محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828651794
انواع توبه در قرآن کریم/ دلیل پذیرش توبه نخستین پیامبر
واضح آرشیو وب فارسی:دولت بهار: دولت بهار: خدای متعال توبه پذیر و رحیم است، خصوصیّت ذوالجلال و الاکرام این است که توّاب و رحیم است، چون امور حضرت حق بر اساس رحمت است، توبه را می پذیرد و الّا توبه به صورت ظاهر نباید پذیرفته شود.فارس: آیت الله روح الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران در تازه ترین جلسه تفسیر قرآن به تفسیر آیه 37 سوره بقره پرداخت که مشروح آن در ادامه می آید: عن مولانا امیرالمؤمنین علیّ بن أبی طالب(ع): «تَعَلَّمُوا اَلْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ اَلْحَدِیثِ وَ تَفَقَّهُوا فِیهِ فَإِنَّهُ رَبِیعُ اَلْقُلُوبِ وَ اِسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ اَلصُّدُورِ وَ أَحْسِنُوا تِلاَوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ اَلْقَصَصِ» *خصوصیت آموزش، تفکر، طلب شفا و تلاوت نیکوی قرآن بنای به این داریم که حدیثی اوّل تفسیر بیان کنیم، این روایت را امشب انتخاب کردیم، حضرت میفرماید قرآن بیاموزید «تَعَلَّمُوا اَلْقُرْآنَ» برای چه؟ «فَإِنَّهُ أَحْسَنُ اَلْحَدِیثِ»، انسان باید سخن های دیگر را هم بشنود و بین آنها بهترین را انتخاب کند. بارها با مثال بیان کردیم که خصوصیّت قرآن این است که هیچ موقع کهنه نمی شود و دائمی و ابدی است «فَإِنَّهُ أَحْسَنُ اَلْحَدِیثِ» بهترین و نیکوترین سخن است و یکی از خصوصیات مؤمنین هم این است که سخن را می شنوند و بهترین را انتخاب می کنند «فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ». یکی از خصوصیات قرآن به روز آن است که بارها در مباحث بیان کردیم و امشب هم در آیه شریفه ای که قصد بیانش را داریم تمثیل می زنیم. بعد می فرمایند «وَ تَفَقَّهُوا فِیهِ» در آن اندیشه و تأمّل و تفکّر کنید، «فَإِنَّهُ رَبِیعُ اَلْقُلُوبِ»، «فاء» را بر سر «إنّ» آورده است، مولی الموالی می فرمایند پس به تحقیق که او بهار قلبهاست یعنی قلب را شاد و روشن و زنده می کند، خصوصیّت بهار چیست؟ ربیع زنده نگه داشتن است، خصوصیّت بهار نشانه حیات بعد از زمستان است که درختان خوابیده اند، اتّفاقاً یکی از خصائص بهار بشّاشیّت است، در انسان شادابی خاصّی را ایجاد می کند و قرآن چنین است. «وَ تَفَقَّهُوا فِیهِ» در آن تأمّل کنید و بی اندیشید. چرا؟ وقتی بیاندشید قلبتان زنده می شود، وقتی انسان با قرآن باشد می فهمد، غوغاست. در بحث جُند در آیه 5 سوره اسراء که آیه 4 راجع به بنی اسرائیل است، این آیات را خودتان مطالعه کنید، می فرماید بنی اسرائیل دو مرتبه بر روی زمین غلو می کنند، یکی آنکه زمان حضرت موسی بود و یکی هم بعد، در آیه شریفه می فرماید یک عده می آیند اینها را دیار به دیار تعقیب می کنند و آن ها را می گیرند و از بین می برند، ذیل این آیه شریفه چندین روایت هست که دو روایت بسیار عالی است، یکی از آن ها از امام صادق(ع) است که بیان می فرمایند اینها اهل قم هستند. بیان کرده ایم که مردم ایران را به سه عنوان گفتند در روایاتی قم گفته اند، در روایات دیگری خراسان و در بعضی دیگر فارس گفته اند که قبلاً بحث آن را داشتیم که منظور چیست. در آن روایات شریفه خیلی جالب است می فرماید اینهایی را که می آیند و می گیرند ایرانی ها هستند، در یک روایت دیگر می فرماید این اتّفاق قبل از ظهور حضرت هست و زمینه را برای ظهور آماده می کنند، اینها همه تازگی قرآن را نشان می دهد. «وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ اَلصُّدُورِ» به نور آن شفاء بگیرید، «فَإِنَّهُ» یعنی به درستی که تحقیقاً اینگونه است شفاء سینه هاست یعنی آن شک ها و شبهه ها همه به واسطه این از بین می رود، «وَ أَحْسِنُوا تِلاَوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ اَلْقَصَصِ» آن را نیکو تلاوت کنید چون در آن نافعترین قصّه ها است. بارها بیان کردیم قصّه و داستان و تاریخ در اسلام برای این نیست که ما رمّان بخوانیم یا تاریخ را بدانیم، حالا بدانیم که چه بشود؟ اینکه از این قصص و تاریخ عبرت بگیریم «فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ» و یا اولی الابصار، اینها تعابیری است که قرآن می فرماید. *دلیل پذیرش توبه آدم «أعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ اللَّعینِ الرَّجیم فَأَزَلَّهُمَا الشَّیْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا کَانَا فِیهِ وَقُلْنَا اهْبِطُواْ بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَکُمْ فِی الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِینٍ» ما در آیه شریفه 36 سوره بقره علّت عداوت را بیان کردیم، چرا می فرماید با هم دشمنی می کنید چون باور نکردیم که دنیا جاودان نیست «وَلَکُمْ فِی الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ» در زمین استقرار دارید نه اینکه آنجا همیشگی هستید، «وَمَتَاعٌ إِلَى حِینٍ» متاع شما هم یک متاعی مشخّص است، تا مدّتی زمین قرارگاه است و یک معیشتی هم به واسطه این قرارداد دارید منتها شیطان شما را فریب می دهد همانطور که آدم و حوّا(علیهما الصّلاه و السّلام) را فریب داد و دشمنی های شما به واسطه حبّ دنیا و ریاست ها و... شروع می شود. چندین جلسه مفصّل راجع به این موضوع که «فَأَزَلَّهُمَا الشَّیْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا کَانَا فِیهِ» و اینکه فرمودند «وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونَا مِنَ الْظَّالِمِینَ» بیان شد که آیا واقعاً نعوذ بالله خدا می خواست که اینها فریب بخورند یا نه، چون می فرماید «فَتَکُونَا مِنَ الْظَّالِمِینَ» شما به خودتان ظلم کردید، مباحث را هم روایی و هم آنچه که آقایان اشاراتی داشتند بیان کردیم. اگر بخواهیم بحث کنیم آیه زیاد است منتهی چون تقریباً بیش از ده جلسه راجع به یک آیه صحبت کردیم این آیه را کفایت می کند، دیگر حوصله ها سر می رود. «فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ کَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ» در اینجا نوع تبیین عجیب است، با «لَقِیَ» تبیین شده است، در مورد «تَلَقّی» که از «لَقِیَ» هست یک مطلب را دریافت کردن می گویند و مطلب دیگر رسیدن حقیقی است، چون لقاء یعنی کسی به کسی برسد و فقط رسیدن ظاهری منظور نیست بلکه در باب لقاء بیان به اتّصال است، اتّصال را لقاء می گویند. در «فَتَلَقَّى»، «فاء» بر سر «تلقّی» آمده است، «فاء» حرف است و حرف جزء کلمه است، کلمه سه نوع است اسم است و فعل است و حرف، «کلمه واحده تدلّ علی معان مختلفه» گاه یک کلمه چند معنا دارد، از بس گفتیم دیگر حفظ شدید. یک معنای «فاء»، «تحقیقاً» است و معنی دیگر آن «پس» است. «فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ» پس خدا به او متّصل کرد چون لقاء اتّصال است، از ناحیه پروردگارِ خویش، آدم به کلماتی وصل شد، «فَتَابَ عَلَیْهِ» تحقیقاً اگر آن کلمات نمی بود توبه پذیرفته نمی شد، این نکته بسیار مهم است. «إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ» که «إنّ» هم تحقیقیه است، به درستی که خدای متعال توبه پذیر و رحیم است، خصوصیّت ذوالجلال و الاکرام این است که توّاب و رحیم است، چون امور حضرت حق بر اساس رحمت است توبه را می پذیرد و الّا توبه به صورت ظاهر نباید پذیرفته شود. در باب توبه نُه شرط گذاشته اند که یکی از آنها جبران است امّا «إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ» پروردگارعالم خوب می داند انسان نمی تواند جبران کند. یک مثال بزنم عمر از دست رفته را کجا می توان جبران کرد؟ دیروز، دیروز بود و امروز هر چقدر هم بخواهم جبران دیروز را کنم، دارم کار امروزم را انجام می دهم، هر چقدر هم تلاش کنم جبران دیروز نیست، شاید شما بگویی مثلآً من در روز پنجاه آیه می خواندم ولی دیروز نخواندم حالا امروز جبران می کنم و صد آیه می خوانم، می دانید مَثَل این حرف چیست، بیان شد معنی «لاَ یُکَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا» این است که شما باید این قدر تلاش کنی و جلو بروی تا دیگر نتوانی، نه این که کمی که انجام دادم بگویم حدّ من همین است، خدا هم بیشتر از این از من نخواسته است خود خدا فرموده است «لاَ یُکَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا»، نخیر، یعنی آن قدر تلاش کن که دیگر طاقتت تمام شود تا آن حدّی که می توانی. امروز برای امروز داری کار می کنی منتهی امروز تلاشت بیشتر از دیروز بوده و اتّفاقاً در روایات شریفه فرموده اند اگر دو روز کسی مساوی باشد مغبون و خسارت دیده است. نباید دل خوش باشد که من هر روز اینقدر نوافل می خوانم، خوب! هر روز اینقدر ذکر می گویم، خوب! این قدر مطالعه می کنم، خوب باید مطالعه ات امروز بیشتر از دیروز باشد، من امروز اینقدر کلام الهی را شنیدم و مطالبش را متوجّه شدم، فردا باید بیشتر باشد... و الّا انسان ضرر دیده است. انسان نمی تواند جبران کند و لذا یکی از خصایص ذوالجلال والاکرام و اسماء او جبّار یعنی جبران کننده است و این جبران کنندگی او در باب رحمت اوست که اشاره خواهیم کرد. در این نکاتی که بیان می شود تأمّل بفرمایید. *القا، یادآوری آنچه می دانست بعضی درباره «فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ» بیان می کنند که «فَتَلَقَّی آدَمَ» است، آدم به نصب است، چون آدم اسم است و اسم به طور کلی فاعلیّت دارد، وقتی می خواهید اسمی را به تنهایی بگویید علیٌ می گویید و علیاً نمی گویید، مگر یک عاملی باشد که باعث نصب آن شود، «کُلُّ فاعلٍ مرفوع» و چون اسم به خودی خود فاعل برای فعلیت است پس رفع میشود، ولی ما این حالت نصبی را اینجا برای آدم نداریم. نکتهای که تبیین شود این است که وقتی آدم به رفع بیان شود بحث «قَالَ یَا آدَمُ أَنبِئْهُم بِأَسْمَآئِهِمْ» تبیین می شود و ممکن است ناظر به این مطلب باشد که فرمود ای آدم از اسماء به فرشته ها خبر بده، چرا؟ چون «وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ» خدا تمام آن اسمائی که مدّنظر داشت به آدم یاد داد، «عَلَّمَ» خود خدا یاد داد، بعد هم فرمود که آن اسماء را به ملائکه عرضه داشتیم و به آنها گفتیم «فَقَالَ أَنبِئُونِی بِأَسْمَاء هَؤُلاء إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ» حال شما بگویید آن نام ها چیست اگر راست می گویید، «نبأ» خبر دهید، آنها ماندند، «قَالُواْ سُبْحَانَکَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّکَ أَنتَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ» خودشان هم می دانند لذا می گویند ما علمی نداریم مگر اینکه شما مرحمت کنید، «قَالَ یَا آدَمُ أَنبِئْهُم بِأَسْمَآئِهِمْ» ای آدم از آن اسماء به اینها خبر بده، بیان کردند اگر تبیین به «فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ کَلِمَاتٍ» است چون آدم از قبل کلمات را می دانست و اینجا خدا به او القا کرد. مثل تلقین درون قبر است، تلقین یعنی چه؟ یعنی آن چیزهایی که میت می دانست را امروز به او القا کردند، در تلقین نمی خواهد چیز جدیدی به او بگوید لذا می گوید «إسمَع إفهَم» بشنو و بفهم که چه داریم می گوییم، «مَن رَبُّک قُال فِی جَوَابِهِمَا اللهُ جَلَّ جَلَالَهُ رَبِّی» خوب او از قبل می دانست الله، ربّ است و این القا هست، «فَتَلَقَّى» یعنی اینها در درون او بود و حضرت حق یاد داده بود منتهی امروز آورد و اتّصال داد، یعنی ذهن آدم ابوالبشر را به آن ها اتّصال داد که این اسمائی که داری را باید بگویی تا توبه ات پذیرفته شود. *نجات دهندگان آدم این کلمات چه هستند؟ من امشب می خواهم نکاتی را از اهل جماعت برای شما بیان کنم و بعد إن شاءالله مطالب خودمان را بگوییم. منابع اهل سنّت یکی جلال الدین سیوطی در الدرّالمنثور فی التفسیر است، یکی ابن جمعه حویزی در تفسیر الثقلین است و یکی تفسیر کشّاف است، در ذیل این آیه شریفه و ماجرای وسوسه ابلیس چند نکته هست، یکی در درّالمنثور است که می گوید «قال ابن عبّاس سئلتُ عن نبی» ابن عباس میگوید من از نبی(ص) سؤال کردم، «عن کلمات التی تلقاها آدم من ربّه فتاب علیه قال سأله بحق محمّد و علی و فاطمه و الحسن و الحسین علی تبت علیه فتاب علیه» حضرت فرمودند به محمّد و آل محمّد(ص) اتّصال پیدا کرد، جلال الدین سیوطی دعایی را هم بیان میکند که آدم انجام داد، گفت «اللهم انّی اسئلک بحقّ محمّد و آل محمّد هم محمّد و علی و فاطمه و الحسن و الحسین أنا من المذنبین و أنت التوّاب الرّحیم فاغفرلی وارحمنی یا التوّاب الرّحیم» برای همین هم آخر آیه توّاب و رحیم را دارد، پس توبه ابانا آدم(ع) به اسماء مقدّس حضرات معصومین(ع) است. *انواع توبه در قرآن کریم «فَتَابَ عَلَیْه» با توجّه به این مطلب نکته ای را بیان می کنم و آن اینکه چند نوع توبه در قرآن کریم و مجید الهی بیان شده است: یک- توبه ای که من ناحیه الله همیشه القا می شود. دو- توبه ای که اتّصال به اولیاء خدا عامل آن می شود. یکی را خود خدا یاد می دهد و توبه دیگر را هم پروردگارعالم از طریق اتّصال به اولیاء خدا می پذیرد. در قسم دوّم در آیه 117 سوره توبه فرمودند «لَقَد تَّابَ الله عَلَى النَّبِیِّ وَالْمُهَاجِرِینَ وَالأَنصَارِ الَّذِینَ اتَّبَعُوهُ فِی سَاعَةِ الْعُسْرَةِ مِن بَعْدِ مَا کَادَ یَزِیغُ قُلُوبُ فَرِیقٍ مِّنْهُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَیْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ»، در ادامه می فرماید «عَلَى الثَّلاَثَةِ الَّذِینَ خُلِّفُواْ حَتَّى إِذَا ضَاقَتْ عَلَیْهِمُ الأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَیْهِمْ أَنفُسُهُمْ وَظَنُّواْ أَن لاَّ مَلْجَأَ مِنَ اللّهِ إِلاَّ إِلَیْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَیْهِمْ لِیَتُوبُواْ إِنَّ اللّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ»، چند نکته بسیار عالی بیان می شود که اتّفاقاً اینجا هم پروردگار عالم به «توّاب و رحیم» اشاره می کند. دوستان، بحث تفسیر تخصّصی است، درس اخلاق چهارشنبه ها جدای از این مطلب است و الحمدلله همه می آیند و مملو جمعیّت می شود امّا بحث تخصّصی را باید تأمّل کرد شاید یک علّتش هم همین است که بحث تفسیر را خیلی حوصله ندارند. پروردگارعالم «لام» را بر سر «قد» آورده است، «لَقَد تَّابَ الله» همانا یقیناً محقّق است، که باید بگوییم اکثر مترجمین اینجا را در قرآن ترجمه صحیحی نکرده اند فقط با «همانا» گفته اند که غلط است، وقتی دو تحقیق با هم بیاید یکی معنای یقین می گیرد، خوب دقّت کنید، «عَلَى النَّبِیِّ» با «علی» آورد نه با «فی»، «علی» عنوان استعلا دارد و وقتی چیزی استعلا دارد یعنی دائمی می شود، این یک نکته ادبی است. بارها به أعزّه روحانی در درس خارج و دیگر دروس گفته ام که برای تفسیر هشت مسأله نیاز است، یکی خود ادبیات عرب است که انسان باید دقیق باشد و تأمّل کند، شما هم می توانید تفسیر بگویید ولی اعلام کنید که مثلاً از تفسیر المیزان و یا نمونه می گویم، چون تفسیر تخصّص لازم دارد لذا باید در آن مراقبه کرد که خدای ناکرده تفسیر به رأی نشود. «فِی النَّبِی» که توبه در نبی و مهاجرین و انصار را قرار دادیم، نیست، در ادامه می فرماید همانا یقیناً محقّق است خدا بر پیامبر و مهاجرین و انصار که در آن ساعت دشوار از او پیروی کردند- این جریانی دارد که بیان می کنیم- عنایت کرد، یعنی وقتی از پیامبر و مهاجرین و انصار تبعیت کردند «الَّذِینَ اتَّبَعُوهُ فِی سَاعَةِ الْعُسْرَه»، حرف «علی» را آورده است چون یک موقعی بعضی از این انصار می خواستند از آن ساعت دشواری که در جنگ بدر اتّفاق افتاد ترک جهاد کنند، «مِن بَعْدِ مَا کَادَ یَزِیغُ قُلُوبُ فَرِیقٍ مِّنْهُم» یعنی نزدیک بود منحرف شوند، «زیغ» یعنی کسی که یک لحظه کج می شود و در تنگنایی که ایجاد شده، به انحراف میافتد، «مِن بَعْدِ مَا کَادَ یَزِیغُ» آن موقعی که بعضی از این قلوب نزدیک بود ترک جهاد کند و دلهایشان بلغزد، توبهشان را پذیرفت «ثُمَّ تَابَ عَلَیْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ» خدا نسبت به کسانی که توبه میکنند رئوف و رحیم است، منتهی می فرماید اینجا به واسطه اتّصال به نبی و نه تنها اتّصال به نبی، اتّصال به مهاجرین و انصار، توبه پذیرفته شد. از اینجا عنوان شفاعت هم می گیرند، کما اینکه شما در دعای توسل می گویید «یا وجیه عند الله» ای آبرومند نزد خدا، «اشفع لنا عند الله» ما را نزد خدا شفاعت کن، یعنی توبه کنیم که ما اشتباه کردیم شفاعت کن، یک موقع مشکل مادّی داریم می گوییم شفاعت کن، یک موقع گناه داریم می گوییم شفاعت کن. این را در ذهن مبارک و اوراقتان یادداشت بفرمایید که فرق شفاعت با توبه در این است که شفاعت کلیّت است و توبه جزئیّت است، شفاعت توبه را هم شامل می شود. «مَا کَادَ یَزِیغُ قُلُوبُ فَرِیقٍ مِّنْهُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَیْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ» مطلب جالب این است که در باب مباحث توّاب رحیم و رئوف رحیم، اتّفاقاً اتّصال اینها تبیین به وجود است و دلیلش این است که اینجا می خواهد بیان کند این رئوف بودن و این توّاب بودن در بستر رحیم بودن است، پروردگار عالم همه خلقتش را در رحمت قرار داد. *مرا فقط با رحمان و رحیم بخوانید در سال هشتاد که تفسیر سوره حمد هفت سال طول کشید و مبحث «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» را بیش از بیست سی جلسه صحبت کردیم گفتیم که چرا همه قرآن به جزء سوره توبه با «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» آغاز می شود، آیا نمی شد در یک سوره به مناسبتی بگوید «بِسْمِ اللَّهِ العَلِیِ العَظِیم»، یک سوره بگوید «بِسْمِ اللَّهِ العَلِیِ الحَکِیم» و یا «بِسْمِ اللَّهِ العَلیِمِ الحَکیِم»، یا حتّی همین سوره توبه را که پروردگار عالم خشم دارد بگوید «بِسْمِ اللَّهِ القاسِمِ الجَبّارِین»، اصلاً پروردگار عالم می خواهد بگوید همه خلقت در بستر رحمت است و لذا می فرماید هر کسی که مرا می خواند باید با رحمان و رحیم بخواند، چون اینجا با منافقین و کفّار سر جنگ دارد می فرماید نباید بگویی «بِسْمِ اللَّهِ» چون تا بگویی «بِسْمِ اللَّهِ» باید بگویی «الرَّحمَنِ الرَّحِیم». این نکته خیلی جالب را یادم نمی رود که آیت الله بهاءالدینی یک موقعی به شهید بزرگوار، آیت الله قدوسی -خدا رحمتشان کند- اعتراض کرده بود که چرا شما وقتی می خواهید این حکم ها را بگویید، مدام بیان می کنید «بِسْمِ اللَّهِ القاسِمِ الجَبّارِین»؟ مثلاً بگویید «أعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ اللَّعِینِ الرَّجِیم»، که آنها هم چون عادت کرده بودند گوش نکردند، ایشان می فرمود «بِسْمِ اللَّهِ» باید با «الرَّحمَنِ الرَّحِیم» باشد، یعنی چه «بِسْمِ اللَّهِ القاسِمِ الجَبّارِین» درآوردید، این را نگویید. پس یک نوع توبه مِن الله است و خدا القا می کند و یک نوع توبه اتّصال به نبی و بزرگان است، یعنی به واسطه آنهاست که پروردگارعالم توبه را می پذیرد. «وَعَلَى الثَّلاَثَةِ الَّذِینَ خُلِّفُواْ حَتَّى إِذَا ضَاقَتْ عَلَیْهِمُ الأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَیْهِمْ أَنفُسُهُمْ» به واسطه عنایت به وجود مقدّس پیامبر خدا به آن سه تن که از جهاد تخلّف کرده بودند و داستانش را إنشاءالله در جلسه بعد عرض می کنیم ببینیم که بوده اند، چون بالأخره کسانی هم دور پیامبر بودند که منافق بودند «مِنْ حَوْلِکَ»، یا اینجا که می فرماید «مَا کَانَ لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِّنَ الأَعْرَابِ أَن یَتَخَلَّفُواْ عَن رَّسُولِ اللّهِ» به صراحت بیان می کند، «وَلاَ یَرْغَبُواْ بِأَنفُسِهِمْ عَن نَّفْسِهِ» اینها جان خودشان را عزیز دانستند و در مقابل جان رسولالله قرار ندادند، «ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ لاَ یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَلاَ نَصَبٌ وَلاَ مَخْمَصَةٌ فِی سَبِیلِ اللّهِ». این آیه 120 سوره توبه یکی از آیاتی که برای مدافعین حرم است، آنها که دفاع نکردند و جان خودشان را از رسول خدا عزیزتر دانستند، قرآن فرمود اینها حیّ هستند، «وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ»، لذا قبور آن ها هم همان عنوان حیات را دارد که عرض خواهیم کرد. می فرماید به واسطه این توبه ای که کردند نجات یافتند و الّا زمین با همه فراخی که دارد برای این سه نفر که از جهاد بریدند تنگ می شد، «و َظَنُّواْ أَن لاَّ مَلْجَأَ مِنَ اللّهِ إِلاَّ إِلَیْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَیْهِمْ» و نمی توانستند هیچ پناهی به سمت خدا پیدا کنند، یعنی اگر پیامبر توبه آنها را نمی پذیرفت کاری نمی توانستند بکنند، گفتیم یک توبه را خدا باید بپذیرد و عامل توبه دیگر هم اتّصال به بزرگان است، «لِیَتُوبُواْ إِنَّ اللّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ». إن شاءالله ادامه بحث در جلسه آینده باشد. «السلام علیک یا اباعبدالله»
چهارشنبه ، ۱۳آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دولت بهار]
[مشاهده در: www.dolatebahar.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]
صفحات پیشنهادی
درس تفسیر قرآن آیتالله قرهی انواع توبه در قرآن کریم/ دلیل پذیرش توبه نخستین پیامبر
درس تفسیر قرآن آیتالله قرهیانواع توبه در قرآن کریم دلیل پذیرش توبه نخستین پیامبرخدای متعال توبهپذیر و رحیم است خصوصیّت ذوالجلال و الاکرام این است که توّاب و رحیم است چون امور حضرت حق بر اساس رحمت است توبه را میپذیرد و الّا توبه به صورت ظاهر نباید پذیرفته شود به گزارش خبرگانواع توبه در قرآن کریم/ دلیل پذیرش توبه آدم
تفسیر قرآن آیت الله قرهی انواع توبه در قرآن کریم دلیل پذیرش توبه آدم شناسهٔ خبر 2957616 - چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی گفت فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ پس خدا به او متّصل کرد چون لقاء اتّصال است از ناحیه پروردگارِ خآغاز ثبت نام نخستین دوره آموزش حفظ قرآن کریم درخاتم
مدیر موسسه دارالقرآن شهرستان خاتم از ثبت نام اولین دوره آموزش حفظ قرآن کریم در تمام رده های سنی در شهرستان خاتم خبر داد به گزارش تابناک یزد ناهید کشاورز گفت موسسه دارالقران با همکاری آوای وحی و ندای وحدت در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ دوره هایآیین پایان دوره آموزشی واحد نوشین ، موسسه دارالحافظین قرآن کریم برگزار شد
آیین پایان دوره آموزشی واحد نوشین موسسه دارالحافظین قرآن کریم برگزار شد استانها > آذربایجان غربی - با حضور حجت الاسلام و المسلمین خان بابایی امام جمعه محترم نوشین مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره موسسه مسئولان بخش نازلو و خانواده های قرآن آموزان واحد نوشین شهررونمایی از کتاب «همه چیز در قرآن کریم» در هند
امروزه در مورد دین مبین اسلام و فرهنگ اسلامی تبلیغات منفی گسترده ای انجام می شود و ما وظیفه خود دانستیم که به این تبلیغات مسموم پاسخ مناسب دهیم به گزارش شیعه آنلاین کتاب همه چیز در قرآن کریم توسط مرکز غیر انتفاعی چاپ و نشر آثار اسلامی سلام سنتر در نمایشگاه کتاب شهر پونای هند روتیپ 216 زرهی زنجان ، میزبان سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه کارکنان پایور
خبرگزاری آریا- مدیر روابط عمومی تیپ 216 زرهی زنجان گفت سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه کارکنان پایور و وظیفه نیروی زمینی ارتش در منطقه شمالغرب کشور به میزبانی تیپ 216 زرهی زنجان برگزار خواهد شد محمد صادق صالحی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار آریا در زنجان افزود در این دورتلاوت «محمود شحات انور» در اختتامیه مسابقات قرآن کریم خراسان رضوی
مدیرکل اوقاف خراسان رضوی گفت محمود شحات انور قاری ممتاز و بین المللی مصری در مراسم اختتامیه مرحله شهرستانی سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم در شهرستان های مشهد کاشمر نیشابور سبزوار و طرقبه شاندیز به تلاوت کلام وحی می پردازد حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد در گفت وگو با خبرنگارمحبوبیت نرم افزارهای قرائت قرآن کریم در جهان
به گزارش شیعه آنلاین این نرم افزارها به کاربران امکان قرائت همه سوره های قرآن کریم با استفاده از گوشی تلفن همراه و تبلت را می دهد بعضی از این نرم افزارها قابلیت های بیشتری نیز دارند و مثلاً کاربر را از اوقات شرعی و جهت قبله نیز آگاه می کنند یکی از نرم افزارهای قرآن که مورد اسبرترین های مسابقات قرآن کریم استان یزد معرفی شدند
برترین های مسابقات قرآن کریم استان یزد معرفی شدند یزد - ایرنا - مرحله استانی سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که از روز چهارشنبه در استان آغاز شده بود جمعه شب با معرفی برترین های این مسابقات پایان یافت به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزدسی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم مرحله استانی در کرمانشاه
خبرگزاری شبستان مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه گفت در این دوره از مسابقات ۱۰۰ نفر از برادران و ۱۰۶ نفر از خواهران برگزیده مرحله شهرستانی در رشته های حفظ پنج جزء ۱۰ جزء ۲۰ جزء و حفظ کل به رقابت با یکدیگر می پردازنند به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمانشاه حجت الاسلام-
گوناگون
پربازدیدترینها