تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821045978




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجهيز 22 دکل نفتي در مناطق مختلف کشور به سيستم مديريت پسماند حفاري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ آبان ۱۳۹۴ (۰:۴۰ق.ظ)
تجهيز 22 دکل نفتي در مناطق مختلف کشور به سيستم مديريت پسماند حفاري موج - سرپرست اداره کنترل پسماند شرکت ملي حفاري ايران اعلام کرد: در حال حاضر 22 دکل نفتي در مناطق مختلف کشور به سيستم مديريت پسماند حفاري مجهز شده‌اند و تجهيز 14 دکل ديگر به اين سيستم نيز آغاز شده که تا سال آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد.
به گزارش خبرگزاري موج، مهدي شريفي در حاشيه برگزاري کارگاه «اثرات زيست‌ محيطي سيالات حفاري و روش‌هاي کنترل پسماند» در دانشگاه صنعتي اميرکبير در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به طور کلي، هنگامي که يک دکل را استقرار مي‌دهيم تا حفاري چاه نفت را انجام دهد براي رسيدن به هيدروکربن که شامل نفت و گاز است بايد تا يک عمق مشخصي از زمين را مورد حفاري قرار دهيم که ميانگين حفاري حدود 5 هزار متر است.
وي افزود: در زمان حفاري در چنين عمق زيادي، قطعا بايد يک سري سيالات را طراحي و استفاده کنيد که بتواند چند وظيفه عمده شامل ديواره سازي، خنک کردن مته و خارج کردن خاک از عمق زمين را انجام بدهد.
شريفي توضيح داد: اين سيالات بايد بتوانند ديواره سازي کنند که چاه ريزش نکند و ديگر اين که، مته حفاري را خنک نگه دارند تا کارآيي مته حفظ شود و علاوه بر اين، کنترل فشار هيدرواستاتيکي نفت و گاز را نيز انجام دهند.
وي خاطرنشان کرد: پس از رسيدن به مخزن هيدروکربن، سيالات از اين مرحله به بعد ديگر مازاد محسوب مي‌شوند که در دکل‌هاي قديمي، همه اين سيالات را بيرون مي‌ريختند که با حفاري يک دکل، به طور معمول نزديک به 30 هزار بشکه سيالات که شامل آب و گازوئيل و نمک بود را دور مي‌ريختند.
به گفته شريفي، با در نظر گرفتن 70 دکل فعال در شرکت ملي حفاري، سالانه حجم بسيار زيادي پساب و پسماند توليد و در محيط رها مي‌شد که به محيط‌ زيست، خاک، منابع آب زيرزميني آسيب‌هاي جدي وارد مي‌کرد.
وي با بيان اين که پساب‌هاي برجاي مانده از عمليات حفاري عمدتا شامل آب، نمک، گازوئيل و سيالات مازاد است، گفت: رهاسازي گازوئيل در طبيعت، علاوه بر تهديد حيات وحش و گياهان، در طول زمان موجب آلودگي منابع آب‌هاي زيرزميني مي‌شود و نمک نيز وقتي با غلظت زياد، وارد محيط شود تا سال‌ها از رشد گياهان در آن منطقه جلوگيري مي‌کند.
سرپرست اداره کنترل پسماند شرکت ملي حفاري ايران به سابقه به‌کارگيري سيستم مديريت پسماند حفاري از سال 86 تاکنون در کشور اشاره کرد و گفت: شرکت ملي نفت ايران در راستاي حفظ محيط‌ زيست، سيستم‌هاي تخليه صفر يا مديريت پسماند حفاري را به کار گرفته و اين سيستم، مجموعه‌اي از تجهيزات و فرايندهاست که ميزان پسماند در عمليات‌هاي حفاري را به صفر مي‌رساند.
وي بيان داشت: در اين سيستم حدود 30 هزار بشکه پساب (آب، گازوئيل و سيالات مازاد) در هر حفاري، ديگر دور ريخته نمي‌شود و با احداث مخازن زميني که پوشش آن‌ها از جنس بتن است، هيچ سيالي در زمين رسوب نخواهد کرد، ضمن اين که از تجهيزاتي استفاده کرديم که روغن (گازوئيل) و آب را از هم جدا مي‌کند و گازوئيل و آب بازيافت شده و مجدداً مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
شريفي ادامه داد: به اين ترتيب، آب مجددا در چرخه سيستم براي شستشو و ساخت سيالات حفاري قرار مي‌گيرد و براي سيال حفاري مازاد هم يک محفظه در نظر گرفتيم که جامدات را از آب جدا مي‌کند و نهايتاً يک پسماند خشک باقي مي‌ماند که حجم بسيار کمي دارد (حدود 500 مترمکعب).
وي با بيان اين که دستورالعمل‌هاي مورد نظر سازمان حفاظت محيط‌ زيست در تمامي مراحل مديريت پسماند حفاري اعمال مي‌شود، تصريح کرد: مواد خشک باقي مانده از فرايند پسماند را زير نظارت کارشناسان محيط‌ زيست تثبيت مي‌کنيم تا تست‌هاي لازم از آن گرفته شود و در صورت تأييد در يک ناحيه به نام «منطقه دفع» Disposal Area دفن خواهند شد.
شريفي افزود: از سال 86 تاکنون که سيستم مديريت پسماند حفاري را از خارج کشور وارد کرديم تاکنون تعداد 22 دکل در مناطق مختلف نفت‌خيز از جمله جزيره کيش، خارک و اهواز و سروستان فارس به اين سيستم تجهيز شده‌اند.
وي از موفقيت محققان ايراني در بومي‌سازي سيستم مديريت پسماند حفاري خبر داد و گفت: بومي‌سازي اين سيستم با همکاري اداره پژوهش و توسعه شرکت ملي حفاري و دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهي آغاز شده و پس از آزمايش‌هاي ميداني، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
پنجمين هفته تخصصي مهندسي نفت از روز گذشته، 23 آبان در دانشگاه صنعتي اميرکبير گشايش يافته و برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي تخصصي با موضوعاتي همچون آشنايي با تجهيزات مستقر در جک آپ ها (شرکت بين‌المللي حفاري)، اثرات زيست‌ محيطي سيالات حفاري و روش‌هاي کنترل پسماند، بررسي رسوب آسفالتين و آشنايي با نحوه راه‌اندازي سکوهاي بهره‌برداري دريايي از جمله برنامه‌هاي آن خواهد بود.
برنامه‌هاي اين هفته تخصصي به همت انجمن علمي دانشکده مهندسي نفت دانشگاه صنعتي اميرکبير و با حمايت شرکت‌هاي ملي حفاري، بين‌المللي حفاري و تأسيسات دريايي تدارک يافته و تا روز چهارشنبه، 27 آبان، ادامه خواهد داشت.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن