تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821045012




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انشعاب در طالبان؛ به نفع يا ضرر صلح در افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ آبان ۱۳۹۴ (۱۲:۰ب.ظ)
انشعاب در طالبان؛ به نفع يا ضرر صلح در افغانستان موج- گروه بين الملل
اخبار منتشره درباره گروه طالبان نشان دهنده انشعاب آن پس از مرگ ملا محمد عمر، رهبر اين گروه است و اين اخبار گمانه زني ها درباره نفع يا ضرر تفرقه در ميان طالبان را براي صلح در افغانستان مطرح کرده است.
طي ماه ژوئيه (10 تير تا 9 مرداد) و در آستانه مذاکرات صلح طالبان با دولت افغانستان خبر مرگ ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان منتشر شد.
صحت خبر مرگ رهبر طالبان به وسيله نشانه هايي مانند عدم حضور علني ملا محمد عمر در مجامع عمومي و انتشار ندادن فايل هاي صوتي که وي پيشتر و مکرراً منتشر مي کرد، تقويت شد. همچنين سال گذشته نيز سازمان امنيت ملي افغانستان موجوديت ملا محمد عمر را پرسش‌برانگيز عنوان کرده بود، به هر ترتيب با گذشت زمان و بروز تفرقه ميان طالبان و تأييد خبر مرگ وي از سوي منابع مختلف صحت اين خبر پذيرفته شد.
اولين پيامد انتشار اين خبر تعليق مذاکرات صلح ميان طالبان و دولت افغانستان بود و دومين و شايد مهم ترين پيامد آن نيز تفرقه در ميان پيروان اين گروه تروريستي است. بلافاصله پس از انتشار خبر مرگ ملا محمد عمر، رسانه ها از برگزاري نشستي به منظور مشخص شدن جانشين وي خبر دادند. بر اساس گزارش هاي منتشره، در اين نشست تصميم گرفته شد رهبري طالبان به ملا محمد يعقوب، پسر 26 ساله ملا محمد عمر سپرده شود.
امّا برخي از گروه طالبان از رهبري ملا اختر محمد منصور که به گفته برخي منابع عامل قتل ملا محمد عمر بوده است، حمايت کردند. تفرقه ميان پيروان ملا محمد عمر براي مشخص کردن جانشين وي ادامه يافت تا جايي که اکنون شاهد انشعابات مختلفي در داخل اين گروه هستيم.
انشعابات در گروه تروريستي طالبان از اخباري که درباره اقدامات اين گروه منتشر مي شود، قابل فهم است. روز يکشنبه (17 آبان) منابع خبري افغانستان اعلام کردند هفت تن از گروگان هاي غيرنظامي توسط طالبان سر بريده شدند. در اخبارهاي بعدي مطرح شد که اين گروگان ها که به طرز وحشيانه اي توسط شبه نظاميان طالبان کشته شدند، از منطقه گيلان در جنوب شرق ولايت غزني ربوده شده بودند. بر اساس اخبار منتشره و به گفته مقامات، قربانيان متعلق به جامعه هزاره بوده و شامل چهار مرد، دو زن و يک کودک مي شدند.
روز دوشنبه (18 آبان) خبري در رسانه ها منتشر شد مبني بر اينکه 8 شبه نظامي طالبان به جرم سر بريدن هفت گروگان ذکر شده، به دار آويخته شدند.مقامات محلي استان زابل افغانستان اعلام کردند که ستيزه جويان توسط جنگجويان متعلق به گروه ملا محمد اختر منصور به دار آويخته شدند.
محمد حسرت يار، ولسوال ارغنداب تصريح کرد: شبه نظاميان به داور آويخته شده به داعش تعلق داشته اند، امّا؛ اخيراً به طالبان پيوسته بودند. وي ادامه داده که افرادي که به دار آويخته شدند به گروهي از طالبان تعلق داشتند که توسط فردي به نام اکرم رهبري مي شود.
در خبري ديگر که روز سه شنبه (19 آبان) در رسانه هاي افغانستان مطرح شد، آمده است: يک گروه انشعابي جديد که هفته گذشته در جلسه جنگجويان طالبان در ولايت فراه اعلام وجود کرد، آمادگي خود را براي برگزاري مذاکرات صلح با دولت افغانستان اعلام کرده است.
اين گروه تصريح کرد: حق زنان براي کار و آموزش و پرورش را به رسميت مي شناسد و آماده گفتگو با دولت است. گروه انشعابي طالبان که خود را پيرو شخصي به نام «رسول» مي دانند، نسبت به طالبان ها روشنفکر تر هستند و تصريح کرده اند توجه ويژه اي به رعايت حقوق بشر دارند.
عبدالمنان نيازي، معاون رهبر گروه انشعابي جديد در توضيح مواضع اين گروه تاکيد کرد: اکنون ما مي دانيم که زنان و مردان تحت يک نظام اسلامي با يکديگر برابر هستند، ما بمب گذاري هاي انتحاري را تاييد نمي کنيم و خواستار پايان دادن به اختلافات ميان تمام افغان ها هستيم.
وي ادامه داد: ما مي خواهيم به تمامي افغان ها اعلام کنيم که برادر کشي در افغانستان کافي است و لازم است که همه با هم در راستاي پيدا کردن منشاء اصلي جنگ در کشور گام برداريم. معاون گروه انشعابي طالبان به عنوان تنها نقطه اشتراک اين گروه با هسته مرکزي طالبان تصريح کرد: هنوز هم معتقديم که مذاکرات صلح در افغانستان به نتيجه نمي رسد مگر اينکه ايالات متحده و نيروهاي خارجي کشور را ترک کنند.
به مواردي که در بالا آورده شد بايد درگيري هاي اخير داخلي طالبان ها را اضافه کنيم که طي آن تا کنون ده ها تن از طالبان ها جان خود را از دست داده اند و براي اولين بار در درگيري هاي داخلي تروريست ها، از حملات انتحاري استفاده شده است.
تمامي آنچه در بالا آورده شد، نشان دهنده تفرقه و شکاف ميان گروه تروريستي طالبان است، به ويژه اعلام آمادگي گروهي از طالبان ها به رهبري رسول، براي انجام مذاکره با دولت افغانستان قابل تأمل است. امّا؛ نبايد تروريسم در افغانستان را به سادگي تجزيه و تحليل کرد، در نگاه اول به نظر مي رسد که تفرقه در ميان طالبان ها، تضعيف اين گروه را به دنبال دارد که به نفع صلح در افغانستان است. اما؛ مساله تروريسم در افغانستان بسيار پيچيده است به طوري که برخي کارشناسان، تضعيف طالبان در افغانستان را به مثابه تقويت داعش در اين کشور مي دانند. همچنين برخي رسانه ها تحليل کرده اند مرگ ملا محمد عمر تنش در روابط اسلام آباد-کابل را به وجود آورده است که عامل اصطکاکي در روند صلح افغانستان به شمار مي رود.
در اين زمينه روزنامه نيشن چاپ امارات متحده عربي طي مقاله اي تصريح کرد مرگ ملا محمد عمر روند صلح در افغانستان را به مخاطره انداخته است. اين مقاله تصريح کرده است: به ويژه پس از روي کار آمدن ملا اختر محمد منصور که روابط خوبي با پاکستان ندارد، ايجاد صلح در افغانستان با مشکلات بيشتري مواجه شده است.
تاکنون دولت افغانستان واکنشي به بروز انشعابات در طالبان و تقاضاي گروه مذکور نشان نداده است و تنها گذشت زمان مشخص مي کند که تفرقه در ميان گروه تروريستي طالبان و پيامدهاي ديگر مرگ رهبر اين گروه، چه پيامدي براي صلح در افغانستان خواهد داشت.

شهربانو علي جمعه پور













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن