واضح آرشیو وب فارسی:قم نیوز: قم نگار: نظام «اِسرا» که به رده بندی سنی بازی های رایانه ای در ایران می پردازد، ۷ ساله شده اما هنوز ناشناخته است. بعضی معتقدند این مساله نیازمند فرهنگ سازی است و برخی می گویند: رده بندی برای کدام بازی ایرانی؟به گزارش قم نگار، سال ها پیش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بر اساس حجم کتاب و تعداد صفحات، میزان نقاشی ها، نوع مطلب و معیارهایی از این قبیل، کتاب های خود را به شش گروه سنی مختلف تقسیم کرد. در این رده بندی گروه الف: سال های قبل از دبستان،گروه ب: سال های آغاز دبستان (کلاس های اول، دوم و سوم،گروه ج: سال های پایان دبستان (کلاس های چهارم و پنجم)، گروه د: دوره راهنمایی و گروه هـ: سال های دبیرستان بودند. از آن زمان تاکنون، هر کتابی که کانون پرورش فکری چاپ کند، رو و پشت جلدش نوشته شده که متعلق به کدام گروه سنی است. بدین ترتیب، مربیان کانون، حتی اگر خودشان هم کتاب را نخوانده باشند، به سادگی می توانند دریابند که هر کتاب برای چه مخاطبی، مناسب و قابل توصیه است. این طبقه بندی بعدها توسط ناشران دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت و البته، گه گاه نیز نقد شد. حالا پس از سال ها بنیاد ملی بازی های رایانه ای نیز بر آن شده تا این گونه بازی ها را به لحاظ سنی دسته بندی کند. حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای اشاره به این که بسیاری از خانواده ها، تعریفی از رده بندی سنی بازی های رایانه ای ندارند، گفته بود: طبق آماری که داریم، ۹۰ درصد خانواده هایی که برای بچه هایشان، بازی می گیرند، نمی دانند رده بندی سنی چیست. فرهنگ خانواده ها این است که بچه مان توی کوچه نرود و با غریبه بازی نکند. در صورتی که بازی های رایانه ای اگر هماهنگ با سن و سال بچه ها نباشد، بیشتر آسیب می زند. «اسرا» ، نظامی است که به رده بندی سنی بازی های رایانه ای می پردازد. اما این نظام، پس از هفت سال همچنان جانیفتاده است. مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای معتقد است کاری که در اسرا شده در هیچ بخش فرهنگی کشور نشده است. قطعا خطاهایی هم داریم چون نحوه رده بندی مان غلط است و کپی رایت نداریم؛ به همین خاطر است که یک بازی خارجی را از اول تا آخر بازی می کنیم. شاید یک بازی ۱۰۰ ساعت طول بکشد. کریمی قدوسی همچنین از رده بندی ۳۲۰۰ بازی خبر داده و گفته بود: ضعفی که در ارتباط با «اسرا» وجود دارد، بحث تبلیغ است. ما باید نطام رده بندی اسرا را به عنوان یک مساله فرهنگی که عمومیت دارد به سازمان های مختلف ابلاغ کنیم. باید بتوانیم یک بودجه تبلیغی بگیریم تا همان گونه که می گوییم «آب هست اما کم است» به خانواده ها بگوییم چقدر رده بندی سنی اهمیت دارد. مدیرعامل بنیاد بازیهای رایانه ای،با ابراز امیدواری نسبت به اینکه «اسرا» به مرجعی برای رده بندی بازی در کشورهای مسلمان تبدیل شود گفته بود: ما با سازمان های رده بندی سنی در دنیا از جمله در اروپا و آمریکا هم تعامل خوبی برقرار کرده ایم تا اسرا را جزو جامعه جهانی سازمان رده بندی سنی به نام «آی آرک» کنیم. می خواهیم نگاه جهانی داشته باشیم و اگر این اتفاق بیفتد شاید بتوانیم مرجعی برای رده بندی سنی بازی ها در کشورهای مسلمان شویم. اگر عضو آی آرک شویم با ورود به گوگل پلی یا اپ استور، آی پی ایران تشخیص داده می شود و رده بندی سنی در کشورهای مسلمان، برای معرفی بازی ها مطابق با شاخص های اسراست. جز آمریکا، اروپا، استرالیا و چین، در هیچ کدام از کشورهای اسلامی، رده بندی سنی وجود ندارد. بازی های موبایلی هم رده بندی سنی می شوند و اما در شرایط کنونی، چه بخواهیم چه نخواهیم، بازی های موبایلی جایگزین بازی های رایانه ای شده اند. هزینه ساخت بازی های رایانه ای بسیار بالاست و امکان رقابت با نمونه های خارجی وجود ندارد. به این خاطر که ما هنوز قانون کپی رایت را به رسمیت نشناخته و در این زمینه فرهنگ سازی نکرده ایم. از سوی دیگر بازی های خارجی با کیفیت بالا به راحتی دانلود می شوند و به قیمت ارزان در اختیار کاربران قرار می گیرند. با این اوصاف طبیعی است که بازی سازان به سراغ بازی های موبایلی بروند که هم زمان و انرژی و هزینه کمتری صرف می کنند هم آنچه می سازند همچنان قابل رقابت با نمونه های خارجی است. بازی های موبایلی هم چون بازی های رایانه ای به رده بندی سنی نیاز دارند. نظام «اسرا» به گفته مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای، هفت ساله شده و به خاطر عدم تبلیغ همچنان ناشناخته است اما گروه بندی بازی های موبایلی به تازگی آغاز شده است. روز گذشته ۲۳ آبان ماه، سایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای خبری منتشر کرد مبنی بر این که قرار است این بنیاد با و فروشگاه های بازی های موبایلی تعامل برقرار کند و تولیدکنندگان، پیش از این که بازی های خود را در فروشگاه ها عرضه کنند، باید جهت دریافت رده بندی سنی به سازمان اسرا مراجعه کنند. رضا احمدی، مدیر نظام رده بندی سنی بنیاد ملی بازی های رایانه ای با تاکید بر این که بنیاد، در کوتاه ترین زمان ممکن به بررسی ازی ها و رده بندی سنی آنها می پردازد گفت: تولیدکنندگان بازی های موبایلی می توانند همزمان با درخواست بررسی محتوا و دریافت رده بندی سنی بازی، برای دریافت پروانه ساخت بازی از واحد نظارت بنیاد نیز اقدام کنند. صنعت بازی سازی در ایران معنا ندارد و اما بازی سازان به گونه ای دیگر فکر می کنند. حسن مهدی اصل، مدیر یک شرکت نرم افزاری در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این که رده بندی سنی بازی های رایانه ای چه ضرورتی دارد می گوید: بی شک بازی های رایانه ای بر ذهن و روان مخاطبان خود تاثیر می گذارند و آنچه مناسب برای گروه سنی کودک است با آن بازی که نوجوان یا جوان می پسندد تفاوت دارد و ما باید مخاطب خود را بشناسیم و بدانیم ذائقه و پسند او چگونه است و در هر سن و سالی به چه نیاز دارد. به گفته سازنده بازی«سیاوش»، ما از طریق این بازی ها می توانیم سبک و روش زندگی ایرانی- اسلامی خود و بسیاری مفاهیم دیگر را به بچه ها آموزش دهیم اما واقعیت این که به قدری انتقال مفاهیم در بازی های ما رو و مستقیم است که مخاطبان با آن ارتباط برقرار نمی کنند. مهدی اصل معتقد در پاسخ به این که بنیاد ملی بازی های رایانه ای، خبر از هفت ساله شدن «اسرا» می دهد در حالی که هنوز نظام رده بندی سنی برای بازی ها جا نیفتاده می گوید: هنوز بازی سازی در مملکت ما به صنعت تبدیل نشده است. از سوی دیگر فرهنگ سازی در این زمینه صورت نگرفته و خانواده ها، با توجه به اسم بازی، فکر می کنند بچه هاشان می توانند هر اثری را خریداری کنند در حالی که کشورهای پیشرفته، از سال ها پیش تاکنون بازی ها را به لحاظ سنی طبقه بندی کرده اند و برای مثال، کودکان نمی توانند بازی بزرگسال را بدون اجازه پدر و مادر خریداری و بازی کنند. حمید افسری، مدیر یک استودیوی بازی و سرگرمی نیز به ضرورت رده بندی سنی بازی های رایانه ای اشاره می کند و می گوید: در این که بازی ها باید تفکیک شوند و خانواده ها و خود بچه ها بدانند کدام بازی برای چه گروه سنی لازم است شکی وجود ندارد. اما مگر چند درصد بازی هایی که در اختیار کاربران قرار می گیرد مجاز است؟ به گفته سازنده بازی «نبرد هور»، زمانی که بازی های خارجی با کیفیت بالا، به راحتی در ایران دانلود و به طور غیرمجاز عرضه می شوند؛ وقتی قیمت این بازی ها از یک فلافل ارزان تر است و با قیمت سی دی خام برابری می کند و هیچ ناشری به انتشار بازی ایرانی، رغبت نشان نمی دهد؛وقتی ما هنوز به کنوانسیون برن نپیوسته و قانون کپی رایت را قبول نکرده ایم، چگونه می توانیم به ورود بازی های مجاز به بازار و طبقه بندی سنی این بازی ها دل خوش کنیم؟ به نظر می رسد رده بندی سنی بازی های رایانه ای، نیازمند فرهنگ سازی است. خانواده ها و کاربران ایرانی باید به این نتیجه برسند که هر بازی نمی تواند در اختیار هر مخاطبی با هر گروه سنی قرار بگیرد. آنچه برای کودکان جداب است با ان چیزی که جوانان می پسند و با آن ارتباط برقرار می کنند تفاوت دارد؛ نیاز و خواسته این دو مختلف است و همه این موارد ما را به این نتیجه می رساند که باید بازی هامان رده بندی شوند. همان گونه که لازم است نظارتی بر بازار وجود داشته باشد تا بازی های غیرمجاز، کمتر و کمتر شوند. انتهای پیام/۱۳۲ مرجع : خبرگزاری مهر
دوشنبه ، ۲۵آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قم نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]