تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند به شكل شما و اموال شما نگاه نمى كند بلكه به دلها و اعمال شما توجه مى نمايد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816171369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سنگيني دکل صدا و سيما بر شانه‌هاي تپه تاريخي شيروان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ آبان ۱۳۹۴ (۱۱:۱۰ق.ظ)
سنگيني دکل صدا و سيما بر شانه‌هاي تپه تاريخي شيروان موج-عضو شوراي اسلامي شهر شيروان گفت:نصب دکل صدا و سيما بر روي تپه تاريخي ارگ نادري شيروان، باستاني بودن و اهميت تاريخي اين تپه را زير سوال برده و به طنزي تلخ تبديل شده است.
به گزارش خبرگزاري موج، در ديدار مديران اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي با اعضاي شوراي اسلامي شيروان با انتقاد از اين وضعيت گفت: اين در حالي است که تپه ارگ نادري قدمتي هفت هزار ساله دارد و اکنون طرح ايجاد پارک موزه گردشگري شيروان در محل اين اثر تاريخي مطرح است.
وي اظهار کرد: اکنون دکل صدا و سيما در اين محل بلا استفاده مانده و با وجود پيگيري‌هاي فراوان در چند سال اخير مسوولان صدا و سيماي استان هيچ گونه اقدامي درخصوص برداشتن اين دکل از روي اين اثر تاريخي صورت نداده‌اند.
اين عضو شوراي اسلامي شهر شيروان همچنين افزود: راه ماشين روي که به صورت مارپيچ از بخش شرقي اين تپه آغاز و تا رأس تپه در قسمت‌هاي شمالي ادامه يافته، خرابي‌هاي زيادي به اين اثر تحميل کرده که بايد براي آن چاره جويي شود.
معاون توسعه مديريت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي نيز گفت: امسال 2.5 ميليارد ريال اعتبار از محل منابع ملي براي ساماندهي محدوده تپه تاريخي ارگ نادري شيروان و اجراي طرح پارک موزه منظور شده و ما آمادگي داريم با کمک شهرداري و ساير نهادهاي مرتبط عمليات آن را آغاز کنيم.
هادي سعادت طلب افزود: اجراي طرح مزبور مي‌تواند منطقه را به يکي از مراکز مهم مطالعات تاريخي خراسان شمالي تبديل کرده و آن را مورد توجه پژوهشگران و محققان خارجي، قرار دهد.
وي با بيان اينکه عمليات اين طرح حجم کاري و اعتبار بالايي نياز دارد، اظهار کرد: مرمت و ساماندهي اين اثر موجب جذب گردشگر، حفظ هويت شيروان و حفظ اثر تاريخي مي‌شود و اين تپه تاريخي با اين قدمت نشان دهنده آن است که شيروان با آمدن اقوام مختلف قدمت خود را حفظ کرده است.
وي با بيان اينکه تاکنون سه هزار و 77 متر مربع از محدوده اين تپه تاريخي که در تملک اشخاص بوده از مالکان خريداري شده، گفت: يکي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين سايت موزه و تفاوت آن با ساير سايت موزه‌ها اين است که لايه‌هاي مختلفي از ادوار مختلف تاريخي را در خود دارد.
کارشناس باستان شناسي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي نيز گفت: تپه تاريخي ارگ نادري شيروان نه تنها در استان مهم است که از مهم‌ترين آثار تاريخي کشور است و محل شکل گيري اولين جوامع روستايي بوده و هويت شهري شيروان با شکل گيري يک جامعه روستايي کوچک در هفت هزار سال قبل شکل گرفته است.
محمدجواد جعفري اظهار کرد:در دوران صفوي ارگ و بارويي در اطراف تپه شکل گرفته بود که آن را به يکي از مناطق حاکم نشين کردهاي زعفرانلويي تبديل کرده بود و مرمت آن مي‌تواند گردشگران بسياري را به خود جذب کند.
وي با اشاره به گمانه زني‌هاي صورت گرفته بر روي اين تپه در سال‌هاي 89 و 90 گفت: اين گمانه زني‌ها هويت شهري شيروان را سه هزار سال عقب تر برد.
جعفري به موانع پيش روي آزادسازي محدوده اين محوطه تاريخي اشاره کرد و گفت: تنها راه چاره تبديل اين اثر به سايت موزه و گردشگري است که در اين مسير بايد ساخت و سازهاي اطراف آن ممنوع و فعاليت‌هاي کشاورزي در اطراف آن محدود شود تا به اثر آسيبي نرسد.
وي گفت: که اقداماتي در اين خصوص صورت گرفته و 200 ميليون ريال تنها براي فنس کشي پيرامون اين تپه هزينه شده است.
وي افزود: با داشتن اعتبار هر ساله در طي مدت سه سال اين ارگ و بارو مرمت خواهد شد که براي تهيه مرحله نخست طرح مطالعاتي آن 250 ميليون ريال، مرحله دوم بخش مرمت برج و بارو 2.5 ميليارد ريال و دو مرحله ايجاد سايت موزه نيز، هر کدام سه ميليارد ريال اعتبار مي‌طلبد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شيروان نيز گفت: اين اثر تاريخي ظرفيت خوبي براي شهرستان است چرا که تپه ارگ نادري يکي از مهم‌ترين استقرارگاه هاي هفت هزار ساله بشر در خطه شمال خراسان محسوب مي‌شود.
محمدسياح اظهار کرد: تپه تاريخي ارگ نادري در بخش جنوبي شهر امروزي شيروان و در حاشيه مسير اصلي استان‌هاي شمالي کشور به مشهد مقدس واقع است که به شماره 703 در سازمان ملي حفاظت آثار باستاني ايران ثبت شده است.
وي گفت: مرمت و بازسازي بخش‌هاي باقيمانده از برج و باروي شهر تاريخي، تملک تدريجي منازل مسکوني و مزارع کشاورزي محدوده عرصه تپه، طراحي و اجراي پارک موزه، طراحي و ايجاد بازارچه صنايع دستي و آغاز کاوش‌هاي هدفمند باستان شناسي به منظور مطالعه اثر و ايجاد بسترهاي مناسب سايت موزه در فضاي باز، از مهم‌ترين اقداماتي است که براي اجراي اين طرح پيش بيني شده است.
يونس روحاني معاون فرماندار شيروان نيز گفت: مسوولان صدا و سيماي خراسان شمالي قول برچيدن اين دکل از بالاي تپه تاريخي ارگ را داده‌اند و قرار است اين دکل تا پايان هفته جاري منتقل شود.
تپه تاريخي ارگ نادري در بخش جنوبي شهر امروزي شيروان واقع در 60 کيلومتري شرق بجنورد، مرکز خراسان شمالي و در حاشيه مسير اصلي استان‌هاي شمالي کشور به مشهد مقدس واقع است.
اثر باستاني ارگ که همانند کوه در داخل شيروان خودنمايي مي‌کند به شماره 703 در سازمان ملي حفاظت آثار باستاني ايران ثبت شده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن