تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820962028




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جوانان روستای قره آقاج زنجان انگیزه ماندن ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


جوانان روستای قره آقاج زنجان انگیزه ماندن ندارند استان‌ها > زنجان - به گزارش روزنامه همشهری زنجان روستای قره آقاج یکی از توابع شهرستان زنجان در 35 کیلومتری زنجان قرار گرفته است. روستا از جاده تبریز 10 کیلومتر فاصله دارد. با اینکه این مسیر آسفالت‌ریزی شده است اما حالا بعد از 20 سال نیاز به آسفالت‌ریزی دوباره دارد.

يكي از مشكلات روستا اجرا نشدن طرح هادي است طرحي كه مي‌تواند سر و ساماني به اوضاع ظاهري روستا بدهد. مردم روستا از گاز، آب، برق و ... بر خورداراند و حالا وقتش رسيده است از شرايط مناسب‌تري به لحاظ ظاهري برخوردار شود. قرار است اگر برنامه‌ريزي‌ها به درستي جواب دهند به زودي كوچه خاتم‌النبياء روستا آسفالت‌ريزي شود.
مهاجرت در روستا زياد است و حالا بيشتر جمعيت روستا را افراد ميانسال و پير تشكيل مي‌دهند. نبود فضاي مناسب براي كار و فعاليت باعث شده است جوانان پس از تشكيل زندگي به شهرهايي همچون كرج و تهران رفته و به عنوان پيمانكار مايحتاج خانواده را تامين كنند. اما اگر وضعيت كشاورزي بهبود يافته و طرح هادي در روستا انجام شود بسياري از جوانان مهاجر بار ديگر به روستا بازگردند.
دهيار روستا قره آقاج با بيان اينكه جمعيت روستا 250 نفر است،  مي‌گويد: 80 خانوار در روستا زندگي مي‌كنند كه اغلب آنها در كار كشاورزي و دامداري مشغول هستند. اما بيشتر مردم روستا افراد ميانسال و پير بوده جوانانش ترجيح مي‌دهند در ديگر شهرها همچون كرج و تهران به شغل‌هاي مثل پيمانكاري مشغول باشند.
مريم بيات از وضعيت مسير وردي روستا چنين مي‌گويد: جاده تبريز آسفالت مناسبي دارد اما 10 كيلومتر ورودي روستا از آسفالت حدود 20 ساله‌اي برخوردار است و بايد به زودي از نو آسفالت‌ريزي شد. در اين مسير دو پل وجود دارد كه هر 2 به نوعي خطرات جاني را براي سواران وسايل نقليه به دنبال دارند. در سال‌هاي گذشته يكي از اين پل‌ها كه در 8 كيلومتري روستا قرار دارد باعث واژگوني خودروهاي بسياري شد و صدمات آن حتي به اندازه قطع نخاع و شكست اعضا بوده است. پس از اين حادثه‌ها خوشبختانه مسئولان مربوطه اقدام و پل مذكور را بهسازي كردند. پل ديگر كه حدود يك كيلومتر با پل فبلي فاصله دارد به اندازه آن پر خطر نيست اما همچنان خطراتي دارد كه بايد به زودي عمليات مناسب‌سازي بر آن انجام شود.
وي از اجرايي نشدن طرح هادي سخن مي‌گويد و مي‌افزايد: متأسفانه تاكنون طرح هادي در اين روستا اجرا نشده است. اما در نظر داريم به زودي كوچه‌هاي روستا را يكي پس از ديگري آسفالت‌ريزي كنيم. نخستين مسير كوچه خاتم النبياء است كه در صورت مهيا شدن همه شرايط از جمله عقب نشيني‌ها جدولگذاري آن انجام مي‌شود.
دهيار روستا قره آقاج زمين زراعي روستا را 60 جفت می‌داند و اظهار مي‌كند: كشاورزان روستا در بيشتر مواقع محصولات ديمي همچون گندم و جو را مي‌كارند. با اين حال امسال وضعيت كشاورزي به دليل كمبود آب اصلا قابل قبول نبود. در روستا چاه عميقي وجود داشت كه توسط هزينه‌هاي جمع‌آوري شده از مردم روستا حفر شده بود اما به دليل مخارج بالاي آن مردم از طريق چشمه‌اي كه از كوهي به روستا مي‌آيد محصولات درختي و بوته‌اي خود را آبياري مي‌كردند. مدتي است كه مردم روستا بار ديگر با هزينه‌هاي شخصي خود چاه ديگري در كنار چاه قبلي حفر كرده‌اند چرا كه آب چشمه در مسير خود جذب خاك مي‌شود و ديگر آبي به روستا نمي‌رسد.
پاسخگوی نیاز نیست
وي با اشاره به اينكه آب چاه جديد نيز كم بوده و چندان پاسخگوي كشاورزان روستا نيست، اظهار مي‌كند: مدتي است كه برخي از كشاورزان از آبياري قطره‌اي استفاده مي‌كنند اين موضوع باعث مي‌شود در مصرف آب صرفه جويي شود. اميدواريم در صورت امكان و با حضور كارشناسان در روستا در صورت امكان سدي ساخته شود تا بتوانيم آبي كه در فصل پاييز و زمستان جذب خاك مي‌شود را جمع‌آوري و در فصول بهار و تابستان براي كشاورزي استفاده كنيم.
بيات از بالا بودن آمار مهاجرت‌ها در روستا اينگونه توضيح مي‌دهد: متأسفانه در برهه‌اي آنقدر آمار مهاجرت از روستا بالا رفت كه امروز بيشتر جمعيت قره آقاج را ميانسالان و پيران تشكيل مي‌دهند. جوانان روستا به محض اينكه ازدواج مي‌كنند از روستا به سمت ديگر شهرها از جمله تهران و كرج كوچ مي‌كنند تا شغلي براي خود دست و پا كنند.
وي از ضرورت اجراي طرح جمع‌آوري زباله به صورت بهداشتي در روستا سخن مي‌گويد و اضافه مي‌كند: مدتي است كه به دنبال اين هستيم كه زمين مناسبي را براي تخليه زباله مردم در نظر بگيريم تا بتوانيم زباله‌هاي را به صورت مناسبي تخليه كنيم. اميدواريم به زودي با تاييد مسئولان اداره محيط زيست اين طرح به درستي اجرا شود.
دهيار روستاي قره آقاج از مدرسه ابتدايي روستا اين چنين مي‌گويد: هم‌اكنون در روستا 22 دانش‌آموز دختر و پس در مقطع ابتدايي تحصيل مي‌كنند. از آنجايي كه تعداد دانش‌آموزان مقطع ابتدايي كم هستند مدرسه راهنمايي روستا به يك مكان بلااستفاده تبديل شده است. متأسفانه به اين ساختمان رسيدگي نشده و اگر اين وضعيت ادامه داشته باشد شاهد تخريب مدرسه خواهيم بود. در اين ميان هيچكدام از اين مدارس حياط ندارند اين موضوع باعث شده است كه گاهي شاهد شيطنت دانش‌آموزان نسبت به شكستن پنجره‌هاي مدرسه باشيم. هر دو مدرسه حريم مشخصي دارند اما ديواري براي حياط آنان ساخته نشده است.
بيات ادامه مي‌دهد: اگر ساختمان مدرسه راهنمايي روستا كه حالا ايزوگام بام آن دچار فرسودگي شده و آب به داخل فضاي آن چكه مي‌كند، بهسازي شود مي‌توان از آن به عنوان كتابخانه روستا استفاده كرد.

کلید واژه ها: استان زنجان - شوراهای شهر و روستا - خانوار روستایی - مسکن -




دوشنبه 18 آبان 1394 - 13:21:32





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن