محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846472835
پیشنهاد توجّه و تکریم ساعت امام زمان(عج) به مردم و صدا و سیما
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پیشنهاد توجّه و تکریم ساعت امام زمان(عج) به مردم و صدا و سیما
نویسنده و محقّق : سیّد مرتضی میرسراجی(کارشناس حدیث ، پژوهشگر مهدویّت) [email protected]
روند سرسام آور فن آوری های نوین و حضور بیش از پیش این فن آوری ها در متن و بطن جامعه، دوستداران و ارادتمندان خوش ذوق و تیزهوش اهلبیت (ع) را واداشته تا در ساختارهایی امروزی و رسانه ای تر اقدام به تبلیغ و زنده نمودن یاد ذَوات مقدّسه اهلبیت(ع) نمایند.پخش صلوات خاصّه حضرت ثامن الحُجَج(ع) در راس ساعت هشت صبح و هشت شب روز ولادت و نیز در روز زیارتی حضرت(ع) در صدا و سیما1 و همین طور پخش آن در ساعت هشت صبح در ادارات استان خراسان رضوی2، اعلام همگانی قرائت دعای فَرَج در ساعت 12 روز «عید غدیر» و دیگر اعیاد و همین طور حک کردن نشانه «ساعت دوازده» بر روی تی شِرت ، یا ساخت بَج ساعت دوازده برای لباس3 یا ارسال دعای سلامتی یا فرج در گروه های: تلگرامی یا واتساپی و غیره در ساعت 12 شب یا پیشنهاد به صدا و سیما جهت پخش دعای فرج در ساعت 12 ظهر و 12 شب هر روز 4 از جمله این تلاش های فرهنگی – معنوی نوگرایانه و خداجویانه بوده است . آنچه در این اقدامات وجود دارد تنها ارادت و عنایت صِرف و مخلصانه مومنان جهت زنده نمودن یاد آل الله(ع) بوده که بسیار قابل تقدیر و تشکّر است ولی آنچه در این حین و بین ملاحظه می شود عدم پی ریزی بنای تبلیغ و یادآوری اهلبیت(ع) بر پایه و اصول علمی و مدوّن در شرع است. از آنجا که قطعا این قبیل کارها با بحث دین وابستگی و پیوستگی تام دارند، بایسته و شایسته است با همان ابزار ها و مولّفه های مبتنی بر آموزه های دین و شرع ارائه و احیا شوند.چنان که می دانیم شبانه روز از ساعت صفر یا دوازده شب آغاز و تا ساعت صفر یا دوازده شب بعد خاتمه می یابد تقسیم شبانه روز به 24 ساعت 60 دقیقه ای بر اساس مدت حرکت ظاهری خورشید به دور زمین(حرکت وضعی زمین) است که اتّفاقا 24 ساعت دقیق هم نیست بلکه حرکت وضعی زمین حدود 23 ساعت و 56 دقیقه است که به آن «زمان نُجومی» نیز می گویند پس این 24 ساعت 60 دقیقه ای برای راحت تر شدن مفهوم زمان برای عموم و تسهیل کارهای متداول و روزمره و انضباط بیشتر در امور است و بی شک امری قرار دادی و تقریبی بوده و کاملا هم دقیق نیست و صد البته با شرع هم مغایرت ندارد.در فرهنگ اسلامی مغرب ، مبدا و شروع روز بعد است زیرا با غروب خورشید، روز نیز پایان یافته است و شبانه روز بعدی آغاز شده است. آغاز روز یا همان «یَوم» از طلوع آفتاب تا لحظه غروب و ناپدید شدن خورشید است.مثلا وقتی غروب روز پنج شنبه می شود در اصل وارد شبانه روز جمعه شده ایم و شبانه روز پنج شنبه تمام شده است چنان که می گوییم الان شب جمعه است در حالی که در حالت رسمی شاید چند ساعت به پایان روز پنج شنبه و به عبارتی به ساعت دوازده همان روز معمول و متداول باقی مانده باشد. اعمال واجب و مستحبّی شب و روز نیز بر اساس این اوقات در نظر گرفته می شود که اصطلاحا : « اوقات شرعی » بدان گفته می شود و منشا و زمان فیوضات الهی و برکات معنوی برای اهل ایمان هستند.همان گونه که می دانیم اوقات و ایّام در دین مبین اسلام معنا و مفهوم و به تعبیر ما روح دارند و این اوقات خصائص منحصر به فردی در خود دارند مثلا : خواصی که شب و روز «جمعه » دارد دیگر روزهای هفته فاقد آن هستند یا «شب قدر» یک شب بیشتر نیست با همه ویژگی های جالب و منحصر به فرد خود، همین طور شب و روزهای دیگری مانند: ایّام ماه مبارک «رمضان» یا عید سعید «فطر» و حتّی برخی روزها مثل: «عَرَفه» و درک آن برای انجام حج بسیار حیاتی هستند و اگر در این ایّام و ساعات توجّه لازم نشود ، بروز گناه یا معصیّت یا عدم قبولی طاعات و عبادات صورت می گیرد.مواردی که در ابتدای بحث راجع به زنده کردن یاد اهلبیت(ع) و به خصوص امام زمان (عج) در قالب های نوین و امروزی ذکر شد ، پایه و اصول مستحکم علمی و قابل قبول دینی در آن ها جز تبلیغ و ذکر صِرف به نظر نرسیده است.پیش از ورود به بحث نهایی به این نکته نیز عنایت شود که :عالم طُفیلی وجود هیاکل مقدّس معصومان(ع) است5 لذا آفرینش مکان، معلول وجود آن بزرگواران در هستی و خلقت بوده است . چنان که امیرمومنان(ع) خود و اهل بیتش(ع) را وارثان زمین می داند و تصریح می کند زمین از آن ماست6 پس وقتی زمین از معصومان(ع) است زمان هم از آن ایشان است.موید کلام یاد شده تامّل و درنگ در روایات اهلبیت(ع) است که هر روز ایّام هفته را متعلّق به یک یا چند تن از معصومان (ع) به شمار آورده است و آخرین روز که روز«آدینه» است ، تعلّق و اختصاص به ساحت مقدّس قطب عالم امکان حضرت صاحب الزّمان(عج) دارد.7از سویی دیگر در منابع و مراجع حدیثی شیعه غیر از ایّام هفته، ساعات روز نیز در بازه «طلوع آفتاب تا غروب» بین دوازده پیشوای دین (ع) تقسیم شده است و آخرین ساعت به حضرت ولی عصر (عج) اختصاص یافته که زمان آن محدود به « زرد شدن خورشید تا غروب آن» است . برای هر یک از امامان(ع) ، زمان ویژه ای و ادعیه ویژه ای در این رابطه نقل شده است.8 چنان که پیشتر گفته شد تعریف ساعت در روز و کمیّت آن یعنی حرکت ظاهری خورشید در فرهنگ دینی با ساعت امروزی با کمیّت آن دقیقه که 60 قسمت است تفاوت دارد. تعریف ساعت هر کدام از امامان بر اساس کمیّت تغییر ظاهری خورشید در آسمان قابل محاسبه است که برای برخی از امامان(ع) شاید حدودا چند دقیقه و برخی یک یا دو ساعت و برخی حدودا سه ساعت می باشد و این بر اساس فصول تابستان و زمستان و کوتاه و بلند بودن روز تغییر می کند و چه خوب است که گاهشماران و منجّمان اسلامی هر کدام از ساعت های دوازده گانه امامان(ع) را که از بُعد مقدار نامساوی هستند بر اساس حساب تنظیم ، معیّن و استخراج کنند تا مومنان خداجو از این طریق هم کسب فیض معنوی نمایند.ساعت امام زمان (عج) را اقلا جهت پاسداشت ، یک ساعت رسمی قبل از غروب در نظر بگیریم ان شاء الله در همان بازه توفیق درک فیوضات و برکات زمان این امام همام(عج) نصیب همه ما شود.دانشمندان و محدّثان بزرگی همچون : شیخ طوسی(م.460 ق.) ، سیّد بن طاووس ( م.664 ق.)،کَفعَمی(م.905 ق.)، شیخ بهایی (م.1031 ق.) ، مجلسی(م.1110 ق.) ، میرزای نوری(م.1320 ق.)9، محدّث قمی ( م.1359 ق.)10 بر ساعت مخصوص امامان(ع) ، بالاخص «ساعت مخصوص حضرت صاحب الزّمان»(عج) تاکیدات فراوان و بلیغی نموده اند و قطعا توجّه ویژه، مراقبت و مواظبت برآن ساعت شریف در سیره مُستمرّه مُتِشرّعه و مُتدیّنان، بالاخص علماء سَلَف و اعصار مُتاخّره وجود داشته است.شایان ذکر است که طریق مُتّصل یا حتّی مُرسَل به معصوم(ع) در این فقره به نظر نیامده با این حال مُستبعد نیست که مصدر و منشا این تعیین و تقسیم و همین طور ادعیه وابسته به آن وجود مقدّس از حضرات معصومان(ع) باشد و الا بعضا اگر این تقسیم و ادعیه مرتبط به آن ساعات از ناحیه و انشای یکی از علما و دانشمندان حدیثی بود حتما همچون فقراتی مانند: زیارت حضرت زهرا11(س) دعای رویت هلال ماه12، دعای تناول طعام13 ، زیارت نامه حضرت عبدالعظیم14 (رض) ، زیارت نامه حکیمه خاتون15(س) و غیره مشخّص، متمایز و اعلام می شد با این بیان با وجود عدم تاکید از سوی شیخ طوسی( رض) در مقام قدیمی ترین ناقل ساعت شرعی« اِصفِرار(زرد شدن) خورشید تا غروب آن» و تعلّق آن به حضرت حجّت(عج) و دعای مرتبط با این زمان، احتمالا این امر، ورود و صدور از ناحیه معصوم(ع) داشته است و با این بیان ، این زمان منتسب، ارجح است از زمان های قرار دادی دیگر که محبّان صاحب الزّمان(عج) برای یاد کرد ایشان منظور می کنند.حکمت ساعت مخصوص امام زمان(عج) این است که در این ساعت توجّه شخص منتظر به امام غائب(عج) و متقابلا توجّه و حمایت امام عصر (عج) به او بیشتر از هر زمان و ساعت دیگری است چنان که در تقسیم بندی های ایّام هفته، روز جمعه تعلّق بیشتری به امام عصر(عج) دارد هر چند هر لحظه و هر مکان متعلّق به همه معصومان(ع) است ولی برخی لحظات و برخی مکان ها اختصاص بیشتری دارند و امید توجّه و عنایت بیشتری از ناحیه خداوند و حجّت های او می رود. مثلا : روزها و ساعات ماه رمضان با هیچ ماه دیگری قابل قیاس نیست و شرافت مَضاجع ، مزارات و مشاهد مقدّسه اهلبیت (ع) ،کعبه مکرّمه و مسجد الحرام را با هیچ مکان دیگری نمی توان مقایسه یا تطبیق نمود.شاید بر اساس این اصل باشد که دعای منحصر به فرد و توحیدی «سِمات» نیزکه از ناحیه نائب دوم حضرت مهدی(عج) شرف صدور یافته، مستحب است در روز جمعه( که تعلّق به حضرت مهدی (عج) دارد) و در ساعت آخر آن ( که باز هم تعلّق به حضرت مهدی(عج) دارد) قرائت و کسب فیض و فایده شود.16یا شاید بر همین اساس است توجیه دلتنگی منتظران فرج آل محمّد(ع) در ساعت آخر روز جمعه که هم روز و هم ساعت تعلّق و اشتراک خاص به غوث زمان، کهف امان ، حضرت صاحب الزّمان(عج) دارد از بابت این که شوربختانه این روز هم که توقّع ظهور در آن می رفت سپری شد و مَلجا مستضعفان و دادرس درماندگان ظهور نفرمودند.مع الوصف پیشنهاد بنده در این جُستار این است که اقشار و توده های مختلف مردم به خصوص فعّالان دلسوز فرهنگی و معنوی نگاه دین مدارانه تر و علمی تری به بحث زنده نمودن یاد اهلبیت(ع) در اوقات شبانه روز داشته باشند و عَلَی الخصوص نگاه معنوی تری به ساعت خاص حضرت مهدی(عج) و به جای ساعت 12 روز یا 12 شب که یک امر قراردادی است تا یک ساعت معنوی ، در اقدامی هدفمند و اصولی، ساعت معنوی و مخصوص به وجود نازنین امام زمان (عج) ( یک ساعت (شرعی) مانده به غروب آفتاب) را به سبک ها و روش های نوین ، پیوسته به احیا و زنده نمودن یاد و ذکر این امام غریب (عج) ، مشغول باشند و آن را با کیفیت موجود در کتب معتبره تعظیم و تکریم نمایند. و همین طور پیشنهاد حقیر به سازمان تاثیر گذار و معظم صدا و سیما نیز این است که در ساعت معنوی و مخصوص امام زمان (عج) به منظورگسترش بیش از پیش معنویّت و مهدویّت به طور مستمر - نه فقط جمعه ها یا اعیاد ویژه - به تذکّر و زنده نمودن این ساعت شریف در رادیو و تلویزیون چه به صورت : «اعلام و اعلان گفتاری ورود به این ساعت» یا «تولید برنامه های مهدوی ویژه »یا «پخش دعای "فرج" یا دعای "سلامتی" یا دعای "مخصوص ساعت امام زمان(عج) "در هر دو رسانه» یا « در قالب زیر نویس جهت تذکّر و یادآوری این ساعت در سیما » همّت و مساعدت نماید.در پایان به جهت حُسن خِتام و از باب «خِتامه مِسک» و مرتبط با لزوم بحث و پیشنهادی که برای نخستین بار ارائه شد، این کلام گهر بار هفتمین خورشید آسمان ولایت را به همه منتظران حضرت صاحب الزّمان (عج) تقدیم می نماییم.اسوه صبر و انتظار حضرت امام کاظم(ع) فرمودند:«...يَغِيبُ عَنْ أَبْصَارِ النَّاسِ شَخْصُهُ وَ لَا يَغِيبُ عَنْ قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ ذِكْرُه»17( [وجود مقدّس و نازنین حضرت مهدی (عج) ] از چشمان مردمان پنهان می شود ولی یاد او[هرگز] از دل های مومنان پنهان نمی شود.)الّلهُم َّعَجِّل لِوَلیّکَ الفَرَج و العاقِبَةُ للمُتَّقین پی نوشت1. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=139210110009382. http://www.iribnews.ir/NewsText.aspx?ID=6202463. http://www.hamsedaei.ir/4. http://javanonline.ir/fa/news/731427/%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D9%83%D8%A7%D8%B1-%D8%B2%D9%8A%D8%A8%D8%A7%D9%8A-%D8%AA%D9%84%D9%88%D9%8A%D8%B2%D9%8A%D9%88%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D9%83%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%83%D9%86%D9%8A%D9%855. عوالم العلوم ، ج 11، ص 43.6. الکافی ، ج 1، ص 407.7. اثبات الوصیة ص 266، کفایة الاثر ص 291، الخصال ج 2 ص 394، کمال الدین ج 2 ص 382، معانی الاخبار ص 123، روضةالواعظین ج 2 ص 392، اعلام الوری ص 437، جامع الاخبار ص 90، الخرائج و الجرائج ج 1 ص 413، مناقب آل ابی طالب ج 1 ص 308، جمال الاسبوع ص 26، الصراط المستقیم ج 2 ص 159، اثبات الهداة ج 2 ص 64، الهدایةالکبری ص 363،حلیة الابرار ج 3 ص 53، مدینة المعاجز ج 7 ص 484 و ص 511، بهجة النظر ص 134، بحار الانوار ج 24 ص 238 و ج 36 ص 413 و ج 50 ص 194 و ج 56 ص 20 و ج 99 ص 210، ریاض الابرار ج 2 ص 476، تفسیر نورالثقلین ج 5 ص 326، تفسیر کنز الدقائق ج 13 ص 250، عوالم العلوم ص 296، الزام الناصب ج 1 ص 168، سفینة البحار ج 8 ص 776، مجمع البحرین ج 6 ص 193.8. مصباح المتهجد ج 2 ص 512، البلد الامین ص 142، جنةالامان الواقیة ص 133، بحارالانوار ج 83 ص 153، الامان من اخطار الاسفار ص 101.9. نجم ثاقب ج 2 ص 954.10. مفاتیح الجنان ص 979.11. من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 573.12. اقبال الأعمال، ص 307.13. همان ، ص 115.14. المزار ( خوانساری) ص 109.15. مفاتیح الجنان ، ص 81516. مصباح المتهجد ج 1 ص 416.17. کفایة الاثر ص 271.
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
امام جمعه بجنورد: مردم پلیس را در سختی ها پناهگاه خود می دانند
امام جمعه بجنورد مردم پلیس را در سختی ها پناهگاه خود می دانند بجنورد- ایرنا- امام جمعه بجنورد گفت مردم نیروی انتظامی را پناهگاه خود در زمان سختی ها می دانند و به همین دلیل از نظر آن ها پلیس فرشته نجات است به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری پلیس در روز سه شنبه حجت الاسلامگزارش تکان دهنده صداوسیما از تجمع معتادان در پارک ها/مسئولان: تا۳ ماه دیگرهمه جمع آوری می شوند
گزارش تکان دهنده صداوسیما از تجمع معتادان در پارک ها مسئولان تا۳ ماه دیگرهمه جمع آوری می شوند جامعه > آسیبها - معتادان متجاهر بلای جان خیابانها و پارکها شده اند میزگرد خبری دیشب شبکه دو سعی کرد بخشهایی از ناهماهنگی و عدم اثربخشی اقدامات دستگاه های مختلف در مبارزهدر چهل وسومین نشست فیلمسازان جوان مطرح شد: مرادی: تسخیر، صدای امام خمینی را به مدارس ابتدایی آمریکا رساند/ نه
در چهل وسومین نشست فیلمسازان جوان مطرح شد مرادی تسخیر صدای امام خمینی را به مدارس ابتدایی آمریکا رساند نهضت آزادی هم میگفت مردم خسته شدهانددر چهل وسومین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی با نمایش مستند 444 روز واقعه تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 58 مورد بحث و بررسی قتکذیب اخبار صدا و سیما در مورد کی اف سی
تکذیب اخبار صدا و سیما در مورد کی اف سی جامعه > آسیبها - ایلنا نوشت خبرهای صدا و سیما و بی بی سی علیه کی اف سی حلال کذب از آب در آمد مدتی است رقابت رستوران ها در تهران برای از میدان به در بردن یکدیگر رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است رقابت در عرصه تجارت آن هم در صنعذرخواهی رییس صداوسیما از آذریزبانها
عذرخواهی رییس صداوسیما از آذریزبانها رییس رسانه ملی با ابراز تاسف عمیق از خطا و سهل انگاری غیرقابل گذشت در بخشی از برنامه فیتیلهها در روز جمعه - ۱۵ آبان ماه - گفت با مدیران و عناصر دخیل در این مساله تاسفبار که موجب رنجش خاطر هموطنان عزیز آذری زبان شده است برخورد جدی و رسیمعاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف: همایش «منشور عزت» ۲۱ آبان در امامزادگان کشور برگزار میشود
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف همایش منشور عزت ۲۱ آبان در امامزادگان کشور برگزار میشودمعاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با بیان اینکه روز پنجشنبه ۲۱ آبان ماه همزمان با شب اول ماه صفر مصادف با ورود کاروان اهل بیت ع به سرزمین شام است گفت همایش بزرگ منشور عزت در بقاع متبقدردانی فرمانده نیروی انتظامی از صدا و سیما
قدردانی فرمانده نیروی انتظامی از صدا و سیما فرمانده نیروی انتظامی در نامهای به رئیس رسانه ملی از اهتمام این سازمان در انعکاس ویژه برنامههای هفته ناجا در شبکههای رادیویی و تلویزیونی تشکر کرد باشگاه خبرنگاران فرمانده نیروی انتظامی در نامهای به رئیس رسانه ملی از اهتمام این سازبرای خندان عدهای از مردم، به اقوام توهین میکنند/رییس صدا و سیما پاسخگو باشد
نماینده میانه در گفتوگو با ایلنا برای خندان عدهای از مردم به اقوام توهین میکنند رییس صدا و سیما پاسخگو باشد نماینده میانه در مجلس نهم با انتقاد از برنامه فتیله که در آن به صورت غیر مستقیم به مردم آذربایجان اهانت شده است٬ گفت صدا و سیما بارها مورد انتقاد قرار گرفت اما باشهرام جزایری با صدا وسیما مصاحبه کرد
تراز یکی از عوامل برنامه توقف ممنوع در صفحه اینستاگرام خود تصویری از مصاحبه محمد دلاوری با شهرام جزایری را منتشر کرده است به گزارش تراز یکی از عوامل برنامه توقف ممنوع در صفحه اینستاگرام خود تصویری از مصاحبه محمد دلاوری با شهرام جزایری را منتشر کرده است به نظر می رسد این مصاحبپیشنهاد عمو قناد به رییس صدا و سیما
پیشنهاد عمو قناد به رییس صدا و سیما روز نو مجید قناد از راهاندازی شبکه کودک به عنوان یکی از نقاط اوج سازمان صداوسیما در زمان ریاست محمد سرافراز یاد کرد این تهیهکننده و مجری پیشکسوت برنامههای کودک دربارهی نقد عملکرد سازمان صداوسیما گفت به نظرم عملکرد آقای سرافراز طی مدتی ک-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها