تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819484114




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فراگيري گفتمان توسعه پايدار نياز امروز ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ آبان ۱۳۹۴ (۱۴:۳۱ب.ظ)
فراگيري گفتمان توسعه پايدار نياز امروز ايران موج - نشست پياده سازي اهداف توسعه پايدار (SDGS) در ايران با حضور معاون رئيس جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و تعدادي از نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري موج؛ معصومه ابتکار، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، در نشست پياده سازي اهداف توسعه پايدار (SDGS) که با حضور علي ربيعي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و نمايندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي مرتبط تشکيل شد، گفت: اهداف توسعه پايدار و تبيين راهکارهاي براي دستيابي به اين اهداف، يک دستور کار ملي است.
ابتکار با اشاره به سفر ماه مهر رئيس دولت يازدهم به نيويورک و حضور و سخنراني در اجلاس توسعه پايدار سازمان ملل متحد با حضور سران ساير کشورهاي جهان، اظهار کرد: به دليل همخواني و همپوشاني بسيار زياد اهداف 17 گانه توسعه پايدار جهاني (SDGS) با اهداف توسعه پايدار ملي، رئيس جمهور نيز سند اهداف توسعه پايدار جهاني را تأييد کردن و از اين رو ايران مضاف بر تعهد و برنامه ريزي ملي خود براي دستيابي به اهداف توسعه پايدار، در سطح بين الملل نيز براي اجرا و دستيابي به اين اهداف متعهد شد.
معاون رئيس جمهور افزود: خوشبختانه اهداف کلان و 17 گانه جهاني (SDGS) با اهداف ملي توسعه پايدار در ايران، نه تنها مغايرت خاصي ندارد بلکه از همخواني بسيار خوبي برخوردار است و جزء چند مورد محدود در موضوعاتي خاص که اهداف تعيين‌شده ذيل هدف اصلي مغايرت‌هايي داشت و در آن‌ها نيز تمام توصيه‌هاي وزارت خارجه رعايت شد، بقيه اهداف همچون اصلاح الگوي مصرف و توليد يا رفع فقر براي ايران نيز قابليت اجرايي دارد.
نقش سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور در اصلاح روند توسعه اي ايران
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ضمن تاکيد بر ضرورت اصلاح الگوي برنامه ريزي و توسعه اي کلان کشور و حرکت در مسير برنامه ريزي و توسعه پايدار، تصريح کرد: از اين رو سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور به عنوان متولي و نهاد اصلي مديريت و برنامه ريزي توسعه اي در کشور که مسووليت جهت گيري‌هاي کلان توسعه اي کشور را بر عهده دارد، نقشي مهم در پياده سازي اهداف توسعه پايدار و اصلاح روند توسعه اي کشور دارد.
وي اظهار کرد: روند توسعه اي غلط در گذشته منجر به قرار گرفتن ايران در رده ده کشور نخست توليد کننده گازهاي گلخانه‌اي يا بزرگ‌ترين مصرف کننده انرژي در نسبت خود، شده است.
ابتکار ضمن اشاره به سفر اخير خود به استان قم و نشست با اساتيد دانشگاه در اين استان گفت: بسياري از اساتيد معتقد بودند که يارنه اي بودن و در اصل ناچيز و رايگان بودن قيمت منابع انرژي و منابع اصلي در کشور منجر به گستردگي بحران‌هاي محيط زيستي شده است و تنها راه را اصلاح قيمت‌ها مي‌دانستند.
معاون رئيس جمهور افزود: البته همين موضوع در ابعاد ديگر همچون مرتع هم وجود دارد به گونه اي که دامداري رايگان ما که بهره وري چندان بالايي هم ندارد منجر به تخريب مرتع و خاک رايگان و گسترش بيابان در ايران شده است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست اين جلسه را آغازي براي تبيين اهداف 17 گانه توسعه پايدار جهاني در بدنه دولت و همراه سازي همه دستگاه‌ها براي دستيابي به اين اهداف، همچنين هم راستايي سريع ساز و کارهاي آن با برنامه ششم و قرار گرفتن اهداف 17 گانه توسعه پايدار در ساز و کارهاي شوراي برنامه ريزي برنامه ششم توسعه دانست.
وي گفت: زين پس بايد فعاليت در شاخص‌ها آغاز شود و اهداف عملياتي در سطح خرد و کلان مشخص و برنامه‌هاي کوتاه، ميان و بلند مدت براي دستيابي به اين اهداف مشخص شود.
ابتکار افزود: در برخي از اهداف همچون تغييرات اقليم هدف دستيابي به کف هدف تعريف شده جهاني است و در برخي اهداف همچون آموزش و پرورش همگاني که ايران بسيار جلوتر از اهداف تعريف شده است، هدف دستيابي به سطح کلان تعريف شده جهاني است.

هم خواني توسعه پايدار با بحث عدالت
معاون رئيس جمهور با بيان اينکه مفهوم پايداري در تعريف توسعه پايدار ذاتاً با ارزش‌هاي ديني و بحث اقتصاد مقاومتي به عنوان بحث عدالت که هم شامل عدالت توزيع متوازن منطقه اي و هم عدالت بين نسلي مي‌شود، هم خواني دارد، اظهار کرد: توسعه پايدار توسعه بين نسلي است و اگر روند توسعه اي امروز را ادامه دهيم، بزرگ‌ترين نقص و ناکارآمدي اين است که چيزي را به نسل آينده تحويل خواهيم داد که ممکن است هيچ کدام از اين ارزش‌هاي ذاتي منابع و سرمايه‌ها را نتواند تأمين کند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ضمن يادآوري اين موضوع که تاکيد توسعه پايدار بر روند توسعه اي است که مواهب آن براي نسل آينده هم قابل دسترس باشد و ساير نسل‌ها نيز از منابع انساني و حياتي همچون جنگل، انرژي، نفت، مرتع و آب بهره مند شوند، خاطر نشان کرد: در اصل توسعه پايدار بر سه رکن مهم محيط زيست، اقتصاد و جامعه بنيان شده است و چيدمان صحيح مثلث توسعه پايدار منجر به پيشگيري از وقوع ناپايداري‌ها و تخريب‌ها و آلودگي‌ها خواهد شد.

ضرورت اصلاح تفکر توسعه اي در کشور
وي تاکيد کرد: براي کاهش شاخص‌هاي ناپايداري بايد تفکري که توسعه را در مسير ناپايداري قرار مي‌دهد اصلاح کرد و اين تفکر را در مسير توسعه پايدار که شاخص اصلي آن افزايش کيفيت زندگي انسان در ابعاد مختلف به ويژه محيط زيست است، قرار داد.
ابتکار افزود: توسعه پايدار ارتباط ويژه اي با مباحث آمايش سرزمين دارد و اين همان پيوند توسعه پايدار و برنامه ريزي‌هاي کلان کشوري است.
معاون رئيس جمهور گفت: سنجيده شدن با شاخص‌هاي جهاني توسعه پايدار، کمک مي‌کند همسويي ميان شاخص‌هاي توسعه در کشور با شاخص‌هاي توسعه پايدار جهاني رخ دهد که خود رکني مهم براي رفع بسياري از موانع و مشکلات کنوني است.

فراگيري گفتمان توسعه پايدار نياز امروز ايران
بنا بر اين گزارش، علي ربيعي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي نيز در اين جلسه با يادآوري بخش‌هايي از کتاب "چهره متغير امنيت ملي" که در دهه هفتاد مطالعه کرده بود، گفت: با مطالعه اين کتاب براي نخستين بار با مفهوم تهديد امنيت ملي با محيط زيست آشنا شدم و متوجه شدم که علاوه بر تهديدات نظامي و اقتصادي و غيره، محيط زيست نيز تهديدي براي امنيت کشورهاست همان موضوعي که بعدها تحت عنوان توسعه پايدار در اقتصاد مطرح شد.
وي افزود: امروز مطمنم که تخريب محيط زيست نه تنها امنيت ملي، بلکه امنيت داخلي را نيز با تهديد روبه رو مي‌کند زيرا نسبت خشک‌سالي يا عدم توازن با امنيت، فقر و آسيب‌هاي اجتماعي کاملاً آشکار است.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: ادامه روند غلط توسعه اي در کشور تنها منجر به افزايش مهاجرت، تنهاتر شدن افراد، دور شدن آن‌ها از خاک و هويت ملي مي‌شود.
ربيعي با تاکيد بر لزوم تغيير ذهنيت نسبت به محيط زيست و اهميت آن در ايران، تصريح کرد: گفتمان توسعه پايدار و فراگيري آن در ابعاد مختلف همچون اشتغال سبز و اقتصاد سبز در کشور نياز امروز ايران است.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي خاطرنشان کرد: توسعه اگر در مسير پايداري باشد توامان با شادي، نشاط، همدلي و افزايش قابليت زيستن در زمين است و از اين رو بايد تلاش و اراده اي جمعي براي گسترش گفتگو و گفتمان سازي بزرگ اجتماعي به منظور تغيير ديدگاه افراد مسئول نسبت به توسعه باشيم.
لازم به ذکر است، در ابتداي جلسه زهرا جواهريان، مدير کل دفتر توسعه پايدار و اقتصاد محيط زيست سازمان حفاظت محيط زيست، توضيحاتي در خصوص اهداف توسعه پايدار (SDGS) جهاني ارائه کرد.
همچنين رضا مکنون، نايب رئيس کميته ملي توسعه پايدار، به شرح وظايف دستگاه‌ها و اهداف خرد تعريف شده ذيل 17 هدف جهاني پرداخت و نمايندگان دستگاه‌ها نيز با بيان راهکارها و پيشنهادات خود خواستار ايجاد تغييراتي در برخي از بندها شدند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن