تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802509084




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از اختتامیه کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی تأکید آیت‌الله مکارم شیرازی بر جلوگیری از نفوذ مجدد افکار مادی‌گری در علوم انسانی/اهدای جایزه علوم انسانی اسلامی به 3 استاد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از اختتامیه کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی
تأکید آیت‌الله مکارم شیرازی بر جلوگیری از نفوذ مجدد افکار مادی‌گری در علوم انسانی/اهدای جایزه علوم انسانی اسلامی به 3 استاد
کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با سخنرانی آیت‌الله مکارم شیرازی و اهدای دومین جایزه علوم انسانی اسلامی به سه تن از اساتید برجسته به کار خود پایان داد.

خبرگزاری فارس: تأکید آیت‌الله مکارم شیرازی بر جلوگیری از نفوذ مجدد افکار مادی‌گری در علوم انسانی/اهدای جایزه علوم انسانی اسلامی به 3 استاد



به گزارش خبرگزاری فارس از قم، عطاالله رفیعی‌آتانی در مراسم اختتامیه سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که در سالن همایش مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، با بیان اینکه مراجع تقلید از جمله آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نگاهی ویژه نسبت به عملکرد این کنگره دارند اظهار کرد: بزرگداشت آیت‌الله مهدوی‌کنی یکی از اهداف برگزاری این مراسم است. وی با تأکید بر اینکه علوم انسانی و اجتماعی می‌تواند دستاوردهای علمی جدیدی برای بشریت داشته باشد مطرح کرد:‌ این علوم محصول نظریه‌پردازی‌های جدید برای اداره زندگی جدید غربی است که در این زمینه باید به دستاوردهای دوران جدید در غرب توجه کرد. دبیر علمی سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی خاطرنشان کرد:‌ بررسی‌ها نشان می‌دهد که قید اسلامیت برای علوم انسانی در ابعاد مختلف تعاریف‌های مشخصی دارد و انسان با استفاده از خواسته‌های زیست بوم اجتماعی می‌تواند در این زمینه به دستاوردهای مشخصی برسد. وی با اشاره به اینکه از دانشی اسلامی در قلمرو علوم انسانی استفاده شده است تصریح کرد: این علوم انسانی می‌تواند در ابعاد مختلف جامعه اسلامی تاثیر مشخصی داشته باشد؛ با توجه به بررسی‌هایی که برای تعیین نیازهای تحقق علوم انسانی اسلامی انجام شده است تحقق این امر با محوریت حوزه‌های عملیه امکان‌پذیر می‌شود. رفیعی‌آتانی ادامه داد: دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با تاسیس کمیسیون‌های 10گانه در حوزه‌های مختلف در مدیریت علوم انسانی اسلامی به یاری مراکز حوزوی و غیر حوزوی پرداخته است و در برگزاری این کنگره از مشارکت 40 مرکز علمی استفاده می‌کند. وی با بیان اینکه طی دو کنگره نخست علوم انسانی اسلامی با مشارکت نزدیک به دو هزار استاد و پژوهشگر به 862 مقاله رسیده‌ایم که از این آمار 201 مقاله تایید نهایی شده است مطرح کرد: برای کنگره سوم 565  چکیده مقاله و 404 اصل مقاله به دبیرخانه رسیده که 92 مقاله آن در قالب 10 کمیسیون تخصصی ارائه شده است. رفیعی‌آتانی ارائه مقاله از سوی استادان برجسته حوزه و دانشگاه را یکی از ویژگی‌های سومین کنگره علوم انسانی اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: به کنگره دوم و سوم از سوی وزارت علوم درجه علمی پژوهشی اعطا شده است و در سومین کنگره به سمت نظریات بنیادی علوم انسانی حرکت جدیدی را آغاز کرده‌ایم. وی با اعلام این خبر که جلد نخست کتاب نظریه علوم انسانی اسلامی طراحی شده است مطرح کرد: جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در سطحی بالاتر از کتاب نظریه به آن دسته از نظریه‌پردازانی اعطا خواهد شد که نمره نخست را در میان نظریه‌های مختلف از منظر جامعه علمی در طول دوره مورد بررسی داشته باشند. جلوی نفوذ مجدد افکار مادی‌گری در علوم انسانی گرفته شود آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در اختتامیه سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که در سالن همایش مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره اظهار کرد:  کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های نظام اسلامی است زیرا تاثیر آن در تمام ابعاد جامعه اسلامی به خوبی مشاهده می‌شود. وی اضافه کرد: در این کنگره نباید برای جلوگیری از افکار غربی در میان مردم گام برداریم بلکه در مرحله نخست باید کتاب‌های علوم انسانی پالایش و در مرحله دوم برای جلوگیری از نفوذ مجدد این افکار جلوگیری شود. این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه تفکر مادی غرب از دوران پیش از انقلاب در میان مردم جامعه اسلامی نفوذ پیدا کرده است عنوان کرد: در برخی از کتاب‌های علوم انسانی که اساتید در دانشگاه‌ها تدریس می‌کردند به موضوع مذهب بسیار کم می‌پرداختند. وی با بیان اینکه طبق نوشته‌های کتب علوم انسانی غربی، مذهب از میان مردمی جاهل متولد شده است گفت: این کتاب‌ها مذهب را زایده جهالت بشر از پایه‌های طبیعی جامعه می‌دانند و با توجه به اینکه بشر در دورانی نسبت به علت بیماری‌ها، سیل‌ها و زلزله‌ها آگاهی نداشته پیش فرض‌های غلطی توسط غرب مطرح شده که تخریب‌های بسیاری برای جامعه اسلامی به دنبال داشته است. آیت‌الله مکارم شیرازی به برخی از افکار غرب در مورد جایگاه علوم انسانی اشاره کرد و ادامه داد: برای جلوگیری از نفوذ آینده تفکر غرب در میان مردم باید علت بعثت انبیا، آمدن پیامبران و نزول کتاب آسمانی را برای مردم تشریح کنیم.

وی از اهداف بیان شده در قرآن کریم برای بعثت پیامبر اسلام(ص) یاد و اظهار کرد: خداوند به اهمیت زندگی انسانی در قرآن کریم اشاره کرده و راه‌های رسیدن به زندگی پاک را برای انسان شرح داده است. این مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر اینکه زندگی پاک در سایه ایمان و عمل صالح برای انسان تحقق‌پذیر می‌شود تصریح کرد: زندگی پاک یکی از اهداف پیامبر اسلام(ص) بوده است. وی با بیان اینکه سربلندی، عزت، آزادی و افتخار بخشی از دستاوردهای زندگی انسانی است عنوان کرد: علوم انسانی باید زندگی مناسبی را برای انسان رقم بزند که در آن جایی برای نیازمندی به دیگران و ظلم‌پذیری از ظالمان وجود نداشته باشد. آیت‌الله مکارم شیرازی به اهداف امام حسین(ع) در قیام عاشورا اشاره کرد و ادامه داد: جسم فیزیکی دانشمندان جامعه در میان مردم نیست اما تصویر‌ و جایگاه آن‌ها در جامعه زنده می‌ماند؛ یکی از اهداف علوم انسانی هدایت انسان به سمت زندگی پاکی است که سبب ارتقا جایگاه دنیوی و اخروی انسان می‌شود. وی پیمودن مسیر آزادی واقعی را از ویژگی‌های علوم انسانی اسلامی دانست و ابراز کرد: برای تحقق علوم انسانی اسلامی باید مقابل ظلم و ستم ایستادگی کرده و تفکر اسلامی را جانشین تفکر مادی علوم انسانی غربی قرار دهیم. این استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه علوم انسانی مطلوب اسلامی باید فضائل انسانی را در میان بشریت نهادینه کند اضافه کرد: علوم انسانی نباید از دانشگاه‌ها حذف شود زیرا این امر مشکلات بسیاری برای جامعه اسلامی به دنبال خواهد داشت بلکه هدف اصلی پالایش این علوم برای رسیدن به اهداف دین مبین اسلام است. وی خاطرنشان کرد: تمام علوم انسانی که از غرب به جامعه اسلامی ورود پیدا کرده است غلط نیست، بلکه برخی از موضوع‌های مطرح شده درست و برخی دیگر دارای انحرافات بسیاری است؛ طبق آیات قرآن کریم مؤمن باید در راه عبادت خداوند کریم به درستی یا نادرستی سخن توجه کند. آیت‌الله مکارم شیرازی از تدریس علوم انسانی غربی در دانشگاه‌ها یاد کرد و گفت: در حالتی که نیازمند مقدمه سریع هستیم نباید در مقدمات بمانیم. وی با اشاره به برخی از افراد که خود را نسبت به قدرت علوم انسانی غرب ناتوان می‌دانند تصریح کرد: مسئولان و مردم باید از این تفکرات پرهیز کنند زیرا اکنون در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها افرادی توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف به دستاوردهای مناسبی برسند. آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه غرب در هیچ دورانی مقابل پیشرفت‌های دین مبین اسلام جایگاه خاصی نداشته است، تصریح کرد: حل نکردن مشکل علوم انسانی تلاش‌های نظام اسلامی را بی‌نتیجه می‌کند و در این زمینه باید در داخل و خارج کشور حرکت‌های گسترده و هماهنگی را انجام دهیم. وی از ابعاد مختلف فاجعه منا یاد کرد و ادامه داد: علمای آل‌سعود این فاجعه را قضا و قدر می‌دانند در صورتی که تعاریف‌های مشخصی برای قضا و قدر وجود دارد. تجلیل از مقام علمی و مدیریتی مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی مراسم اختتامیه سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و اعطای دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی، عصر امروز 12 آبان ماه با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی و جمعی از اهالی و اساتید علوم انسانی در مدرسه امام موسی کاظم(ع) در شهر مقدس قم برگزار شد. در این مراسم که با حضور خانواده مرحوم آیت الله مهدوی کنی برگزار شد، به صورت ویژه از مقام عالی علمی و مدیریتی مرحوم آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی تجلیل به عمل آمد.

در بخشی از بیانیه کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی درباره آیت‌الله مهدوی کنی آمده است: کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی در مراسم دومین دوره که امروز در جوار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه «سلام الله علیها» و در حضور مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی برپا می‌شود، با افتخار به این جمع بندی رسید، ابتدا از مقام عالیِ علمی و مدیریتی مرحوم حضرت آیت‌الله استاد محمد رضا مهدوی کنی «قدس سره الشریف» به خاطر طراحی، بنیان‌گذاری و به بلوغ رسانی دانشگاه امام صادق (ع) تجلیل به عمل آورد. این بیانیه می‌افزاید: بدون شک این دانشگاه، به عنوان نخستین دانشگاه علوم انسانیِ اسلامی در ایران، تاکنون نقش منحصربه‌فردی را در راستای گسترش و تعمیق علوم انسانیِ اسلامی داشته و انتظار می‌رود با ملاحظه ظرفیت‌های بی‌نظیر خود، در آینده نیز سهم و نقش بزرگی را در تکامل و عینیت بخشی به علوم انسانیِ اسلامی داشته باشد البته این کمیته مغبون است که موفق نشد در زمان حیات این استاد بزرگوار از ایشان تجلیل به عمل آورد و امروز متاسفانه در شرایطی از مقام عالیِ علمی و مدیریتی آیت‌الله مهدوی کنی قدردانی می‌شود که یکسال است او در میان ما نیست. یادش گرامی و راهش پر رهرو باد. اهدا دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به 3 استاد مراسم اختتامیه سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و اعطای دومین جهانی جایزه علوم انسانی اسلامی، عصر امروز 12 آبان ماه با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی و جمعی از اهالی و اساتید علوم انسانی در مدرسه امام موسی کاظم(ع) در شهر مقدس قم برگزار شد. در این مراسم از آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، دکتر مسعود درخشان و دکتر عباس میرآخور به عنوان اساتیدی که در زمینه علوم انسانی اسلامی فعالیت چشمگیری داشتند تجلیل و هدایایی به رسم یادبود به ایشان اهدا شد. گوشه‌ای از زندگی و فعالیت علمی برندگان جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی؛

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست: آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در تاریخ 1340 در شهرستان ابرکوه ( از توابع استان یزد) متولد شد. حدود سه الى چهار ماه قبل از پایان یافتن دوران تحصیل در دبستان شوق عجیبى به طلبه شدن و ورود به حوزه علمیه در وی پیدا شد. وی براى سال تحصیلى 55 -1354 وارد حوزه علمیه شیراز شد. در مدرسه ایمانیه شیراز با مدیریت خود شهید آیت‌الله شهید دستغیب تحصیل را شروع کرد. فعالیت سه ساله تحصیل در ابرکوه و شیراز او را در سال دوم حوزه علمیه در مدرسه الوندیه از مدارس حضرت آیت‌الله گلپایگانى نشاند، اما سال 56 -1355 دوم و سوم حوزه و سال بعد چهارم و پنجم و ششم حوزه را جهشى گذراند و سه سال مافات گذشته را جبران کرد. در سال 57 دو جلد شرح لمعه را تمام کرد و در همان حال 40 تا 50 درصد درس‌ها را خود مطالعه مى‌کرد. دروس رسائل، مکاسب و کفایه را عموما نزد مرحوم آیت‌الله ستوده تلمذ کرده و کمى از آن را هم نزد آیات کریمى جهرمی و صلواتى گذراند که با اتمام سطح همراه بود. سال 60 یا 61 بود که تحصیل دروس خارج را شروع کرد که با دو سال درس خصوصى مرحوم آیت‌الله خاتم یزدى در اصول همراه بود. درس آیات عظام فاضل لنکرانى، جواد تبریزى، سبحانى و مکارم شیرازى را درک و عمده دروس خارج فقه واصول را خدمت حضرت آیت‌الله استاد وحید خراسانى تلمذ کرد که 11 سال ادامه داشت. فلسفه را با شرح منظومه سبزوارى خدمت آیات گرامى و انصارى شیرازى و اسفار را نزد علمایى چون حضرات آیات جوادى آملی، حسن زاده آملی، محمدى گیلانى، انصارى شیرازى ، مصباح یزدی و نکونام گلپایگانى تلمذ کرد. در همان حال بدایه و نهایه را خودش مطالعه کرد. تدریس خارج اصول را در سال 1375 و خارج فقه را در سال 1382 شروع کرد که تاکنون ادامه دارد و فلسفه فقه را در سال 1389 در مدرسه عالی خاتم الاوصیاء(عج) شروع کرد. فقه و عقل، فقه و عرف و فقه و مصلحت از مهمترین آثار اوست. دکتر مسعود درخشان دکتر مسعود درخشان در سال 1328 در تهران متولد شد. پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه، در سال 1350 دوره کارشناسی اقتصاد را در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به پایان رساند و سپس به عنوان فارغ التحصیل ممتاز رشتۀ اقتصاد دانشگاه‌های کشور انتخاب و برای ادامۀ تحصیل به مدرسۀ لندن اعزام شد و مدارک کارشناسی ارشد و دکترای اقتصاد را از دانشگاه لندن اخذ کرد. در سال 1357 به ایران مراجعت کرد و به تدریس در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران پرداخت. کتاب اقتصادسنجی وی در دوره پانزدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به عنوان کتاب سال برگزیده شد. کوشش‌های علمی ایشان در موفقیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی جدید ایران مانند دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه تربیت مدرس قابل ملاحظه بوده است. دکتر درخشان از سال 1370 به عنوان اقتصاددان ارشد دفتر مطالعات انرژی در لندن (I.B.E.S) و عضو هیئت علمی دانشگاه لندن مشغول به کار است و فعالیت‌های پژوهشی وی در این مدت در زمینه‌های کاربردی پیرامون اقتصاد سیاسی نفت و گاز در خلیج فارس، آسیای جنوب شرقی و دریای خزر متمرکز بوده است. در زمینه‌های تئوریک نیز مطالعات وی بیشتر دربارۀ مکانیسم معاملات نفتی در بازارهای نفتی و تأثیر آن بر قیمت جهانی نفت خام و همچنین نقش پول واحد اروپایی (یورو) در تحولات آینده، تقسیم معاملات ارزی و به ویژه بر دلار و قیمت گذاری نفت خام است. بومی سازی اقتصادی و اقتصاد اسلامی و اقتصاد اسلامی پیشینه تاریخی و چشم انداز آینده از جمله مقالات اوست. وی معتقد است: یکی از مؤثرترین روش‌هایی که استادان دانشگاه می‌توانند توجه دانشجویان را به اقتصاد اسلامی جلب کنند و علاقه آنان را به مطالعه و پژوهش در این حوزه تقویت کنند اشاره به کاستی‏های موجود در روش، چارچوب‏‌ها و اصول حاکم بر سیاست‏گذاری‏های اقتصادی در دروس متعارف و رایج اقتصادی در دانشگاه‌‏ها از یک‏سو و تبیین تعارض مبنایی این مقولات با آموزه‏های دینی از سوی دیگر است. این روشی است که بنده از اسفندماه 1358 که در پی پیروزی انقلاب اسلامی به ایران مراجعت کردم تا به امروز در کلاس های درس به کار گرفته‏ام و آثار مثبت آن را در پرورش تعداد کثیری از دانشجویان و ترغیب آنان به مطالعات مبنایی در اقتصاد اسلامی مشاهده کرده‌‏ام. حتی در تدریس اقتصادسنجی که ظاهراً اسلامی و غیراسلامی ندارد کاربرد این روش بنا به گواهی دانشجویان، ثمرات قابل ملاحظه‏ای داشته است. درخشان در معرفی خود می‌گوید: از همان سال‌های نخستین انقلاب اسلامی، اینجانب با تفکیک دو حوزه «فقاهت» و «کارشناسی» در اقتصاد اسلامی و تشخیص مرزها و موضوعات هر یک از این دو حوزه و نیز آشنا کردن دانشجویان با روش استنباط احکام در حوزه فقاهت (بر اساس منطق اصولیین) و همچنین روش‌های مرسوم در نظریه‏پردازی‏های اقتصادی در حوزه کارشناسی، توانستم دیدگاه دانشجویان را در تحلیل مسائل اقتصاد اسلامی توسعه دهم و آنان را از خطر تأویل و برداشت‌های نادرست و غیرکارشناسانه از آیات و روایات اقتصادی حفظ کنم، خطری که متأسفانه گریبان‌گیر طیف گسترده‏ای از دانشجویان و پژوهشگران اقتصادی کشور در سال‌های نخستین انقلاب شد و تعداد زیادی را گمراه کرد. دکتر عباس میرآخور دکتر عباس میرآخور، اقتصاددان و محقق ایرانی، در جوانی برای کسب تحصیلات راهی کشور آمریکا شد و تا قبل از سال 1355 در دانشگاه‌ها و موسسات علمی آمریکا، به تدریس و تحصیل مشغول بود. در این سال برای تحقیق در باب اقتصاد اسلامی به ایران آمد و با جمعی از دوستان خود به مطالعات اولیه در این زمینه پرداخت. بعد از بازگشت به آمریکا، اقتصاد اسلامی اولویت اصلی تحقیقات وی شد. پس از آن مدتی به عنوان پژوهشگر مشغول به کار شد. وی موفق شد در صندوق بین‌المللی پول بانکداری اسلامی را به‌ عنوان روش علمی بانکداری به تصویب برساند. پس از مدتی سمت نمایندگی ایران در صندوق بین‌المللی پول از جانب بانک‌ مرکزی به او پیشنهاد شد. این سرپرستی تا انتصاب وی به سمت معاون اول صندوق بین‌المللی پول ادامه داشت و تا بازنشستگی در این سمت به این کار مشغول بود. پس از آن در مرکز بین‌المللی آموزش تامین مالی اسلامی وابسته به بانک مرکزی مالزی مشغول به تدریس و تحقیق شد. با توجه به اینکه در کشورهای غیراسلامی مبانی دین اسلام ناشناخته است، وی یکی از محورهای اصلی فعالیت خود را معرفی اقتصاد اسلامی قرار داد. کارهای وی در زمینه شناساندن جهان ‌بینی و مکتب اسلامی از همان آغاز بازگشت مجدد به آمریکا شروع شد و تاکنون ادامه دارد. کارهای جدید وی در این زمینه پس از فراغت از صندوق بین المللی پول همچنان کانون توجه محققان و دانشمندان علم اقتصاد بوده است. بخش‌هایی از فعالیت‌های او در کتاب اسلام و توسعه اقتصادی و شکل تکامل‌یافته آن در دوره اخیر و اقتصاد از منظر قرآن ملاحظه می‌شود. کتاب ثبات تأمین مالی اسلامی تدوین و جمع‌آوری خوبی از مجموعه کارهای میرآخور در زمینه بانکداری و تأمین اسلامی است. دکتر میرآخور مشارکت نظام بانکی در سود و زیان فعالیت‌های تولیدی و تجاری را به‌عنوان ضرورت نظام بانکی برای تحقق بانکداری اسلامی تلقی می‌کند. این اندیشه در کتاب اخیرش مشارکت در خطر تأمین مالی کاملا بحث و معرفی شده ‌است. این موضوع در نزد اقتصاددانان بین المللی به عنوان نظریه‌ای مهّم و به صورت دکترین وی مطرح است. پروفسور میرآخور اکنون در خارج از ایران به‌عنوان یک شخصیت کم‌نظیر در اقتصاد و مالیه اسلامی شناخته ‌شده‌ است و در بسیاری از محافل علمی و بانکی از او برای افتتاح مراکز علمی دعوت به‌ عمل می‌آید. * اهتمام ‌مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی به پیشبرد علوم انسانی اسلامی حجت‌‌الاسلام والمسلمین محمدسعید مهدوی‌کنی نیز در این مراسم با بیان اینکه آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی در حوزه علوم انسانی اسلامی به پژوهش‌ها و تولیدات متخلف پرداخته است اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی و بر‌عهده گرفتن مسئولیت‌های اجرایی فرصت زیادی برای تدوین علوم انسانی اسلامی برای این استاد برجسته وجود نداشته است. وی با تأکید بر اینکه مجموعه‌ای از آثار و راهنمایی‌های آیت‌الله مهدوی‌کنی گرد‌آوری شده است تصریح کرد: رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری در مسئولیت‌های اجرایی خود اقدامات بسیاری را برای پیشبرد علوم انسانی اسلامی انجام داده است. رئیس دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه توجه مجامع عالی به علوم انسانی اسلامی رضایت آیت‌الله مهدوی‌کنی را جلب کرده است، خاطرنشان کرد: علوم انسانی اسلامی بدون در نظر گرفتن نیازهای جامعه اسلامی تحقق نمی‌یابد زیرا فرهنگ علوم انسانی اسلامی باید نقش موثری در زندگی مردم جامعه داشته باشد. وی ادامه داد: علم مدرن و سکولار به فرهنگ اسلام دست‌اندازی کرده و چالش‌ها و شبهات زیادی را در این زمینه به وجود آورده است به همین علت باید در این زمینه شناخته مناسبی داشته و پاسخ‌های مورد نیاز را به مردم ارائه دهیم. مهدوی‌کنی با بیان اینکه علم مدرن مدعی کارآمدی است تصریح کرد: فرهنگ، تمدن، فلسفه، اخلاق و جامعه مدرن حاصل فرآینده سکولاریستی نیست و بخش‌هایی از آن، از تمدن دینی گرفته می‌شود. وی از جایگاه تعلیم و تربیت و تولید علوم اسلامی یاد کرد و گفت: توسعه دین مبین اسلام در پاسخگویی به نیازهای انسانی به باورهای جوامع بشری و تعهد نظام کشورهای اسلامی وابسته است که در این زمینه باید به تولید علم اسلامی توجه کرده و عالمان علوم انسانی را با ارکان دین مبین اسلام آشنا کنیم. رئیس دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه دانشگاه امام صادق (ع) امکان تبادل اطلاعات علوم انسانی اسلامی را فراهم کرده است عنوان کرد:‌ برنامه‌ریزی درسی پژوهشی باید به عنوان رویکردی محوری در دستور کار مراکز علوم انسانی اسلامی قرار گیرد زیرا این روش در دیگر عرصه‌های علم نتایج مطلوبی به دنبال داشته است. وی یادآور شد: دانشگاه امام صادق(ع) باید تجسم عینی میان حوزه و دانشگاه باشد تا بتواند اندیشه علوم انسانی اسلامی را مورد توجه قرار داده و به دستاوردهای مورد نظر برسد. ترویج علوم انسانی اسلامی جامعه را به سمت تعالی هدایت می‌کند آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست نیز در مراسم اختتامیه سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که در سالن همایش مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، با بیان اینکه علوم انسانی اسلامی نیازمند مفاهیم مشخصی است اظهار کرد: تقابل و تعامل علوم انسانی با فقه و دین باید مورد بررسی قرار گیرد زیرا فقه در معناهای مختلفی به‌کار گرفته می‌شود. وی فقه را دانش کاشف شریعت دانست و اضافه کرد: فقه به معنای عملیات استنباط است و این معنا در علوم انسانی اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد زیرا در علوم انسانی تعاریف‌ متعددی برای فقه بیان شده است. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: علوم انسانی می‌تواند شامل علوم هنجاری باشد و گزاره‌های مشخصی را در مورد فقه شامل می‌شود به همین علت شکاف‌های متعددی برای محققان در این عرصه ایجاد شده است. وی از ابعاد مختلف علوم انسانی اسلامی یاد کرد و گفت: برخی از افراد علوم انسانی را همان علوم اجتماعی می‌دانند در صورتی که علوم انسانی در موضوع‌های مختلف با علوم اجتماعی تفاوت دارد و عملیاتی کردن این علوم در جامعه نیازمند راهکارهای متفاوت است. آیت‌الله علیدوست با اشاره به اینکه در گستره شریعت اختلافات بسیاری در فقه وجود دارد ابراز کرد: علوم انسانی دانش‌هایی است که از هستی‌های جامعه اسلامی سخن به میان می‌آورد و این موضوع برای تمام اندیشمندان قابل قبول است. وی با تاکید بر اینکه علوم انسانی ارتباط موجودیت جامعه اسلامی را شکل می‌دهد عنوان کرد: برای اینکه قوانین جامع در عرصه علوم انسانی اسلامی تدوین شود باید به منابع مشخصی که تعاریف درست را از علوم اسلامی ارائه داده‌اند مراجعه کنیم. آیت‌الله علیدوست با بیان اینکه علوم انسانی می‌تواند به موضوع شناسی فقه کمک کند اظهار کرد: فرد فقیه می‌تواند برای پاسخ به سئوالات از علوم انسانی مورد نظر دین مبین اسلام استفاده کند. برنده دومین جایزه علوم انسانی اسلامی حرکت جامعه به سمت تعالی را یکی از ویژگی‌های ترویج علوم انسانی اسلامی در جامعه اسلامی دانست و یادآور شد: گزاره‌های برآمده از علوم انسانی می‌تواند به عنوان بازو در نظام استنباط فقه نقش‌آفرینی و در پیاده‌سازی مبناهای دین مبین اسلام مشارکت کند. وی افزود: عالم اخلاقی علوم انسانی نیز نمی‌تواند به ارتباط فقه و اخلاق بی‌توجه باشد زیرا علوم انسانی در بخش هنجارها و گزاره‌های هنجاری باید مقلد فقه بوده و از این دانش به عنوان محور استفاده کند. آیت‌الله علیدوست با اشاره به اینکه در استنباط مسائل فقهی باید به گزارهای اخلاقی علوم انسانی اسلامی توجه داشته باشیم تصریح کرد: برای تحقیق در دین و فقه باید به ظرفیت‌های علوم انسانی توجه داشته باشیم و این ارتباط باید به صورت دو طرفه از سوی اساتید علوم انسانی و عالمان فقه مورد توجه قرار گیرد. وی بر استخراج انرژی‌های نهفته در درون فقه تاکید کرد و گفت: اگر بتوانیم نسبت اخلاق و عقل را در نظر داشته باشیم می‌توانیم در مفاهیم کاربردی علوم انسانی به دستاوردهای مناسبی برسیم. استاد برجسته حوزه عملیه به برخی از کتب مطلوب در حوزه فقه اشاره کرد و ادامه داد: بررسی روش‌های ارتباطی میان فقه و علوم انسانی می‌تواند ظرفیت‌های بسیاری را برای بخش‌های مختلف علمی در نظام اسلامی به دنبال داشته باشد. وی فقه و علوم انسانی به عنوان دو بال پرنده علم نظام اسلامی دانست و گفت: برای اینکه جامعه اسلامی بتواند در عرصه‌های مختلف علمی از ابعاد مختلف علمی استفاده کند باید به این دو عنصر توجه ویژه داشته باشد. اقتصاد مقاومتی بدون فرهنگ و سیاست مقاومتی تحقق نمی‌یابد مسعود درخشان در مراسم اختتامیه سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که در سالن همایش مدرسه عالی امام کاظم(ع) قم برگزار شد، با بیان اینکه اقتصاد اسلامی در میان علوم انسانی اسلامی جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم نسبت به ویژگی‌های اقتصاد اسلامی آگاهی مناسبی داشته باشیم باید از اندیشه بزرگان دینی و منابع آن‌ها در این زمینه استفاده کنیم. وی با تأکید بر اینکه تبادل اندیشه‌ها یکی از دستاوردهای اصلی سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی است اظهار کرد: انقلاب اسلامی نیروی محرک رشد نظرات کاربردی را در ایران و دیگر کشورهای اسلامی ایجاد کرده است اما اکنون باید وجود تنوع در پیشرفت‌های اقتصاد اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم. عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی از ایجاد زمینه‌های رشد اقتصاد اسلامی در نظام اسلامی ایران بعد از دوران انقلاب یاد کرد و گفت:‌ اقتصاد اسلامی به صورت مستقیم اسلامی کردن ارتباطات اقتصادی را مورد توجه قرار می‌دهد. وی اقتصاد اسلامی را مجموعه‌ای از نظریات و سیاست‌های اقتصادی دانست و افزود:‌ اقتصاد اسلامی نظام اسلامی را در عرصه‌های مختلف اقتصادی به دستاوردهای متفاوتی می‌رساند. درخشان با اشاره به اینکه نگرش گزاره‌های برخاسته از علوم انسانی باید مورد بررسی قرار گیرد تصریح کرد: این گزاره‌ها احکام مورد نیاز را به صورت مستقیم ثابت می‌کند و فقیه بر اساس اصول شریعت و با استفاده از مقوله‌های مختلف علوم انسانی به تثبیت جامع مسائل در میان مردم کمک می‌کند. وی به بخشی از ویژگی‌های اسلام آمریکایی اشاره کرد و یادآور شد: انقلاب و سیاست در اسلام آمریکایی تعریفی ندارد اما برای عرصه‌های مختلف اقتصادی در این اسلام سرفصل‌های مشخصی بیان شده است. برنده دومین جایزه علوم انسانی اسلامی بر تبیین اقتصاد اسلامی در میان مردم جامعه اسلامی تاکید و ابراز کرد: نظام اقتصادی پایه‌های نظام سیاسی جمهوری اسلامی را مورد تاثیر قرار داده است. وی تدریس دروس تخصصی به منظور تبیین رویکرد اقتصاد اسلامی را راهکاری برای حل بخشی از مشکلات اقتصادی جامعه اسلامی خواند و افزود: اساتید آگاه مسائل اقتصاد اسلامی باید سنگین‌ترین دروس اقتصادی را در دانشگاه‌ها تدریس کنند تا دانشجویان بتوانند به عنوان افراد نقاد در این عرصه نقش‌آفرینی کنند. درخشان با بیان اینکه متخصصان علوم اقتصادی باید نسبت به اقتصاد اسلامی آگاهی مناسبی داشته باشند مطرح کرد: اگر اساتید عالی اقتصادی در کلاس‌های خود اقتصاد بدون توجه به نظریه‌های اسلامی را نقد کنند دانشجویان دلباختگی خود را نسبت به اقتصاد غربی از دست می‌دهد. وی به بخشی از عملکرد بخش‌های اقتصادی جامعه اسلامی در زمینه اجرایی کردن ارکان اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی بدون فرهنگ و سیاست مقاومتی تحقق نمی‌یابد زیرا سیاست و فرهنگ ارکان اصلی برای ایجاد تغییر در جامعه اسلامی است. درخشان بیان کرد: قراردادهای نفتی اگر مبنای درآمد 30 سال آینده جامعه اسلامی باشد مشکلات بسیاری برای اقتصاد اسلامی و نظام سیاسی کشور ایجاد می‌شود؛ کاستی‌های موجود در نظام اقتصادی نیازمند تغییر نگاه کارشناسان و مسئولان است که با نظام سیاسی کشور هماهنگی ندارد. عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه نظام اقتصادی و سیاسی جامعه اسلامی ارتباط‌های مشخصی با یکدیگر دارند عنوان کرد: برای اینکه جامعه اسلامی بتواند در عرصه‌های مختلف از ظرفیت‌های اقتصاد اسلامی استفاده کند باید از متخصصانی با دیدگاه‌های متفاوت استفاده شود. وی با اشاره به اینکه اقتصاد اسلامی دستاوردهای مشخصی را برای جامعه اسلامی به دنبال دارد ابراز کرد: برای اینکه بتوانیم از ظرفیت‌های مختلف اقتصاد اسلامی استفاده کنیم باید مجریان عرصه اقتصاد نسبت به جایگاه اقتصاد در دین مبین اسلام آگاهی مناسبی داشته باشند. درخشان ادامه داد: سومین کنگره علوم انسانی اسلامی تاکنون توانسته برای ابعاد مختلف علوم انسانی و ارتباط آن‌ها با دین مبین اسلام به تعریف‌های مناسبی برسد که امیدواریم با توسعه این کنگره و حضور پر شورتر پژوهشگران و اساتید در دوره‌های آینده این کنگره در عرصه تدوین و اجرایی کردن علوم انسانی اسلامی به قله‌های مورد نظر برسیم.‌

کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی‌ و اعطای دومین جهانی جایزه علوم انسانی اسلامی‌ با صدور بیانیه‌ و تجلیل از برترین‌ها پایان یافت در بیانیه پایانی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی‌ و اعطای دومین جهانی جایزه علوم انسانی اسلامی‌ آمده است: با نهایت حمد و سپاس الهی به خاطر نزول نعمات غیر قابل شمارش و بی پایانش بر انسان و جامعه انسانی، به ویژه نعمت عظیم و غیرقابل وصفِ اسلام و تعالیم نورانی و حیات بخش آن، صلوات می‌‌فرستیم بر رسول گرامی‌ اسلام و آل طیبین و طاهرین او و بهترین و خالصانه‌ترین سلام‌ها را تقدیم می‌‌کنیم به پیشگاه مقدس و منور حضرت ولی الله الاعظم «عجل الله تعالی فرجه الشریف». همچنین گرامی‌ می‌داریم یاد و نام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی‌، حضرت امام خمینی «رضوان الله تعالی علیه» و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی‌ به ویژه شهدای حوزه و دانشگاه را و درودهای خود را تقدیم می‌‌کنیم به محضر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی‌، حضرت آیت الله العظمی‌ خامنه ای «مدظله العالی». در ادامه این بیانیه آمده است: برای کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی‌ مایه مباهات است، در شرایطی بیانیه دومین دوره از این جایزه را صادر کند که به لطف الهی شاهد تثبیت و رشد قابل توجه شجرۀ طیبه علوم انسانیِ اسلامی‌ در ایران و بخش‌های مهمی‌ از جهان اسلام و همچنین قیام خودجوش شمار کثیری از علما و دانشمندان دلسوز به منظور شکل دهی و تکامل علوم انسانیِ اسلامی‌ از طریق تولید انواع نظریه‌های مهم و اثربخش در عرصه‌های گوناگون هستیم. در چنین موقعیتی، مهم‌ترین توقع از مدیران متعهد و دلسوز، به ویژه در ایران اسلامی‌، اولاً حمایت شایسته از نظریه‌پردازان برجسته مسلمان، آن هم به منظور تکمیل فعالیت‌های علمی‌ آنها و ثانیاً کنار زدن نظریه‌های غربی و سکولار و ایجاد میدان‌های مساعد برای کاربست قوی نظریه‌های اسلامی‌ در حوزه‌های اجرایی و مدیریتی جوامع اسلامی‌ است. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی‌ در مراسم دومین دوره که امروز در جوار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه «سلام الله علیها» و در حضور مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی‌ مکارم شیرازی برپا شد با افتخار به این جمع‌بندی رسید، ابتدا از مقام عالیِ علمی‌ و مدیریتی مرحوم حضرت آیت الله استاد محمد رضا مهدوی کنی «قدس سره الشریف» به خاطر طراحی، بنیان گذاری و به بلوغ رسانی دانشگاه امام صادق (ع) تجلیل به عمل آورد. بدون شک این دانشگاه، به عنوان نخستین دانشگاه علوم انسانیِ اسلامی‌ در ایران، تاکنون نقش منحصربه‌فردی را در راستای گسترش و تعمیق علوم انسانیِ اسلامی‌ داشته و انتظار می‌‌رود با ملاحظه ظرفیت‌های بی‌نظیر خود، در آینده نیز سهم و نقش بزرگی را در تکامل و عینیت بخشی به علوم انسانیِ اسلامی‌ داشته باشد البته این کمیته مغبون است که موفق نشد در زمان حیات این استاد بزرگوار از ایشان تجلیل به عمل آورد و امروز متاسفانه در شرایطی از مقام عالیِ علمی‌ و مدیریتی آیت الله مهدوی کنی قدردانی می‌‌شود که یکسال است او در میان ما نیست. یادش گرامی‌ و راهش پر رهرو باد. در این بیانیه افزوده شده است: کمیته اعطاء جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی‌ در این دوره، ضمن مواجهه با ده‌ها نظریه‌پرداز برجسته و اثرگذار در ایران و جهان اسلام، شرایط سخت و پیچیده‌ای را برای انتخاب برترین نظریه پردازان سپری کرد ولی در نهایت به مدد الهی و پس از بررسی‌های چند مرحله‌ای، که نظام نامه جایزه آن را مقرر داشته است، موفق شد سه تن از نظریه پردازان را شایسته معرفی در این دوره تشخیص دهد: یک: استاد ارجمند جناب آیت‌الله آقای ابوالقاسم علیدوست، در رشته فقه و حقوق اسلامی‌، که علاوه بر خدمات ارزشمند در عرصه‌های آموزشی و تالیف آثار متعدد و برجسته به ویژه در عرصه‌های فقهی و حقوقیِ نوپدید، به طور خاص موفق شده‌اند ضمن ارائه نظریه‌ای جامع در خصوص تعیین مناسبات فقه و علوم انسانی و اجتماعی، مدل مشخصی را برای پیوند میان این دو ارائه کند. دو: استاد ارجمند جناب آقای دکتر مسعود درخشان در رشته اقتصاد اسلامی‌ که ضمن تقویت و بسط گفتمان اقتصاد اسلامی‌ در ایران و نقدهای قوی نسبت به نظام اقتصاد لیبرال، و همچنین پرورش شاگردان فراوان در این عرصه موفق شدند در عرصه روش‌شناسی و همچنین نظام سازی در حوزه اقتصاد اسلامی‌ نظریه‌های اثربخشی را ارائه کند. سه: استاد ارجمند جناب آقای دکتر عباس میرآخور، ایرانیِ مقیم آمریکا که با بیشترین حجم از فعالیت‌های کیفیِ تحقیقی در ابعاد و زوایای گوناگون اقتصاد اسلامی‌، آن هم بر اساس منابع اصیل اسلامی‌ یعنی قرآن و سنت و ارائه آن در قالب نظریه‌های متعدد، هم اکنون به عنوان یکی از مراجع فکری مهم و اثرگذار در حوزه نظام مالی و بانکداری اسلامی‌ شناخته می‌‌شود. در پایان، ضمن آرزوی سلامتی و مزید توفیق برای این سه دانشمند گرانمایه در مسیر خدمت خالصانه به پیشرفت و تعالی جامعه اسلامی‌، از همه اساتید و صاحب نظران محترمی‌ که در مراحل گوناگون ارزیابی‌ها در کنار کمیته اعطاء جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی‌ بودند قدردانی می‌‌کنیم. همچنین لازم است از بنیاد محترم فرهنگ و تعالیِ مبنا و نیز شهرداری تهران به خاطر مشارکت در تأمین جوایز این دوره صمیمانه سپاسگزاری کنیم. انتهای پیام/2258/ذ40



94/08/13 - 00:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن