تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819176810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آذربایجان شرقی از استان های پیشتاز در حوزه پدافند غیرعامل است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در جمع امدادگران هلال احمر مرند عنوان شد؛
آذربایجان شرقی از استان های پیشتاز در حوزه پدافند غیرعامل است

همایش پدافند غیر عامل در شهرستان مرند


شناسهٔ خبر: 2957028 - سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
استانها > آذربایجان شرقی

مرند - مدیر کل بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی یکی از استان های پیشتاز کشور در حوزه پدافند غیرعامل محسوب می شود. به گزارش خبرنگار مهر، حوزه های امنیتی و دفاعی از مهمترین بخش های حفظ تمامیت ارضی و استقلال هر کشوری است و در این میان موضوع پدافند غیرعامل نیز در سال های اخیر جایگاه ویژه ای در گفتمان های مرتبط با حوزه امنیت ملی یافته است. پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیر نظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که به بکارگیری جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد. پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است. اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه‌های امن می‌باشد. در پدافند غیرعامل که اکثر منابع علمی و نظامی دنیا استتار (Camouflage)، اختفا (Concealment)، پوشش (Cover)، فریب (Deception)، تفرقه و پراکندگی (Separation & Dispersion) و مقاوم‌سازی و استحکامات (Hardening) به عنوان اصول مهم عنوان شده اند، تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند در حالیکه در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسئولیت برعهده دارند. با توجه به اهمیت این موضوع بخاطر شرایط ویژه کشور در حوزه پدافند غیرعامل، هفته ای در تقویم جمهوری اسلامی ایران به همین عنوان گنجانده شده تا ابعاد و زوایای مختلف این حوزه مورد توجه و اطلاع رسانی قرار گیرد و در همین راستا همایش پدافند غیر عامل توسط  جمعیت هلال احمرشهرستان ویژه مرند نیز برگزار و موضوعات این حوزه در شهرستان بررسی شد. آذربایجان شرقی از استان های پیشتاز در حوزه پدافند غیر عامل مدیر کل بحران استانداری آذربایجان شرقی پیش از ظهر سه شنبه در این همایش  گفت: استان ما در حوزه پدافند غیر عامل یکی از استان های پیشتاز کشور بوده و با توجه به اینکه بعد از دستور مقام معظم رهبری الزامات پدافند غیر عامل در ایجاد پروژه ها مطرح شده و بایستی تمامی پروژه ها با خود پیوست پدافند غیر عامل داشته باشند، با جدیت پیگیر اقدامات عملی در این حوزه حساس و حیاتی هستیم.

خلیل ساعی در ادامه سخنان خود با اشاره به مولفه های اثرگذار در این حوزه نیز اظهار داشت: در پدافند غیرعامل محور حفظ و تقویت و انسجام مردم با حاکمیت مهم بوده و ما در هشت سال دفاع مقدس این اتحاد و همدلی و رابطه مستحکم مردم با حکومت را دیدیم . وی با اشاره به تجربیات سال های گذشته در زلزله ارسباران و سیل مرند خاطر نشان شد: اگر الزامات پدافند غیر عامل در اجرای پروژه ها رعایت شود، مدیریت بحران در زمان حوادث  آسان خواهد بود و حتی در صورت بروز چنین حوادثی نیز می توان نسبت به پایین بودن آمار تلفات و خسارات جانی و مالی نیز امیدوار بود. مدیر کل بحران استانداری آذربایجان شرقی تصریح کرد: یکی از مباحث اصلی در حوزه پدافند غیر عامل در دنیای ارتباطات  اطلاع رسانی بموقع و سریع برای جلوگیری از رواج شایعه در جامعه است که باید فن آوری های روز را در این مسیر بکار گرفت. ساعی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر لزوم توجه جدی به موضوع اطلاع رسانی و آگاه سازی در حوزه پدافند غیرعامل اظهار داشت: با وجود رسانه های گسترده مجازی یک شایعه می تواند در کمترین زمان ممکن گسترش یافته و فضای روانی جامعه را تخریب کند که بازگرداندن این فضا به وضعیت عادی بسیار دشوار خواهد بود. پدافند غیر عامل جز اصول اسلام است امام جمعه شهرستان ویژه مرند نیز در سخنانی برای شرکت کنندگان در همایش پدافند غیرعامل شهرستان به جایگاه و اهمیت این موضوع اشاره و تصریح کرد: پدافند غیرعامل جز اصول اسلام بوده  و مسلمانان باید همیشه برای امنیت و آسایش خود تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

حجت‌الاسلام نعمت‌زاده در ادامه اظهار داشت: باید این موضوع تبیین شود که پدافند غیر عامل تنها منحصر به هفته مشخص شده برای این موضوع نیست و بایستی در طول سال اقدامات اساسی در این زمینه صورت گرفته و تبلیغات و اطلاع رسانی های لازم انجام شود تا شاهد تبدیل تضمین امنیت کامل به فرهنگ عموی باشیم . امام جمعه شهرستان ویژه مرند با اشاره به اینکه در بحث پدافند غیر عامل باید قبل از هر پناهگاهی، پناهگاه های فکری و عقیدتی مردم را در برابر تهاجم فرهنگی  دشمنان مستحکم کنیم، گفت: با توجه به جایگاه والای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در نزد افکار عمومی در سایه توجهات حضرت ولی عصر (عج) و رهبری و زعامت مقام معظم رهبری، مهمترین مسئله امروز مسئله فرهنگی است و بایستی در این بحث آمادگی عموم مردم ارتقا یابد. مباحث پدافند غیر عامل به فرهنگ عمومی تبدیل شود معاون فرماندار ویژه شهرستان مرند نیز در این همایش با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه پدافند غیرعامل خاطر نشان شد: با توجه به حساسیت این حوزه، دستگاه ها باید اقدامات عملی در خصوص تبدیل مباحث پدافند غیرعامل به فرهنگ عمومی انجام دهند.

محمد اصغر پور در تشریح این موضوع گفت: با توجه به گستردگی تهدیدات علیه کشور در حوزه های مختلف از مباحث نظامی گرفته تا حوزه فضای مجازی و بکارگیری فناوری های نوین برای وارد آوردن آسیب به کشور و نقش جدی عامه مردم در مقابله با این تهدیدات، ضروری است تا ضمن آمادگی سازمان ها و ادارات، تلاش برای تبدیل موضوع پدافند غیرعامل به فرهنگ عمومی نیز مورد توجه دست اندرکاران این حوزه قرار گیرد. گفتنی است در ادامه این همایش مهندس میثم مقدم کارشناس ارشد اداره کل پدافند غیر عامل استان از اساتید صاحبنظر در حوزه پدافند غیر مطالبی پیرامون پدافند غیر عامل ارائه کرد و نشست صمیمی در جمع امدادگران و پرسنل هلال احمر و بررسی مخاطرات و نیازهای مرند نیز از برنامه های جنبی همایش پدافند غیرعامل در این شهرستان بود که با حضور مسوولان استانی و شهرستانی حاضر در این همایش برگزار شد .









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن