تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 1 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801556420




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ابتکار :کشاورزی یارانه‌ای قاتل محیط زیست شده است


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
ابتکار :کشاورزی یارانه‌ای قاتل محیط زیست شده است
ابتکار :کشاورزی یارانه‌ای قاتل محیط زیست شده است رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت ارزش‌گذاری برای خاک، آب و عرصه‌های طبیعی گفت: نگاه یارانه‌ای به بخش کشاورزی منابع طبیعی را نابود کرده است.


به گزارش فرهنگ نیوز ، معصومه ابتکار شامگاه دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم که با محوریت بحران دشت مسیله در استانداری قم تشکیل شد، با اشاره به اولویت‌گذاری دولت در برنامه‌های خود اظهار داشت: دولت در این دو سال گذشته توجه به مسائل زیست محیطی و احیای تالاب‌ها را جزو محوری‌ترین مسائل خود قرار داده است و این اتفاق با وجود گرفتاری‌های مختلف سیاسی و اقتصادی دولت انجام شده است.
 
وی ادامه داد: آقای روحانی دولت را در شرایط سختی از دولت قبل تحویل گرفت و شرایط کشور در این دو سال هیچ‌گاه عادی نبوده اما در عین حال در میان گرفتاری‌های دیگر دولت، مسئله محیط زیست گم نشده است.
 
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه سخنرانی مقام معظم رهبری در اسفند ۹۳ یک خط مشی شفافی در زمینه محیط زیست است، از استاندار قم خواست این سخنان را در جلسات شورای اداری برای مدیران استان قم مطرح کند.
 
وی با اشاره به اهمیت حفاظت از منابع طبیعی عنوان داشت: اگر این منابع پایه را از دست بدهیم و فرصت‌های طبیعت تبدیل به تهدید شود دیگر امکان بسیاری از فعالیت‌ها را نخواهیم داشت.
 
رئیس سازمان محیط زیست گفت: سال‌ها در نقاط مختلف کشور چرای بی‌رویه داشته‌ایم و سال‌ها گفته شد که ظرفیت دام و مرتع باید مورد توجه قرار بگیرد که توجه نشد.
 
به عقیده ابتکار صاحب‌نظران کشور ما به سمت افزایش فرسایش خاک و کانون‌های بیابانی در حال حرکت است.
 
سدسازی بی‌رویه و بدون توجه به حوضه زیر دست و مسائلی مانند کشاورزی نامناسب از موضوعاتی بود که وی به عنوان دلایل رسیدن به وضعیت فعلی نام برد.  
برای تغییرات اقلیمی آماده باشیم
 
معاون رئیس جمهور ابراز داشت: در کنار تمام اینها مسئله تغییر اقلیم را هم باید در نظر داشته باشیم که این موضوع هم بسیار جدی است.
 
وی گفت: کشاورزی، دامداری، صنعت و شهرسازی ما باید برای مسئله تغییر اقلیم برنامه داشته باشد تا بتوانیم تعادل را در توسعه داشته باشیم.
 
ابتکار عنوان داشت: در استان قم منابع بسیار ارزشمندی داریم که باید با همکاری بین بخشی این منابع را حفظ کنیم.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بخشی از بحران آب از بیرون از حوضه به استان قم تحمیل شده گفت: تجمع جمعیتی و انتقال آب در مرکز کشور هشدار بسیاری را در پی داشت و کارشناسان می‌گفتند طرح‌های انتقال آب غلط است و موجب نابودی بحران در حوضه‌ها می‌شود اما سودای توسعه و شهرسازی مانع نگاه به این مسئله شد.
 
وی با اشاره به اهمیت توجه به آمایش سرزمین اظهار داشت: ظرفیت زیستی و توان طبیعت باید محور آمایش باشد و بیشتر از آن اگر باشد طبیعت تبدیل به بیابان می‌شود و گونه‌ها از بین می‌روند.
 
ابتکار افزود: یکی از برنامه‌های دولت سبز شدن اقتصاد کشور است تا به جای نگاه یارانه‌ای، به این نتیجه برسیم که با این کشاورزی و دامداری ناپایدار چقدر داریم به کشور ضربه می‌زنیم.
 
وی ادامه داد: وقتی نگاه یارانه‌ای داشته باشیم و زمین و آب را به صورت رایگان در اختیار کشاورزی و دامداری قرار دهیم، تعادل بخشی صورت نمی‌گیرد.
 
استقرار ردیف بودجه استانی برای تالاب‌ها
 
معاون رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در این زمینه گفت: در تاریخ ایران اولین بار است که دولت یازدهم برای تالاب‌ها ردیف استانی می‌گذارد و امیدواریم استان قم هم از این بهره‌مند شود.
 
وی با اشاره به همکاری‌های بین بخشی در زمینه بحران آب ادامه داد: وزیر نیرو نامه‌ای به ما داد که در آن حقابه زیست محیطی دشت‌ها دیده شده که بخشی از پساب است و بخشی از آب‌های سطحی.
 
ابتکار به بارندگی‌های چند روز اخیر سطح کشور اشاره کرد و گفت: شواهد نشان می‌دهد که پدیده ال نینو جدی است و افزایش بارانی در کل کشور بوده که از این فرصت باید استفاده شود و شاید بتوانیم بحران‌های جدی را با استفاده از این فرصت پشت سر بگذاریم.
 
وی با اشاره به درخواست استاندار قم برای تخصیص اعتبارات ملی به تالاب‌های حوض سلطان و دریاچه نمک اضافه کرد: برای احیای این تالاب‌ها روی برنامه ملی و استانی تأکید داشته و سعی می‌کنیم برای این دو تالاب اعتبارات ملی پیش بینی شود.
 
لزوم ساماندهی صنایع آلاینده در قم
 
درخواست دیگر استاندار قم از معاون رئیس جمهور، تفویض اختیار برخی مجوزهای زیست محیطی بود که وی در این زمینه هم گفت: از ۵۳ مورد ارزیابی زیست محیطی ۲۳ مورد را به استان‌ها تفویض کرده‌ایم اما برخی طرح‌ها جنبه ملی دارد و ما هم تصمیم نمی‌گیریم و گاهی به شورای عالی محیط زیست مربوط می‌شود.
 
ابتکار ادامه داد: ما به تفویض اختیار علاقمند هستیم اما هدف ما دقت در اجرای ضوابط و مقررات است.
 
وی با اشاره به اینکه در قم صنایع آلودگی بالایی دارند، گفت: در بحث بازیافت باتری‌ها و صنایع غیر مجاز مانند کوره‌های گچ که تخریب بسیار زیادی دارند و عرصه سرزمینی را به هم زده‌اند باید حتماً ساماندهی اتفاق بیفتد.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز داشت: بخش معدن هم باید مسئولیت‌پذیر باشد و بهره‌برداری معدنی نباید تبدیل به یک کانون گرد و غبار شود.


منبع: مهر


94/8/12 - 09:27 - 2015-11-3 09:27:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن