واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل:
روز ملی مازندران تبلور فرهنگ و ایمان دیار علویان است
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل گفت: روز ملی مازندران تبلور فرهنگ و ایمان دیار علویان است.
عیسی محمدیفیروزجایی درباره علل و فرایند انتخاب 14 آبان بهعنوان روز مازندران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان بابل، اظهار کرد: در برههای از تاریخ، که اسلام در جام خلفا به کام مسلمانان خورانده میشد، مردم شمال ایران و بلاخص تبرستان، برای بهرهمندی از فرهنگ و اندیشه والای اسلامی، میزبان فرزندان و نوادگان ائمه هدی (ع) شده و با میزبانی از علویان، پایهگذار تاسیس حکومت علویان شدند. وی افزود: اهمیت این رخداد از آن جهت بود که نشان میداد مردم ما با اختیار و اراده، اسلام علوی را انتخاب کرده و حتی در مسیر تثبیت و اشاعه آن از بذل جان و مال نیز دریغ نکردند. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل با اشاره به اینکه هنوز هم احترام به سادات بهصورت خاص در مازندران با شدت و قوت ادامه دارد، تصریح کرد: استقرار حکومت علویان نشان از اقتدار تاریخی این منطقه است زیرا زمانی که خلفای عباسی قدرت برتر آن زمان بودند و تقریباً ممالک اسلامی در ید قدرت آنان قرار داشت، اهالی تبرستان با اقتدار و تکیه بر قدرت ذاتی و مواهب طبیعی، مسیری دیگر را انتخاب کرده و تاریخ نیز اثبات کرد که مسیر انتخابشده، مسیری صائب و درست بوده است. این مسئول خاطرنشان کرد: با بررسی سیر حیات تاریخی تبرستان پی میبریم که مردم آن، اهل مدارا و تعامل بودند ولی در مقابل ظلم ظالمان و هجمه مهاجمان، سخت ایستادگی کرده و از مرزهای جغرافیایی و آرمانی خویش دفاع کردند، موسس سلسله ساسانیان، همه نقاط ایران را با قدرت شمشیر تسخیر کرد ولی این سامان را با درخواست و خواهش همراه خود کرد، لذا در مراحل آغاز صدور اسلام به ایران، لشکریان خلفای اموی با خدعه و نیرنگ قصد تسخیر شمال ایران را داشتند که همین سلوک و رفتارشان سبب شد تا مردم تبرستان برای همیشه به آنان، نه بزرگ تاریخی بگویند. محمدیفیروزجایی همچنین به فرهنگ غنی بومی و سنتی مازندران اشاره کرد و ادامه داد: جشن تیرگان که در زبان محلی به آن «تیرماهسیزدهشو» گفته میشود، همان جشن معروف ایرانیان باستان است که در تاریخ باستانی تبری با دوازدهم آبان مصادف است. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل تصریح کرد: این جشن در تاریخ پیش از اسلام در ایران وجود داشته و روز پرتاب تیر توسط آرش از کوه دماوند بوده، بهطوری که مردم بهخاطر مشخص شدن مرز ایران و توران، این روز را جشن میگیرند. این مسئول با اشاره به اینکه تیرماهسیزدهشو به «لالشو» هم معروف است که با برپایی آیینهای ویژه و آماده کردن خوراکیهای سیزدهگانه جشن گرفته میشود، خاطرنشان کرد: در گذشته و هنوز در بعضی از روستاها، در این شب همه خانواده کنار هم جمع میشوند و تا پاسی از شب به خوردن تنقلات و گوش دادن به قصهها و افسانههای بزرگترها سپری میشود. وی ادامه داد: قبلاً در غروب روز سیزده، جوانان با در دست داشتن چند ترکه بلند که کیسهای به انتهای آن بسته شده بود، همراه کودکان به در خانهها رفته و با سر و صدا و کوبیدن چوب به درخانهها، با لالبازی و خواندن شعر «لال انه، لال انه» از صاحب خانه تقاضای هدیه میکردند و صاحبخانه هم اغلب به آنها پول، میوه و شیرینی میداد. محمدیفیروزجایی شگون چوب خوردن از لال را از دیگر مراسم مخصوص این جشن برشمرد و گفت: در این شب شخصی با لباس مبدل، دستمالی به سر بسته و صورتش را سیاه میکند و همچون لالها با کسی حرف نمیزند، این شخص که او را «لال، لال مار و لال شیش» میگویند، با چند نفر وارد خانههای محل میشود و با چوب و ترکهای که در دست دارد، ضربهای به ساکنان خانه میزند، مازندرانیها آمدن لال را به خانه و کاشانه خود به فال نیک میگیرند و باور دارند که «لال» هر کس را بزند تا سال دیگر مریض نمیشود. وی آیین سنتی 26 عید ماه را از دیگر مناسبتهای بومی مازندران برشمرد و افزود: آیین سنتی 26 عید ماه در بیست و ششمین روز از عید ماه یا نوروز ماه از فرس قدیم مطابق با 28 تیر ماه شمسی، با حضور گسترده مردم در کنار مقبرهها، آرامگاهها، امامزادگان و مساجد برخی از مناطق کوهستانی و جلگهای استان مازندران، بهویژه در محوطه امامزاده حسن (ع)، امامزاده عبدالله (ع) و شیخ موسی، با حضور گسترده مردم و با شکوه خاصی برگزار میشود، این مراسم به جشن مردگان نیز معروف است که با انجام کشتی پهلوانی لوچو، بین پهلوانان لوچوکار به اتمام میرسد. محمدیفیروزجایی اضافه کرد: براساس سنتهای رایج و باورهای مردم، در زمانهای قدیم، فریدون از پادشاهان پیشدادی به انتقام خونخواهی پدرش جمشیدشاه، ضحاک یکی از پادشاهان ستمگر عرب را مغلوب و در کوههای دماوند محبوس کرد، مردم خبر این پیروزی را در شب 26 عید ماه با آتش زدن بوتهها در ارتفاعات البرز به یکدیگر اطلاع دادند، فردای آن روز با برپایی مسابقات کشتی، این پیروزی را جشن گرفتند، این جشن به جشن مردگان یا عید اموات نیز شهرت دارد و اهالی با روشن کردن شمع بر روی چشمهها، قرائت فاتحه بر مزار رفتگان خانوادهها و شهدا، اطعام، خیرات، به جای آوردن صله رحم و نیز با تشکیل بازارهای محلی در کنار امامزادهها و محل برپایی مسابقههای کشتی محلی و پهلوانی لوچو این روز را گرامی میدارند و جمعیت زیادی به تماشای رقابت پهلوانان مینشینند و با دادن هدیه از پهلوانان پیروز، حمایت و پشتیبانی و آنان را تشویق میکنند. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل خاطرنشان کرد: گفته میشود در قدیم، محل آتش زدن بوتهها، ارتفاعات فیلبند و امامزاده حسن (ع) بود که مردم پیروزی فریدون بر ضحاک را به اطلاع همدیگر رسانده بودند، این پیروزی نویدبخش پیروزی خیر بر شر و نماد غلبه حق بر باطل بود، به همین مناسبت همهساله در چنین روزی کشتیگیران بابل در محوطه امامزاده عبدالله (ع) در شیخ موسی و کشتیگیران بندپی و سوادکوه در محوطه مقابل امامزاده حسن (ع) گرد هم میآیند و با برگزاری مسابقات کشتی لوچو به مصاف هم میروند. محمدیفیروزجایی در پایان گفت: در مناطق جلگهای نیز جشن مردگان در آرامگاهها برگزار میشود و مردم پس از نظافت و پاکیزه کردن آرامگاهها که به آستانهتراشی معروف است، دور هم جمع میشوند و با قرائت قرآن، فاتحه، عزاداری و استماع سخنان وعاظ، علما و سخنرانان، مراسم این روز را پاس میدارند و در خاتمه، مراسم با اطعام شرکتکنندگان در این جشن به پایان میرسد، این آیین سنتی و اسطورهای از جشنهای کهن و باستانی مردم منطقه است که با گذشت زمان همچنان پویا و با شکوه برپا میشود. انتهای پیام/86009/ر30/
94/08/16 - 00:52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]