واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه هنر: معمولاً در جریان جشنواره هایی همچون «تئاتر مقاومت» چند اثر نمایشی مکتوب برگزیده می شود و در نهایت توسط دبیرخانه جشنواره به شکل کتاب گردآوری و به چاپ می رسد؛ در صورتی که مطلوب آن است که با سپردن این آثار نمایشی به گروه های تولید این آثار برای اجرای عمومی صحنه آماده شوند.امیر دلفانی، هنرمند تئاتر و نمایشنامه نویس در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) گفت: همچنان عرصه نمایشنامه نویسی با وجود خطیر بودن و اشاره مسئولان به اینکه در حوزه نوشتار هنرهای نمایشی ضعف عمیقی وجود دارد به عنوان یک حرفه که باید مورد اهمیت و سرمایه گذاری قرار گیرد مطرح نیست و نویسندگان در گمنامی دلخوش به شرکت در معدود جشنواره ها و رویدادهای تئاتری هستند. وی که با نگارش نمایشنامه «تعبیر کابوس ناتمام رؤیا» نامزد مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره «تئاتر مقاومت» شده است گفت: در عرصه تئاتر با موضوعات انقلابی و ارزشی که جشنواره «تئاتر مقاومت» به دنبال آن است با این معضل بیشتر مواجه هستیم و با توجیه حساسیت هایی در این زمینه که البته اغلب از حب و بغض هایی بی مورد ناشی می شود علاوه بر انفعال شاهد هستیم که در معدود فعالیت های جاری در این بخش، موانعی دست و پاگیر موجود است. پرداخت کلیشه ای در تئاتر به موضوعات ارزشی موجب بی اعتمادی مخاطبان شده است دلفانی تصریح کرد: چنین امری موجب شده است که معمولاً در جریان تولید نمایش هایی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس با حجم قابل توجهی از آثاری مواجه شویم که عاری از هر گونه وجوه دراماتیک و فن تئاتر باشند و در نتیجه پرداخت کلیشه ای و شعاری در آنها جاری و ساری باشد که این امر موجب بی اعتمادی مخاطبان و به تبع آن عدم استقبال از این گونه نمایشی شود. وی با اشاره به اینکه در عرصه نمایشنامه نویسی پیرامون هر موضوعی و به ویژه موضوعات دینی و ارزشی نیازمند مجموعه اقداماتی هدفمند و طویل المدت هستیم گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور تربیت نسل خلاق، هدایت گروهی از فعالان نمایشی به ویژه در حوزه نمایشنامه نویسی دینی و ارزشی که نوعاً با وجود داشتن سوژه های بکر در این حوزه و همچنین استعداد در زمینه نگارش در حاشیه هستند می تواند جریانی زیربنایی و سازنده در بهبود شرایط بغرنج هنرهای نمایشی به وجود آورد. این نمایشنامه نویس افزود: برای یک نمایشنامه نویس ایده آل این است متنی که به نگارش درآورده و تصور می کند حرف تازه ای در مورد هر موضوعی در آن زده است ابتدا توسط خودش و سپس توسط گروهی آشنا به شرایط کار در موضوعات خاص تمرین و به روی صحنه برود. من به اتفاق 10 نمایشنامه نویس دیگری که نامزد دریافت جایزه از مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره مقاومت به شمار می رویم، خواستار آن هستیم که از سوی دبیرخانه این جشنواره شرایطی فراهم شود تا این آثار مکتوب نمایشی سرانجامی داشته باشند و جهت اجرای صحنه به تولید برسند و این گونه نباشد که چاپ کتاب از مجموعه این آثار نمایشی، پایان این فرایند باشد. جشنواره «تئاتر مقاومت» تنها نباید منحصر و محدود به زمان تعیین شده باشد دلفانی تأکید کرد: عملکرد جشنواره «تئاتر مقاومت» تنها نباید منحصر و محدود به زمان تعیین شده باشد بلکه این جشنواره و البته انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به عنوان متولی برگزاری آن باید با اختصاص یکی دو سالن نمایشی ویژه تولید و اجرای آثار نمایشی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس، این جریان را تبدیل به جریانی فراگیر کرده و نمایشنامه های تولید شده در این زمینه را به مصرف برساند. وی در پایان با اشاره به اینکه شخصاً از نگارش و ارسال نمایشنامه به این جشنواره درصدد محک خود بوده است، در مورد روایت نمایشنامه «تعبیر کابوس ناتمام رؤیا» گفت: نوید، امید و خاطره، برادران و خواهری هستند که زندگی معمول خود را دارند، اما از جایی یکی از برادرها متوجه می شود جزئی از این خانواده نیست و لذا به دنبال هویت گمشده خود می گردد تا اینکه معلوم می شود او فرزند شهید است و... یادآور می شود، مرحله نهایی پانزدهمین جشنواره «تئاتر مقاومت» مقارن با هفته بسیج در تهران برگزار خواهد شد.
چهارشنبه ، ۱۳آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایکنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]