تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819842642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناوگان هوايي ايران جزء مسن‌ترين ناوگان در دنيا است/تشريح فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري حمل‌ونقل دريايي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ آبان ۱۳۹۴ (۱۴:۱۸ب.ظ)
ناوگان هوايي ايران جزء مسن‌ترين ناوگان در دنيا است/تشريح فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري حمل‌ونقل دريايي موج - وزير راه و شهرسازي در نشست هم‌انديشي رؤساي نمايندگي‌هاي ايران در خارج از کشور گفت: سيستم ناوگان هوايي کشورمان جزء فرسوده‌ترين و مسن‌ترين ناوگان هوايي دنيا است و امسال که توانسته‌ايم عمر اين ناوگان را يک سال کاهش دهيم.
به گزارش خبرگزاري موج، عباس آخوندي در نشست هم‌انديشي رؤساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور که سه‌شنبه شب (۱۲ آبان) در مرکز آموزش و مطالعات بين‌الملل وزارت امور خارجه و با حضور محمدجواد ظريف وزير امور خارجه، علي سرحدي قائم‌مقام وي، مجيد تخت‌روانچي معاون وزير امور خارجه و رؤساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در بيش از ۱۷۰ کشور و همچنين با حضور محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي و سيد محسن پورسيدآقايي معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران برگزار شد، با ابراز خوشوقتي از حضور در جمع مديران ارشد وزارت امور خارجه، سفرا، سرکنسولگران و رؤساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور گفت: مي‌خواهم در اين نشست درباره فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازي ايران و همچنين شرايط مناسبي که در دوران بعد از برجام فراهم شده توضيحاتي بدهم.
وزير راه و شهرسازي با بيان اين که در شرايط جديد، توسعه ارتباطات با کشورهاي همسايه را در راس کارهاي وزارت راه و شهرسازي قرار داده‌ايم، اظهار کرد: در نظر داريم تمام کريدورهاي جاده‌اي و ريلي کشور را با بهره‌گيري از اين سياست که چگونه مي‌توانيم به کريدورهاي بين‌المللي متصل شويم، توسعه دهيم. ما الان عضو شبکه آزادراه‌هاي آسيايي و همچنين عضو شبکه‌هاي راه‌آهن آسيايي، چارسيکا و شمال - جنوب هستيم که اين ارتباطات و اتصالات در توسعه حمل‌ونقل کشور مهم هستند.
وي ادامه داد: با بازنگري‌اي که در طرح جامع حمل‌ونقل انجام داده‌ايم عمدتا اتصال به کريدورهاي جاده‌اي رسمي بين‌المللي قابل سرمايه‌گذاري خارجي را در اولويت قرار داده‌ايم و اتصال به کريدورهاي فرعي جاده‌اي نيز در اولويت بعدي ماست که در حال انجام و تکميل اين کريدورها هستيم.
آخوندي با بيان اين که در حال نوسازي تمام پايانه‌هاي مرزي کشور با لحاظ کردن همه بخش‌هاي مورد نياز مانند گمرک هستيم، تأکيد کرد: يکي از مهم‌ترين اقدامات در دست انجام وزارت راه و شهرسازي، ايجاد «پنجره واحد» با کشورهاي همسايه در مرزهاي جاده‌اي است؛ به اين معنا که اگر کاميوني از کشور خارج مي‌شود ديگر نياز نباشد که يک بار در داخل ايران و اين طرف مرز و يک بار هم در آن سوي مرز و از سوي مأموران کشورهاي همسايه بازرسي شود؛ بلکه با حضور مأموران کشور همسايه در خاک ايران و فقط يک بار در داخل مرزها بازرسي صورت گيرد. همين موضوع نيز براي کاميون‌هاي خارجي رخ مي‌دهد و کاميون‌هايي که مي‌خواهند از مرزهاي ايران عبور کنند، تنها يک بار و با حضور مأموران ايراني در داخل مرزهاي کشورهاي همسايه بازرسي مي‌شوند که در کاهش هزينه‌ها و زمان رانندگان بسيار اثرگذار است.
وي با بيان اين که در خصوص کريدورهاي ريلي نيز اقداماتي مشابه اقدامات مذکور در حال انجام است، خاطرنشان کرد: بسياري از مشکلاتمان با کشورهاي همسايه براي اتصال به کريدورهاي ريلي و جاده‌اي منطقه حل شده که از جمله آن‌ها حل مشکلاتي است که در مرز ريلي با آذربايجاني‌ها داشتيم؛ بنابراين قطارهاي باري ايراني مي‌توانند با يک بار بارگيري در تهران مستقيما به آذربايجان بروند و ديگر نيازي به تغيير قطار و تخليه بار در مرز ايران و مجددا بارگيري در آن سوي مرز آذربايجان نيست.
وزير راه و شهرسازي در ادامه سخنان خود در جمع سفرا، سرکنسولگران و رؤساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور به موضوع جذب سرمايه‌گذار خارجي در حوزه‌هاي زيرساخت و ناوگان حمل‌ونقل اشاره و بيان کرد: در حوزه زيرساخت نظر ما بر اين است که اتکا به مفهوم FDI کاملا بي‌معنا است در حوزه زيرساخت آنچه عملي است سرمايه‌گذاري به دو روش BOT و BLT است.
عضو کابينه دولت تدبير و اميد ادامه داد: در روش BOT سرمايه‌گذار، جاده‌اي در ايران مي‌سازد و سپس از محل دريافت عوارض، اصل و سود پول خود را برمي‌دارد و با انقضاي زمان قرارداد، جاده به ما منتقل مي‌شود. البته در حوزه زيرساخت حمل‌ونقل ريلي نمي‌توانيم چنين کاري کنيم چون راه‌آهن يک سيستم بسته است و هر يک لوکوموتيوي هم که در خط آهن قرار مي‌گيرد بايد از سوي سيستم مرکزي کنترل شود و مانند جاده نيست که يک سيستم باز باشد و اپراتور خودرو، خودِ راننده باشد بلکه در سيستم حمل‌ونقل ريلي، اپراتور، مديريت متمرکز کنترل خطوط است بنابراين نمي‌توانيم مديريت مرکزي خطوط را به سرمايه‌گذار واگذار کنيم. در تمام کشورهاي دنيا هم به همين شکل است که کنترل خطوط ريلي به صورت متمرکز و از سوي دولت‌ها انجام مي‌شود.
وي سپس راه حل ديگري براي سرمايه‌گذاري در زيرساخت راه‌آهن مطرح و اظهار کرد: ما در اين حوزه سيستم BLT را پيشنهاد کرده‌ايم به اين معنا که سرمايه‌گذار خطوط را بسازد ولي به جاي آنکه خودش بهره‌بردار باشد، ما پس از پايان ساخت‌وساز بلافاصله کل پروژه را به صورت اجاره به شرط تمليک از او خريداري مي‌کنيم؛ اين روش در سيستم‌هاي بسته مانند راه‌آهن کاربرد دارد.
آخوندي پس از تشريح فرصت‌هاي جذب سرمايه‌گذاري خارجي در حوزه‌هاي زيرساخت حمل‌ونقل به فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در حوزه ناوگان اشاره کرد و گفت: در بحث ناوگان حمل‌ونقل دست ما کاملا باز است و از هر روشي که سرمايه‌گذار پيشنهاد کند مي‌توانيم با او همکاري کنيم که شامل ايجاد شرکت‌هاي مشترک ايراني خارجي، اجاره به شرط تمليک، فروش مستقيم و... مي‌شود.
وي در ادامه به موضوع توسعه ناوگان هوايي ايران اشاره کرد و افزود: سيستم ناوگان هوايي کشورمان جزء فرسوده‌ترين و مسن‌ترين ناوگان هوايي دنيا است و امسال که توانسته‌ايم عمر اين ناوگان را يک سال کاهش دهيم، به ميانگين ۲۰ سال رسيده‌ايم.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: اگر بخواهيم به دنبال خريد هواپيما برويم اين امکان براي کشورمان فراهم نيست چون براي توسعه ناوگان هوايي دور و متوسط برد، ۴۰۰ فروند و براي توسعه ناوگان هوايي کوتاه برد با هدف استفاده در فرودگاه‌هاي کوچک داخلي نيز حداقل ۱۰۰ فروند و در مجموع ۵۰۰ فروند هواپيما نياز است که با يک حساب سرانگشتي مجموعا ۵۰ ميليارد دلار براي تأمين آن‌ها نياز داريم؛ در حالي که اين ميزان پول اصلا در ايران وجود خارجي ندارد؛ بنابراين به سراغ روش اجاره به شرط تمليک (ليزينگ) رفته‌ايم.
وي با بيان اين‌که مذاکراتي در اين خصوص با کشورهاي سازنده هواپيما داشته‌ايم و آقاي ظريف هم در جريان است، گفت: اميدواريم اتفاقات خوبي در اين زمينه در سال ۲۰۱۶ رخ دهد.
آخوندي افزود: در حوزه ناوگان ريلي سرمايه‌گذاري خارجي راحت‌تر امکان‌پذير است ما هم مي‌توانيم به صورت ليزينگي ناوگان ريلي بخريم و هم امکان تشکيل شرکت‌هاي مشترک از سوي سرمايه‌گذاران خارجي با شرکت‌هاي ايراني وجود دارد؛ ضمن اينکه سرمايه‌گذاران مي‌توانند در حوزه ناوگان ريلي به صورت BOT نيز ورود يا در ايران شرکت حمل‌ونقل ريلي تأسيس کنند.
وي در ادامه به بحث ناوگان جاده‌اي اشاره و اظهار کرد: اين بخش عمدتا به حوزه صنايع مرتبط مي‌شود که ارقام مالي اين حوزه بسيار بالاست. ما ۱۲۷ هزار کاميون بين ۲۵ تا ۴۰ سال سن داريم در حالي که کاميون‌ها عمدتا بعد از ۱۰ سال فرسوده مي‌شوند. اين تعداد کاميون فرسوده کشورمان، مصرف سوخت بسيار بالايي هم دارند به طوري که در هر ۱۰۰ کيلومتر، ۶۰ ليتر گازوئيل مصرف مي‌کنند حال آنکه کاميون‌هاي زير ۱۰ سال سن، در هر ۱۰۰ کيلومتر ۳۰ ليتر گازوئيل مي‌سوزانند. به عبارت ديگر هزينه‌اي که دارندگان کاميون‌هاي فرسوده براي گازوئيل پرداخت مي‌کنند در هر دو سال معادل قيمت خود کاميون است. البته براي جذب سرمايه‌گذاري در اين حوزه نيز دستمان از نظر قانوني کاملا باز و هر روش و مدلي که سرمايه‌گذار پيشنهاد دهد، قابل بررسي و انجام است.
وزير راه و شهرسازي سپس به تشريح فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در حوزه حمل‌ونقل دريايي پرداخت و گفت: در چند ماه اخير لاينرهاي خارجي شروع به پهلوگيري مستقيم در بنادر ايران کرده‌اند در حالي که تا پيش از اين، همگي به بنادر جنوب خليج‌فارس مي‌رفتند و از آنجا کالاها با کشتي‌هاي فيدري به بنادر ايران حمل مي‌شد، اما؛ در حال حاضر ۱۶ کشتي لاينري مستقيما به بنادر ايران مي‌آيند که با اين اقدام، هزينه‌هاي کشتي‌راني و حمل‌ونقل دريايي ايران کاهش يافته است.
وي ادامه داد: اما؛ براي آن که بتوانيم فضاي رقابت کشتي‌ها و شرکت‌هاي کشتي‌راني ايراني را با لاينرهاي خارجي با توجه به قدرت مالي طرف‌هاي خارجي فراهم کنيم به جاي آن که تسهيلات خاصي به ايراني‌ها بدهيم به خارجي‌ها اعلام کرده‌ايم که اگر مي‌خواهند در بنادر ايران پهلو بگيرند، بايد ۵۰ درصد کالاهاي ايران و ۵۰ درصد کالاهاي کشورهاي ديگر را با خود حمل کنند تا از بنادر ايران به مقاصد کشورهاي منطقه «ترانشيپ» يا «ترانزيت» شود تنها در اين صورت است که از لاينرهاي خارجي حمايت کرده و به آن‌ها «ويندو» مي‌دهيم.
آخوندي در ادامه با اشاره به وجود فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي در بخش‌هاي مسکن و شهرسازي کشورمان، موضوع برگزاري همايش فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در حمل‌ونقل مسکن و شهرسازي را در روزهاي سوم و چهارم اکتبر (يک ماه قبل) را مطرح کرد و افزود: در اين همايش ۱۲۱ پروژه به همراه پاسخ کامل پرسش‌هايي که ممکن است براي سرمايه‌گذار ايجاد شود اعم از سوالات حقوقي، مالي، ميزان جذابيت پروژه و ... را در قالب متن و لوح فشرده به سرمايه‌گذاران ارائه کرديم.
وي خاطرنشان کرد: مجموع اين پروژه‌ها به ۱۲۵ ميليارد يورو مي‌رسد که در حوزه‌هاي مختلف حمل‌ونقل مسکن و شهرسازي است. در اين کنفرانس بيش از ۱۰۰ شرکت خارجي به ايران آمدند و استقبال خيلي خوبي از پروژه‌ها شد که همچنان از سوي خارجي‌ها در حال پيگيري است و قصد داريم جزئيات اين پروژه‌ها را به بخش بازرگاني سفارتخانه‌هاي ايران در ديگر کشورها هم ارائه بدهيم.
وزير راه و شهرسازي سپس چند پروژه مهم را به صورت خلاصه تشريح کرد و افزود: براي ساخت فرودگاه تهران با سرمايه‌گذار خارجي صحبت کرده‌ايم که به جاهاي خوبي رسيده‌ايم. همچنين ساخت ترمينال سلام فرودگاه امام خميني (ره) که با بهره‌برداري از آن در سال آينده، سالانه ۵ ميليون مسافر به حجم مسافرتي آن افزوده مي‌شود را در دست اقدام داريم. ضمن اينکه براي ساخت ترمينال دوم اين فرودگاه با ظرفيت سالانه ۲۵ ميليون مسافر با فرانسوي‌ها به توافق رسيده‌ايم.
وي به موضوع ساخت فرودگاه بين‌المللي جديد مشهد اشاره کرد و گفت: براي ساخت اين فرودگاه نيز با يک شرکت فرانسوي ديگر در حال رايزني هستيم.
آخوندي پروژه‌هاي ريلي را يادآور شد و افزود: چند پروژه اصلي در بخش زيرساخت ريلي داريم که مهم‌ترين آن برقي کردن قطار تهران - مشهد است و ۲ ميليارد دلار سرمايه مي‌خواهد؛ با بهره‌برداري از اين پروژه، سرعت قطارهاي تهران مشهد به ۱۸۰ کيلومتر در ساعت مي‌رسد. پروژه اولويت‌دار ريلي ديگر نيز برقي کردن قطار گرمسار - اينچه برون است که براي ساخت آن به يک ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز داريم.
وي ادامه داد: در بخش ناوگان ريلي به دنبال خريد دو هزار و ۸۰۰ واگن مسافري هستيم که اگر خريد هر واگن يک ميليون و ۲۰۰ هزار دلار هزينه داشته باشد در مجموع بيش از سه ميليارد دلار پول مي‌خواهد. همچنين به دنبال خريد پنج هزار واگن باري هستيم.
در پايان اين نشست تعدادي از روساي نمايندگي‌هاي ايران در خارج از کشور مطالبي مطرح کردند که آخوندي به آن‌ها پاسخ گفت. از جمله اين مطالب مي‌توان به ارائه پيشنهاد شرکت‌هاي بندرساز سنگاپوري براي ساخت بنادر جديد در ايران از سوي رئيس نمايندگي ايران در اين کشور، ارائه پيشنهاد برقراري خط هوايي و دريايي مستقيم ميان ايران و آفريقا براي بهره‌مندي کالاهاي ايراني از بازار اين قاره و نيز واردات تکنولوژي ساخت بدنه ايرباس ۳۲۰ از تونس به عنوان يکي از سازندگان بدنه هواپيما از سوي رئيس نمايندگي ايران در تونس، درخواست رئيس نمايندگي ايران در جمهوري آذربايجان از آخوندي براي تسريع در ساخت خط آهن قزوين - رشت - آستارا با توجه به پايان ساخت خط آهن باکو - آستارا از سوي طرف آذري، درخواست رئيس نمايندگي ايران در ارمنستان از وزير راه و شهرسازي براي توسعه پايانه مرزي ايران و ارمنستان و جايگزيني آن با مرز جاده‌اي ايران و ترکيه با توجه به بروز مشکلاتي براي رانندگان ايراني در ترکيه اشاره کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن