واضح آرشیو وب فارسی:ایبنا: سعید باباوند سعید باباوند، طراح و گرافیست در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: طراحی کتاب یعنی توجه به تمام اجزای کتاب. درواقع طراح باید تمام اجزای کتاب را به گونه ای سامان بدهد که بهترین کاربرد و بهترین وضعیت برای مصرف را داشته باشد. وی افزود: طراح کتاب باید بر تمام مراحل انتخاب نوع کاغذ، نوع فونت، نوع جلد، فاصله سطرها از هم و... نظارت کامل داشته باشد. به عنوان مثال اگر یک کتاب دو هزار صفحه ای قرار است به مرحله نشر برسد، طراح باید نظر دهد که کتاب در چه قطعی کار شود تا مخاطب راحت تر بتواند آن را مطالعه کند و یا اینکه برای انتشار کتاب از چه نوع کاغذی استفاده شود تا وزن کتاب سنگین نشده و مخاطب آن را راحت در دست بگیرد. باباوند در ادامه با اشاره به این نکته که تمام فاکتورهایی که مصرف کردن کتاب را آسان می کند در زمره مراحل طراحی کتاب است، گفت: در این سال ها بیشتر طراحی جلد کتاب مدنظر بوده است تا طراحی کتاب به معنای واقعی کلمه. هر چند از این کلام من نباید این نتیجه گرفته شود که طراحی جلد کتاب در جامعه ما وجود خارجی دارد. این طراح و گرافیست اضافه کرد: چیزی درحدود هفت هزار و 500 ناشر در کشور فعالیت دارند که از این تعداد تنها حدود 100 ناشر هستند که به طراحی جلد کتاب اهمیت می دهند. این عدد نشان می دهد که ما در جامعه نشر کشور با یک شوخی به نام طراحی جلد کتاب روبه رو هستیم. باباوند در ادامه گفت وگو به آمار طراحی جلد کتاب در ایران اشاره کرد: هر ساله چیزی نزدیک به 27 هزار عنوان کتاب چاپ اول در کشور منتشر می شود. با احتساب آمار کتاب های تجدید چاپ شده نیز نزدیک به 40 هزار عنوان کتاب سالانه روانه کتابفروشی ها می شوند. از این تعداد کتاب صرفا 700 عنوان آن طراحی جلد دارند. این آمارها را من بر اساس اطلاعات حاصل از برپایی نمایشگاه ها و جشنواره های طراحی جلد کتاب بیان کردم. این عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران ادامه داد: آخرین نمایشگاهی که از طراحی جلد کتاب برپا شد «سرو نقره ای» بود که این نمایشگاه برای نخستین بار در ایران توانست نزدیک به 100 طرح جلد کتاب را کنار هم بیاورد. با احتساب درگذشتگان ما در همین تعداد نیز طراح جلد کتاب داریم. حال این تعداد طراح را با تعداد کتاب های چاپ اول منتشر شده در طول سال مقایسه کنید. 27 هزار عنوان در مقابل 100 نفر عدد بزرگی است. باباوند در ادامه به تعداد واقعی طراحان کتاب در ایران نیز اشاره کرد و گفت: تعداد طراحان کتاب به معنای واقعی کلمه در ایران بسیار کم است. به طور کل می توانم بگویم که پدیده طراحی کتاب در ایران وجود خارجی ندارد و پدیده طراحی جلد کتاب نیز در یک فضای گلخانه ای حضور دارد. مدیر هنری مجموعه 100 جلدی «یاد» درباره دلایل وضعیت نابسامان طراحی کتاب در ایران گفت: ناشران دغدغه ای درباره طراحی کتاب در ایران ندارند، اگر بازار این مساله ایجاد شود، می توان طراحان خوبی را در کشور پیدا کرد. وضعیت اقتصادی نیز در این مساله دخیل است. ناشر وقتی که طراحی کتاب را یک امر هزینه بر و تصنعی می داند و کار حروفچینی را با اندکی بالا و پایین کردن، طراحی به حساب می آورد، دیگر برای یک طراح یا مدیر هنری هزینه نمی کند. باباوند افزود: این ناشران توجه ندارند که روند طراحی کتاب در فروش و خوانش بهتر کتاب موثر است. حتی طراحی کتاب هزینه های تولید را پایین می آورد. به عنوان مثال اگر کتابی از زیر دست طراح به چاپخانه رفت، قطعا تعداد صفحاتش اقتصادی می شود و این در پایین آمدن هزینه های کتاب موثر است. اکثر ناشران درک شان از طراحی کتاب، یک مساله زرق و برق دار آبکی است. درباره سعید باباوند سعید باباوند طراح گرافیک، نویسنده، منتقد هنری و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است. او مدیر هنری و طراحی مجلات، اقلیم شفا، کتاب بیست و چهار، دوست نوجوانان، شاهد نوجوان، شاهد جوان، الفبا، حوزه هنری، روایت نزدیک، کتاب بیست، فلک الافلاک، نشر فن، خط و ستاره های کویر بوده است. باباوند همچنین با مراکز و ناشرانی چون، دفتر شعر جوان، انجمن موسیقی ایران، نشر مروارید، حوزه هنری، انجمن شاعران ایران، دانشگاه تهران، شاهد، حوا، نزدیک، فردایی دیگر و مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه شهید بهشتی، به عنوان طراح یا مدیرهنری همکاری داشته است. بیشتر بخوانید: 1) افشار مهاجر: طراحی کتاب وضعیت مناسبی ندارد/اگر رشته طراحی کتاب تاسیس شود فارغ التحصیلانش قطعا بیکار می مانند ( اینجا ) 2) عبدالحسینی: حروفچین ها جای طراحان کتاب را گرفته اند/ بررسی سیر تاریخی هنر کتاب آرایی در ایران ( اینجا ) 3) کریم مسیحی: مدیر هنری کتاب، سلیقه تصویری نسل خود را سامان می دهد/ طراحی کتاب در ایران وضعیت بدی ندارد ( اینجا )
دوشنبه ، ۲۵آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایبنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]