واضح آرشیو وب فارسی:دولت بهار: دولت بهار: تصویر مهم ترین سازه های شهر تهران نظیر برج میلاد، برج آزادی، دریاچه چیتگر، اتوبان صدر، بزرگراه امام علی(ع) و شهید باکری در قالب نمایشگاهی با عنوان «تهران در شب» در پردیس سینمایی ملت به نمایش درآمد.به گزارش دولت بهار به نقل از تسنیم، نمایشگاه «تهران در شب» مجموعه عکس هایی است که رسول صفی زاده آن ها را با همکاری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در شب عکس برداری کرده است. این نمایشگاه روز گذشته با حضور جمعی از مدیران سازمان فرهنگی هنری و معاونت فنی و عمرانی شهرداری و برخی هنرمندان عکاس افتتاح شد. دراین نمایشگاه 38 اثر از نماهای عمرانی پایتخت که قصد دارد نماهای معاصر و مدرن پایتخت را در زیبایی شب به نمایش بگذارد، به نمایش درآمده است. نمایشگاه «تهران در شب» تا 22 آبان همه روزه از ساعت 11 تا 20 در پردیس سینمایی ملت پذیرای عموم بازدیدکنندگان است. رسول صفی زاده عکاس این مجموعه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم درباره روند شکل گیری این نمایشگاه گفت: «ما در دوره مدیریت جدید شهری که اکنون نزدیک به یک دهه از آن هم گذشته است. پروژه های عمرانی زیادی در شهر تهران داشته ایم که مجموع آن ها شاید به صورت هم زمان هیچ وقت در تهران شکل نگیرد. پروژهای مثل چیتگر، بزرگراه امام علی(ع)، اتوبان صدر، برج میلاد و... نمونه هایی از این ها شاید به صورت مجزا در تهران شکل بگیرد. اما اجرای همزمان آن ها واقعا دیگر در تهران قابل تصور نیست. این اتفاق در تهران رخ داده است و ما خواستیم که این حجم زیاد از پروژه های عمرانی را در تهران بازنمایش کنیم». وی ادامه داد: «مردم به صورت ملموس با این پروژه ها زندگی می کنند. از اتوبان ها عبور می کنند و کنار دریاچه چیتگر می روند و یا از برج میلاد بازدید می کنند. ولی بازنمایی این پروژه ها به نحوی که برای شهروندان افتخاربرانگیز باشد تا کنون انجام نشده است». این عکاس درباره تفاوت دیدگاه میان او عکاسانی که معضلات اجتماعی را عکاسی می کنند، گفت: «بالاخره ما نیاز به یک سری المان های زیبا هم داریم دوستان عکاس دیگری هم هستند که نکته های تلخ شهر را می بینند و اتفاقا کارشان را هم خوب انجام می دهند. ولی گاهی خوب است که شهر را هم زیبا ببینیم این پروژه ها در قالب عکس چیزی شد که ما در اینجا شاهد دیدن آن هستیم.» وی درباره جنبه هایی از شهر که برای عکاسی به آن توجه داشته است گفت: «قرار گرفتن در جایگاهی که افق را در عکس هایم داشته باشم. یعنی انتخاب زاویه ای که افق در عکس ها باشد. مثلا من زمانی که در اتوبان صدر در حال رانندگی هستم افقی را نمی بینم اما خیلی دوست داشتم که آن را در انتهای شهر داشته باشم». دبیرعکس مجله همشهری معماری درباره المان های بکار رفته در مجموعه عکسهای «تهران در شب» گفت: «من در غالب عکس ها تلاش داشته ام که برج میلاد را داشته باشم. آنجاهای هم که برج میلاد را ندارم، خود پروژه بسیار شاخص بوده است. مثلا پروژه ای مثل چیتگر تنها المانش خود چیتگر است چون در هیچ جای دیگری چیتگر وجود ندارد. من تلاش داشتم که در عکس هایم کمپوزیسیون دیده شود. در ترکیب بندی هم زاویه و نور خوبی داشته باشم. رنگهای خاص، رنگهای زنده و شاد. در واقع رنگ بسیار برایم مهم بود». وی همچنین درباره انتخاب موقعیت زمانی شب برای عکس ها افزود: «شب بسیار تمیز است، خلوت است. شاید بتوان گفت که حدود 2 درصد از آدم ها در روز بروند پشت بام و شهر را ببینند اما بسیاری از مردم در شب در هیچ ارتفاعی نیستند و ما خواستیم که شهر را از بالا در شب ببینیم». رسول صفی زاده ضمن تاکید برفقدان زیبایی در سازه های ساخته شده از سیمان و بتون گفت: «سعی من براین بود که زیبایی را در عکس هایم خلق کنم و این کار در ترکیب بندی و نورانجام شده است. شاید بتوان گفت که پروژه ذاتا یک پروژه سرد است. اما خلق این زیبایی را می توانم در چند عکس مثال بزنم مثلا در پروژه امام علی کنار آن همه بتون و آهن و درخت و من یک خانه ای آورده ام که کنار پنجره آن یک گلدان قرمز دیده می شود. ما سعی کرده ایم که المانی در این عکس باشد که گواه جریان زندگی در آن باشد. یا مثلا در عکس پروژه جوادیه در قسمت پایین آن یک تعمیرگاهی دیده می شود که گواهی از زندگی در آن است».
پنجشنبه ، ۱۴آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دولت بهار]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]