تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803989094




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

این خطر کمتر از حمله مغول نیست/تهدیدشناسی صرف به داد فرهنگ نمی رسد!


واضح آرشیو وب فارسی:شبستان: خبرگزاری شبستان: تهدیدهای شبکه های مجازی از حمله مغول بدتر نیست اما در همان عصر، مغول ها به تدریج فرهنگ ایرانی ها را پذیرفته و شیعه شدند و بزرگترین عمارت ها و نشانه های اسلامی در عصر آنها شکل گرفت اما امروز...به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن چهاردهم آبان ماه که در تقویم رسمی کشور روز «فرهنگ عمومی» نام گرفته با فرشاد مهدی پور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در خصوص تاثیر شبکه های اجتماعی بر فرهگ عمومی کشور به گفت و گو نشسته ایم؛ گفت و گوی ما را با مولف کتاب های «پیامک خبری»، «سبک زندگی در فضای مجازی» و «ما و مسائل فضای مجازی» می خوانید: میزان درصد تاثیرپذیری فرهنگ عمومی از شبکه های اجتماعی تا چه اندازه است و آیا می تواند تاثیرات منفی یا مثبت بر آن بر جای بگذارد؟ شبکه های اجتماعی چند دسته از مردم کشور ما را درگیر خود می کنند البته آمار روشنی از این میزان مصرف نیست اما فرض بر این است که نیمی از جمعیت فعال کشور، تحت وب، مجهز به اینترنت پُرسرعت هستند لذا امکان ورود به شبکه های اجتماعی را دارند. اما حدود بیست میلیون نفر نیز به اینترنت گوشی های همراه دسترسی دارند که این فرضیه نیز در مورد آنها صادق است و آمار حاکی از آن است که برخی اپلیکیشن ها تا پنج میلیون بار روی گوشی های مختلف نصب شده است، بنابراین می توان نتیجه گرفت احتمالا برخی از این تعداد درگیر فضای مجازی هستند. در حقیقت این آمار نشان می دهد نیمی از جمعیت فعال مردم یا حداقل یک سوم از آنها، با یکی از شبکه های اجتماعی در ارتباط هستند و این که چه میزان این افراد از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند نیز محل بحث است یعنی این که چند روز در هفته، یا روزی چند نوبت یا در یک ساعت چند بار. از سوی دیگر امروز استفاده از شبکه های اجتماعیِ موبایلی نیز بسیار جدی شده و دسترسی به آنها بسیار بیشتر و راحت تر است و اگر در بحث تحت وب صحبت از استفاده هفته ای بود، اینجا صحبت از استفاده روزانه است. در مورد تاثیرات شبکه های اجتماعی سه نوع می توان تحلیل داشت. چه تحلیل هایی می توان متصور شد؟ نخست آن شبکه های اجتماعی که در عالم مجازی و سایبر فعالیت دارند، به میزان قابل توجهی در روابط و زندگی مردم تاثیر گذاشته اند. به طور مثال اگر پیش از این افراد در مطب و اتاق انتظار با یکدیگر حرف می زدند یا مجله می خواندند، امروز هر فردی سر در گوشی خود داشته و سرگرم این شبکه ها است یا اگر افراد جامعه در رستوران، اتوبوس، مترو و سایر اماکن عمومی با یکدیگر تشریک مساعی داشتند، امروز با گوشی خود سرگرم شده و دیگر کسی با دیگری صحبت نمی کند. همچنین اگر در فضای مجازی خبری فارغ از درست یا غلط بودن، دست به دست می شود، به دلیل این که به تعداد متعدد و از مجاری مختلف عنوان می شود، این خبر در میان کاربران حکم خبر متواتر یا حداقل صحیح پیدا می کند و به ندرت باور می شود. بنابراین، با ورود شبکه های اجتماعی در زندگی افراد جامعه، در سبک زندگی آنها دو اتفاق می افتد و فرهنگ ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد؛ نخست آن که این شبکه ها روابط را تغییر می دهند و دوم ممکن است شاخص های صحت را برای ما تغییر دهند چرا که وقتی زیاد در مورد مساله ای صحبت می شود، این امر موجب خواهد شد کاربران آن مساله را باور کنند. این از زاویه ای بود که وقتی زندگی مجازی و شبکه های اجتماعی وارد زندگی واقعی ما می شود اما اگر بر عکس وقتی زندگی واقعی ما به فضای مجازی ورود پیدا کند، به طور مثال به جای این که والدین با فرزند رو در رو و چهره به چهره سخن بگویند، در این شبکه ها پیام بین هم رد و بدل می کنند یا کارهایی که افراد در محیط خصوصی و فردی خود انجام می دهند، در این شبکه های در معرض نمایش می گذارند که اعم از امور مثبت یا منفی را در نظر می گیرد. همچنین این شبکه ها در حال بازنمایی وقایعِ جهان واقعی به نحو مورد نظر خود هستند به طور مثال اگر پیش از این در گوشه ای از شهر اتفاقی می افتاد که پنج نفر از آن آگاه می شدند، امروز به وسیله شبکه های اجتماعی صدها تن در آنِ واحد در جریان یک خبر قرار می گیرند. از سوی دیگر وقتی افراد به دفعات و میزان بسیاری با شبکه های اجتماعی ممزوج شدند، آرام آرام و به تدریج زندگی دو گانه ای پیدا خواهند کرد یعنی رفتار، عقاید، آداب، رسوم و به طور کلی فرهنگ عمومی کشور شکل فضای مجازی گرفته و گمان می کنیم تمام این امور را باید همین گونه بگذرانیم و مثلا در فضای واقعی نیز برای هر رفتاری کامنت گذاشته یا لایک کنیم! و هر یک از این امور نیز تاثیرهای خود را بر جای می گذارند. بنابراین، وقتی شبکه های اجتماعی تمام امور زندگی افراد را تغییر می دهند، در حقیقت فرهنگ آنها را متحول کرده اند به دلیل آن که شبکه های اجتماعی روابط محورند. اما سطح دوم این تاثیرات در محتوا و فکر و تفکر رخ می دهد و دیگر در این جا اصالت موضوعات و خوب و بد بودن مطرح نیست. در سطح سوم نیز بحث خدمات و کار در میان است. فضا در این شبکه ها به گونه ای است که کاربر گمان می کند به جای کار یدی و تولید کردن، باید روش های مصرفی را اصلاح کرد به همین دلیل بیشتر افراد وقتی درباره کار یا تولید می خواهند صحبت کنند، درباره مصرف اعم از این که چه خریده اند یا فروخته اند، سخن می گویند. شبکه های اجتماعی تا چه میزان برای ضربه زدن به فرهنگ بومی کشورها طراحی و عرضه می شوند؟ باید دانست که اولا معضل و مشکلات این شبکه ها تنها مختص به کشور ما نیست و همه کشورها اعم از تولید کننده و مصرف کننده در این ماجرا دخیل هستند اما در سطوح مختلف و متفاوت. دوم آن که این فضا به اقتضاء طراحان آن و افرادی که حاکمیت مجازی در آن دارند و به این امر حکمرانی مجازی گفته می شود، در خدمت نظام سلطه است که می توان این ادعا را با ادله و شواهد مختلف ثابت کرد. بنابراین، شبکه های اجتماعی می تواند ظرفیت جدی برای تخریب ارزش های ما داشته باشد اما هیچ پدیده دست ساز بشر به میزان فضای مجازی آمیخته با تهدید و فرصت از حیث دامنه، وسعت و انس برابری نمی کند. ما باید تهدیدها و آسیب ها را بشناسیم و توان خود را برابر فرصت ها نیز به کار گیریم چرا که متوقف ماندنِ صرف در حیطه تهدیدشناسی کمک چندانی به ما نخواهد کرد و توقف در این حیطه موجب می شود همیشه عقب بمانیم. لذا ما به سرعت نیازمند تغییر موضع در جایگاه هستیم تا بتوانیم استفاده مطلوب از فضای مجازی و به طور خاص شبکه های اجتماعی ببریم. در راستای رسیدن به این مطلوب در شبکه های اجتماعی و برای ایجاد فرصت های مناسب از کدام پادزهرهای فرهنگی می توان در مقابل تهدیدها استفاده کرد؟ اساسا من با منطق زهر و پادزهر موافق نیستم فقط باید بدانیم که ما در موقعیت بحث بیماری و ساخت واکسن هستیم. لذا باید نحوه استفاده از این فضا را برای کاربران بهینه کرده و از این آسیب ها نهایت استفاده را ببریم و حرف خود را جاری سازیم. مقدمه این کار نیز واکسینه کردن کاربران است هر چند این اتفاق در دلِ خودِ پدیده زمانی که در حال عملیاتی کردن استفاده از فرصت ها هستیم، به وقوع می پیوندد. در حقیقت وقتی ما در حال اقدام فرهنگی هستیم، خود به خود عملیات واکسیناسیون هم اتفاق می افتد. لذا نباید به دلیل ترس از تهدیدها، تمرکز خود را از فرصت ها برداشت چنان چه هزاران سال است بشر با پدیده های مختلفِ تهدید آمیز رو به رو بوده اما آنها را درک و هضم کرده و از آنها عبور کرده است. بنابراین، تهدیدهای شبکه های مجازی از حمله مغول بدتر نیست اما در همان عصر مغول ها به تدریج فرهنگ ایرانی ها را پذیرفته و شیعه شدند و بزرگترین عمارت ها و نشانه های اسلامی در عصر آن ها شکل گرفت. این خطر کمتر از حمله مغول نیست/تهدیدشناسی صرف به داد فرهنگ نمی رسد! خبرگزاری شبستان: تهدیدهای شبکه های مجازی از حمله مغول بدتر نیست اما در همان عصر، مغول ها به تدریج فرهنگ ایرانی ها را پذیرفته و شیعه شدند و بزرگترین عمارت ها و نشانه های اسلامی در عصر آنها شکل گرفت اما امروز...


پنجشنبه ، ۱۴آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبستان]
[مشاهده در: www.shabestan.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن