تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812976126




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مقاومت ميکروبي بدن در برابر مصرف خود سرانه آنتي بيوتيک


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ آبان ۱۳۹۴ (۶:۱۰ق.ظ)
مقاومت ميکروبي بدن در برابر مصرف خود سرانه آنتي بيوتيک موج - كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه گفت: مصرف خودسرانه آنتي‌بيوتيک‌ها موجب مقاومت ميکروبي بدن و عوارض ناشي از آن مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري موج، مجيد حنيفه با اشاره به اينکه بيشتر سرماخوردگي‌ها از نوع ويروسي است و برخي از علايم سرماخوردگي از نشانه‌هاي آلرژي است، افزود: مصرف خودسرانه آنتي‌بيوتيک‌ها نه تنها فايده‌اي براي بدن ندارد، بلکه فرد را دچار عوارض ناشي از مصرف آن و مقاومت آنتي‌بيوتيکي مي‌کند.
وي با بيان اينکه مصرف آنتي‌بيوتيک در تمام موارد سرماخوردگي نابجا است، اظهار کرد: سرماخوردگي يکي از بيماري‌هاي دستگاه تنفسي فوقاني است که منشأ مختلفي دارد و تا زماني‌که عفوني نباشد بيمار اجازه استفاده از آنتي‌بيوتيک را ندارد.
حنيفه افزود: باکتري‌ها هوشمندانه عمل مي‌کنند و اگر نسبت به آنتي‌بيونيک‌ها مقاوم شود، ژن مقاوم به باکتري را به يکديگر انتقال مي‌دهند و ديگر آنتي‌بيوتيک تاثيري در بهبود بيماري فرد نخواهد داشت.
اين کارشناس دارويي تاکيد کرد: مصرف خودسرانه آنتي‌بيوتيک‌هاي تزريقي و خوراکي ضرر داشته و اگر فرد در آينده به عفونت بيمارستاني و يا بيماري جدي مبتلا شود که نياز به دريافت آنتي‌بيوتيک داشته باشد، ديگر بدن فرد به آنتي‌بيوتيک مقاوم شده و به درمان پاسخ نمي‌دهد.
حنيفه با تاکيد بر اينکه هر آنتي‌بيوتيک يک دُز مصرفي خاص، فواصل مصرف و يک دوره مصرفي دارد تصريح کرد: در صورتي‌که آنتي‌بيوتيک‌هاي تجويز شده را سر وقت نخوريد و يا مدت درمان را کامل نکنيد، درمان ناقص مانده و در نتيجه بر اثر خدشه‌دار شدن درمان، مقاومت ميکروبي پيش مي‌آيد.
وي در خصوص عوارض مصرف آنتي‌بيوتيک‌ها گفت: از آنجا که آنتي‌بيوتيک‌ها دسته‌هاي دارويي متفاوتي دارند بنابراين عوارضشان نيز متنوع است اما آنچه با عنوان عوارض کلي مطرح است شامل ناراحتي‌هاي گوارشي، ايجاد زخم در مري تأثير نامطلوب بر معده و اسهال مي‌شود.
دکتر حنيفه افزود: اسهال از عوارض جانبي مصرف آنتي‌بيوتيک‌هاست که باعث از بين بردن ميکروب‌هاي مفيد روده مي‌شود که از بين رفتن پوشش ميکروبي روده‌بزرگ را در پي‌دارد.
وي تاکيد کرد: خانم‌هاي باردار، شيرده، افراد بالاي 65 سال و بيماراني که دچار نارسايي کليوي، کبد و حساسيت هستند حتماً بايد قبل از مصرف آنتي‌بيوتيک پزشک خود را در جريان موارد بيان شده قرار دهند.
حنيفه تصريح کرد: آنتي‌بيوتيک‌ها به لحاظ شکل دارويي به صورت کپسول، قرص، سوسپاسيون، شربت و اشکال تزريقي هستند که مورد تجويز و استفاده بيماران قرار مي‌گيرد.
کارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه در پايان توصيه کرد: افراد از مصرف خودسرانه آنتي‌بيوتيک‌ها جدا خودداري کنند همچنين در رابطه با نوع مصرف و مدت زمان آن حتماً با پزشک معالج و يا داروساز مشورت کنند و در صورت بروز هر گونه سوال در خصوص مصرف دارو مي‌توانند با شماره 1490 از ساعت 10 تا 14 بعدازظهر تماس بگيرند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن