واضح آرشیو وب فارسی:حوزه هنری: یکی از آثار حاضر در سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران، انیمیشن «مجلس آیینه» به کارگردانی مهدی آقاجانی و تهیه کنندگی حوزه هنری است.به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، «مجلس آیینه» انیمیشنی تک قسمتی و 20 دقیقه ای مبتنی بر تعزیه ضامن آهو و با ساختاری متفاوت است که به کارگردانی مهدی آقاجانی با تکنیک کات اوت دوبعدی طراحی شده است. آقاجانی همیشه دوست داشته که در فضای تعزیه کاری انجام دهد و به محض شنیدن داستان کبوتربازی که می خواهد کبوتر جدید به دست بیاورد و وارد فضای تعزیه می شود، تصمیم به کار در این رابطه می گیرد. «مجلس آیینه» تابه حال در جشنواره رضوی شرکت کرده و به عنوان بهترین فیلم انیمیشن در این جشنواره شناخته شده است. آقاجانی درباره داستان این انیمیشن گفت: «مجلس آیینه» داستان یک کبوترباز است که به خاطر به دست آوردن کبوتر جدید، وارد فضای انیمیشن ضامن آهو می شود و هم زمان چند داستان به صورت موازی در این قصه پیش می رود. وی درباره ایده این انیمیشن گفت: به دلیل اینکه در زادگاهم تعزیه خوانی رواج دارد، همیشه دوست داشتم کاری در این فضا انجام دهم تا اینکه سفارشی پیش آمد و مناسب دیدم ایده شبیه خوانی در انیمیشن را که کمتر کاربرد داشته، استفاده کنم. قرار بود چند مجلس شبیه خوانی انتخاب کنیم و با داستان های امروزی تلفیق شود و هرکدام به صورت مجموعه ای ارزشمند باشد که قابلیت حضور در جشنواره را داشته باشد که درنهایت همین «مجلس آیینه» انجام شد. این کارگردان درباره شخصیت های این انیمیشن گفت: سه دسته شخصیت برای «مجلس آیینه» در نظر گرفته شده که شامل شبیه خوانان امامان، شمرخوانان و مردم عادی می شود. در این دسته بندی طراحی ها با الهام از تعزیه بوده؛ به شیوه ای که برای بهتر دیده شدن شبیه خوانان طراحی مردم به رنگ خاکستری، طراحی لباس شبیه خوانان ائمه با رنگ های سبز و نارنجی و شخصیت های منفی چون شعرخوان ها به رنگ قرمز و بنفش است. آقاجانی درباره تکنیک این انیمیشن و علت استفاده از آن گفت: از تکنیک دوبعدی-کات اوت استفاده کردیم. می توانستیم از تکنیک های دیگر استفاده کنیم اما این تکنیک باعث جذاب تر شدن کار می شد؛ چون مرجع ما نقاشی های قهوه خانه ای بود و از این نوع فضاها به دلیل تخت بودن بهتر جواب می گرفتیم. برای کار نیز دقیقاً از شبیه خوانی که از یک قصه وارد قصه دیگر می شود، الگو گرفتیم. در این اثر از سه فضای نقاشی های قهوه خانه ای، چاپ سنگی، تصویرگری و بداهه استفاده کردیم. این برای اولین بار است که قالب تعزیه بر انیمیشن پیاده سازی می شود و طراحی صحنه این انیمیشن به گونه ای است که مخاطب احساس می کند در یک مجلس تعزیه خوانی حضور دارد. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به بومی بودن این قصه و حضور در جشنواره فیلم کوتاه، مخاطب خارجی می تواند این قصه را درک کند، گفت: مرجع بسیاری از انیمیشن های ژاپنی قصه های فولکلور آن هاست و بسیاری از ویژگی های نمایش بومی ژاپنی در انیمیشن ها استفاده شده و ما نیز با آن ها ارتباط برقرار کردیم. این قصه و روایت اگرچه خیلی بومی است اما به نظرم موفق است و مخاطب خارجی متوجه قصه و خاستگاه آن می شود. به طورکلی بازخوردها نسبت به این انیمیشن به خاطر تازگی روایت خوب بوده است. این کارگردان درباره سختی های کار در این انیمیشن گفت: این پروژه در اوج بحران اقتصادی بود و به سختی توانستیم همین یک داستان 20 دقیقه ای را به مدت 7 ماه به اتمام برسانیم. حدود 10 فیلم نامه برای قسمت های دیگر نوشته شد اما کار نشد و یک سال و نیم طول کشید و به تولید نرسید. وی در پاسخ به این پرسش که جوانان امروز در زمینه انیمیشن تا چه اندازه موفق هستند، گفت: در انیمیشن کوتاه، هنری و جشنواره ای موفق بودیم اما مشکل اصلی ما مربوط به انیمیشن بلند و تولیدی است. ما فیلم سینمایی بلند انیمیشنی نداشتیم که بخواهد حضور بین المللی داشته باشد و نیازمند مدیریتی هستیم که برای اثر بلند به نتیجه برسیم.
یکشنبه ، ۲۴آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: حوزه هنری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]