تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه يكى از شما به خانه خود وارد مى‏شود، سلام كند، چرا كه سلام بركت مى‏آورد و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816842864




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي محورها و ابعاد تازه ترين گزارش البرادعي


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: بررسي محورها و ابعاد تازه ترين گزارش البرادعي
محمد البرادعي در دوازدهمين گزارش خود به شوراي حكام آژانس انرژي اتمي ضمن اعتراض به دخالت هاي آمريكا در روند بازرسي ها بار ديگر به صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي ايران تاكيد كرد. با وجود اين به نظر برخي كارشناسان، البرادعي گزارش خود را طوري تنظيم كرده است كه امكان برداشت دو گانه سياسي وجود دارد.


به گزارش سرويس بين الملل برنا، بخش گفتگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما در گفتگو با "محمد سلطانيه" نماينده ايران در آژانس انرژي اتمي و آقايان: محمدي، كارشناس مسائل بين الملل و فضائلي كارشناس مسائل سياسي به بررسي محورهاي اصلي اين گزارش پرداخته است.

* بازتاب گزارش آقاي البرادعي چگونه بوده است؟

سلطانيه: جلسه شوراي حكام دوشنبه هفته آينده انجام مي شود ولي قبل از آن يك گزارش توجيهي درباره فعاليت هاي هسته اي ايران ارائه خواهد شد.

اولين موضوع كه در اين گزارش 5 صفحه اي با 9 پيوست وجود دارد اين است كه آژانس مثل هميشه اعلام كرده است كه شواهدي مبني بر وجود اهداف نظامي در فعاليت هاي هسته اي ايران وجود ندارد.

نكته قابل توجه اين گزارش نسبت به قبل آن است كه البرادعي درباره دخالت هاي آمريكا و فشاري كه بر دبيرخانه آژانس وارد آورده به طور مكتوب اعتراضش را اعلام كرده است.

او در دو پاراگراف از اين گزارش اظهار تأسف كرده است كه به دليل محدوديت هايي كه آمريكا براي دبيرخانه ايجاد كرده آژانس نتوانسته مدارك مربوط به مطالعات ادعايي ر اجع به فعاليت هاي هسته اي ايران را در اختيار اين كشور قرار دهد.

در اين گزارش البرادعي درباره حسابرسي كامل مواد هسته اي در ايران و عدم ممانعت ايران و همكاري با بازرسان آژانس تاكيد كرده است. در عين حال اين گزارش توضيح داده كه ايران به فعاليت غني سازي و تكميل پروژه آب سنگين ادامه مي دهد. البته اين موضوع براي آمريكا و حاميانش خرسند كننده نيست كه ايران ضمن تعامل و همكاري با آژانس به فعاليت هاي هسته اي صلح آميزش ادامه دهد.

* بازخورد اين گزارش در اجلاس شوراي حكام در 13 خرداد ماه چگونه خواهد بود؟

يكي از مهم ترين محورهاي اين اجلاس بيانيه كشورهاي جنبش عدم تعهد است كه بدون استثنا در 5 سال اخير به نفع ايران بوده است. علاوه بر اين در روز جمعه جلسه سفراي كشورهاي عدم تعهد براي تشكيل گروه كاري تهيه پيشنويس اين بيانيه كه به نفع ايران بوده و انتقادات گسترده اي به دبيرخانه آژانس دارد برگزار خواهد شد.

* تفاوت گزارش دوازدهم البرادعي با گزارش قبلي در چيست؟

هر كدام از اين گزارش ها در مقطع خاصي و در رابطه با موضوع خاصي بوده است. در اين گزارش به ادعاهاي آمريكا و موضوع "لپ تاپ" ها كه بدون ارائه هيچ مدركي توسط آمريكا مطرح شد پرداخته شده ولي نكته مهم اين است كه در اين گزارش بر خلاف گذشته كه البرادعي به صورت شفاهي راجع به دخالت آمريكا اعتراض مي كرد. براي اولين به طور مكتوب نسبت به دخالت آمريكا در روند بازرسي ها اعتراض شده است كه ما در بيانيه كشورهاي عدم تعهد هم انتقاداتمان را در اين باره مطرح خواهيم كرد.

* برخي عقيده دارند كه گزارش البرادعي دو پهلو بوده و امكان برداشت هاي دوگانه از اين گزارش وجود دارد، نظر شما چيست؟

گزارش البرادعي بايد از واقعيت بازرسي ها باشد. در اين گزارش آمده است كه ايران علي رغم گزارش شوراي امنيت به تعليق غني سازي نپرداخته است. ولي اساساً هر كسي مي تواند به نفع خودش برداشتي داشته باشد.

ايران به رآكتور نياز دارد تا راديوايزوتوپ هاي بيمارستان ها را تامين كند. ولي مسأله اينجاست كه به دليل فضاي سياسي در دبيرخانه آنها تحت فشار هستند تا در هر جلسه شوراي حكام گزارشي ارائه دهند به همين دليل گاهي قبل از تكميل يك گزارش آنها مجبورند كه گزارش ناقصي ارائه دهند كه باعث شود برداشت هاي خاصي صورت گيرد در حاليكه بايد آژانس بايد بعد از ارزيابي كامل مدارك به ارائه گزارش بپردازد. مثلاً در اين گزارش در پيوست ها آمده است كه ايران به سوالات آژانس پاسخ داده و ما در حال بررسي هستيم.

پس در صورت عدم دخالت شوراي حكام و فشار نياوردن به دبيرخانه مي توان گزارش واقع بينانه تري را مطرح كرد. ما در بيانيه در اين رابطه انتقادهايي به شوراي حكام هم داشتيم.

* آيا ليستي از ادعاهاي آژانس درباره ايران وجود دارد؟

بهتر است بگوييم ادعاهاي آمريكا مثلاً موضوع لپ تاپ ها كه اساساً مورد سوال است و آژانس اعلام كرده است كه تأييدي براي اصالت مدارك آمريكا در اين موضوع وجود ندارد.

به همين دليل ايران از آژانس خواست تا ليست مدارك اعلام شده مربوط به ادعاهاي آمريكا را به ما ارائه كند تا ما هم بر اساس آن به آژانس توضيح دهيم.

* آيا بر اين اساس مي توان گفت كه پايه هاي قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران سست است؟

قطعنامه هاي شوراي امنيت عليه ايران مبناي حقوقي ندارد و من در كنفرانس معاهده NPT هم اعلام كردم كه اگر كسي درباره دلايل ايران مربوط به عدم حقوقي بودن قطعنامه ها دليلي دارد كه آنها را به چالش بكشد مطرح كند اما همه سكوت كردند و كسي نتوانست انتقادات ما به اين قطعنامه ها را جوابگو باشد.

اولاً ماده 12 اساسنامه شوراي حكام مي گويد كه عدم پايبندي بازرسان بايد به مدير كل گزارش شود و مدير كل آن را در شورا مطرح كند ولي البرادعي در تمام گزارش هاي 5 سال گذشته از عدم پايبندي ايران و عدم همكاري اش صحبت نكرده است.

دليل ديگر اينكه گزارشي مبني بر اينكه فعاليت هسته اي ايران اهداف نظامي داشته است وجود ندارد. بايد توجه كرد كه در تمام قطعنامه ها تعليق يك امر داوطلبانه است پس درگيري شوراي امنيت با ايران مبناي حقوقي ندارد. نكته آخر اينكه هيچ شاهدي مبني بر جداسازي پلوتونيوم كه شوراي امنيت آن را مطرح كرده است وجود ندارد.

"آقاي محمدي" شما گزارش آقاي البرادعي را مطالعه كرديد. آيا مي توان گفت كه طبق اين گزارش ايران در فعاليت هاي هسته اي اش انحرافي نداشته است؟

به طور كلي و فشرده اين گزارش مطرح مي كند كه برنامه جاري هسته اي ايران كاملاً صلح آميز بوده است و نشانه اي از عدم همكاري يا صلح آميز نبودن اين فعاليت ها وجود ندارد.

تأسيسات هسته اي ايران در كنترل آژانس است و حسابرسي كامل از آنها مي شود در ضمن اين گزارش تاكيد مي كند كه ايران به همه سوال ها پاسخ داده است و با آژانس همكاري كامل داشته است.

* بالاخره تا كجا بايد اين گزارش ها تهيه شود اين دوازدهمين گزارش آژانس است، آيا امكان ارائه گزارش ها ديگري هم هست؟

بله، از لحاظ حقوقي مادام كه شوراي حكام مدير كل را موظف به گزارش كند دبيرخانه مي بايست به ارائه گزارشش بپردازد.

* آيا تناقض هايي كه در گزارشات آژانس درباره فعاليت صلح آميز هسته اي ايران وجود دارد به خود آژانس خدشه وارد نمي كند؟

بدون ترديد، اگر آژانس به اين روال ادامه دهد و حيثيت فني و حقوقي اش لطمه مي خورد و روي انگيزه ديگر كشورها براي همكاري با آژانس اثر مي گذارد.

به طور كلي اگر خط خبري كه رسانه ها بعد از انتشار گزارش دنبال كرده اند را بررسي كنيم خواهيم ديد كه اولاً رسانه ها اعلام كرده اند كه آژانس سوال كرده است و ايران به اين ابهامات پاسخ نداده است. در حاليكه در اين گزارش متن سوال ها آورده شده است و دوباره مرور شده و در پاراگراف 15 گزارشي آمده است كه ايران به همه سوالات آژانس پاسخ داده است ولي آژانس وقت كافي براي ارزيابي نداشته است.

خط ديگر خبري آن است كه ايران به آژانس اجازه نظارت كامل را نداده است در حاليكه در متن گزارش آمده است كه فعاليت هاي هسته اي ايران جلوي چشم بازرسان آژانس بوده است.

كليه موارد هسته اي ايران مهر و موم شده است، دوربين هاي آژانس به فعاليت هسته اي ايران نظارت مي كند و به صورت آن لاين اطلاعاتش را به آژانس انتقال مي دهد. حتي تزريق گاز به سانتريفيوژها جلوي چشم بازرسان است. در گزارش آژانس آمده است كه انحرافي درباره نظارت بازرسان وجود نداشته است.

* پس از نظر آژانس خللي در برنامه ايران نبوده است؟

به هيچ وجه، حتي سوخت روس ها كه هنوز براي نيروگاه بوشهر مورد استفاده قرار نگرفته در مهر و موم كامل بازرسان است. پس آژانس به عنوان بالاترين مرجع در دنيا براي نظارت بر فعاليت هاي هسته اي اعلام كرده كه هيچ انحرافي در فعاليت هاي هسته ايران وجود نداشته و اظهارات آمريكا و حاميانش فاقد مبناي حقوقي است.

*" آقاي فضائلي" در بند 16 گزارش آمده است كه آژانس از سوي برخي كشورها در فشار بوده است تا مداركي را در اختيار ايران قرار ندهد.

بله، البته اين موضوع جديد نيست و قبل از اين هم اين اتفاق افتاده است. در گذشته هم اظهار نظرهاي آقاي البرادعي وقتي كه از موضع فني و حقوقي بود بااظهار نظرهايش از موضع سياسي فرق داشت كه اين موضوع متأثر از فشار غربي ها بوده است.

مثلاً هر گاه كه البرادعي از موضع حقوقي صحبت مي كند جنبه حمايتي اش از ايران باعث مي شود كه فشار و برخورد غربي ها هم بيشتر شود.

* پس خود البرادعي هم از دخالت آمريكايي ها ناراحت است؟

قطعاً، او علاقه دارد كه در جايگاه فني و حقوقي صحبت كند و خروجش از موقعيت حقوقي موقعيت اين آژانس را متزلل مي كند و مدير كل نمي خواهد كه آژانس از جايگاه قانوني اش خارج شود در حاليكه آمريكا و صهيونيست ها با فشارهاي فراوان حتي قصد كنار زدن او را به خاطر همين موضع حمايتي اش داشتند.

* در بند 21 گزارش آمده است كه در فرآيند فعاليت آژانس كشورهايي به اشكال تراشي پرداختند آيا منظور آمريكا و اسرائيل است؟

البته به طور صريح گفته نشده است ولي در جايي از گزارش آمده است كه ادعاهايي درباره كلاهك هاي هسته اي مطرح شده بود ولي آژانس در جايگاهي نبود كه مدارك ارائه شده را در اختيار ايران قرار دهد.

كه نشان مي دهد كه به آژانس اجازه نداده اند تا اين مدارك را در اختيار ايران قرار دهد كه طبيعتاً اين كشورها آمريكا و اسرائيل و برخي ديگر از حاميان آنها هستند.

* " آقاي محمدي" در بند 12 گزارش البرادعي آمده است كه فعاليت هاي هسته اي ايران خارج از (موداليته) است، آيا اين به معناي فعاليت هاي مطرح شده در مطالعات ادعائي عليه ايران است.

در واقع 6 مورد به عنوان موضوع بين آژانس و ايران مطرح شد كه در گزارش هاي آژانس در نوامبر گذشته و مارچ امسال مطرح شد كه اين مسائل حل و فصل شده است و از ديدگاه آژانس اين 6 موضوع تمام شده است و ديگر دليلي براي ارائه توضيح توسط ايران در اين موضوعات وجود ندارد.

ما در "موداليته" تعهد كرديم كه ابهامات را بشنويم و ارزيابي كرده و به آژانس ارائه كنيم كه در واقع ايران اين كار را انجام داده است و از ديد ما موداليته تمام شده است. در موداليته توافق شد كه آژانس اسناد مربوط به مطالعات ادعائي را كه عليه ايران مطرح شده است ارائه كند ولي آنچه كه به ايران ارائه شد يك سري فايل هاي كامپيوتري است ولي ايران مي گويد بايد اصل اسناد را داشته باشد.

واضح است كه اسنادي وجود ندارد كه حتي اين فايل هاي كامپيوتري را پشتيباني كند بلكه همين فايل ها هم ساختگي هستند.

* آيا ساير كشورها هم از اين موضوعات اطلاع دارند و اعتراض مي كنند؟

برخي كشورهايي هستند كه به دلايل سياسي علاقه مند نيستند تا راجع به اين موضوع صحبت كنند و برخي هم مثل كشورهاي عدم تعهد بارها در اين باره اعتراض كرده اند.

حتي آژانس هنوز درباره اصالت و درستي اين اسناد ترديد دارد. حتي خود آژانس طبق اساسنامه بايد وارد موضوعاتي شود كه مربوط به استفاده از مواد هسته اي باشد در حاليكه آژانس تاكيد كرده است كه در مطالعات ادعائي آمريكا عليه ايران مداركي مبني بر وجود مواد هسته اي نيست پس خود آژانس حتي حق ندارد كه وارد آنها شود. در نتيجه مطالعات ادعائي آمريكا عليه ايران فاقد مبنا و دروغين است.

* "آقاي فضائلي" آيا گزارش البرادعي براي تقويت بسته پيشنهادي است كه گروه (1+5) تهيه كرده و سولانا قرار است به ايران آمده و آن را ارائه كند. آيا تأخير در سفر سولانا به خاطر ارائه اين گزارش بوده است؟

خير، اين تأخير به خاطر عدم هماهنگي با مسئولان كشور ما بوده است. در ضمن اين گزارش تاييدي دوباره براي صلح آميز و قانونمند بودن فعاليت هسته اي ايران است و نكات مثبت زيادي در آن وجود دارد.

* " آقاي محمدي" شما راجع به اين موضوع چه نظري داريد؟

البته براي اين سفر تاريخي تعيين نشده است و تأخير آن هم به خاطر چالش ها و مشكلات دروني گروه "1+5" است كه در برخي موارد تبديل به بن بست شده است و اتفاق نظر آنها را به حداقل رسانده است. يك بلوك در اين گروه مي گويد كه اين فشارها در اراده ايران تأثيري نداشته است و ايران ضمن انجام به تكاليف اش در قبال آژانس، فعاليت هاي هسته اي اش را ادامه مي دهد.

بايد توجه داشت كه ظرفيت غرب براي فشار آوردن به ايران بي نهايت نيست. در واقع اگر ايران ايستادگي و مقاومت داشته باشد بالاخره آنها نمي توانند پافشاري كنند.

همان طور كه در گذشته جرج بوش اعلام مي كرد كه ايران حق استفاده از تكنولوژي صلح آميز را ندارد ولي بعد از آن گفتند كه ايران مي تواند نيروگاه داشته باشد ولي سوخت هسته اي نداشته باشد.

* در واقع يك قدم عقب نشيني كردند.

دقيقاً بعد از آن چرخه تبديلات سوخت اصفهان را پذيرفتند و بالاخره حتي قبول كردند كه غني سازي در خارج از ايران صورت بگيرد. مسير فشار و مقاومت تأثير ناپذيري ايران به سمتي رفت كه حالا آنها حاضرند كه مجموعه كوچكي از سانتيريفيوژها و غني سازي كوچك را بپذيرند. به نظر من اگر ما به اين رويه با قاطعيت پاسخ دهيم نتيجه خواهيم گرفت.

* "آقاي عابديني" رسانه ها چه نقشي در ساختن جنگ رواني با انتشار گزارش البرادعي داشتند؟

در واقع پرونده هسته اي ايران بيش از آنكه جنبه حقوقي و فني داشته باشد جنبه رسانه اي دارد. از سال 82 رسانه ها تلاش كردند كه اين پيام را ارسال كنند كه فعاليت هسته اي ايران صلح آميز نيست. حتي گاهي ناشيانه عمل مي كرد نه براي مثال علي رغم اينكه مقر شوراي حكام در ژنو بود ولي قبل از ارائه هر گزارشي اطلاعات مربوط به آن توسط AP كه خبر گزاري فرانسه است منتشر مي شد.

در واقع مهم ترين رويكرد رسانه هاي جهان غرب در قبال پرونده هسته اي ايران ابهام آفريني، فرافكني، اتهام زني و بال و پر زدن به مسأله هسته اي ايران بوده است. جمع بندي كار رسانه ها در جهت ممانعت ايران از كسب دانش و فناوري صلح آميز هسته اي و علاوه بر اين جلوگيري از الگو سازي فعاليت ايران براي ديگر كشورها و هشدار به آنها بود كه در صورت پيگيري فناوري هسته اي برخوردهاي شديدي مواجه خواهند شد.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن