تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى رود، همچنان كه نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803672340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دشمن اميد جوانان به آينده نظام را هدف گرفته است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ آبان ۱۳۹۴ (۱۴:۳۹ب.ظ)
رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش در گفتگوي تفصيلي با موج: دشمن اميد جوانان به آينده نظام را هدف گرفته است موج - گروه سياسي
حجت الاسلام و المسلمين سيد محمدعلي آل هاشم، نماينده مقام معظم رهبري و رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش، با حضور در خبرگزاري موج، ضمن بازديد از اين موسسه خبري، گفتگويي تفصيلي با خبرنگار حوزه دفاعي-امنيتي اين خبرگزاري انجام داد.
در اين گفتگو نماينده رهبري در ارتش به سوالاتي در مورد سياست هاي فرهنگي در ارتش و بحث آمادگي اين نهاد در برخورد با تهديدات منطقه اي پاسخ داد که در ادامه مي خوانيد.

دغدغه شما با توجه به سمتي که در ارتش داريد، بحث باورها و فرهنگ پرسنل ارتش و خانواده هاي آنهاست. مي توانيد در اين رابطه در مورد سياست هايي که سازمان عقيدتي سياسي اين نهاد براي توسعه فرهنگي و باورپذيري کارکنان ارتش انجام داده است، توضيحاتي دهيد؟
از سال 1388 که من به عنوان مسوول سازمان عقيدتي سياسي ارتش انتخاب شدم، سعي کرديم روي بحث بينش سياسي و آگاه سازي سياسي پرسنل و خانواده هاي ارتشي تمرکز داشته باشيم.
تا پيش از آنکه من در اين مسووليت قرار بگيرم، ما دوره بصيرت در ارتش نداشتيم ولي با حمايت فرمانده کل ارتش مکاني را در شهر قم در نظر گرفتيم که در حال حاضر به طور مرتب 6 سال است که کارکنان، مديران و فرماندهان يک هفته دوره هاي بصيرت را با حضور اساتيد بسيار ارزشمند را مي گذارند. علت انتخاب شهر قم براي اين مهم هم، موضوع فضاي حاکم بر اين شهر است که افراد مي توانند ضمن زيارت، از ديدار با علما هم بهره‌مند شوند وگرنه ما مي توانستيم در تهران نيز اين دوره ها را برگزار کنيم.
شبيه همين دوره ها را در پايگاه ها و پادگان هاي ارتش براي خانواده هاي ارتشي نيز برپا کرده ايم. در واقع ما هدفمان آگاه سازي و گسترش بينش سياسي ارتشي هاست. چون اعتقاد داريم کارکنان نيروهاي مسلح بايد آگاه ترين قشر به مسائل سياسي باشند که البته اين با ورود به جريان هاي سياسي فرق دارد.
علاوه بر اين، ما سعي کرديم فعاليت هاي فرهنگي خود را در کوي ها و شهرک هاي ارتش نيز افزايش دهيم. در اين راستا فعاليت هاي تابستاني براي دانش آموزان و دانشجويان در نظر گرفته ايم. ضمن آنکه تا پيش از اين مسابقات قرآني تنها در بين کارکنان و پرسنل ارتش بود ولي در حال حاضر شامل خانواده ها نيز مي شود. چنانکه ما در اين مسابقات يک بخش را به خواهران شاغل ارتش، همسران و فرزندان کارکنان ارتش اختصاص داده ايم.
کار نو ديگري که ما انجام داده ايم، برگزاري جشنواره حديث است که پنج دوره آن تاکنون صورت گرفته است. در واقع محور کار ما گسترش اخلاق و معنويت در ارتش است. به طوري که در ايام اعتکاف امسال بيش از 12 هزار ارتشي در اين مهم شرکت کردند. از اين رو من مي توانم در فعاليت هاي قرآني اين ادعا را داشته باشم که اکنون در ارتش، داخل نيروهاي مسلح و حتي بين ارتش هاي کشورهاي مسلمان در اين رابطه حرفي براي گفتن داريم.
در بحث التزام عملي کارکنان، در معاونت فرهنگي هدف گذاري شده و ما در حال برنامه ريزي هستيم که با توجه به رهنمود مقام معظم رهبري در مورد داشتن 10 ميليون حافظ قرآن در کشور، چه تعداد سهميه ارتش مي شود. از اين رو در حوزه کار فرهنگي ما وضعيت مطلوب را شناسايي کرده و براي آن طرح هايي ريخته ايم.
بحث ديگر ما تلاش براي اشاعه فرهنگ ايثار و شهادت است. در اين راستا ما چند همايش تجليل از اسطوره ها برگزار کرديم که در آن از فرماندهان نمونه دوره دفاع مقدس مانند مرحوم امير قاسمي از فاتحان سوسنگرد، امير کهتري که در حصر آبادان فعاليت داشت، خلبان برات پور ليدر هواپيماهاي 140 فروندي تقدير و تجليل شد.
در عين حال به صورت 45 روز و يا ماهانه جلسه پيشکسوتان فرماندهان دفاع مقدس را داريم. يک کار گروه دفاع مقدس هم راه اندازي شده که به بررسي نقش عقيدتي سياسي، روحانيت و معنويت در دوران جنگ مي پردازد.
همچنين شناسايي آسيب ها و تهديدات فرهنگي به صورت منطقه اي و استاني از جمله کارهاي ما بوده، زيرا تهديدات به عنوان مثال در استان آذربايجان غربي با شرقي متفاوت است.

يک قشر مهم ديگر که شما با آنها در اين سازمان در ارتباط هستيد، سربازان وظيفه است. براي اين گروه چه برنامه هايي در حال اجرا داريد؟
در اين راستا ما اتاق هاي فکر راه اندازي کرده ايم که يکي از کارهاي اين اتاق هاي فکر بررسي نزديک مراکز آموزش سربازي است و توجه به اينکه چه فعاليت هايي بايد صورت گيرد تا سرباز پس از پايان دوره خدمت، با خوش بيني نسبت به نظام و نيروهاي مسلح، وارد جامعه شود. زيرا طبق تاکيد مقام معظم رهبري بر اينکه سالانه در هيچ مدرسه و دانشگاهي اين تعداد جوان وارد و خارج نمي‌شود، صدها هزار جوان در سال خدمت سربازي وارد نيروهاي مسلح مي شوند و همين تعداد مرخص مي شوند. از اين رو بايد به خوش بين سازي آنها بپردازيم.
ضمن آنکه ما به ايجاد ارتباط چهره به چهره روحانيون با سربازان و دانشجويان ارتش پرداخته ايم. براي اين منظور ما در پادگان ها روحانيوني را مستقر کرده ايم که به طور شبانه روز با اين افراد در ارتباط هستند، به عنوان مثال در مرکز آموزش تکاور نيروي زميني ارتش در لشکرک که سالانه در رزم مقدماتي دانشجويان تازه وارد شده به ارتش، در اين مکان حضور دارند، روحانيوني هستند که هم پاي اين افراد در مراسم صبحگاه، کلاس ها و حتي کوهنوردي حضور مي يابند.

يکي از مسائلي که در حوزه اشاعه فرهنگ دوران مقدس تاکيد بسياري به آن شده، ثبت خاطرات فرماندهان جنگ است. در اين حوزه آيا ارتش اقدامي صورت داده است؟
در حال حاضر در زمينه ثبت و نشر خاطرات فرماندهان جنگ حدود 200 عنوان کتاب منتشر کرده ايم که قابل دسترسي است. علاوه بر اين، در همين رابطه ما به جمع آوري خاطرات دوران دفاع مقدس پرداخته ايم که برخي از آنها در آرشيو هستند. ضمن آنکه ما برنامه اي ترتيب داده ايم براي اعزام اکيپ هايي به شهرستان ها و مراکز استان ها که کارشان ثبت و ضبط خاطرات و سخنان رزمندگان و فرماندهان است. اين همان تاريخ شفاهي اي است که هنوز مکتوب نشده و در آرشيو قرار دارند.
همچنين ما افراد شاخصي که حرفي در مورد دفاع مقدس براي گفتن دارند را به سازمان تبليغات اسلامي معرفي کرده ايم تا اين نهاد با توجه به در اختيار داشتن نويسندگان متبحر، کار نوشتن خاطرات را انجام دهند.
لازم به ذکر است که حفظ فرهنگ دفاع مقدس به دليل اهميتي که دارد تنها به اين موارد محدود نيست. جمع آوري و ضبط وصاياي شهدا، تکريم خانواده هاي شهدا، برگزاري همايش ها و جلسات در تجليل از رزمندگان و ايثارگران، اعزام کاروان هاي راهيان نور از ديگر کارهايي است که در اين رابطه صورت گرفته است.
البته اميدواريم در اين حوزه با تفاهم هايي که با مديرمسوول خبرگزاري موج داريم، بتوانيم براي نشر فرهنگ دفاع مقدس از پتانسيل هاي اين رسانه نيز استفاده کنيم.

يکي از نکاتي که مقام معظم رهبري در سال هاي اخير بر آن تاکيد داشته اند، بحث اقتصاد مقاومتي است، در اين رابطه نظر شما با توجه به سمتي که در آن مشغول به فعاليت هستيد و تاثير اين مهم در حوزه فرهنگ چيست؟
ابتدا لازم است گفته شود که با کمال تاسف راه زيادي براي اجراي اقتصاد مقاومتي که مدنظر رهبري است، در پيش است. زيرا ما همه تنها در شعار اقتصاد مقاومتي مانده ايم و در عمل اقدامات کمي صورت گرفته است. عملياتي شدن اقتصاد مقاومتي الزاماتي دارد که من در 6 مورد عنوان مي کنم؛ 1 - خارج کردن اقتصاد دولتي و تبديل آن به خصوصي. يکي از کارهاي اشتباه ما اين بود که اقتصاد را دولتي کرده بوديم. 2 - ورود بانک ها به ميدان عمل و کمک به اقتصاد. 3 - جلوگيري از اسراف. اين کار تنها در سر سفره خانواده عملياتي نمي شود بلکه ما بايد در محيط کار و جامعه نيز مانع اسراف شويم. 4 - بايد همان گونه که رهبري فرمودند توليد داخلي افزايش يابد و البته در همين بين کيفيت آنها نيز ارتقا يابد و کساني که توان سرمايه‌گذاري دارند بايد وارد حوزه توليد شوند. 5 - بعد از افزايش توليد داخلي بايد فرهنگ مصرف توليد داخلي را رونق داد. در اين راستا وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي بايد استفاده از کالاي خارجي را ممنوع کنند و به خريد محصولات داخلي به شرط کيفيت بپردازند. 6 - مسوولين، دولت و مجلس بايد تلاش کنند وابستگي کشور به نفت را از بين ببرند و کم کنند. يکي از خيانت هاي صد سال گذشته رژيم اخير همين بود که اقتصاد کشور را به نفت وابسته کرد. لذا بايد اين مهم اجرايي شود و همان طور که مقام معظم رهبري تاکيد دارند بايد به جاي نفت مثلا از معدن استفاده شود.

ما در ارتش استراتژيست هاي فراواني داريم که در حوزه رسانه ها ديده نمي شوند. آيا مايل نيستيد پلي بين رسانه و اين اشخاص بزنيد؟
فرماندهان ارتش به دليل احتياط زيادي که در حفظ مسائل اطلاعاتي دارند، کمتر در رسانه ها حضور مي يابند. چنانکه در دوره جنگ وقتي ما در جلسه حضور پيدا مي کرديم و يادداشت برداري مي کرديم، در انتها فرماندهان ارتش از ما مي خواستند آن مطالب از بين بروند تا اطلاعاتي درز پيدا نکند. از اين رو ما حتي عکس و فيلم هاي اندکي از فداکاري هاي ارتشيان در دوره دفاع مقدس داريم.
ضمن آنکه به دليل سياست هايي که از سوي ستاد کل نيروهاي مسلح به ارتش ارائه شده، آنها ملزم هستند در خصوص مسائل، خطوط مشخص شده را رعايت کنند. به همين دليل کمتر حاضر مي شوند در رسانه ديده شوند. به طوري که در روز 29 فروردين به عنوان ارتش ما از چند فرمانده ارتش خواستيم در گفتگوي ويژه شبکه 2 حضور پيدا کنند اما در نهايت خود آنها قبول نکردند به همين دليل سردار سلامي در اين برنامه شرکت کرد.
از اين رو اين مساله بيشتر به خود فرماندهان ارتش مربوط مي شود که چرا کمتر رسانه اي هستند در حالي که ما چهره هاي شاخص استراتژيست و فرهنگي داريم که مي توانند وارد گفتگو شوند.

يکي از نکاتي که مقام معظم رهبري شجاعانه در مورد آن اعلام نظر کردند، بحث مقابله با تجاوزات و تهديدات رژيم صهيونيستي و بيگانگان است. در اين راستا آيا ارتش آمادگي کامل را براي مبارزه دارد؟
در اين رابطه لازم است به سخنان مقام معظم رهبري در 28 فروردين به مناسبت روز ارتش اشاره کرد که فرمودند آمادگي نيروهاي مسلح و ارتش به منزله يک دستورالعمل است. اين معني فرماني است که صادر شده و به حمدالله ارتش، سپاه و نيروهاي بسيج ما آمادگي خوبي در مقابله با دشمن دارند. مطمئن باشيد اگر استکبار جهاني و صهيونيسم مي دانست مي تواند بر ما غلبه کند، گزينه نظامي را عملياتي کرده بود. اما اگر دست به اين کار نمي زنند چون جرات ندارند و برخورد نظامي با جمهوري اسلامي ايران براي آنها پرهزينه است. به همين دليل به تهاجم فرهنگي روي آوردند.
با اين همه ما خوشبختانه شاهد برگزاري رزمايش هاي خوبي در ارتش و کل نيروهاي مسلح در تمامي حوزه ها هستيم. به تازگي هم در مناطق غرب و شمال غرب کشور ارتش مانوري با هماهنگي قرارگاه پدافند هوايي و پشتيباني نيروي هوايي برگزار کرد که تلاش شد بيشتر از توليدات داخلي استفاده کنند.

باتوجه به اقدامات عربستان در فاجعه منا، بحران سوريه و يمن که نوعي عدم مسووليت پذيري رهبران اين کشور و عنادورزي با ايران را در پيش گرفته اند، نظر شما در مورد عربستان و متحدين اين کشور چيست؟
عربستان دست پرورده انگليس است و اين انگليسي ها هستند که عربستان را روي کار آوردند. امام خميني هم فرمودند از هر کسي هم بگذريم از عربستان نمي گذريم. اين رژيم در سال 1366 در جمعه خونين مکه حجاج ما را به شهادت رساندند امسال هم هشت هزار حاجي را در سايه بي تدبيري و اگر نگويم عمد، به شهادت رساندند. زيرا آل سعود به دليل درگيري در يمن، نيروهاي ويژه خود را به مرزها فرستاده بود و از نيروهاي جواني که شبيه پيشاهنگ هاي قبل از انقلاب بودند در هدايت اين مراسم استفاده کردند.
بر اين اساس مقامات آل سعود به جاي عذرخواهي و جبران مشکلات حتي حاضر به تحويل جنازه هاي حجاج به ما نبودند که در نهايت سخنراني مقام معظم رهبري در نوشهر در اين رابطه که اگر عربستان برخوردش را اصلاح نکند، برخورد ما سخت و خشن خواهد بود، باعث شد رويه رياض تغيير کند.
در نتيجه بايد گفت عربستان مجري سياست هاي استکبار است و مي بينيم که در قضيه يمن هم مجامع بين المللي سکوت کرده اند. اما اگر مردم مسلمان جهان به وحدت دست يابد، مي توانند مقابل اقدامات عربستان در منا و ساير موارد ايستادگي کنند. شاهد بوديم که جز ايران ساير کشورهاي اسلامي به رغم داشتن شماري بيشتري از حجاج کشته شده، اعتراض رسمي نکردند، زيرا از رياض رشوه مي گيرند تا سکوت کنند.

در آخرين سوال، اگر سخن و پيام خاصي داريد، لطفا بيان کنيد.
در پايان من تاکيد مي کنم رمز موفقيت ما امروز در وحدت، همدلي، انسجام داخلي و تبعيت محض از فرمايشات رهبري است. ما خدا را شاکريم که در حادثه 3 تير 1360 وقتي مقام معظم رهبري در مسجد ابوذر تهران ترور شدند، خداوند ايشان را براي امروز ما و براي بعد از امام خميني نگه داشت. خيلي در داخل و خارج گمان مي کردند اگر بخواهند به انقلاب اسلامي ضربه بزنند بايد منتظر فوت امام خميني باشند. اما بعد از فوت ايشان، مقام معظم رهبري الان 27- 28 سال است که با همان صلابت امام کشور را هدايت مي کنند و مسلمين نه تنها ايران بلکه کل جهان را رهبري مي کنند.
همچنين بايد اشاره کنم که رسانه ها، خبرگزاري ها و مطبوعات وظيفه سنگيني در ايجاد اميد در جامعه دارند. زيرا کار تهاجم فرهنگي از بين بردن اميد جوانان کشور است، به خصوص اکنون که ما در آستانه انتخابات مجلس و خبرگان هستيم. در اين شرايط دشمن يک سري برنامه دارد که براي خنثي کردن آن نيازمند همدلي هستيم. يادمان باشد در اين راه وصيت هاي امام خميني و وصايا شهداي دوران دفاع مقدس را نيز فراموش نکنيم.



تهيه و تنظيم: حسيني














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن