تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827734726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نام تاریخی دیار کارون کدام است، اهواز یا احواز؟+اسناد


واضح آرشیو وب فارسی:رهیاب: نام اهواز از دیرباز تاکنون به دلیل تاریخ درخشان و اصالتش بارها در کتب مختلف تاریخی و غیر آن ذکر شده است. سرزمینی که دانشمندان و بزرگان متعددی در رشته های علمی و غیر علمی متنوع تقدیم بشریت کرد.به گزارش رهیاب،نام اهواز از دیرباز تاکنون به دلیل تاریخ درخشان و اصالتش بارها در کتب مختلف تاریخی و غیر آن ذکر شده است. سرزمینی که دانشمندان و بزرگان متعددی در رشته های علمی و غیر علمی متنوع تقدیم بشریت کرد. با این حال مدتهاست که بیماردلان درصددند تا شبهه ای در ایمان و ولایت ساکنان این سرزمین وارد سازند و در این راه از هر حربه ای برای ایجاد شکاف بین ساکنان این دیار استفاده کرده اند که یکی از آنها ادعای جعلی بودن نام " اهواز " می باشد با این عنوان که نام اصلی این شهر "احواز" بوده و نام آن را به " اهواز تغییر داده اند. اما نگاهی کوتاه به کتب تاریخ و حتی روایی که قدمت بسیاری از آنها به صد سال پیش می رسد نشان دهنده این واقعیت است که در بسیاری از منابع مهم روایی و تاریخی نام این سرزمین اهواز ذکر شده و در طرف دیگر هیچ سندی نیافتیم که نشان دهد نام آن در دوره ای از زمانها احواز بوده است. در ادامه به برخی از این منابع اشاره خواهیم داشت: لسان العرب:427/5 : والاهواز سبع کور بین البصرة... لسان العرب، لغت نامه ای بزرگ تالیف ابوالفضل جمال الدین محمد بن مکرم رویفعی افریقی ( محرم ۶۳۰- شعبان ۷۱۱ هجری قمری)، معروف به ابن منظوم است . تاریخ بن خلدون 40/2:…..وذلک ان ملک الاهواز کان استعبدهم اثنتی عشرة سنة…. ابوزید عبدالرحمن بن محمد بن خلدون حَضرَمی (۸۰۸–۷۳۲ ه‍ ق)معروف به «ابن خلدون»، تاریخ نگار، جامعه شناس، مردم شناس و سیاست مدار عرب مسلمان است. تاریخ بغداد 92/1 : قال محمد بن خلف.قالوا:وبنی المنصور مدینته وبنی لها أربعة أبواب فاذا جاﺀ احد من الحجاز دخل من باب الکوفه واذا جاﺀ احد من المغرب دخل من باب الشام واذا جاﺀ احد من الأهواز والبصرة وواسط والیمامه والبحرین دخل من باب البصرة…. کتاب «تاریخ بغداد» نوشته أحمد بن علی بن ثابت معروف به خطیب بغدادی (متولد ۳۹۲هـ/۱۰۰۲م—درگذشته به ۴۶۳هـ/۱۰۷۱م) مورخ و حدیث شناس عرب می باشد. شرح مسلم للنووی ج3ص60 صحیح مسلم یکی از کتاب های صحیح شش گانه ی حدیث اهل سنت نوشته مسلم نیشابوری (۲۰۶ _ ۲۶۱ هجری) است اسد الغابه535/1 :…..و کان عاملا لعمر بن الخطاب علی الاهواز. کتابی مهم و مرجع در علم رجال، بین قرن ۶ و ۷ هجری قمری، به زبان عربی. این اثر معتبر، مشتمل بر زندگینامه هفت هزار و پانصد یا هفت هزار و هفتصد و سه تن از اصحاب پیامبر اکرم (ص) می باشد. انساب الاشراف 21/7: فلما عزل مطرفا عن الشرطه ولاه الاهواز.. .. أنساب الأشراف کتابی است در تاریخ عرب در قرن اول هجری قمری اثر احمد بن یحیی بَلاذُری، مورخ قرن دوم و سوم. مقاتل الطالبیین 281/1: ….علی فرسخ من قصبة الاهواز فعسکر بها…….واستخلف علی الاهواز….. مَقاتِلُ الطّالِبیّین کتابی از علی بن حسین بن محمد، معروف به ابو الفرج اصفهانی (متوفای ۳۵۶ق) است. این کتاب به کشته شدگان آل ابی طالب می پردازد و به «مقاتل آل ابی طالب» نیز شهرت دارد. این کتاب به سبب جامعیت و دقتی که در نقل اخبار داشته مورد استناد و اعتماد مؤلفان بسیاری قرار داشته است. در ادامه به اختصار تعداد دیگری از منابع تاریخی و روایی و صفحاتی که در آن نام " اهواز" ذکر شده است معرفی می شوند: شرح ابن ابی الحدید المعتزلی 771/1:….ان القوم لما ادرکوا اللیل خرجوا من احنه متنکرین الی ارض الأهواز وقد بلغنی أنهم نزلوا من الأهواز جانبا ونحن بالبصرة نداوی جراحنا و……. در شرح بن ابی الحدید نام اهواز چند بار در جلد اول ذکر شده است که شماهر صفحات آن در ادامه می آید: 771.772.774.1084.1085.1087.1088.2281.2285.2408.5920. مناقب آل ابی طالب 23/4 :و علی بن مهزیار من قری فارس ثم سکن الاهواز و الریان بن الصلت الخراسانی و….. و همچنین در اسد الغابه 534/2 و 464/4 الاصابه فی تمییز الصحابه 274/4 :السعدی من بنی سعد بن بکر فقال له:کن رداﺀا للمسلمین. فاقبل الی البصرة ثم سار الی الأهواز فقتلوه بها و هو جد القاسم بن سلمان… همچنین در صفحات دیگری از این کتاب: 449/1 و 44/2 و 181.182/4 و 118/5 و 269/7 تاریخ الکبیر للبخاری 79/4: الاهواز کما فی المعجم وغیره و در همان کتاب 295/4 :ینقل :..وقال لنا اسحاق ابن ابی أسامه حدثنی صدقة بن ابی عمران قاضی الاهواز سمع ابا یعفور …… الطبقات الکبری474/1: (در حاشیه) هو عیسی بن موسی بن محمد ابو موسی بن اخی السفاح والمنصور ولی الأهواز والکوفة و مات بالکوفه المعجم الصغیر للطبری442/1: ابو عبد الرحمن.عبدالله بن یزید القرشی العدوی مولاهم مولی آل عمر بن الخطاب المقری القصیر المکی وأصله من ناحیة البصرة او الأهواز .توفی فی رجل سنة ثلاث عشرة وماتیین… .. تاریخ البیهقی 140/1 : ومن قام فی الأهواز عاما واحدا…..وجرارات الاهواز یضرب بها المثل…. … تاریخ دمشق لابن عساکره 474/1:ان عبدالله بن عباس اخبره عمر بن الخطاب یسأل الهرمزان عظیم الأهواز وکان نزل … . تذکرة الحافظ للذهبی 44/2: مات بناحیة الاهواز فی سنه… … رجال الحاکم فی کتابه المستدرک 449/2:…..الامام ابی موسی الفقیه الشافعی قاضی نیسابور وقاضی الأهواز ولد فی سنة نیف ومأتیین.. الی ان قال توفی سنة سبع وتسعین ومأتیین بالأهواز. سیر العلام النبلاﺀ 425/2: قال الولید بن هشام القمحذمی عن ابیه وعمه ان ابا موسی لما فرغ من الاهواز و نهر تیری و جندیسابور و رامهرمز توجه الی تستر… … طبقات الحافظ للسیوطی 295/1: قاضی نیسابور ثم الاهواز … ..  علل الدار قطنی 175/1 :و روی هذا الحدیث ایضا شیخ لاهل الاهواز یقال له ذاهر بن نوم لیس بفرس فی الحدیث…..  عقدالفرید40/1: عن هستم بن عروه قال:استعمل ابن عامر عمرو بن اصبغ علی الاهواز فلما عزله قال له….. البدایه والنهایه161/1 :قال الطبری:اختلف الموضع الذی کان منه والموضع الذی ولد فیه قالوا بالسوس من ارض الاهواز … ….. الکامل فی التاریخ 416/2:…..فاقبل الی البصره وترک بها قطبة و مضی الی الاهواز حتی انتهی….. المختصر فی اخبارالبشر 48/2 :ثم استولب علی الاهواز بالسیف و فیها عزل…. تاریخ بن الوردی 184/1:….واستعمل عمه اسماعیل بن علی بن عبدالله بن العباس علی الاهواز و فیها مات…… تاریخ الخلفاﺀ 106/1: وفی سنة ست عشرة فتحت الأهواز والمدائن واقام بها سعد الجمعه فی ایوان کسری.. ….  تاریخ الطبری243/1: …..کان مولده بالسوس من ارض الاهواز وقال بعضهم کان مولده ببابل من ارض السواد….. تفسیربن کثیر باب الباﺀ318/9 : انها دمشق: الاهواز : اوطاس:الاولاج … . تفسیرالالوسی 220/7: ….فکیف التوصل الی ضبطه فقال له الملک الاهواز وکان قد اسر واسلم علی یده…… تفسیر البغوی 144/1 : ابراهیم بن تاریخ بن ناخور وکان مولده بالسوس من ارض الاهواز وقیل…. الملل والنحل 55/2: والکوذیه بنواحی الاهواز … ینابیع المودة 299/4 : …قال من ای البلاد انت. قلت :من الاهواز .قال:اتعرف ابراهیم بن مهزیار قلت:انا هو.فعانقنی….. سنن الکبری للبیهقی 225/9: قد روستا فی حدیث المغیره بن شعبه فی قصة الاهواز انه قال….. المعجم الکبیر للطبرانی 44/13: بلد من نواحی الاهواز به نهر…. سنن البیهقی 319/2: اذ اتی برجل من المشرکین من أهل الاهواز .. …. مسنداحمد 198/4: وکان عامل عمر علی الاهواز ویقع فی روایة الترمذی انه کان علی مناذر وهی من قری الاهواز …… مصنف ابی شیبه 201/2: قال ان المدائن قریب ولکن الی الاهواز ونحوها کنزالعمال 520/4: السوس بلدة بخوزستان یقال ان بها صبر النبی دانیال وانها کانت آخر ما فتح من الاهواز علی عهد عمر…… عمدة القاری145/1:.. ..کور الاهواز وقال بن خردازبه کور الاهواز ….وراجع أیضاً مستدرک الحاکم ج1ص44 السنن الکبرى للبیهقی ج4ص304 وج6ص344وج9ص96 شرح مسلم للنووی ج3ص60وج4ص80وج16ص217مجمع الزوایدج1ص26وفتح الباری ج2ص362وج6ص185ج6ص447ج8ص294ج12ص259ج13ص63عمدة القاریج1ص131ج7ص288ج8ص110وج10ص116ج12ص285ج13ص34ج15ص7916ص131ج18ص129ج21ص35/ الدیباج على مسلم للسیوطی ج1ص257 و……………… اینها نمونه ای از دهها متون تاریخی و معتبری است که به اختصار ذکر شدند و در تمام این کتابها نام اهواز ذکر شده است و هیچ اشاره ای به احواز نشده است. همچنین دهها مورد از کتب معتبر شیعیان نیز وجود دارد که غیر از نام اهواز اسم دیگری در آن اشاره نشده است.


دوشنبه ، ۲۵آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رهیاب]
[مشاهده در: www.rahyabnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن