تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821087145




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساخت نیروگاه خورشیدی در قزوین با ۱۰۰ میلیون یورو کلید خورد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می‌دهد:
ساخت نیروگاه خورشیدی در قزوین با ۱۰۰ میلیون یورو کلید خورد

نیروگاه


شناسهٔ خبر: 2967951 - دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
استانها > قزوین

قزوین- مجوز ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی خاورمیانه با ظرفیت ۵۰ مگاوات و ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در استان قزوین صادر شد. خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: انرژی خورشیدی منحصربه‌فردترین منبع انرژی تجدید پذیر در جهان و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین است که می‌تواند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به اشکال دیگر انرژی هم تبدیل شود. ایران با داشتن حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال جزو بهترین کشورهای دنیا درزمینهٔ پتانسیل انرژی خورشیدی در جهان است و با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و پراکندگی روستایی در کشور، استفاده از انرژی خورشیدی یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید موردتوجه قرار گیرد. استفاده از انرژی خورشیدی یکی از بهترین راه‌های برق‌رسانی و تولید انرژی در مقایسه با دیگر مدل‌های انتقال انرژی به روستاها و نقاط دورافتاده در کشور از نظر هزینه، حمل‌ونقل، نگهداری و عوامل مشابه است. با توجه به استانداردهای بین‌المللی اگر میانگین انرژی تابشی خورشید در روز بالاتر از ۳٫۵ کیلووات ساعت در مترمربع (۳۵۰۰ وات/ساعت) باشد استفاده از مدل‌های انرژی  خورشیدی نظیر کلک تورهای خورشیدی یا سیستم‌های فتوولتائیک بسیار اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه است. در بسیاری از قسمت‌های ایران انرژی تابشی خورشید بسیار بالاتر از این میانگین بین‌المللی است و در برخی از نقاط حتی بالاتر از ۷ تا ۸ کیلووات ساعت بر مترمربع اندازه‌گیری شده ولی به‌طور متوسط انرژی تابشی خورشید بر سطح سرزمین ایران حدود ۴٫۵ کیلووات ساعت بر مترمربع است. در عصر حاضر از انرژی خورشیدی توسط سیستم‌های مختلف استفاده می‌شود که بهره گیری از انرژی حرارتی خورشید برای مصارف خانگی، صنعتی و نیروگاهی و تبدیل مستقیم پرتوهای خورشید به الکتریسیته به‌وسیله تجهیزاتی به نام فتو ولتائیکاست از آن جمله است.

مزایای نیروگاه‌های خورشیدی نیروگاه‌های خورشیدی که انرژی خورشید را به برق تبدیل می‌کنند دارای مزایایی است مانند تولید برق بدون مصرف سوخت، بی‌نیازی به آب زیاد و امکان تأمین شبکه‌های کوچک و ناحیه‌ای، استهلاک کم و عمر زیاد که می‌تواند برای مناطق مهم باشد. در آینده با مزایای زیادی که در مقایسه با نیروگاه‌های فسیلی و اتمی دارند به‌خصوص اینکه سازگار با محیط زیستند قادرند مشکل برق بخصوص در دوران اتمام ذخایر نفت و گاز را حل کنند و تأسیس و به‌کارگیری نیروگاه‌های خورشیدی آینده‌ای پرثمر و زمینه‌ای گسترده را برای کمک به خودکفایی و قطع وابستگی کشور به صادرات نفت فراهم خواهد کرد. نیروگاه‌های خورشیدی بخصوص دودکش‌های خورشیدی با هوای گرم احتیاج به آب ندارند لذا برای مناطق خشک مثل ایران بسیار حائز اهمیت هستند زیرا نیروگاه‌های حرارت سنتی هنگام فعالیت نیاز به آب مصرفی زیادی دارند. همچنین نیروگاه‌های خورشیدی می‌توانند با تولید برق به شبکه سراسری برق نیرو برسانند و امکان تأمین شبکه‌های کوچک ناحیه‌ای، احتیاج به تأسیس خطوط فشارقوی طولانی جهت انتقال برق ندارند و به هزینه زیاد احداث شبکه‌های انتقال نیازی نیست. نیروگاه‌های خورشیدی به دلایل فنی و نداشتن استهلاک زیاد دارای عمر طولانی هستند در حالی‌که عمر نیروگاه‌های فسیلی بین ۱۵ تا ۳۰ سال محاسبه‌شده است. نیروگاه‌های خورشیدی احتیاج به متخصص عالی ندارند و می‌توان آن‌ها را به‌طور اتوماتیک بکار انداخت، درصورتی‌که در نیروگاه‌های اتمی وجود متخصصان در سطح عالی ضروری بوده و این دستگاه‌ها احتیاج به مراقبت‌های دائمی و ویژه دارند. ساخت نیروگاه خورشیدی در قزوین کلید خورد قزوین با داشتن موقعیت مناسب طبیعی و برخورداری از تونل باد کهک و تابش مستقیم خورشید در بیشترین روزهای سال ظرفیت خوبی برای اجرای طرح‌های انرژی‌های نو دارد. بر همین اساس با پیگیری مسئولان استان به‌ویژه استاندار، نمایندگان مجلس و شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین به‌ عنوان پایلوت انرژی‌های نو انتخاب شد و در حال حاضر نیروگاه بزرگ بادی کهک در منطقه تاکستان احداث‌شده و در حال بهره‌برداری است.

اینک با استقبال و حضور یک سرمایه‌گذار ایرانی مقیم آلمان برای اجرای طرح بزرگ ساخت نیروگاه خورشیدی و با حمایت‌های دلسوزانه برخی مسئولان استان ازجمله ستاد سرمایه‌گذاری استان به ریاست دکتر محمدعلی قاسمی بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های نوین با مشارکت بخش خصوصی فراهم‌شده و می‌رود تا شعارها به عمل رسیده و به‌زودی شاهد کلید خوردن یکی از طرح‌های دوستدار محیط‌زیست برای تأمین انرژی موردنیاز در استان هستیم. سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد یورویی در تولید انرژِی پاک امیر الله‌یاری که سابقه راه‌اندازی و ساخت چنین نیروگاه خورشیدی در کشورهای مصر، برزیل، هند و رومانی را دارد به دلیل عشق و علاقه به میهن اسلامی درصدد است تجربه و سرمایه خود را این بار برای تولید انرژی پاک برای هم‌وطنان خود بکار گیرد. وی که با ساخت نیروگاه‌های خورشیدی این روزها علاقه‌مندی خود را برای احداث نیروگاهی دوستدار محیط‌ زیست در استان قزوین نشان داده در صورت حمایت مسئولان استان و واگذاری زمینی مناسب آمادگی دارد تا در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. الله‌یاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با یک شرکت آلمانی در ساخت نیروگاه خورشیدی هستیم و به دلیل علاقه به کشورم تصمیم گرفتم در مسیر تأمین محیط‌ زیست گامی برداریم و این بار در کشورم نیروگاه بسازم. وی افزود: تاکنون در کشورهای مختلف ازاین‌گونه نیروگاه ساخته‌ایم و اگر در استان قزوین هم این کار اجرایی شود کار منحصربه‌فردی در کشور و خاورمیانه عملیاتی می‌شود. الله‌یاری تصریح کرد: برای ساخت نیروگاه خورشیدی بیش از ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری می کنیم و در این زمینه هیچ‌گونه تسهیلاتی از دولت نخواهیم گرفت و با توان مالی خود آن را عملیاتی خواهیم کرد. وی بیان کرد: این طرح به ۱۰۰ هکتار زمین نیاز دارد که برای هر مگاوات دو هکتار پیش‌بینی‌شده است که مکان‌یابی هم باید در ارتفاع بالاتر از دریا باشد تا انرژی خورشید جوابگوی طرح باشد. الله‌یاری اظهار داشت: در منطقه آوج، تاکستان و شمال اتوبان قزوین مناطقی در حال بررسی و ارزیابی ومکان یابی هستیم که اگر زمین در محدوده منابع طبیعی باشد با کمک دولت و اگر متعلق به مردم و بخش خصوصی باشد نسبت به خرید آن اقدام خواهیم کرد.

اشتغال ۴۰ کارشناس خبره در نیروگاه وی یادآور شد: با اجرای این طرح از ۴۰ کارشناس خبره و متخصص استفاده خواهیم کرد و در صورت همراهی و همکاری مسئولان دستگاه‌های اجرایی امیدواریم در مدت دو سال آن را اجرایی و آماده بهره‌برداری کنیم. الله‌یاری گفت: این طرح با ظرفیت ۵۰ مگاوات ساخته می‌شود و در نوع خود در کشور و خاورمیانه بی‌نظیر است. وی اضافه کرد: این طرح قابل توسعه تا ظرفیت ۳۰۰ مگاوات است و در یک پروسه ۲۰ ساله تعریف‌شده و پس‌ازآن نیروگاه را به استان قزوین هدیه خواهیم کرد و واگذار می‌کنیم. الله‌یاری تصریح کرد: مجوز اولیه نیروگاه از وزارت نیرو گرفته‌شده و امیدواریم سایر مجوزها پس از واگذاری زمین در اسرع زمان صادر شود تا بتوانیم طبق برنامه پیش‌بینی‌شده این نیروگاه را احداث کنیم. وی بیان کرد: این نیروگاه در ردیف صنایع های تک است و به آب نیازی ندارد و برای اولین بار فنّاوری آن را که آلمانی است وارد ایران می‌کنیم. استاندار: در توسعه انرژی‌های نو جدی هستیم مرتضی روزبه استاندار قزوین هم در خصوص بسترسازی مناسب برای اجرای طرح‌های نوین در استان گفت: در قزوین اقدامات خوبی درزمینهٔ سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های نو صورت گرفته است و از اجرای این‌گونه طرح‌ها حمایت جدی خواهیم کرد. وی افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های نو از سیاست‌ها و اولویت‌های استان است و به این کار اعتقاد جدی داریم. روزبه با اشاره به انجام تعهدات استان در اجرای طرح‌های انرژی‌های نو تصریح کرد: توسعه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در استان با توجه به ظرفیت‌های منطقه می‌تواند علاوه بر تولید و تأمین بخش از برق موردنیاز منطقه به توسعه و رونق اقتصادی استان از طریق جذب گردشگر هم کمک کند.

قاسمی: شرایط سرمایه‌گذاری در استان تسهیل شده است سید محمدعلی قاسمی دبیر ستاد سرمایه‌گذاری استان قزوین هم به مهر گفت: با همکاری دستگاه‌های اجرایی و تسریع در صدور مجوز تا دو ماه آینده کلنگ ساخت نیروگاه خورشیدی در قزوین به زمین زده می‌شود. وی افزود: این طرح در ردیف صنایع های تک است و توسعه انرژی‌های نو در استان هم در اولویت قرار دارد و چون استقرار صنایع آب بر در استان ممنوع شده و این طرح نیازی به آب ندارد بهترین پروژه برای اجرا در استان محسوب می‌شود که امیدواریم با احداث آن مردم استان از منافع اقتصادی طرح برخوردار شوند. بهادیوند: انرژی تولیدی در نیروگاه خورشیدی باقیمت تضمینی خریداری می‌شود سعید بهادیوند چگینی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین هم که برای اجرای طرح اعلام آمادگی کرده است در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: درراستای توسعه انرژی‌های نو در استان با احداث این نیروگاه موافقیم و تلاش خواهیم کرد مجوزهای لازم را برای اجرایی شدن طرح از وزارتخانه دریافت کنیم. وی یادآور شد: این نیروگاه باید در نزدیکی خطوط انتقال برق باشد تا بتوانیم تولید انرژی را با هزینه کمتری وارد شبکه کنیم که در این راستا منطقه‌ای در تاکستان شناسایی‌شده که در صورت موافقت مالکان و مجری طرح مقدمات کار فراهم می‌شود. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بیان کرد: برای تشویق سرمایه‌گذاران به ساخت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی از سوی وزارت نیرو برق تولیدی به‌صورت تضمینی خریداری می‌شود.

بهادیوند چگینی یادآور شد: آمادگی داریم تا نسبت به خرید تضمینی برق تولیدی در نیروگاه‌های خورشیدی تا مدت ۲۰ سال باقیمت هر کیلووات ۹۰۰ تومان اقدام کنیم که در حال حاضر قیمت فروش برق از سوی دولت ۶۰ تومان است که ابزار حمایتی خوبی از سرمایه‌گذاران است. وی بیان کرد: وزارت نیرو پیگیر توسعه انرژی‌های پاک در کشور استی و پس از انعقاد قرارداد استانداری با سازمان انرژی‌های نو، استان قزوین پایلوت انرژی‌های نو در کشور شد و امروز خوشبختانه یک سرمایه‌گذار از کشور آلمان برای حضور در استان اعلام آمادگی کرده که نیروگاه ۵۰ مگاوات فتوولتائیک احداث کند. چگینی اظهار داشت: تولید برق از انرژی خورشیدی در دستور کار است و مقدمات کار با «سانا» هماهنگ و مجوز احداث صادرشده است که باید زمینی به وسعت ۱۰۰ هکتار که ترجیحا به محل عبور خطوط فشارقوی نزدیک باشد انتخاب کنیم تا با حداقل سرمایه این نیروگاه احداث شده و به شبکه وصل شود و ارتفاع مکان هم از سطح دریا باید بیشتر باشد که در این راستا ارزیابی نشان می دهد که منطقه تاکستان به سمت ابهر مستعد ساخت نیروگاه خورشیدی است. وی افزود: خوشبختانه سرمایه‌گذار فعلی نیاز مالی ندارد اما باید هماهنگی بین منابع طبیعی، برق، محیط‌ زیست، امور اراضی، جهاد کشاورزی، استانداری و امور اقتصادی و دارایی انجام شود و با شرکت برق منطقه‌ای زنجان هم هماهنگی می‌کنیم تا کار تسریع شود. چگینی یادآور شد: این افراد در چند کشور نیروگاه ساخته‌اند و امیدواریم به‌سرعت زمین در اختیار آنها قرار گیرد تا نیروگاه در مدت دو سال ساخته شود.

درافشانی: حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در احداث نیروگاه خورشیدی عباسعلی درافشانی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: ساخت نیروگاه خورشیدی از طرح‌های بسیار مهم و تأثیرگذاری است که در حوزه انرژی‌های نو می‌تواند موجب تحول در استان شده و به توسعه برنامه‌های زیست‌ محیطی هم کمک کند. وی اضافه کرد: برای نمونه باید پس از گشایش پنجره واحد بتوانیم طرح ساخت نیروگاه خورشیدی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی کنیم تا الگویی برای سایر طرح‌ها باشد. ‌معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری یادآور شد: در برنامه ششم توسعه باید پنج درصد انرژی موردنیاز کشور از انرژی‌های نو تأمین شود لذا در استان از اجرای این طرح‌ها بشدت استقبال می‌کنیم تا کارهای فنآورانه توسعه پیدا کند و شاهد احداث نیروگاه‌های بادی و خورشیدی بیشتری در استان باشیم. درافشانی گفت: همان‌گونه که درگذشته با ساخت نیروگاه حرارتی شهید رجایی در کشور شاخص شدیم امروز هم باید در ساخت نیروگاه خورشیدی پیشگام باشیم و کاری شاخص در استان را عملیاتی کنیم. وی اضافه کرد: در این پروژه خاص حمایت لازم را از سوی مسئولان استانی انجام خواهیم داد و تلاش می‌کنیم در مدت یک هفته آینده وضعیت پروژه مشخص‌شده تا بتوانیم در ۱۵ روز آینده کلنگ آغاز عملیات اجرایی را به زمین بزنیم.

استان قزوین پس از پایلوت شدن در حوزه انرژِی‌های نو گامهای اساسی و عملی را برای حرکت پرشتاب در این بخش آغاز کرده و امروز که عزم مسئولان دستگاههای اجرایی در حمایت و جذب سرمایه گذار برای توسعه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی جدی است امید می رود پس از ساخت بزرگترین نیروگاه بادی کشور در استان این بار نیز بزرگترین نیروگاه خورشیدی خاورمیانه در این خطه از میهن اسلامی شکل گیرد تا ضمن تامین نیازهای انرژِی خود با روش های نوین و پاک برای اشتغال پایدار، توسعه و رونق گردشگری و اقتصاد استان و کشور نیز گامی اساسی برداشته شود. خبرنگار: محمدرضا جباری









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن