تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820435390




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش توليد ملي رابطه معکوس رکود و تورم را بر هم مي زند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ آبان ۱۳۹۴ (۱۳:۳۹ب.ظ)
يک کارشناس اقتصادي در گفت و گو با موج: افزايش توليد ملي رابطه معکوس رکود و تورم را بر هم مي زند موج-طبق نظريه فيليپس نرخ بالاي اشتغال با نرخ بالاي تورم رابطه معکوس دارد. به اين معنا که در کوتاه مدت براي کاهش نرخ بيکاري مي‌بايست نرخ بالاتر تورم را بپذيريم. اين موضوع درباره رکود و تورم نيز صدق مي کند اما يک راه حل منطقي براي اين کار وجود دارد و آن افزايش توليد ملي و بومي است.
فرزاد هاشمي کارشناس اقتصادي در گفت و گو با خبرنگار موج با اشاره به رکود تورمي موجود گفت: کشور ما به لحاظ اقتصادي دچار رکود تورمي است.بدين معنا که تورم و نرخ بيکاري بالا از يک سو و رکود توليدي موجود باعث شده تا قيمت ها به شکل صعودي افزايش يابد. در چنين شرايطي دولت بايد تلاش کند خود را از اين بحران به وجود آمده نجات دهد.
وي با بيان اين که اين کار با اولويت قرار دادن رشد اقتصادي ممکن است؛ تصريح کرد: بايد عزم خود را براي داشتن يک اقتصاد مطلوب بدون نفت جزم کنيم تا از وضعيت کنوني خارج شويم. براي رسيدن به اين مهم بايد اقتصاد دانش بنيان را سرلوحه اقتصاد کشور قرار دهيم و با برقراري ارتباط با دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي از آن ها براي اتکا به توليد داخلي کمک بگيريم.
وي با تاکيد بر اين که خودمان بايد دست به ابتکار و اختراع زده و نيازمان را به واردات کاهش دهيم؛ اظهار داشت: براي اين منظور مي توان از کالاهايي که مراحل ساخت آسان تري دارند استفاده کرد.نيازي نيست که حتما از ساخت خودرو و کالاهايي شبيه آن شروع کنيم.براي شروع مي توانيم در حوزه فناوري نانو اقدام به توليد کنيم.
وي با بيان اين که حرکت به سوي اقتصاد دانش بنيان به مرور کاهش رکود را به دنبال دارد؛ تصريح مي کند: وقتي کالا در داخل کشور توليد شود نوسانات ناشي از قيمت ارز و نفت تاثيري بر آن ندارد و بنابراين رکود روند نزولي خواهد گرفت.
هاشمي با اشاره به تعيين رشد 8 درصدي در برنامه ششم توسعه عنوان کرد: زماني اين نرخ رشد محقق مي شود که تحريم ها برداشته شود. اگر دولت در اين چند ماه که به شروع برنامه ششم مانده است موفق به رفع کامل تحريم ها شود؛ اين امر محقق مي شود اما در مجموع رسيدن به نرخ رشد 8 درصدي بعيد به نظر مي رسد. اگر اين نرخ بين 5 تا 6 درصد بود قطعا عملياتي تر و واقعي تر بود.
اين کارشناس اقتصادي بر اين که دولت در برنامه ششم توسعه بايد بر اقتصاد دانش بنيان متمرکز شود؛تاکيد دارد و معتقد است اگر اين اتفاق بيافتد هم اشتغال افزايش مي يابد و هم نرخ تورم ورکود اقتصادي کنترل مي شود.
به گفته بسياري از کارشناسان تورم و رکود دو مقوله متضادند و کنترل اين دو مقوله همزمان امکان ندارد اما هاشمي نظر ديگري دارد و با بيان اين که طبق نظريه فيليپس مي توان تورم و رکود را همزمان کنترل کرد؛ گفت: نظريه منحني فيليپس در علم ‌اقتصاد نشان‌دهنده ارتباط ميان نرخ تورم و نرخ بيکاري است. اين منحني بيان مي‌کند که نرخ بالاي اشتغال با نرخ بالاي تورم رابطه معکوس دارد. به اين معنا که در کوتاه مدت براي کاهش نرخ بيکاري مي‌بايست نرخ بالاتر تورم را بپذيريم. اين موضوع درباره رکود و تورم نيز صدق مي کند.اما يک راه حل منطقي براي اين کار وجود دارد و آن افزايش توليد ملي و بومي است.
وي در اين باره توضيح داد: با افزايش توليد ملي ميزان عرضه نسبت به تقاضا افزايش يافته و در نتيجه خود به خود تورم نيز کاهش مي يابد.در واقع فراواني باعث کاهش تورم و قيمت ها مي شود. از سوي ديگر به دليل افزايش توليد که خود وابسته به نهاده هاي سرمايه و نيروي کار است؛لاجرم نياز به نيروي کار بيشتري خواهيم داشت در نتيجه رکود و بيکاري از بين مي رود.
هاشمي افزود: دولت براي اين که برنامه ششم را به درستي انجام دهد؛ بايد دو نکته را مد نظر قرار دهد. اول اين که نبايد اهداف دور از دسترس تعيين کند.نرخ رشد 8 درصد به شکل ميانگين هم نرخ بالا و غيرواقعي است؛ زيرا به فرض برداشته شدن تحريم ها، اقتصاد کشور داراي مشکلات زير ساختي بسياري است که رفع آن ها نياز به زمان دارد.
وي با تاکيد بر اين که بايد يک برنامه واقعي و بر اساس مشکلات و نيازمندي هاي کشور تدوين کنيم؛ اظهارداشت: برنامه هاي آرمان گرايانه، ما را در رسيدن به اهداف دلسرد مي کند و برنامه هاي سطح پايين نيز مشکلي را حل نمي کند. نظام برنامه ريزي بايد در نگارش برنامه از تمام زيرساخت ها و امکانات استفاده کند و اين طور نباشد که عده اي در مجلس نظر غيرکارشناسانه خود را تحميل کنند.به نظر من نوشتن برنامه از اجراي آن مهم تر است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن