واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: رحیمپور ازغدی: هرکه بر سر کار میآید حرفهای گذشتگان را به لجن کشیده
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: گفتمان انقلاب، گفتمان زیگزاگی و بازی با الفاظ نیست که وقتی خواستی بجنگی حسینی شوی و وقتی خواستی سازش کنی و تسلیم شوی، حسنی شوی. حسن و حسین(ع) سازشکار و جنگطلب نبودند و در یک خط هستند.
به گزارش نامه نیوز، حسن رحیمپور ازغدی در نشست هماندیشی گفتمان انقلاب اسلامی (مقابله با نفوذ فکری و فرهنگی) اظهار داشت: وقتی کسانی در باب مذاکره یا تنشزدایی جملات معنادار و مشروعی را مطرح میکنند، اینکه چه میگویند، چگونه آن را مطرح میکنند و چهزمانی آن را میگویند، مهم است چرا که کارکرد این جملات تغییر میکند و با توجه به این موضوع میتوان گفت که مراد متکلم نیز تغییر میکند؛ بهطور مثال این جمله «ما خواهان روابط سالم بینالمللی هستیم»، هیچ انرژی و پیامی ندارد ولی اینکه این جمله را چهکسی، چهزمانی و خطاب به چهکسانی بگوید، دارای اهمیت است. این جمله میتواند پیام گفتمان سازش و یا پیام تهمتزدایی از یک انقلاب را داشته باشد و یک جمله اعتمادسوز و اعتمادساز است چرا که پیشفرضها و مبانی و آثار آن متفاوت میشود.
وی با تأکید بر اینکه مهمترین منفذ برای نفوذ فکری، علمی، سیاسی و اقتصادی و اولین گام در نفوذ، گفتمانسازی است، گفت: زمانی لیبرال بودن فحش میشود و زمانی مفهوم مترقی و روشنفکری پیدا میکند. در دهه اول انقلاب صحبت از ملی کردن همهچیز بود و ملی کردن مفهوم انقلابی بودن را به ذهن میرساند. ملی شدن یعنی دولتی شدن، اما یک دفعه مفاهیم تغییر کرد و موضوع خصوصیسازی به میان آمد. من میخواهم این موضوع را به شما بگویم که چگونه مفاهیم در دورههای زمانی تغییر میکند و «معلق» میزند.
اهم سخنان وی از این قرار است:
** اگر به انتخابات در دورههای گذشته نگاه کنید، میبینید که هر کسی که در هر دورهای بر سر کار میآید، حرفهای افراد قبل از خود را چنان به لجن میکشد که اگر کسی آنها را بیان کند گویی خائن بوده است.
** اگر به روزنامههای دهه 50 و 60 نگاهی کنیم، میبینیم که ادبیات برخی شخصیتهای انقلابی تغییر کرده و برخی از آنها حرفهایی که الآن میزنند، جواب شفافی را در دهه 60 و در درگیری با افرادی که همین حرفها را میزدند، داده بودند ولی هر کسی که حالا همان جواب را به آنها میدهد، آنها را افراطی میخوانند و از همه مهمتر اینکه وقتی عین عبارت امام راحل را میگوییم، تحمل نمیکنند که میگویند که باز افراطیها آمدند، در واقع زاویه نگاه آنها عوض شده است.
** یکی از آقایان روحانی که وقتی در دهه 60 میخواست به منبر برود، میگفت: "روایتهای ساتوری بهمعنای انقلابی و جهادی پیدا کردم و میخواهم آن را بگویم"، هم اکنون بهدنبال روایتهای لیبرالی است. باید گفت که فرقی ندارد روایت ما ساتوری است یا لیبرالی؛ همان موقع یکبُعدی بودی و یکبُعدی هستی.
** اینکه برخی با الفاظ بازی کنند و سخن از عدالت اجتماعی و فاصله طبقاتی بگویند و 20 سال بعد مسئله تنشزدایی را مطرح کرده و بگویند: "ما با آمریکا مشکلی نداریم"، کار صحیحی نیست. متأسفانه ما در دهه اول انقلاب از کسانی انقلاب را یاد گرفتیم که حالا موضعشان تغییر کرده و میگویند: "انشاءالله بهحول و قوه الهی ما سفارت آمریکا را باز میکنیم." اینها واقعبین و آرمانگرا نیستند.
** منظور ما از مرگ بر آمریکا، مرگ بر استکبار، نفاق، جنگافروزی، غارتگری، شعار خوب و عمل کثیف، کودتا، شکنجه و دیکتاتوری است ولی گفتمان نفوذ میخواهد اینگونه القا کند که مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر تکنولوژی و مرگ بر ملت آمریکا و گفتمان نفوذ شعارها را غلط معنی و تحریف میکنند.
منبع: تسنیم
۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]