تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821217883




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دي ماه سال جاري رکورد مصرف گاز کشور شکسته مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ آبان ۱۳۹۴ (۱۱:۳۶ق.ظ)
مدير ديسپچينگ شرکت گاز: دي ماه سال جاري رکورد مصرف گاز کشور شکسته مي شود موج - مدير ديسپچينگ شرکت گاز گفت: پيش بيني مي شود که دي ماه سال جاري رکود مصرف گاز شکسته شود که اگر دماي هوا به شدت کاهش يابد در بالاترين سطح ممکن گاز مورد نياز را تأمين خواهيم کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، منوچهر طاهري مدير ديسپچينگ شرکت گاز در نشست خبري که صبح امروز(شنبه) برگزار شد با اشاره به اينکه برداشت کل گاز طبيعي از سال 93 تا سال 94 2.524 تريليون مترمکعب بوده است گفت: به اين ترتيب حدود 8 درصد کل گاز ايران در طي 50 سال گذشته برداشت شده به طوري که هم اکنون از مرز 200 ميليارد مترمکعب گذشته است.
وي ادامه داد: در سال 93، 207 ميليارد مترمکعب گاز از منابع داخلي و صادرات برداشت داشتيم و هم اکنون نيز از پارس جنوبي 51 درصد و از ميادين نار و کنگان 13.9 درصد و از ميادين پارسيان و خراسان 12 درصد گاز کشور تأمين مي‌شود.
طاهري تصريح کرد: در سال 92 گاز تحويلي به خطوط و شبکه به 190 ميليارد مترمکعب رسيده است. همچنين، 12 ميليارد مترمکعب گاز در سال 93 بيشتر از سال گذشته به نيروگاه‎‎ها تحويل داده شده است.
وي در ادامه خاطرنشان کرد: در سال 92 سرماي شديد را در دي ماه داشتيم اما در سال 93 توزيع سرما متناسب بوده ميزان مصرف روزانه بين 420 تا 430 ميليون مترمکعب بوده است.
طاهري ادامه داد: در سال 94، با توجه به پيش‌بيني سرماي جديد که در روز دوم آبان براي دهم و يازدهم آبان ماه انجام شد، پيش‌بيني مي کنيم که مصرف گاز بالاتر از 500 ميليون مترمکعب در دي ماه باشد. چرا که در مورد هواي امسال صحبت‎هاي زيادي شده است و شرکت ملي گاز نسبت به اظهارنظرهاي ارائه شده توجه بيشتري به اين مورد دارد.
وي افزود: اين پيش‌بيني‌ها نشان‌‌دهنده اين است که سال جاري سالي متفاوت باشد اگر وضعيت دماي هوا به شدت کاهش يابد در بالاترين سطح ممکن گاز مورد نياز را تأمين خواهيم کرد.

دو برابر شدن مصرف گاز در کشور
طاهري در ادامه به دو برابر شدن مصرف گاز اشاره کرد و گفت: از 160 ميليون مترمکعب به 348 ميليون مترمکعب رسيديم که علي‌رغم تعميرات اضطراري پيش آمده با مديريت صورت گرفته، مشکلي در تأمين سوخت نداشتيم.
وي ادامه داد: طبق پيش بيني هاي انجام گرفته براي روزهاي آتي دوباره با کاهش دما روبرو خواهيم شد که اين کاهش دما حدود 10 درصد خواهد بود که مصرف در اين برهه زماني بيشتر مي‌شود.
مدير ديسپچينگ شرکت گاز از دخيره يک ميليارد مترمکعب در مخزن شوريجه و تراژه در طي سال گذشته خبر داد و گفت: اين ميزان در سال‌جاري به 2.1 ميليارد مترمکعب رسيده است که اين رقم در سال گذشته 1.5 ميليارد مترمکعب بوده است.
طاهري ادامه داد: در سال 94، حدود 6 ميليارد مترمکعب گاز با احتساب واردات گاز دريافت کرديم همچنين در بخش نيروگاه از سال گذشته تا امروز 36.6 ميليارد مترمکعب بود که پيش‌بيني مي‌شود به 42 تا 46 ميليارد مترمکعب در سال‌جاري برسد.
وي با اشاره به اينکه تراز صادرات و واردات گاز کاملا برابر بوده به طوري که تراز صادرات و واردات 4.79 و 4.78 درصد بوده است که صرفه‌جويي در مصرف گاز از وظايف شرکت گاز بوده و شرکت ديسپچنيگ گاز صنايع را از پيش تعيين کرده تا حتي‌الامکان در ميزان مصرف صرفه‌جويي نمايد به طور طبيعي آنچه که به اين شرکت تکليف شده اولويت بخش خانگي تجاري و صنايع عمده بوده است که بعد از آن نيروگاه‌ها در اولويت بعدي قرار مي‌گيرند.
طاهري ادامه داد: در سال 92، 38 ميليارد مترمکعب گاز و درسال 93، 49.97 ميليارد مترمکعب گاز به نيروگاه‌ها تحويل داده شده است و در سال 94 تا به امروز 42.7 ميليارد مترمکعب بوده است و براي پايان کار پيش‌بيني ما 58.2 ميليارد مترمکعب است.
وي افزود: اگر کل مصرف نيروگاه‎ها را معادل سوخت 72 ميليارد مترمکعب در نظر بگيريم در سال 92، 53 درصد و در سال 93، 69.4 درصد و در سال 94، 81 درصد گاز نيروگاه‌ها را تأمين کرده‌ايم.

تأمين گاز صنايع جزو اولويت سوم شرکت ملي گاز ايران است
طاهري با بيان اينکه تأمين گاز صنايع جزو اولويت سوم شرکت ملي گاز ايران است گفت: اولويت اين شرکت تامين گاز خانگي و تجاري است و اولويت دوم ما تامين گاز نيروگاه هاست.
وي تاکيد کرد: به لحاظ تعهدات بين‌المللي که در خصوص صادرات داريم ميزان صادرات و واردات بيشتر است به طوري که 4.7 ميليارد مترمکعب صادرات و 4.8 ميليارد مترمکعب واردات داشتيم و هم اکنون کشور خواهان واردات بيشتر گاز از ايران است که در ماه‌هاي پاياني سال اعداد از هم فاصله خواهند گرفت و هم اکنون بيش از حد مجاز است به طوري که روزانه 31.4 ميليون مترمکعب گاز به ترکيه صادر مي‌کنيم همچنين ميزان واردات 27 ميليون مترمکعب است.
طاهري با اشاره به اينکه متوسط مصرف را براي سال جاري 503 ميليارد مترمکعب در نظر گرفتيم گفت: پيش‌بيني مي‌شود و ميزان مصرف بيشتر از اين اعداد باشد به طوري که در سال 91، 167.1 ميليارد مترمکعب گاز تحويلي به شبکه بوده است و در سال 92، 169.5 ميليارد مترمکعب و در سال 93، 190.3 ميليارد مترمکعب بوده است که براي شش ماهه سال 94 در مجموع 119 ميليارد مترمکعب گاز بوده است و تا پايان سال حدود 23 ميليارد مترمکعب با احتساب واردات خواهد رسيد.
وي در پايان با اشاره به مصرف گاز در استان اردبيل گفت: اين استان در مقايسه با جمعيت و مشترکانش بيشترين مصرف گاز را به خود اختصاص داده است هرچند که بيشترين حجم مصرف متعلق به اين استان نيست.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن