واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری تسنیم: هدایتهاى ولى فقیه به منزله نخ تسبیح، تمامى آحاد مردم را به هم متصل کرده و از آنان یک مجموعه منسجم مى سازد، لذا در تعمیق و حفظ عنصر وحدت نباید از محوریت اصلى آن که ولى فقیه و رهبرى حکیم انقلاب است، غفلت نمود.به گزارش خبرگزاری تسنیم ، متن یادداشت حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده با عنوان «وحدت کلمه، برترین معروف و نیاز امروز ایران و جهان اسلام » به شرح ذیل است: قال الحسین(علیه السلام): «أُرِیدُ أَن آمُر بِالمَعرُوفِ وَ أَنهی عَنِ المُنکَرِ» اگرچه رسم اغلب جاهاست که پس از تاسوعا و عاشورا، بساط و نمط روضه و عزادارى جمع مى گردد اما آنچه هیچگاه تعطیل بردار نیست، آرمانها و درسها و پیامهاى مکتب نورانى امام حسین(علیه السلام) است. یکى از آن درسها و پیامها که ناظر بر انگیزه و اهداف قیام عاشورا نیز مى باشد، اقامه امر به معروف و نهى از منکر است، دو فریضه اى که به دلیل کم توجهى، از آثار و برکات فراوان تربیتى و اجتماعى آن متأسفانه بى بهره مى باشیم. چه آن که در بیان حضرات معصومین(سلام الله علیهم) آمده است: «قَوامُ الشَّریعَةِ الاَْمْرُ بِالْمَعْروفِ وَ النَّهىُ عَنِ الْمُنْکَرِ». کافى است مختصرى در فلسفه و حکمت این دو فریضه الهى اندیشه بشود آنگاه معلوم مى گردد که دامنه این دو فریضه چقدر گسترده و عمیق است تا بدانجا که مجموعه معروف ها و خوبیها را یکجا در برگرفته و احساس تنفر نسبت به مجموعه منکرات و زشتى ها را نیز برمى انگیزاند و این یعنى تأمین سلامت و امنیت و پاکى همه جانبه در عرصه حیات و زندگى فردى و اجتماعى انسان. با این مقدمه، نظر شما را به یکى از برترین معروفها که در حال حاضر جزو اولویت هاى جامعه اسلامى و انقلابى ما و جهان اسلام به شمار مى رود، جلب مى نمائیم: وحدت کلمه اگرچه در تمام دوران پس از پیروزى انقلاب اسلامى همواره عنصر اتحاد و انسجام یکى از اصلى ترین عوامل عزت و اقتدار و موفقیت ملت بزرگ ایران بوده است که نمونه اى از آثار این وحدت را در حماسه سیزدهم آبان و تجلى شهامت و شجاعت دانش آموزان انقلابى از طرفى و غیرت دانشجویان مسلمان در تسخیر مقتدرانه لانه جاسوسى آمریکا که حضرت امام(ره) آن را انقلاب دومش خواند، از طرف دیگر شاهد بوده ایم؛ لذا بیش از هر چیز این عنصر اتحاد بوده است که آماج تهاجمات آشکار و پنهان دشمنان داخلى و خارجى قرار گرفته است و اکنون به دلیل شرایط ویژه اى که چه به لحاظ اوضاع داخلى و چه منطقه اى و بین المللى پیش آمده است قطعاً یکى از اولویتهاى اصلى نظام و ملت شریف ایران همین عامل وحدت مى باشد. البته وقتى در جامعه آرمانى و ارزشى ایران اسلامى از وحدت سخن به میان مى آید اعم از وحدت قومى و مذهبى (شیعه و سنى) و دولت و ملت به ویژه در سالی که بزرگ دیده بان انقلاب امام خامنه اى(مدظله العالى) آن را سال همدلى و همزبانى مطرح فرمودند، مى باشد و هم چنین اتحاد تمامى آحاد و اشخاصى که در خانواده بزرگ انقلاب تعریف مى شوند یعنى علی رغم سلایق متفاوت اما در اصول مکتب امام و آرمانهاى انقلاب اشتراک نظر داشته و همواره در جبهه خودى و پایبند به شعارهاى اصیل انقلاب مى باشند. ملاحظاتى چند 1. معمولا واژه وحدت در جایى موضوعیت مى یابد که وجود سلایق متفاوت و حتى نگرشهاى گوناگون موجب دلهره و نگرانى در حیات اجتماعى مى گردد چه آن که تشتت و تفرقه، بدترین آفت براى قوام یک امت و ملت محسوب مى شود و ثمرى جز پِرت سرمایه ها و هرز رفتن استعدادها و در نهایت عقب ماندگى و واپس گرایى و ایستایى و بى تحرکى به دنبال نخواهد داشت. به گواه تجربه و تاریخ، هیچ قوم و ملتى با وجود اختلاف و دوگانگى به جایى نرسیده است. 2. اختلاف در مبانى با اختلاف در سلیقه، دو چیز است و لذا نباید این دو را با هم خلط کرد، زیرا آن جا که اختلاف در مبانى و اصول نظرى و اعتقادى باشد قطعاً زمینه براى وحدت یا اصلاً فراهم نیست یا اگر طبق ملاحظاتى فراهم باشد، کوتاه مدت و عقیم و بى ثبات خواهد بود چنان که افرادى از همان دوران حضور امام عمیقاً با اصول مکتب و نهضت ایشان همفکرى نداشتند ولى روى ملاحظاتى، آن روزها مکنونات قلبى خود را بروز نمى دادند ولى در گذر زمان، زاویه ها و فاصله هایشان با اندیشه ها و مبانى فکرى امام شفاف تر و آشکارتر گردید. بنابراین آنچه در تثبیت وحدت کلمه نقش اساسى دارد، نزدیک کردن مبانى فکرى و اعتقادى و باورهایى است که لایه زیرین فرهنگ و ادب حیات اجتماعى را شکل مى دهد و با تبیین این حقیقت و اصرار بر مشترکات اعتقادى است که تفاوتهاى اساسى و مبنایى آشکار مى گردد. 3. مقوله وحدت در داخل کشور و یا منطقه و جهان اسلام و حتى محیط بین الملل، هر کدام به اقتضاى شرایط خاص خود تعریف مى شود چنان که در بیانات و ادبیات امام راحل(ره) و خلف صالح وى امام خامنه اى(مدظله العالى) به تناسب مخاطبانشان، مفهوم و مصادیق وحدت آفرین تفاوتهاى خاص خود را دارد. به طور مثال آنگاه که دغدغه منطقه و جهان اسلام و توطئه هاى استکبارى براى ایجاد اختلاف و جنگهاى قومى و مذهبى در میان است، مى فرمودند: - «آنچه که بر سر مسلمین آمده است از این قدرتهاى بزرگ است و آنچه که باید این مشکلات را حل بکند وحدت کلمه است.» - «مسلمین اگر چنان چه با هم اتفاق پیدا بکنند و وحدت کلمه پیدا بکنند، نه قضیه قدس پیش مى آید و نه قضایاى افغانستان پیش مى آید و نه قضایایى که براى مسلمین در جاهاى دیگر پیش آمد و پیش مى آید.»(امام خمینى) و آنگاه که تهاجم همه جانبه دشمنان به وحدت ملى و شکستن اتحاد و انسجام ملت شریف ایران هدف شوم آنان است، مى فرمایند: - «یک مسأله، مسئله ى وحدت کلمه ى ملى است، مخاطب این، هم خواصند هم عامه ى مردم، مسئله ى وحدت را باید جدى گرفت.» - «دشمنان با تبلیغات خود، با جنگ روانى خود، با تلاش هاى موزیانه و گوناگون خود سعى مى کنند بین صفوف ملت ایران اختلاف بیندازند، به بهانه ى قومیت، به بهانه ى مذهب، به بهانه ى گرایشهاى صنفى، وحدت کلمه ى ملت را از بین ببرند. علاوه بر این، در سطح دنیاى اسلام هم یک تلاش وسیع عمیقى از سوى دشمن محسوس است براى این که میان ملت ایران و جوامع گوناگون مسلمان دیگر فاصله بیندازند، اختلاف مذهبى را بزرگ کنند، جنگ شیعه و سنى را در هر نقطه اى از دنیا که ممکن باشد، به وجود بیاورند و عظمت و ابهت ملت ایران را در میان ملتهاى دیگر - که روز به روز بحمدلله تا امروز بیشتر شده - از بین ببرند.» 4. وحدت کلمه در میان امت اسلام مهم ترین اصل اقتدار مى باشد که با وجود این ظرفیت است که نه به قدرتهاى زورگو و عواملشان اجازه دخالت در مسائل کشورهاى اسلامى داده مى شود و نه زمینه حوادث تلخى همچون تهاجم گسترده به ملت مظلوم یمن فراهم مى گردد، بلکه با گسترش دامنه بیدارى اسلامى، جبهه مقاومت نیز از پشتوانه لازم برخوردار مى گردد. در این شرایط است که انتفاضه ملت مسلمان و مظلوم فلسطین نیز به اهداف نهایى خود که شکست و نابودى رژیم غاصب صهیونیستى است، نزدیک تر مى گردد. 5. با اتحاد امت اسلام است که ظرفیتها و استعدادهاى گوناگون در جهت یارى یکدیگر و رشد و تعالى کشورهاى اسلامى به خدمت گرفته مى شود. کافى است در کنار حوادث تحمیلى قدرتهاى سلطه گر، نیم نگاهى به حوادثى همچون فاجعه منا و نیز زلزله مهیب اخیر در کشورهاى اسلامى افغانستان و پاکستان و هندوستان انداخت. چه آن که با وجود اتحاد، علاوه بر احقاق حق مظلومان جان باخته در فاجعه مرگبار منا و به محاکمه کشاندن مسببان اصلى، مى توان با حضور نمایندگانی از کشورهاى اسلامى، طرحى نو براى اداره حرمین شریفین مطرح ساخت و نیز در بلایاى طبیعى ضمن همدردى، با قدرت به یارى مسلمانان دیگر پرداخت. 6. وحدت کلمه، نه یک شعار که یک راهبرد مؤثر و کارآمد است و لذا علاوه بر اهداف و نقشه راه مشخص از محوریتى همچون رهبرى دینى یا ولایت فقیه برخوردار مى باشد، منویات و هدایتهاى ولى فقیه به منزله نخ تسبیح، تمامى آحاد مردم را به هم متصل کرده و از آنان یک مجموعه منسجم مى سازد، لذا در تعمیق و حفظ عنصر وحدت نباید از محوریت اصلى آن که ولى فقیه و رهبرى حکیم انقلاب است، غفلت نمود چه آن که آرزوى دیرین دشمنان، ایجاد شکاف بین امت و امام و مقتداى جامعه مى باشد. 7. در بستر اتحاد، امید به آینده است که مسیر حرکت رو به جلو را براى ملت هاى مسلمان در هر نقطه اى از جهان هموار مى سازد. از این روست که سران استکبار و نوکران و عوامل مزدورشان در کشورهاى اسلامى و جهان اسلام وجود یکپارچگى و اتحاد را هرگز برنمى تابند و همواره با حیله ها و توطئه هاى گوناگون در مقام فتنه انگیزى از هر گونه تلاشى فروگذار نمى نمایند. امید مى رود ملت بزرگ و متحد و یکپارچه ایران اسلامى علی رغم میل دشمنان با محوریت ولایت فقیه و پافشارى بر روى ارزشها و آرمانهاى انقلاب اسلامى، همواره الگوى کارآمد و الهام بخش، براى تمامى ملت هاى مسلمان از هر قومیت و نژاد و زبان و مذهبى بوده باشد. ان شاءالله .
جمعه ، ۸آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری تسنیم]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]