تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات قدرت، انصاف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819956496




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردم وام خریدند نه خودرو


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مردم وام خریدند نه خودرو
سود مركب، تغيير بازپرداخت مدت وام از هفت سال به چهار سال و پذيرفته نشدن سفته شروطي است كه در طرح خريد خودرو اعلام نشده بود اما از روز اول اعمال شد. با این حال خودروسازان داخلی به رکورد فروش بی‌سابقه 86هزارو800 خودرو در سه روز رسیده‌اند که در بین خودروسازان جهان نیز قابل تأمل است.
نویسنده : محمد فكوري 


سود مركب، تغيير بازپرداخت مدت وام از هفت سال به چهار سال و پذيرفته نشدن سفته شروطي است كه در طرح خريد خودرو اعلام نشده بود اما از روز اول اعمال شد. با این حال خودروسازان داخلی به رکورد فروش بی‌سابقه 86هزارو800 خودرو در سه روز رسیده‌اند که در بین خودروسازان جهان نیز  قابل تأمل است. در واقع مردم از خودروسازان وام خریدند نه خودرو، زیرا پیش‌از این گرایش به خرید خودرو نداشتند اما حالا و با ارائه وام 25میلیونی همان خودروهای نخریدنی، خریدنی شده‌اند!
اولين كسي كه از طرح خريد خودرو با وام 25‌ميليوني خبر داد ولي الله سيف رئيس كل بانك مركزي بود، او در كنار دو عضو ديگر كابينه در يك عصر پاييزي به ميان خبرنگاران آمد و با اعلام خبر اعطاي وام 25ميليون توماني براي خريد خودرو به مردم گرما بخش محافل عام و خاص شد.
از همان روز بود كه بحث بر سر چگونگي بازپرداخت، به موضوع داغي در ميان مردم و كارشناسان بازار خودرو تبديل شد، با این حال استقبال عجیب مردم باعث‌شده تا رئیس شورای عالی خودروسازان از احتمال کمبود خودروی نو برای عرضه خبر دهد.
در حالي كه قرار بود طرح تحريك تقاضا در حوزه خودرو با پرداخت وام هايي با مدت بازپرداخت هفت ساله باشد، درست در روز اجراي طرح مسئولان از يك تا چهار ساله شدن بازپرداخت وام بسته به تقاضاي مشتري خبر دادند.
با اجرايي شدن طرح چهار ساله همچنان نعمت‌زاده بر هفت ساله بودن طرح خريد خودروتأكيد مي‌كند. محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت مي‌گويد كه طرح همچنان بايد با بازپرداخت هفت ساله اجرايي شود، اما خودروسازان خلاف آن را مي‌گويند؛ آنها بر ناتواني در به دوش كشيدن بار مالي ناشي از بالا رفتن تعداد اقساط متقاضيان اذعان دارند، چراكه بانك مركزي تنها تا چهار سال از آنها خريد دين مي‌كند و مابقي تعهدات از چهار سال به بالا را بايد خود خودروساز به عهده بگيرد.
برهمين اساس، خودروسازان مي‌گويند در شرايطي كه با كمبود نقدينگي مواجه هستند، توانايي پذيرفتن چنين ديني را ندارند، بنابراين طرح چهار ساله اجرايي مي‌شود، مگر اينكه از اين به بعد با رايزني‌اي كه دولت با خودروسازان انجام مي‌دهد، مدت زمان بازپرداخت از مرز چهار سال بالاتر رود.
همچنين طبق اخبار منتشر شده در گذشته سود اين تسهيلات 16درصد مي‌باشد اما اكنون بانك مركزي با اعلام اين مسئله كه اگر مشتري هرماه قسط خود را در روز مقرر شده پرداخت نكند بايد سود مركب بپردازد. از ديگر مشكلاتي كه در اين طرح وجود دارد تعداد چك‌هايي است كه خودروسازان از متقاضيان طرح دريافت مي‌كنند، در حالي كه بسياري از افرادي كه ممكن است ضامن كسي باشند، خود هم متقاضي اين طرح باشند. نكته بعد درباره نپذيرفتن سفته توسط نمايندگي‌هاست، در حالي كه علي‌اصغر ميرمحمد صادقي، مديركل اعتبارات بانك مركزي نيز در مصاحبه روز دوشنبه خود اعلام كرد: اگر متقاضيان دريافت وام كالا يا خودرو دسته چك نداشته باشند، مي‌توانند از سفته هم استفاده كنند. همچنين مجتبي خسروتاج قائم مقام وزير صنعت در اين باره مي‌گويد: آن دسته از افرادي كه در ارائه چك به نمايندگي مجاز مشكل دارند، مي‌توانند از سفته استفاده كنند و هيچ الزامي براي ارائه چك نيست.
اما به گزارش خبرنگار ما از سطح شهر تهران در اين روزها به نظر مي‌رسد كارمندان نمايندگي‌ها هم به نحوي توجيه شده‌اند كه با خوشرويي مي‌توانند مردم را به سوي استقبال از طرح سوق دهند. يكي از كارمندان نمايندگي فروش يكي از خودروسازان در گفت‌وگو با خبرنگار «جوان» گفت: هيچ يك از نمايندگي‌هاي اين خودروساز قادر به پذيرش سفته از طرف متقاضيان نيستند و افراد فقط با ارائه چك مي‌توانند از اين طرح استفاده كنند. مردي 60 ساله با موهاي سپيد كه به گفته خود بازنشسته بود، با مراجعه به نمايندگي و ديدن جدول اقساط خريد خودرو با اذعان به اينكه حقوق من حدود يك ميليون و 700 هزار تومان در ماه است و براي خريد خودروي مورد نظر بايد در ماه حدود يك ميليون تومان پرداخت كنم كه اين امر باعث مي‌شود از باقي مصارف خود صرف نظر كنم. از طرفي ديگر مردم با مراجعه به نمايندگي‌ها از نداشتن دسته چك و درخواست نمايندگي‌ها براي ثبت نام فقط در قبال دريافت چك شكايت داشتند و با بد قولي هايي كه در گذشته از سوي خودرو سازان در زمان تحويل خودرو به مشتري صورت گرفته است، مردم نگران تحويل به موقع خودروي خود بودند.
اما بعضي از مردم با استقبال از طرح آن را خوب توصيف كرده و با اشتياق فراوان به ثبت نام مي‌پرداختند و آن را فرصت خوبي براي ماشين‌دار‌شدن خود برمي‌شمردند. برخي ديگر با ديدن اين استقبال از ناتواني در پرداخت قسط‌هاي ثبت‌نام كنندگان در ميان خود سخن مي‌گفتند.
  
آخرین آمارهای فروش
 براساس آخرين آمارهاي رسمي كه تاكنون اعلام شده است، خودروسازان مي‌گويند كه توزيع نسبي مناسبي در استقبال از انواع خودروهاي توليد خود داشته‌اند. ايران‌خودرو به صراحت آمار فروش خود را بالغ بر ۲۵ هزار خودرواعلام كرده وهمچنين گروه خودروسازي سايپا در قالب طرح فروش تسهيلاتي خودرو در هر 2 ثانيه بیش از يك خودرو، هر دقيقه 35 خودرو و در هر ساعت كاري هزار و 500 تا هزار و 600 دستگاه خودرو فروخته است.
به گزارش ایرنا، درمجموع آمار فروش خودرو توسط ايران خودرو و سايپا در سه روز اجراي بسته خروج از ركود در دو حالت برابر با 42 هزار و 400 تا 44 هزار و 400 دستگاه است. بر اساس آخرين آمار منتشره، تا ساعت 11 صبح روز چهارشنبه كه سومين روز از اجراي طرح خريد خودرو با وام ۲۵ ميليون توماني به شمار مي‌رود، تعداد 86 هزار و 800 دستگاه از محصولات ايران خودرو و سايپا به فروش رسيده است. همچنين بر اساس آخرين آمارهاي ارائه شده در پايان روز دوم، 40 درصد آن پژو 405، نزديك به 30 درصد سمند و بقيه پژو پارس، ال 90 و پژو206 و دنا بوده است، همچنين در گروه خودروسازي سايپا نيز بيش از 19 هزار خودرو ثبت نام شده كه 70 درصد آن متعلق به پرايد و تيبا و بقيه خودروهاي ال90 و وانت زامياد برليان بوده است.
به گفته مسئولان با اجراي طرح فروش خودروهاي داخلي با استفاده از تسهيلات بانكي حداكثر 25‌ميليون توماني، مشتريان خريد خودروهاي صفر كيلومتر بيشتر شده‌اند و با اين روند در آينده نه چندان دور با احتمال كمبود خودروي صفر دركشور مواجه خواهيم بود، البته شنيده‌ها حاكي است كه فروش برخي خودرو‌ها به اتمام رسيده و دامنه انتخاب در سومين روز محدود‌تر شده است و تنها يك نوع از يك برند با استقبال از سوي مردم مواجه نشده است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن