تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همه خوبى‏ها و بدى‏ها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمى‏بينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815311038




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برچسب‌گذاري باعث آگاهي مردم از سلامت مواد غذايي مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ آبان ۱۳۹۴ (۱۷:۳۴ب.ظ)
برچسب‌گذاري باعث آگاهي مردم از سلامت مواد غذايي مي شود موج - مدير کل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي خوراکي غذا و دارو گفت: دريافت انرژي در ايرانيان بالاتر از حد مجاز است، همچنين ميانگين مجاز نمک که يکي از عوامل مؤثر در پرفشاري خون است، روزانه هفت گرم است که اين ميزان مصرف در کشور با بيش از دو برابر حد طبيعي به 12 گرم مي‌رسد.
به گزارش خبرگزاري موج، هدايت حسيني ظهر يکشنبه در همايش کشوري برچسب‌گذاري مواد غذايي و نشانگرهاي رنگي تغذيه‌اي در همدان بابيان اينکه مواد غذايي از اساسي‌ترين نيازهاي بشر است، اظهار داشت: در اختيار داشتن مواد غذايي کافي و سالم به‌ طور قطع تأثير جدي در سلامت انسان دارد.
وي با اشاره به برنامه‌هاي کلان کشور ازجمله افق چشم‌انداز 1404، سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در خصوص سلامت مواد غذايي و برنامه پنجم و ششم توسعه، توجه ويژه به اين حوزه را ضروري دانست و عنوان کرد: اصلاح الگوي مصرف و داشتن سبد غذايي سالم و کافي در دستور کار جدي دولت است.
مدير کل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي خوراکي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي سازمان غذا و دارو با اشاره به اينکه باوجود اهميت تغذيه سالم بيش از 800 ميليون نفر در دنيا دچار گرسنگي آشکارند و حدود دو ميليارد نفر نيز به گرسنگي پنهان دچارند، ادامه داد: داشتن يک الگوي غذايي سالم و ايمن مي‌تواند در سلامت انسان تأثير بسياري داشته باشد و سلامت انسان مازاد بر محتواي ايمن غذا، نيازمند ترکيب سالم، تنوع و رعايت نسبت مواد غذايي است.
حسيني با بيان اينکه در کشور با توجه به تغيير سبک و شرايط زندگي شهرنشيني باکم تحرکي، افزايش وزن و چاقي مواجه هستيم، افزود: اين موارد مقدمه‌اي براي ابتلا به بيماري‌هاي غير واگير است که بيماري‌هاي قلبي و عروقي و پس‌ازآن ديابت در کشور به دنبال آن افزايش يافته است.
وي با تأکيد بر اينکه مي‌توان با يک رژيم غذايي سالم از بروز بسياري از بيماري‌هاي غير واگير جلوگيري کرد، گفت: در ايران تنها حدود 30 درصد افراد جامعه داراي وزن مطلوب هستند و بخش زيادي از مردم داراي اضافه‌وزن و عده‌اي نيز با کمبود وزن روبرو هستند.

دريافت انرژي در ايرانيان بالاتر از حد مجاز است
مديرکل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي خوراکي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي سازمان غذا و دارو با افزودن اين مطلب که دريافت انرژي در ايرانيان بالاتر از حد مجاز است، يادآور شد: ميانگين مجاز نمک که يکي از عوامل مؤثر در پرفشاري خون است، روزانه هفت گرم است که اين ميزان مصرف در کشور با بيش از دو برابر حد طبيعي به 12 گرم مي‌رسد و همچنين مصرف سرانه شکر و چربي با 21 گرم بيش‌ازحد طبيعي و مجاز به ميزان 51 گرم در روز در کشور محاسبه‌شده است.
حسيني در ادامه با اشاره به بالا بودن ميزان نمک در نان‌هاي توليدي در کشور، عنوان کرد: نان، پنير و دوغ از مهم‌ترين منابع دريافت نمک براي افراد هستند و در سازمان غذا و دارو پيگير کاهش ميزان نمک در اين مواد غذايي هستيم و علاوه بر اين ميزان افراد معمولاً روزانه پنج گرم نمک از سفره دريافت مي‌کنند.
وي با اشاره به اينکه تبليغات يکي از عوامل مؤثر در مصرف مواد غذايي است که مي‌تواند با استفاده از آن ذائقه افراد را تغير داد، عنوان کرد: يکي از سياست‌هايي که امروزه در دنيا و نيز کشور مطرح و عملياتي شده اين است که مصرف‌کننده برحسب ميزان مواد غذايي پرچرب‌تر ماليات بيشتري بپردازد و اين‌يکي از روش‌هايي است که الگوي غذايي مصرف‌کننده را به سمت مصرف مواد غذايي سالم و کم‌چرب‌تر سوق مي‌دهد.
حسيني با اشاره به راهکارهاي ديگر به‌منظور اصلاح الگوي مصرف، اضافه کرد: استفاده از برچسب‌گذاري مواد غذايي و نيز استفاده از نشانگرهاي تغذيه‌اي که در سال گذشته طراحي و ابلاغ‌شده به‌طورقطع افزايش اثربخشي و آگاه بخشي مردم از سلامت مواد غذايي را به دنبال خواهد داشت و به‌تدريج در حال اجرايي شدن است.
مدير کل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي خوراکي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي سازمان غذا و دارو با اشاره به چهار فاکتور نمک، قند، چربي و اسيدهاي چرب به‌عنوان فاکتورهايي که در برچسب‌گذاري موردتوجه قرارگرفته، گفت: نشانگرهاي رنگي تغذيه‌اي بارنگ‌هاي سبز، نارنجي و سبز نشان داده‌شده‌اند که به ترتيب وضعيت خطر، احتياط و مناسب بودن هريکي از فاکتورها را در آن ماده غذايي نشان مي‌دهند.
حسيني با افزودن اين نکته که در حال حاضر بين 10 تا 12 درصد از مواد غذايي در کشور داراي برچسب‌گذاري نشانگرهاي رنگي تغذيه‌اي شده‌اند، گفت: استفاده از اين نوع برچسب‌گذاري باعث شده تا صنايع توليدي که خود در ابتدا نگران اين طرح بودند به سمت رقابتي براي افزايش چراغ‌ها به سمت رنگ سبز بروند که اين امر موجب نگاه سلامت‌محور در بين صنايع توليدي مواد غذايي شده است.
وي با تأکيد بر اينکه از طرفي همراه کردن صنعت و از طرف ديگر آگاه بخشي به مردم در حوزه سلامت مواد غذايي از اهداف سازمان غذا و دارو در اين طرح بوده است، ادامه داد: هدف اين همايش نيز در راستاي همسو و هماهنگ شدن دانشگاه‌هاي علوم پزشکي سراسر کشور و حل مشکلات اين طرح با استفاده از خرد جمعي بوده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن