تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815368578




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خريدهاي چندگانه تضميني، سياستي اشتباه است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ آبان ۱۳۹۴ (۹:۳ق.ظ)
يک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با موج: خريدهاي چندگانه تضميني، سياستي اشتباه است موج - هفته گذشته نرخ خريد تضميني محصولات کشاورزي از سوي تيم اقتصادي دولت اعلام شد که امسال هم مانند سال‌هاي گذشته اما و اگرهاي فراواني در مورد آن وجود دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، يک استاد دانشگاه در ارتباط با تعداد زياد محصولاتي که قرار است در فهرست خريد تضميني قرار بگيرند، گفت: اين سياست اشتباهي است که دولت براي خريد حدود 45 محصول کشاورزي پول خود را هدر مي‌دهد.
بهاءالدين نجفي با اشاره به نقش حمايتي خريد تضميني افزود: به نظر مي‌رسد هدف اصلي اين طرح، حمايت از توليد محصولات استراتژيکي مانند گندم باشد اما اضافه شدن محصولات ديگري که اهميت آنها کمتر از گندم است، به بار مالي دولت افزوده و مشکلات را دوچندان مي‌کند.
نجفي ادامه داد: به عنوان مثال، آن طور که از جداول منتشر شده درباره قيمت محصولات مختلف کشاورزي به نظر مي‌رسد، تقريبا همه کالاها بجز گندم، افزايشي 15درصدي را تجربه کرده‌اند اما گندم تنها 10درصد نسبت به سال گذشته رشد قيمت داشته است.
به گفته اين استاد دانشگاه، تناقضي در رفتار دولت مشاهده مي‌شود که با تعريف و ماهيت خريد تضميني، فاصله دارد. به عبارتي خريد تضميني بايد در راستاي حمايت از محصولات استراتژيک باشد اما اين موضوع درباره گندم، درست برعکس شده است.
وي با بيان اينکه قيمت‌هاي جهاني گندم بسيار ارزان‌تر از توليد داخلي است، عنوان کرد: به همين دليل، برخي کارشناسان، کل سياست خريد تضميني را زير سوال برده و انتظار دارند دولت به جاي هزينه گزاف براي حمايت از توليد داخل، دست به دامان خارجي‌ها شود. اين در حالي است که اجراي چنين ايده‌اي، از فعل ناقص خريد تضميني، بدتر است. به عبارتي بايد همين روزنه کوچک را نيز غنيمت شمرد.
نجفي معتقد است، تنها اشتباه دولت، وارد کردن تعداد زياد محصولات کشاورزي به فهرست خريدهاي تضميني است؛ وگرنه اصل سياست، درست و کاملا بجاست.
اين کارشناس در پايان اظهار کرد: وابستگي به واردات اين محصول، نبايد بيش از 30درصد شود؛ زيرا مي‌تواند امنيت غذايي را به خطر بيندازد. بنابراين سرمايه‌گذاري دولت نبايد بحث واردات را پوشش دهد بلکه اين سرمايه بهتر است در بخش تحقيقات، براي افزايش راندمان توليد به کار رفته تا ضمن افزايش درآمد کشاورزان، به خودکفايي نيز برسيم.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن