واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
"حسین اسلامی" را کمتر کسی است که نشناسد و دغدغهاش برای ساری و مازندران از زمانیکه خانهاش در ساری را وقف کتابخانه و پژوهشگری کرد، آشکار شد. اسلامی از افراد تاثیرگذار و دغدغهمند در حوزه تاریخ و فرهنگ بومی مازندران است. اصرار زیادی به مازندرانی صحبت کردن دارد و به خوبی میداند که برای زنده نگه داشتن یک ملت باید زبان او را زنده نگه داشت. "حسین اسلامی" تاریخ مازندران را به خوبی میداند و تقریبا مرجع خوبی درباره این زمینه است. وی به مقولههای بومی و منطقهای علاقهای خاص دارد و تقریبا هر جا حقی از میراث کهن مازندران ضایع شود یک پای اعتراض از سوی "اسلامی" خواهد بود. دکتر اسلامی، رئیس پژوهشکده ساریشناسی به بهانه 14 آبان، روز مازندران، با حضور در دفتر ایسنا در ساری درباره نامگذاری روز مازندران با اشاره به اینکه هشت سال پیش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و سایر استانها مامور شدند برای اقوام ایرانی سراسر کشور یک روز به عنوان روز ملی انتخاب کنند تا این اقوام بتوانند هویت خود را عرضه کنند، اظهار کرد: تشخیص داده شده بود که اگر در همه ایران فقط یک قوم مطرح شود تک صدایی است و برای اینکه این تک صدایی نباشد به دنبال روزی برای همه اقوام بودند. معتقدیم همه اقوام مانند گلهای یک قالی هستند که با هم زیبا هستند. وی ادامه داد: من، سیروس مهدوی، فریده یوسفی و نصرالله هومند مامور شدیم روز ملی مازندران را انتخاب کنیم. پس از بررسیهای فراوان چون باید یک مبدا تاریخی برای روز مازندران پیدا میکردیم به دنبال روزی خاص بودیم. میتوانستیم یک آیین مانند آرش و یا تیرماه سیزده را مشخص کنیم اما باید مبدا تاریخی پیدا میکردیم که در آن روز در مازندران اتفاقی رخ داده باشد. مبدا 1200 ساله برای روز مازندران وی ادامه داد: تمام منابع قبل و بعد از اسلام را گشتیم و در مجموع به اینجا رسیدیم که در 14 آبان سال 243 شمسی مصادف با 252 قمری، مردم مازندران از دست حکومت حکام مازندرانی و حکام طاهریان که در مازندران مامور به خدمت بودند به ستوه آمدند و وارد صحنه شدند؛ در این روز برای نخستین بار در تاریخ مازندران و ایران، مردمی نوع حکومت و حاکم را خود انتخاب کردند و این صحنه زیبای تاریخی را در هیچ قومی در کشور مشاهده نمیکنیم. اسلامی با بیان اینکه این واقعه قریب به 1200 سال پیش رخ داد و این روز ورود مردم در صحنه نام دارد، روز دموکراسی و روز انتخاب است، تصریح کرد: در تاریخ ایران باشکوهتر از این روز کمتر دارید زیرا عدالتخواهی مردم نه به زخم شمشیر بلکه به خواست خود مردم بود. وی با اعلام اینکه نخستین مردمی که خواهان حکومت جدید بودند مردم غرب مازندران در منطقه رویان بودند، ادامه داد: این مردم به دنبال حاکمی رفتند که مازندرانی نبود و مازندرانی نمیدانست اما از او حکومتی تابع حکومت امام علی(ع) میخواستند. این نشان میدهد که آن زمان مازندرانیها رهرو و شیعه بودند، از این رو "حسن ابن زید علوی" را که مازندران را ندیده بود انتخاب کردند و از او خواستند عدل علی را برای ما بیاور. مازندران پایگاه نخستین حکومت شیعی جهان این پژوهشگر مازندرانی خاطرنشان کرد: علویان 60 سال در مازندران حکومت کردند؛ مردم مازندران 30 سال از آنان حمایت کردند اما 30 سال دوم آنان را رها کردند، زیرا مردم معتقد بودند عدل علی(ع) را که از آنها خواسته بودند برآورده نشده بود. علویان دو چهره خوب در مازندران داشتند؛ یکی "اطروش" بود که در آمل شیعه علوی را به شیعه زیدی 12 امامی تبدیل کرد یعنی تشیع علوی را تبدیل کرد به تشیع علوی امامیه و اینها انگیزهای برای حمایت مردم از آنها بود، از این رو میگوییم بنای نخستین حکومت شیعی جهان -زمانی که امام زمان(عج) به دنیا نیامده بود- به درخواست خود مردم مازندران بنا نهاده شد و برای همه اینها سند تاریخی داریم. اسلامی با تاکید بر اینکه در روز ملی مازندران به دنبال معرفی حکومت علویان نیستیم اما به پایههای حکومت مازندران که نام علی(ع) و فرزندانش بود افتخار میکنیم، تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که به دیگر اقوام ایرانی پیام بدهیم که ما مازندرانیها بهتر از هر قوم ایرانی که همه برای ما محترم هستند میتوانیم معلم و آموزگار آنها در حفظ تمامیت ایران باشیم. مازندران هیچگاه نغمه شوم جدایی سر نداد وی ادامه داد: در طول تاریخ هیچگاه در مازندران نغمه شوم جدایی سر ندادیم؛ در شرایطی که حکومت مرکزی ایران بدترین شرایط را داشت ولی ما پرچم ایران را میخواستیم؛ در آخرین آزمایش پس از فروپاشی تزار روسیه و آمدن کمونیستها، شوروی سابق تلاش میکرد مازندران را جدا کند اما مازندرانیها استقامت کردند. رئیس پژوهشکده ساریشناسی با اشاره به اینکه مازندران با وجود داشتن همه امکانات مانند جنگل، دریا، سرزمین و آب و هوا، نغمه جدایی سر نداده است، بیان کرد: روز ملی مازندران میتواند واکنش منطقی در برابر نابرابری و ستمهای روا شده بر مازندران، بر دریا و بر جنگل باشد. هویت مازندران را با تکهتکه کردن جنگل و دریا هدف گرفتهاند وی اعلام کرد: روز ملی مازندران، روز کسب هویت، تجدید هویت، تقویت هویت اصیل و تاریخساز مازندران است که این هویت اصیل ایرانی مازندرانی با تکه تکه کردن جنگل و دریا هدف گرفتهاند اما میتوانیم دوباره آن را احیا کنیم؛ اگر مازندران را احیا نکنیم مازندران در لابهلای صفحات تاریک تاریخ گم خواهد شد. این پژوهشگر مازندرانی با اشاره به اینکه مازندران از تجریش تا دیوار سمنان، از الموت قزوین تا بجنورد را شامل میشودو این مازندران فرهنگی و جغرافیایی من است، ادامه داد: مازندران تاریخی با تقسیمات سیاسی مقولهای جداگانه است و اگر بخواهیم انگونه حساب کنیم، زمانی که من در دوره ابتدایی بودم یعنی حدود دهه سی در کتاب جغرافیای ما نوشته بود "قم، کاشان، شاهرود و دامغان به مرکزیت ساری" است. اسلامی تاکید کرد: امروز ما ادعای ارضی نداریم و این جداسازیها به مناسبت مسایل سیاسی رخ داده و آنچه برای ما مهم است فرهنگ مازندران و جغرافیای مازندران است که در تاریخ ثابت میماند. روز ملی مازندران سکه دو رو است که میتوانیم آن را در معرفی حکومت علویان محدود کنیم یا بگوییم نان و صنایع دستی ما کدام است. میتوانیم در روز مازندران به دنبال معرفی لباس، غذا، زبان، آداب و رسوم، آیینها و باورهای مذهبی، محلی، دینی و ملی باشیم. شناسایی 2600 گویش و لهجه در زبان مازندرانی وی با اشاره به ویژگیهای زبان مازندرانی یادآور شد: به جرات میتوانم بگویم زبان مازندرانی از زبان فارسی قویتر است به طوری که 2600 گویش و لهجه تاکنون از این زبان شناسایی شده است. اسلامی عنوان کرد: مازندرانیها، گردشگری که در آن جنگلهای ما را هر روز زیر زبالههای گردشگران نابود میکند نمیخواهند، ما گردشگری فرهنگی می خواهیم که در آن به همه ابعاد فرهنگی مازندران توجه شود نه فقط به دریا و جنگل. رئیس پژوهشکده ساریشناسی ادامه داد: این ننگ است که اعلام کنیم در مازندران موزه نداریم در حالی که مازندران باید دارای موزه محلی، ملی و حداقل 10 موزه منطقهای باشد. خاک خوردن 14 هزار اثر تاریخی در انبار میراث فرهنگی وی با اعلام اینکه در انبار میراث فرهنگی در ساری به عنوان تنها مرکز استان بدون موزه، 14 هزار اثر تاریخی با قدمت بیش از 1500 سال روی هم انبار شده است و در این زمینه همه ما مقصر هستیم. اسلامی تاکید کرد: امروز اگر مازندران کتابخانه و موزه ندارد، ننگ است در حالی که امروز مازندران باید خود را با هویت فرهنگی عرضه کند. در ساری موزهای میتوانیم داشته باشیم که طول سالن آن بیش از 10 کیلومتر باشد با این تفاوت که همه آثار آن برای این منطقه خواهد بود. مازندرانیها هویت خود را پنهان میکنند وی با گلایه از اینکه چرا هویت خود را پنهان میکنیم، عنوان کرد: هویت و شناسنامه مازندران را داشتهها و نداشتههای مازندران و خدماتی که مازندران در ساختار تمدن ایران داشته است تشکیل میدهد که همه باید بازشناسایی شود. اسلامی بیان کرد: در انقلاب مشروطه، در پزشکی، شعر، در ریاضی، نجوم، تفسیر و انقلاب مشاهیر بزرگ مازندرانی داشتهایم که اگر بخواهیم پارک مشاهیر راهاندازی کنیم 10 هکتار زمین نیز اندک خواهد بود. وی با اعلام اینکه باید با هم باشیم و خود را پیدا کنیم، گفت: مازندرانیها ابتدا باید به یک خودشناسی برسند و روز مازندران را سرآغازی برای این بیداری میدانیم زیرا ابتدا باید به خودباوری برسیم تا دیگران ما را باور کنند. آنچه گفتیم درد است و برای درمان این درد روز ملی مازندران را تعیین کردیم. اگر تا دیروز اشتباه کردیم و پراکنده بودیم و خود را نشناختیم و باور نکردیم، امروز سرآغازی خواهد بود که این اشتباه را جبران کنیم. اسلامی ادامه داد: آن روزی که پدران ما در زمان پهلوی دوم از ما خواستند فارسی صحبت کنیم سرآغاز انحطاط مازندران بود زیرا ملتی که زبانش بمیرد هویتش میمیرد. مرگ یک زبان سرآغاز مرگ ملت اوست زیرا باطل کردن شناسنامه مازندران روزی بود که گفتیم مازندرانی صحبت نکنید و حالا برای تغییر این رویه میگویم معلمان مدرسه در آغاز کلاس و حداقل در زمان مرور درسها به مازندرانی صحبت کنند. گفتوگو از الناز پاکنیا، خبرنگار ایسنای مازندران انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]