واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه خراسان: کیانوش دالوند نویسنده و کارگردان پویانمایی مهمترین و نخستین کار در عرصه پویانمایی تولید است چرا که پویانمایی قابلیت بسیار بالایی دارد و می تواند در عرصه بین المللی مطرح باشد و با توجه به جریانی که در تولید و پخش فیلم های پویانمایی در حال شکل گیری است ،به زودی آثار پویانمایی سهم بزرگی از سینمای ایران را از آن خود خواهند کرد. البته باید در طول سال 10تا15 فیلم سینمایی پویانمایی داشته باشیم که چند کار خوب از کار دربیایند و در زمینه بین المللی مطرح شوند. ضمن این که مطرح شدن آثار پویانمایی ما در عرصه بین المللی می تواند پیشروتر باشد در حالی که فیلم های سینمایی ،کمتر این اتفاق برایشان رخ می دهد.البته ممکن است در کارهای زنده چند کار خوب داشته باشیم امادر اکثر کارهای زنده به دلیل بازیگر محور بودن ،مشکلاتی هم وجود دارد اما در مجموع، افق روشنی را برای پویانمایی می توان متصور شد.البته متاسفانه هنوز فرهنگ پویانمایی در جامعه ،جایگاه خود را پیدا نکرده ونتوانسته جایگاه مشخصی در میان مدیران و فرهنگ عامه مردم ، کسب کند. بااین حال فعالان این عرصه تلاش می کنند وحاصل این تلاش، رشد کیفی پویانمایی بوده است و کسانی هم که مدیریت فروش اینگونه فیلم ها را بر عهده دارند،حرفه ای تر به این قضیه نگاه می کنند و به تبع آن تغییر جدی را در فرهنگ عمومی جامعه شاهدیم. نکته مهمی که لازم است به آن توجه شود این است که نادیده گرفتن پویانمایی ،آینده فرهنگی کشور را تهدید خواهد کرد.چون پویانمایی یک رسانه بسیار قدرتمند در زمینه آثار تخیلی است در حالی که نمایش این تخیل در سینمای واقعی امکان پذیر نیست و به همین دلیل هدف ما حضور و رقابت در عرصه بین المللی است . ما فعالان توانمندی هم داریم و با توجه به اشتغال زایی و در آمدزایی مناسبی که در این عرصه وجود دارد ،می توانیم در عرصه جهانی حرف های تازه ای برای گفتن داشته باشیم ولی متاسفانه مسئولان در این زمینه بسیار کند عمل می کنند.با توجه به این که بخش خصوصی در این زمینه همچنان کارش را انجام می دهد اما پیداکردن اهداف ،مشکل است. درحالی که انتظار فعالان این عرصه این است که حمایت دولتی را داشته باشندامااین اتفاق نمی افتد. به دلیل شرایط فرهنگی در جامعه، دولت نظارت خاص خودش را دارد.این جا مثل ژاپن نیست که هر کسی هرچه دلش خواست تولید کند و کسی هم دخالت نکند. در ایران آثار با نظارت دولت تولید می شود و با ممیزی های خاص و دولتی ممکن است بخشی از فیلم کوتاه شود.البته بودجه مناسبی هم تخصیص داده نمی شود.در حالی که اگر بودجه مناسبی برای این بخش تزریق شود،می توان روی صادرات این کار فرهنگی هنری هم حساب باز کرد اما متاسفانه در کشور ما برای فکرو ایده ، ارزشی قائل نمی شوند. ارزش یک فیلم سینمایی کمتر از احداث یک پل روستایی نیست و کارکرد بهترو بیشتری در عرصه فرهنگ دارد ، چون کسی که صاحب اندیشه و فکر است ،می تواند برای آینده فرهنگی کشور کاری انجام بدهد وبه همین دلیل بایداز این افراد حمایت کرد و حمایت از چنین افرادی با عقب کشیدن دولت و اجازه کار دادن به بخش خصوصی است .اگر یک دهم حمایتی که از صنعت خودرو صورت می گیرد ،در زمینه آثار پویانمایی و سینمایی انجام می شد،حالا وضعیت بهتری داشتیم. در حالی که یکی از خودروهای خود را نمی توانیم در عرصه بین المللی عرضه کنیم اما همچنان خودروسازان حمایت می شوند و تا زمانی که مدیریت کلان مملکت متوجه این مسئله نباشد، وضعیت تغییری نخواهد کرد.البته با توجه به شتابی که در عرصه تولید آثار پویانمایی صورت گرفته و کیفیت هم به شکل محسوسی رشد کرده ،چه بخواهند و چه نخواهند ، بایدبه این موج تن بدهند اما دیر تن دادن تاوانی همچون کوچ هنرمندان و آینده سازان جوان این عرصه به خارج از کشور را در پی داردکه بایدبرای جلوگیری از این اتفاق فکری کرد.
سه شنبه ، ۲۶آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روزنامه خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]