاريخي مي‌توانند با قرار دادن بناي تاريخي خود در فهرست آثار تاريخي کشور از 50 درصد تسهيلات و کمک بلاعوض براي مرمت بناهاي تاريخي خود استفاده کنند.
طالبيان با اشاره به اينکه بسياري از مالکان تاريخي از طرح حمايت سازمان ميراث فرهنگي براي حفظ بناهاي تاريخي خود استقبال کرده‌اند ادامه داد: سال گذشته حدود 350 مجموعه تاريخي با استفاده از اين روش مرمت شد و امسال نيز مرمت 750 اثر تاريخي را در دستور کار داريم.
وي با اشاره به طرح راه اندازي موزه‌ها در بناهاي تاريخي تاکيد کرد و گفت:اين موضوع در شهر تاريخي يزد بسيار مشهود است.
طالبيان گفت: تجربه‌هاي بسيار مناسبي براي مرمت، احياء و بهره برداري از بناهاي تاريخي وجود دارد که برخي از آن‌ها پس از احيا به مراکز آموزش و فروش صنايع دستي و همچنين مراکز اقامتي تبديل شده‌اند.
وي افزود: بناي سعدالسلطنه در قزوين و کاروانسراي شاه عباسي و بسياري از کاروانسراهاي بين راهي از جمله بناهاي احيا شده در کشور هستند.
معاون ميراث فرهنگي با اشاره به وجود قلعه‌هاي باستاني در ايران، ارگ بم را مادر قلعه‌هاي تاريخي در ايران خواند و گفت: بسياري از قلعه‌هاي تاريخي در ايران يا متعلق به اوقاف هستند و يا دولت مالک آن‌هاست و بهره برداري از آن‌ها داراي شرايط خاص است.
وي افزود: تلاش مي‌شود بسياري از قلعه‌هاي قديمي در ايران همچون ارگ بم در فهرست آثار جهاني قرار گيرند.
محمد رضا پوينده مدير صندوق احيا و بهره برداري از آثار تاريخي نيز در ديدار با هيات عماني با اشاره به وجود روابط استراتژيک سطح بالا بين دو کشور گفت: ايران به لحاظ تاريخ و تمدن از سطح بالايي در دنيا برخوردار است که اميد است ارتباطات گردشگري و ميراث فرهنگي بين دو کشور برقرار شود.
وي با اشاره به وجود بيش از يک ميليون بناي ارزشمند تاريخي در ايران گفت: دولت ايران به تنهايي قادر به حفظ، احيا و دادن کاربري به اين تعداد بناي تاريخي نيست و بايد از سرمايه مردم در حفظ و احياي بناهاي تاريخي استفاده کند.
وي با اشاره به راه اندازي صندوق احيا و بهره برداري از بناهاي تاريخي در سال 84 افزود: اين صندوق بر اساس اساسنامه اي که به تأييد دولت ايران رسيد با 20 ميليون دلار با حمايت دولت فعاليت خود را آغاز کرد.
وي همچنين از آمادگي ايران براي ارائه پکيج‌هاي سرمايه گذاري به منظور احيا و بهره برداري از بناهاي تاريخي کشور به هيات عماني خبر داد.
گفتني است؛ هيات عماني براي کسب تجربه، گردآوري اطلاعات و همکاري‌هاي دو جانبه ميراث فرهنگي براي مرمت، حفاظت و چگونگي تغيير کاربري بناهاي تاريخي به ايران سفر کرده و قرار است به همراه مديران و کارشناسان ميراث فرهنگي از تعدادي بناهاي تاريخي مرمت شده با کاربري مناسب بازديد کنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن