واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه دانشگاه: نخستین نشست از سلسه های نشست های تخصصی همایش بین المللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی(ره) و جهان معاصر برگزار شد.به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، نشست تخصصی نسبت اخلاق و سیاست در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) با حضور علی مرشدی زاد، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، مرتضی محمودی، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و بهروز رشیدی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد. مرتضی محمودی در ابتدای این نشست به ارائه مقاله ای با عنوان اولویت های اخلاق سیاسی از منظر امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: اخلاق و سیاست و رابطه آنها با هم از جمله موضوعاتی است که در حوزه فلسفه سیاسی اخلاق مطرح است و بحث جدیدی نیست. در تفکر سیاسی امروز که برگرفته از دنیا غرب است اخلاق از جایگاه چندانی برخوردار نیست و در بسیاری موارد سیاست گذاران جهان از اخلاق و اخلاقیات پرهیز می کنند. وی افزود: اشتراوس معتقد به جدایی اخلاق از سیاست است و جایگاهی برای اخلاق در حکومت قائل نیست کسانی را شایسته حکومت می داند که به اخلاق معتقد نیستند. وی مذهب را برای زیر دستان مفید و برای حاکمان مضرر و بازدارنده می داند بنابراین جهان غرب بر مبنای چنین تفکری بقای خود را در جنگ می داند و جنگ یعنی قدرت دائمی؛ اما امام(ره) بر مبنای اسلام و آموزه های اسلامی از همان ابتدا راه استبداد ستیزی و استکبار ستیزی را درس می داد و پایه این آموزه های را اخلاق تشکیل می داد اما رژیم سابق درس اخلاق امام(ره) را نیز تاب نمی آورد. در ادامه این نشست علی مرشدی زاد،عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد مقاله ای را تحت عنوان اخلاق سیاسی وظیفه گرا و اخلاق سیاسی وظیفه گرا از منظر امام خمینی(ره) ارائه کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که حضرت امام خمینی(ره) به آن توجه داشت مقوله اخلاق بود. وی افزود: فلسفه غرب آغاز اخلاق را این گزاره می داند که آن چرا که برای خود نمی پسندی بر دیگران نیز مپسند. وی در ادامه مکاتب اخلاقی را به سه دسته وظیفه گرا، نتیجه گرا یا پیامد گرا و فضیلت گرا تقسیم کرد و افزود: امام (ره) بر قطعیت اخلاق تاکید داشتند و در بیانات ایشان آمده است که ما مامور به تکلیف هستیم نه نتیجه. در بحث های فقهی حضرت امام خمینی(ره) اعتقاد به احکام ثانویه در برابر احکام اولیه دارند و می فرمایند در موارد اضطراری حکم ثانویه برای مدتی می تواند به جایی حکم اولیه قرار بگیرد ایشان همچنین در امر سیاست و زمانی که مصلحت نظام مطرح است می فرمایند مصلحت حکومت و نظام که از اوجب واجبات است اقتضاء کند حتی فرایض دینی را هم موقتا می توان تعطیل کرد. بهروز رشیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی سخنران دیگر این نشست بود که به تبیین نظریه اخلاق سیاسی امام خمینی(ره)پرداخت. وی پس از ارائه تعاریفی از اخلاق و سیاست از منظر فلسفه غرب و دیدگاه اسلام گفت: نگاه اسلامی و دینی که دیدگاه امام خمینی(ره)نیز برگرفته از آن است منطبق بر نظریه یگانگی اخلاق و سیاست است و بر طبق آن اخلاق و سیاست هر دو در پی سعادتمند انسانند. جهان بینی امام(ره) در همه موارد نشئت گرفته از آموزه های اسلام و منابعی همچون قرآن و سنت است. بینش امام(ره) به همه معارف در کل نشئت گرفته از مفاهیم قرآن و سنت است و قرآن نیز سیاست را اینگونه تعریف می کند: هدف از رسالت پیامبران تذکیه نفس و تعلیم کتاب و حکمت است، بنابراین مشخص می شود تذکیه و تهذیب نفس و اخلاق مقدم بر سیاست و باقی امور است. این خبر تکمیل می شود.
یکشنبه ، ۲۴آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایکنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]