تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى‏شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820028894




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانش - يوز ايران در اسارت تكثير مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دانش - يوز ايران در اسارت تكثير مي‌شود
دانش - يوز ايران در اسارت تكثير مي‌شود

مژگان جمشيدي: معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان محيط زيست اخيرا از طرح تكثير يوز پلنگ ايراني در اسارت خبر داده است. دلاور نجفي كه روز يك‌شنبه به مناسبت روز جهاني تنوع زيستي در بين خبرنگاران سخن مي‌گفت قبل از آنكه به طرح تكثير يوزپلنگ ايراني در اسارت اشاره كند، راجع به طرح ساماندهي گونه‌ها سخن گفت. آنگونه كه دلاور نجفي توضيح داد ساماندهي گونه‌ها يعني انتقال گونه‌هاي جانوري كمياب به مناطق ديگر و تكثير آنها در اسارت به منظور افزايش شمار جمعيت. در اين طرح سازمان محيط زيست از يك‌سال قبل تاكنون سعي كرده كه گوزن زرد ايراني را تقريبا به چهارگوشه ايران منتقل كند. گوزن‌هاي منتقل شده يا از جزيره اشك درياچه اروميه و يا از دشت ناز ساري زنده‌گيري شده و سپس به مناطق محصوري منتقل شدند تا در آنجا به زادآوري بپردازند. هر چند تاكنون انتقادات بسياري به اين طرح وارد بوده اما سازمان محيط زيست نه تنها مجاب نشده بلكه اخيرا به فكر زنده‌گيري و انتقال گورخر ايراني هم افتاده است. معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست درباره اين طرح مي‌گويد: طرح ساماندهي گونه‌ها يك طرح جدي است و البته انتقادات خوب هم به آن وارد است. يكي از انتقادات وارده به اين طرح اين است كه چرا جانوران انتقال يافته را در اسارت و در يك فضاي محبوس قرار مي‌دهيم. منتقدان مي‌گويند مگر قرار است شما يك باغ وحش درست كنيد و يا درست كردن يك باغ وحش مشكلي را از حيات وحش ايران حل مي‌كند. اين سوال واقعا درست است. اما توجه داشته باشيد كه عموما فضايي كه جانوران به آن انتقال يافتند اينقدرها هم محدود نيست و مثلا در منطقه حفاظت شده دز و كرخه در خوزستان يك محدوده 100 هكتاري را فنس‌كشي كرديم و گوزن‌ها را به آنجا منتقل كرديم بنابراين شرايط كاملا با آنچه كه تصور مي‌شود متفاوت است.

وي افزود: در مورد يوز آسيايي هم شروع كرديم و در بازديدي كه از مركز تكثير يوزپلنگ در كشور امارات داشتيم از مدير اين پروژه دعوت كرديم در پناهگاه حيات وحش مياندشت در ايران هم اين كار را اجرايي كند. منتها اين كار سه مرحله دارد، يعني شامل زنده‌گيري حيوان، تكثير در اسارت و رهاسازي است و اين‌طور نيست كه فقط تكثير كنيم ولي رها‌سازي نداشته باشيم و اين اطمينان را به همه دلمشغولان محيط زيست مي‌دهم كه آن دو مرحله اول در خدمت مرحله سوم است.
نجفي خاطرنشان ساخت: در مورد همين گوزن زرد ايراني اگر در سال 1336 يك نفر جسارت نمي‌كرد و 6 راس از اين حيوان را زنده‌گيري و منتقل نمي‌كرد امروز ديگر حتي يك گوزن زرد ايراني هم نداشتيم و نسلش كاملا منقرض شده بود. مطمئنا اگر اين فرد در زمان حاضر اين كار را مي‌كرد كلي هم به او بد و بيراه مي‌گفتيم ! در مورد گورخر ايراني هم مي‌خواهيم همين كار را انجام دهيم اما برخي مخالف‌اند و معتقدند ما مي‌خواهيم گورخر ايراني را در اسارت نگهداري كنيم. من هم دوست دارم گور ايران را در عرصه اصلي‌اش حفاظت كنيم ولي توان فني و مالي كشور را هم در نظر بگيريد. مطمئنا اگر بتوانيم يك ميليون و 400 هزار هكتار منطقه توران را طوري حفاظت كنيم كه آسيبي به گور نرسد حتما همين كار را مي‌كنيم اما وقتي تضميني وجود ندارد كه منطقه با اين امكانات محدود حفظ شود اگر شما هم جاي ما بوديد همين كار را مي‌كرديد.
وي افزود: بخشي از ساماندهي گور ايراني انجام شده است و امسال تكميل مي‌شود. در حال حاضر در استان يزد فقط در منطقه كالمند و بهادران در محدوده‌اي محصور تعدادي گور خر داريم اما قرار شده در منطقه تنگ حنا محدوده وسيع‌تري به وسعت 5000 تا 6000 هكتار را فنس‌كشي كنيم و تعدادي گور در آنجا رهاسازي كنيم. مطمئنا در اين محدوده حدود 8 راس گورخر منتقل مي‌شود اما طور برنامه‌ريزي شده كه اين حيوانات ديگر نيازي به تغذيه از علوفه دستي و نيز آب نداشته باشند و محيط همه اينها را برايشان فراهم كند. دلاور نجفي در ضمن صحبت‌هايش بسياري از انتقادات وارده به طرح انتقال گوزن زرد ايراني را وارد دانست و گفت: در يك محدوده 100 هكتاري در منطقه دز حدود 20 راس حيوان منتقل كرديم كه بعضي كارشناسان منتقد بودند اما در سال جديد سعي داريم نقايص كار را برطرف كنيم.
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 598]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن