تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813091812




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برج آزادی در سایه بی توجهی مسئولان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: برج آزادی در سایه بی توجهی مسئولان
برج آزادی تهران؛ نمادی است که نباید به این راحتی‎‌ها صدمه ببیند یا خدای ناکرده از بین برود، اما بی توجهی‌هایی که در سال‌های اخیر نسبت به آن شده، باعث شده این ساختمان با آسیب‌های جدی‌ای مواجه شود. برج آزادی را می‌توان به مناسبت راهپیمایی‌های بزرگ انقلابیون در سال‌های انقلاب ، نمادی از آزادی در ایران دانست و به همین دلیل باید در پاسداری آن کوشید.
کد خبر: ۵۴۴۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱ - 05 November 2015


برج آزادی تهران؛ نمادی است که نباید به این راحتی‎‌ها صدمه ببیند یا خدای ناکرده از بین برود، اما بی توجهی‌هایی که در سال‌های اخیر نسبت به آن شده، باعث شده این ساختمان با آسیب‌های جدی‌ای مواجه شود. برج آزادی را می‌توان به مناسبت راهپیمایی‌های بزرگ انقلابیون در سال‌های انقلاب ، نمادی از آزادی در ایران دانست و به همین دلیل باید در پاسداری آن کوشید.

به گزارش «تابناک اجتماعی»، در سال‎‌های اخیر ما به جای حراست از آن، چه کرده ایم؟ متاسفانه هر سال وضعیت این برج وخیم تر می شود و باید هر چه زودتر برای حال نزار آن تدبیری اندیشید. در این باره راه مردم با اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شهرداری تهران نیز به گفت و گو نشسته است.

مشکلات گذشته برج آزادی به قوت خود باقی‌ست!

اقبال شاکری در خصوص مشکلات پیش آمده برای برج آزادی می‌گوید: مشکل فعلی برج آزادی مربوط به محوطه آن می‌شود. برای بررسی موضوع شهردار منطقه 9، نماینده بنیاد رودکی و مدیرعامل برج آزادی و اعضای کمیسیون فرهنگی و عمران دعوت کردیم و در جلسه ای به مشکلات مربوط به برج آزادی را پرداختیم.

شاکری گفت: آب‌های سطحی و آبیاری که برای فضای سبز استفاده می‌شد باعث ریزش آب از سقف های زیرین شده بود که به همین خاطر طرح رسیدگی به آن تصویب شد. طبق این طرح تعمیرات محوطه برج که مربوط به عایق‌بندی می‌شود آغاز شده و در بهمن ماه به پایان می‌رسد.
عضو کمیسیون عمران شهرداری تهران افزود: این کار طبق نیاز برنامه درحال انجام است و معاونت عمرانی شهرداری تهران این کار را انجام می‌دهد.

او تصریح کرد: در حین اینکه عایق بندی های برج صورت می‌گرفت و قسمت هایی که برای عایق بندی در حال اصلاح بود اما به علت نبود حفاظ های لازم طی بارندگی های چند روز اخیر متاسفانه آب از سقف های زیرین به داخل تالارها و سالن ها برج ریزش کرد و مشکلاتی را رقم زد.
شاکری اظهار داشت: این مشکل در روزهای گذشته تمهیداتی اندیشیده شده که اگر مجددا بارندگی آغاز شد از بروز مشکلات پیشگیری شود. این اتفاقی بوده که رخ داده و باعث مشکلاتی شده.

او می‌گوید: امیدواریم که کارشان را با توجه به زمانبندی اعلام شده به درستی انجام می‌دهند و تا بهمن ماه به اتمام می رسد. طبق این طرح؛ عایق بندی محوطه های زیرین اراضی برج آزادی بازسازی می‌شود و از تراوش آب‌های سطحی و آب های محوطه جلوگیری خواهد شد.
ترمینال غرب برج آزادی و فرودگاه باید ساماندهی شود.

او در پاسخ به این پرسش که در گذشته بحث های بسیاری در خصوص موضوعاتی (آلودگی، ترافیک و...) که برج آزادی را مورد احاطه قرار داده و معضلاتی را برای آن رقم زده، آیا این مشکلات حل شده، می‌گوید: بحث مشکلات برج آزادی طی برنامه‌ای برای ساماندهی برج آزادی مطرح شده که مربوط به معاونت معماری و شهرسازی تهران می‌شود و مسئولیت آن نیز با معاونت شهر سازی است. او خاطرنشان کرد: به طور کلی این محوطه نیاز به ساماندهی دارد.

ترمینال غرب، برج آزادی و فرودگاه سه منطقه ای است که باید مورد ساماندهی قرار گیرد. این محل فعالیت شهرداری منطقه 9 و معاونت معماری و شهرسازی است. طرح ساماندهی برج آزادی تصویب شده و طبق آن باید به مسائل برج آزادی پرداخته شود.

شاکری در پاسخ به این پرسش که آیا متولی اصلی برج آزادی مشخص شده، می‌گوید: مدیریت و مسائل برج آزادی هنوز به طور کامل زیر نظر شهرداری تهران قرار نگرفته و بنیاد رودکی متولی آن است. این مشکل مربوط به گذشته می شود و همچنان به قوت خود باقی‌ست. او در پایان گفت: این طرح (ساماندهی برج آزادی) با محوریت معاونت شهرسازی مورد پیگیری قرار گرفته است.
 
درخواست برای خروج برج آزادی از وضعیت بحرانی

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نیز با تایید آبگرفتگی برج آزادی، درخواست کرد: معاونت عمرانی اقداماتی که قرار است انجام دهد را هر چه زودتر عملیاتی کند.احمد حکیمی‌پور با اشاره به وضعیت بحرانی برج آزادی، گفت: ما دو جلسه برای بهبود و ساماندهی این برج انجام دادیم اما در حال حاضر با وجود بارندگی‌ها، خساراتی به این برج وارد شده است.وی ادامه داد: معاونت عمرانی قرار بود اقدامات خوبی برای ساماندهی این برج انجام دهد که تقاضا داریم هر چه زودتر این اقدامات عملیاتی شود.
 
کنترل های دوره‌ای

به گفته علیرضا فرسایی کارشناس ارشد معماری مهمترین عامل برای جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی یک قدم قبل از مرمت است و همچنین بهترین راه برای جلوگیری از تخریب و آسیب دیدن بنا کنترل های دوره‌ای و حفاظت از این بنا است. درواقع می‌بایست این برج هموراه تحت حفاظت باشد.

وی در مورد چگونگی مراقبت از برج آزادی می گوید: مهمترین چیزی را که برای حفاظت از برج آزادی باید در نظر داشت شناخت روش ساخت این برج و دیتیل های به کار رفته در اجرای برج است یکی از بهترین افرادی که میتوان از او برای مرمت برج کمک گرفت مهندس ایرج حقیقی سرپرست کارگاه ساختمانی برج آزادی است که قطعا اطلاعات ویژه ای در رابطه با روش ساخت برج آزادی دارد.

همچنین وی در ادامه افزود: بعد از شناخت روش ساخت مهم‌ترین کار در مسیر حفاظت از برج شناخت عوامل تهدید این برج است، به عنوان مثال آلودگی هوا، نفوذ آب و رطوبت در فونداسیون برج، لرزش ناشی از حرکت اتوموبیل‌های سنگین و... از عوامل تهدید کننده و خطر آفرین برای برج آزادی هستند. بعد از شناخت تهدید‌ها مهمترین کاری که برای حفاظت از برج باید انجام داد دور کردن و از بین بردن عوامل خطر آفرین است به عنوان مثال برای جلوگیری از تخریب سنگ‌ها در اثر آلودگی هوا میتوان با شستشو‌های دوره‌ای و استفاده از مواد نگهدارنده زیر نظر متخصصین از نفوذ آلودگی به سنگ های برج جلوگیری کرد یا برای جلوگیری از آسیب لرزش ناشی از حرکت خودرو‌ها می‌توان حرکت خودروهای سنگین را در اطراف برج ممنوع کرد یا شعاع میدان را به گونه‌ای افزایش داد که این لرزش های دایمی اثری بر برج آزادی نگذارد. و برای مهم‌ترین و خطرناک‌ترین تهدید موجود یعنی نفوذ آب در پایه ها و فونداسیون برج است که لازم است برای آن تمهیدات ویژه‌ای از قبیل طراحی و اجرای زهکش و... اندیشید.

به گفته وی مهمترین عاملی که باعث آسیب دیدن برج آزادی می‌شود بی توجهی و عدم مراقبت از برج است. شاید در نگاه افراد غیر متخصص مسخره باشد که حتی روش آبیاری گیاهان در اطراف برج آزادی عاملی است که باعث صدمه دیدن این بنا می‌شود. بهتر است بگوییم حفاظت نکردن از بنا در برابر خطرات نقش بسیار مهمی در تخریب بنا های تاریخی دارد. و باید در نظر داشت که مرمت غیر اصولی از مهمترین عوامل تخریب خواهد بود. بهتر است که برای حفاظت از بناهای تاریخی زیر نظر کارشناسان و متخصصان در مرحله اول اقدام به حفاظت نمود و پس از آن در صورت بروز صدمه و آسیب اقدام به مرمت کرد همچنین مهمترین اقدامی که در سایر کشورها برای نگهداری از این‌گونه المان‌ها صورت میگیرد این است که گروه‌هایی همواره مشغول پیدا کردن عواملی هستند که سلامت بناها را تهدید می‌کنند و بعد از شناخت درست این تهدیدها با نظارت کارشناسان و متخصصان اقدام به دفع این تهدیدها می‌کنند. در واقع مهمترین کاری که می‌کنند این است که نمی‌گذارند زندگی یک بنا به مرحله مرمت برسد.


















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن