تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده اش در هر روز نصيحتى عرضه مى كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و اگر ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817172089




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس جمهوركرواسي به وزيرخارجه صربستان درمورد پاكسازي قومي اعتراض كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رييس جمهوركرواسي به وزيرخارجه صربستان درمورد پاكسازي قومي اعتراض كرد
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): بلگراد - "استيپان مسيچ" رييس جمهور كرواسي روز چهارشنبه در يك سخنراني در زاگرب به مناسبت گراميداشت روز ارتش كرواسي، اظهارات "ووك يرميچ" وزير خارجه صربستان در مورد پاكسازي قومي عليه صرب ها در كرواسي را در سال 1995 ميلادي به شدت محكوم كرد.


ووك يرميچ روز سه شنبه در نشست وزراي خارجه كشورهاي عضو پيمان آدرياتيك در زاگرب در يك سخنراني با اشاره به بحران هاي گذشته در يوگسلاوي سابق، عمليات طوفان ارتش كرواسي در شهر صرب نشين كراينا را در راستاي پاكسازي قومي صرب ها در كرواسي خوانده بود كه با اعتراض همتاي كروات خود روبرو شد.
رييس جمهور كرواسي در سخنراني روز چهارشنبه خود در زاگرب به مناسبت روز ارتش با نثار شاخه هاي گل برمزار سربازاني كه دردفاع از زاگرب كشته شده بودند گفت: "در صربستان افراد زيادي وجود دارند كه به ياد نمي آورند كه در گذشته چه رخ دادهايي اتفاق افتاده است از جمله كاروان تانك هايي كه از شهرهاي بلگراد، نووي ساد و از تمام شهرهاي صربستان براي تخريب شهر ووك ووار و ديگر شهرهاي كرواسي درحركت بودند كه بيشتر اوقات با بدرقه و گلباران همراه مي شدند."
"ايوو سانادر" نخست وزير كرواسي نيز در روز ارتش با سخنراني مشابهي با حمله شديد به رهبران سياسي صربستان گفت به ووك يرميچ ديكته شده است كه چه بايستي بگويد و از لحاظ روانشناسي سخنان يرميچ نوعي دفاع از خود تلقي ميشود.
نخست وزير كرواسي تصريح كرد كه در سال هاي فروپاشي يوگسلاوي كرواسي مورد حمله قرار گرفت و سياست تجاوز گرانه "اسلوبودان ميلوشوويچ" عليه همسايگان از جمله عليه كرواسي بر پايه ايجاد صربستان بزرگ استوار بود كه درنهايت اين جنگ را باخت.
نخست وزير كرواسي به رهبران صربستان به ويژه نيروهاي حامي اروپايي آن توصيه نمود كه بهتر است آنان با حقيقت گذشته روبرو شوند و ديگر صحبت از پاكسازي قومي توسط كروات ها عليه صرب ها را به زبان نياورند.
وي در دفاع از عمليات طوفان توسط ارتش كرواسي عليه صرب هاي شورشي در كراينا گفت: "كرواسي اقدامي را انجام داد كه هر كشور ديگري در موقعيت مشابه انجام مي داد. كرواسي دراقدام قانوني از تماميت ارضي و استقلال خود دفاع كرد."
"ايوو سانادر" نخست وزير كرواسي در بخش ديگري از سخنانش گفت حقيقت اين است كه صربستان به خاك كرواسي تجاوز كرده بود و كرواسي نيز در جنگ تحميل شده پيروز شد.
"ووك يرميچ" وزير امور خارجه صربستان در نشست روز سه شنبه وزراي خارجه كشورهاي عضو پيمان آدرياتيك در زاگرب گفته بود معتقد است كه صربستان و كرواسي مسووليت دارند تا منطقه را مشتركا به سمت آينده اروپايي آن رهبري كند اما هميشه چنين نبوده است و مي توان خاطرات غم انگيز شهر ووك ووار را به ياد آورد كه طي آن بيش از 250 هزار صرب در طول عمليات طوفان در سال 1995 ميلادي از خانه هايشان رانده شدند.
وي همچنين از اينكه كرواسي به عنوان كشور همسايه صربستان استقلال كوزوو را برسميت شناخته است و با اين اقدام خود قطعنامه 1244 شوراي امنيت را نقض نموده انتقاد كرده بود كه با واكنش شديد گوردان ياندروكوويچ همتاي كروات خود روبرو شده بود.
يرميچ گفته بود كه صربستان آماده و مصمم است تا به يك تفاهم تاريخي با آلبانيايي تباران كوزوو دست يابد كه مي تواند دمكراسي را درمنطقه تحكيم بخشد و كل منطقه بالكان را بسوي عضويت در اتحاديه اروپا سوق دهد.
شهر ووك ووار شهر مرزي كرواسي با صربستان است كه در اوايل فروپاشي يوگسلاوي سابق و اعلام استقلال كرواسي و در هنگام تصرف آن توسط ارتش يوگسلاوي به كلي ويران شد و صدها نفر كشته وزخمي شدند.
شهر كراينا و مناطق حومه آن كه بخشي از خاك كرواسي است و اكثريت جمعيت آن را صرب ها تشكيل مي دادند از زمان فروپاشي يوگسلاوي و يا به عبارت ديگر از زمان اعلام استقلال كرواسي، توسط شورشيان صرب اداره مي شد كه با همكاري مالي و نظامي رژيم ميلوشوويچ همراه بود اما ارتش كرواسي در يك عمليات تحت عنوان عمليات طوفان با استفاده از نيروهاي هوايي و زميني در سال 1995 ميلادي موفق شد كه حاكميت خود را بر اين مناطق احياء كند.
اكثر 250 هزار نفر صرب ساكن اين شهر و حومه آن قبل از سقوط شهر توسط نيروهاي نظامي كرواسي از اين منطقه فرار كردند و به جمهوري صربسكا و صربستان پناهنده شدند.
هم اكنون سه ژنرال عاليرتبه ارتش كرواسي در دادگاه بين المللي لاهه به ارتكاب جنايت عليه بشريت، نقض قوانين جنگي و كشتارغيرنظاميان صرب در كراينا و حومه آن تحت محاكمه قرار دارند.
شبد**اروپام **255**1477**1456
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن