تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806834173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهنگ ایرانی فرهنگی دین محور با قابلیت تعامل و سازگاری با مظاهر تمدنی عصر جدید است .


واضح آرشیو وب فارسی:اداره کل امور استانها و مجلس حوزه هنری: رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با روابط عمومی حوزه هنری گفت: مدرنیته به عنوان نوعی فرایند و شکل خاصی از الگوی اجتماعی در جامعه ی ایران نیز پذیرش نسبی داشته اما اندیشه ی مدرن و جهان نگری آن در سپهر اندیشه ی ایرانی مسلط نشده و دلیل عمده ی آن فرهنگ دین محور ماست که در مواجهه با این پدیده علیرغم تعامل، برخوردی انتقادی و انتخابی داشته است .حجت ا... شیروانی در خصوص چشم انداز و وضعیت فرهنگ ایران در ده سال نخست سند چشم انداز افزود: نباید با تقلیل گرایی و شخصی نگری، بدون در دست داشتن آمار و تحلیل به مقوله ی مهم و استراتژیک فرهنگ و بالاخص هنر نگریست. شیروانی گفت:آمار ، داده های کمی و نظرسنجی یکی از پیش نیازهای اصلی چنین کاری است که متاسفانه در کشورما یا وجود ندارند و یا در صحت و سقم آن ها محل تردید وجود دارد. به گفته وی در حوزه ی تمدنی با در نظر گرفتن شواهد و رفتارهای فرهنگی در زندگی روزمره مردم ایران مواجه با نوعی مصرف گرایی، تلاش برای مدرنیزاسیون سازی زندگی و سبک زندگی و در نتیجه رواج آداب زندگی شبه مدرن و شبه غربی هستیم هر چند که در مقابل، سنت ها، باورها و اعتقادات مذهبی ما در مواجهه با زیربناهای فکری و صورت بندی فلسفی مدرنیته ی غربی که عرفی گرایی منبعث از اندیشه های مادی گرایی و اومانیستی است موضعی کاملا انتقادی و مخالف دارند و همین نوعی دوگانگی در برخی از شئون زندگی ما بوجود آورده که نباید نسبت به آن بی توجه بود. شیروانی نکته ی مهمی که باید به آن توجه کرد را شکل گیری نوع دیگری از جامعه دانست که به جامعه ی اطلاعاتی موسوم است و به دلیل ویژگی های خاص و منحصر به فرد اشکال رفتاری و مواجهه ی خاص به خود را با جهان بیرونی ایجاب می کند و خالق دنیایی به نام دنیا و فضای مجازی است. به گفته ی وی دو جهانی شدن در کنار تقابل صورت بندی عینی و ذهنی مدرنیته در جامعه و ذهن ایرانی چالش های مهمی هستند که باید مورد توجه صاحبنظران، اندیشمندان و سیاست گزاران ایرانی باشد. شیروانی جامعه ی ایران را جامعه ای دین محور و وحیانی و دارای زاویه ی قابل توجه فکری با جهان اندیشگی غرب دانست و افزود اگرچه نهادینه نشدن بسیاری از مظاهر و ملزومات زندگی های امروزی در شخصیت ایرانی ناهنجاری هایی از قبیل؛ قانون گریزی، عدم رعایت و احترام به حقوق و وظایف شهروندی ، آلودگی محیط زیست، مصرف گرایی و مصرف زدگی بالاخص در میان جوانان و ... را به وجود آورده که البته نگران کننده است اما انسجام اجتماعی جامعه ی ایران که حاصل قابلیت بسیج اجتماعی، نهادسازی و نوع موفقی از دولت – ملت سازی بر مبنای پیشینه ی ملی و باورهای مذهبی است از ایران جامعه ای پویا و در حال پیشرفت ارائه نموده است. به گفته ی وی عوامل مختلف مخصوصاً دین فرهنگ و ملیت باعث حفظ انسجام ملی و امید اجتماعی در بین ایرانیان گشته است. به طوری که انسان ایرانی آموخته در جهانی سرشار از تنوع ، تضاد، تناقض و تفاوت می تواند با حفظ عناصر هویتی خود و تعامل سازنده با جهان پیرامون با دیانت و مهندسی اجتماعی نقشی سازنده و موثر در فرایندهای اجتماعی ، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در سطح ملی و چه بسا جهانی داشته باشد. شیروانی در خصوص ارائه ی گزارش از وضعیت و چهره ی هنرایرانی افزود: در دهه ی اخیر توجه بیشتری به هنر شده است سینمای ایران رشد قابل توجهی در سطح کمی و کیفی داشته ،. چهره های متنوع و ژانرهای جدیدی به جامعه ی موسیقی ایران و موسیقی ایرانی وارد شده و هنر ایرانی در جامعه ی جهانی مجال بروز و حضور قابل توجهی یافته است. تدریس مکاتب و جریان های فکری – هنری جهان در دانشگاه های ایران و دسترسی به دستاوردهای عینی و ذهنی جهانی جدی تر دنبال می شود و چه بسا آسان تر گردیده، سینمای ایران از خود الگویی جهانی را نمایان ساخته و البته دسترسی رسمی و غیر رسمی مخاطبین به محصولات سینمایی جهان هم بیشتر و مشهودتر گردیده است . رسانه در خدمت اشاعه هنری قرار گرفته و هنرهای جدید دیجیتال و مفهومی نیز رواج و رونق روبه رشدی در کشور پیدا کرده است. و البته در کنار روزآمدی، هنرهای سنتی ایرانی که مجال بروز بیشترو بهتری یافته اند نیز همچنان مورد توجه هنرمندان و مخاطبین می باشند. شیروانی در این خصوص افزود: باید مواظب باشیم مواجهه ی تمدنی و فرهنگی هنرمندان ما با آثار و اندیشه های فرهنگی هنری غربی یک فرصت باشد تا بتوانیم از آن و امکاناتش برای رشد و جهانی کردن هنر خودمان و استفاده از تجربیات دیگران و دستاوردها بهره برداری کنیم. شیروانی اظهار داشت: با توجه به قابلیت و ویژگی های فرهنگ و هنر؛ عدم ترسیم افق و چشم انداز اندیشیده شده ، نبود نقشه ی راه در مسیر فرهنگ و هنر ایران امروز و در نتیجه عدم انسجام، تمرکزو هدفمندی حمایت های استراتژیک دولتی و عمومی یکی از معضلات جدی سیاست گذاری فرهنگی هنری در جامعه ی ماست و این در حالی است که هنر و فرهنگ در هیچ جامعه ای منتظر مدیریت نمی ماند و در صورت بی توجهی راه خود را باز نموده وطی طریق می نماید. و در نتیجه شکل خاص خود را می گیرد. پس چه بهتر آن که در جامعه حساسیت های فرهنگی آن قدر بالا باشد که تعیین کننده ی مسیر باشیم نه این که خود را به حوادث و اتفاق و روزمرگی بسپاریم. شیروانی دستاوردهای ده سال اخیر جمهوری اسلامی در زمینه ی فرهنگ و هنر را توامان با فراز و فرودهای زیاد دانست و افزود: تلاش برای ارائه ی نسخه ای اصیل، شناسنامه دارو هویت محوراز هنر ایرانی و اسلامی قابل توجه است و در مواردی نیز مطلوب بوده ولی هنوز تا ایده آل و مطلوب فاصله زیاد است. وی تحلیل و شفاف سازی اهمیت و اهداف سند چشم انداز ایران 1404 را برای هنرمندان کشور مهم دانست و نقش آن ها در شکل گیری گفتمان تحول و ترسیم ایران آینده را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با روشنگری در زمینه ی آرمان ها و هدف های این سند و روشن ساختن و توضیح دلیل نیاز به دستیابی آن ها و تحلیل شرایط حال حاضر و فاصله ی موجود باید هنرمندان را در گام نخست به اهمیت موضوع واقف و بعد آن ها را با استفاده از خلاقیت های هنری ترغیب به ایجاد حساسیت های اجتماعی در سطح جامعه و ایجاد اراده ی همگانی پیشرفت نمود. رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری درباره برگزاری جشنواره ی هنری ایران آینده در افق 1404 نیز گفت: جشنواره باید مبنا و پشتوانه ی علمی داشته باشد و بر پایه ی شناخت واقعی از جامعه شکل بگیرد . جشنواره باید حلقه ی اتصال آرمان، واقعیت و انگیزه آفرینی برای ایجاد تغییر و بازنگری در خویشتن و خواستن باشد.ساختار این جشنواره بایستی با جشنواره های دیگر متفاوت باشد. قرار نیست و نباید توقع داشت هنرمندان نسخه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای جامعه بنویسند بلکه باید آن ها را متوجه اهمیت تحول، تغییر و تعهد به ساختن نمود و بعد شرایط انتقال این انگیزه و تحریک احساسات و ارادی اجتماعی عموم در قالب خلق آثار هنری را مهیا ساخت. به گفته وی: هنر استان ها هنوز نیازمند حمایت های جدی مادی و معنوی است وی در این خصوص ابراز داشت دوران پسابرجام اگر آغاز دوره ی حمایت های جدی تر از مجموعه های فرهنگی تحت لوای مدیریت استراتژیک فرهنگی و هنری باشد می تواند یک فرصت برای فرهنگ و هنر ایران باشد. و سرمایه گذاری صحیح، برنامه ریزی و رصد کارشناسانه و ایجاد فضای تعامل مثبت جهانی ملزومات پیشرفت هنر ایرانی در دوران پسابرجام می باشند. شیروانی تداوم، تثبیت و استمرار اقتدار فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی را وابسته به وسعت دادن شناخت مردم از خودشان دانست چرا که این مردم اند که اگر شناخت صحیحی از خود و جامعه ی داشته باشند به خوبی از حوادث و هجمه های مختلف خواهند گذشت و از فرصت ها بیشترین بهره را خواهند برد و ضمن مهار تهدیدها، آن ها را به فرصت تبدیل خواهند کرد. شیروانی گفت: فرهنگ و هنر، اکنون از نوعی رها شدگی رنج می برد و نیازمند نوعی احیاست و شدیداً به کاوش، تجزیه و تحلیل و مدیریت کاربردی محتاج است. شیروانی در خصوص تاثیرگذارترین هنر حال حاضر افزود: شاید بتوان به سبب هم نشینی با رسانه و تکنولوژیک شدن بیشتر، هنرهای تصویری را موثرترین هنر در جهان امروز به حساب آورد. چرا که هم گستره ی مخاطب بیشتر دارد و هم می تواند به راحتی و سهولت با زبان خود با تمام جهانیان سخن بگوید ، سینما توانسته تمام ابزار تاثیرگذاری علمی را در اختیار خود بگیرد . اگرچه نباید از اهمیت و لزوم دیگر هنرها غافل شد چرا که اگر ادبیات ، موسیقی و دیگر هنرها نباشند هنرهای تصویری هم ابتر و ناقص خواهند بود .


شنبه ، ۲۳آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اداره کل امور استانها و مجلس حوزه هنری]
[مشاهده در: www.artostanha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن