تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر هركس يك روز از ماه رجب ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816403585




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجتهاد واحد در مورد فيلم‌هاي ديني نداريم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اجتهاد واحد در مورد فيلم‌هاي ديني نداريم
داود ميرباقري از علماي اسلام خواست تا با رسيدن به يك اجتهاد واحد در مورد ساخت فيلم‌هاي ديني، كمك كنند تا باور‌هاي مذهبي به تصوير كشيده شوند.
نویسنده : هادي عسگري 
داود ميرباقري از علماي اسلام خواست تا با رسيدن به يك اجتهاد واحد در مورد ساخت فيلم‌هاي ديني، كمك كنند تا باور‌هاي مذهبي به تصوير كشيده شوند.
لزوم بهره‌گيري از نظر علماي ديني درباره هنر ديني و به خصوص بحث ساخت آثاري تصويري كه مؤيد تاريخ اسلام و شريعت است، مسئله‌اي است كه در بين همه فعالان هنر ديني پذيرفته شده است. اما در اين بين مشكلاتي از قبيل وجود فتواهاي متفاوت درباره يك موضوع واحد باعث شده تا برخي از پروژه‌هاي سينمايي مذهبي با مشكلات جدي روبه‌رو شوند. «رستاخيز» به رغم اينكه نظر مثبت برخي از علما و مراجع را به همراه داشت در نهايت به دليل مخالفت طيف ديگري از روحانيون دچار تعليق شد و هنوز هم گره كار آن باز نشده است.  از همين رو نگراني‌هايي در بين اهالي هنر كه علاقه‌مند به فعاليت در حوزه هنر ديني و روايت مذهب در قالب هنر هستند پديد آمده است كه در عوض حمايت و پشتيباني از سوي روحانيت در نقطه روبه‌روي آنها قرار گيرند.  داود ميرباقري خالق «مختارنامه» نيز در زمان ساخت اين مجموعه تلويزيوني با مشكلي روبه‌رو شد كه بعدها دامنگير احمدرضا درويش نيز شد. ميرباقري در برنامه جمعه شب «هفت» به تشريح مشكلي كه براي سريالش پيش آمد، پرداخت و گفت: علت اصلي كه «مختارنامه» را قبول كردم اين بود كه با شخصيت مختار به عنوان شخصيت محوري طرف بوديم و منعي وجود نداشت و خيلي نياز به تصويركشيدن وقايع كربلا نبود. زهير و وهب را توانستيم نشان دهيم، اما به تصوير كشيدن حضرت ابوالفضل دچار مشكل شد و بعدها اين مسئله مطرح شد كه درست است ايشان جزو معصومين (ع) نيست، اما در باورهاي ديني ما جايگاه بالايي دارد و به تصوير كشيدن ايشان ممكن است شبهاتي را ايجاد كند و تصورات مردم را به هم بريزد و بنا بر اين استدلال بالاخره به اين نتيجه رسيديم كه اين صحنه‌ها نباشد.  اين كارگردان افزود: ولي همان زمان من به آقاي ضرغامي پيشنهادات مختلفي دادم كه اين صحنه‌ها را كه زحمات زيادي براي آن كشيده شده و به نظر خودم هم خوب درآمده بود و مي‌شد با كامل كردن فيلم در مرحله مونتاژ تصاوير تأثيرگذاري خلق كرد، به‌كار ببريم اما ايشان نگران بودند و مي‌ترسيدند با واكنش‌هاي سختي مواجه شويم. به هرحال اين صحنه‌ها از كار درآمد. اخيراً در اظهارنظري از ايشان شنيدم كه گفته‌اند همان وقت كه اين صحنه‌ها را سر صحنه ديدم، به مدير وقت سيمافيلم گفتم اين صحنه غيرقابل پخش است. در همان زمان سر صحنه افرادي كه اين تصاوير را ديدند متأثر شدند و حتي آقاي فخيم‌زاده در آن جلسه به من گفتند تا حدي توانستي به باورهاي ذهني مردم نزديك شوي. گفتم ‌اي كاش آقاي ضرغامي همانجا به من مي‌گفتند كه اين صحنه به اين دلايل غيرقابل پخش است. بعدها گفتند مشكل تنها نمايش چهره حضرت ابوالفضل (ع) نيست كه آن را نوراني كنيم. مشكل چيز ديگري است اما توضيح ندادند اين موارد ديگر چيست. گفتم اگر همان زمان توجيه مي‌شديم، شايد يك راه‌حلي پيدا مي‌كرديم.  ميرباقري در ادامه تأكيد كرد: به ديگران توصيه نمي‌كنم به سراغ موضوعاتي از اين دست بروند. هرچند امروز در سينماي ما بحث ساخت فيلم ديني- تاريخي داغ است، اما من به كارگردان‌هاي جديد توصيه نمي‌كنم سراغ به تصوير كشيدن چهره‌هاي بزرگاني بروند كه به رغم كشيدن زحمت‌هاي زياد، نهايتا با اين مشكلات مواجه شوند. فكر مي‌كنم اگر كسي علاقه‌مند به تاريخ مذهب است، ما خوشبختانه در تاريخ مذهب خيلي خيلي موضوعات خوب و جذابي داريم كه در آنها به معصومين برنخوريم.
ساخت فيلم ديني آن هم در حوزه عاشورا بسيار كار دشواري است. اين همه هزينه، اين همه زحمت و اين همه وقت، اگر قرار باشد با فيلمي به‌خاطر ناملاحظاتي اين گونه برخورد و كل آن ناديده گرفته شود، خيلي حيف است و اين اتفاق بازدارنده است. حالا چه ما با آن كنار بياييم و چه نياييم، افرادي هستند كه اقتدا مي‌كنند و ديگر سراغ اين نوع فيلمسازي نخواهند رفت. ديگر كسي رغبت نمي‌كند به اين سمت برود و اين استعدادها از بين خواهد رفت. در صورتي كه من فكر مي‌كنم واقعاً در حوزه معارف مذهبي به ويژه عاشورا بسيار حرف براي گفتن است.
ميرباقري همچنين گفت: اصلاً يكي از انگيزه‌هايي كه سبب شده من به سمت و سوي اين هنر بيايم، اين بوده كه يك روزي به جايي برسم كه بتوانم باورهاي ديني و اسطوره‌هاي ديني خود را به تصوير بكشم. اما امروز نمي‌توانم بسازم. ما كم‌كاري كرديم. علماي ما كم‌كاري كرده‌اند. بايد بنشينند و در اين حوزه به يك اجتهاد واحد برسند. تكليف من فيلمساز را روشن كنند. امروز الفباي زبان ارتباطي، هنر نمايش است؛ چه بخواهيم چه نخواهيم.  حال بايد ديد اين پيشنهاد تا چه حد از سوي مراكز روحانيت مورد استقبال قرار مي‌گيرد. پيش از اين تلاش‌هايي براي ايجاد رابطه مستمر ميان روحانيت و سينما براي بهره‌گيري از تجربيات متقابل جهت كمك به ساخت آثار مذهبي صورت گرفته بود اما اين رابطه هنوز شكل نگرفته است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن