تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804717672




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازاري که ظرفيت جذب هزاران تحصيل کرده را ندارد/تب دکتري بازار کار را گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ آبان ۱۳۹۴ (۱۰:۱۶ق.ظ)
بازاري که ظرفيت جذب هزاران تحصيل کرده را ندارد/تب دکتري بازار کار را گرفت موج - ساير رسانه ها؛ آمارها نشان مي‌دهد طي ۵ سال ۵۳۱ هزار بي‌سواد از بازار کار خارج شده‌اند، ضمن اين که ارتقاي تحصيلات عالي شاغلان اوج گرفته و بر دارندگان مدرک دکتري ۱۰۰ درصد افزوده شده است.
مهر نوشت:
مقامات دولتي مي‌گويند بازار کار ايران دگرگون شده و در سال‌هاي اخير موجي از تحصيل کرده‌هاي عالي در اين بازار مشغول به فعاليت هستند. آن‌ها يا تازه از راه رسيده و به اصطلاح شاغل شده‌اند و يا اينکه در طول دوران اشتغال، تصميم به ارتقاي جايگاه تحصيلي خود گرفته‌اند.
معمولا درباره شاغلان، ارتقاي تحصيلي يا براي دريافت پست شغلي بهتر انجام مي‌شود که به تبع آن دريافتي بالاتري نيز براي افراد ممکن است به همراه داشته باشد و يا اينکه افراد به دلايل شخصي و علاقه به علم و دانش بيشتر يا پرستيژ اجتماعي بهتر به دنبال تحصيلات بالاتر مي‌روند.
درباره جوانان جوينده شغل نيز بالاتر بودن سطح تحصيلي با نگاه به آينده کاري بهتر و همچنين تلاش براي ورود آسان‌تر و مطمئن‌تر به بازار کار صورت مي‌گيرد. حال هر چه که در نگاه شاغلان و جويندگان شغل درباره تحصيلات عالي باشد، درس خواندن خوب است و باعث ارتقاي سطح جامعه خواهد شد.
اما؛ مساله و نگراني که از سوي مسوولان و سياست‌گذاران در اين باره مطرح مي‌شود، اين است که به هر حال کشور براي پيشبرد امور به نيروهاي ساده و با تحصيلات عادي و اندک هم نياز دارد. بالاخره يک عده بايد بپذيرند که مشاغل فيزيکي، فني و مهارتي را انجام دهند که اتفاقا بسيار نيز براي جامعه مفيد بوده و مرتبا هم مورد نياز افراد است و اصلا چرخ جامعه بدون وجود آن‌ها نمي‌گردد.
نمي‌توان تصور کرد که همه جامعه تحصيلات در سطح عالي داشته باشند و آنگاه کسي نماند که مشاغل ديگر را انجام دهد و آن‌ها را درشان و جايگاه تحصيلي خود نداند. معمولا برخي مشاغل و تخصص‌ها مانند ساخت و ساز در بخش عملياتي آن و ارائه خدمات مختلف مورد نياز مردم در هزاران بخش اتفاقا خيلي هم نياز به تحصيلات ندارد و افرادي که در اين حوزه‌ها به صورت مهارتي کار کرده‌اند، موفق‌تر از دانشگاه رفته‌ها هستند.
نگراني ديگر اين که بازار کار ايران ظرفيت پذيرش و جذب صدها هزار نفر تحصيل کرده را در مشاغل پشت ميزنشيني و مديريتي ندارد و اصلا نيازي هم نيست. وقتي همه چيز به سمت تکنولوژي و استفاده از تجهيزات مدرن پيش مي‌رود، اشتغال با تعداد بالا در بسياري از حوزه‌ها معنا ندارد؛ مگر اين که سياست گذران زماني به اين فکر بي افتند که براي از بين نرفتن فرصت‌هاي شغلي و جلوگيري از بيکاري افراد، عمدا از برخي تکنولوژي‌ها استفاده نشود، مانند کاري که سال‌ها در هندوستان انجام شد تا مردم بيکار نمانند و شغلي داشته باشند.
به هر حال، هرچند امروز هزاران جوان شرافتمند داراي تحصيلات عالي و سطح بالا مي‌گويند حاضرند هر کاري که باشد را انجام دهند ولي بيکار نمانند اما قطعاً اشتغال از روي ناچاري و بدون علاقه، نمي‌تواند براي خود فرد لذت کاري و پيشرفت به همراه داشته باشد و اينکه براي جامعه هم اين‌گونه کار کردن مفيد نيست.
براساس آخرين آماري که توسط وزارت کار درباره تحولات بازار کار ايران ارائه شده، تب جويندگان کار داراي تحصيلات عالي به شاغلان هم رسيده و تنها در طول ۵ سال بر تعداد شاغلان داراي تحصيلات کارشناسي ارشد تا دکتري و دکتراي تخصصي بين ۱۴۷.۳ تا ۱۹۹.۵ درصد افزوده شد.
از سوي ديگر، تا پايان سال ۹۲ مجموعا ۲ ميليون و ۶۷ هزار نفر بي‌سواد در بازار کار ايران فعاليت دارند که اين مساله نشان مي‌دهد فضاهاي شغلي فراواني هستند که اتفاقا نيازمند تحصيلات نيست، البته ممکن است بخشي از گذشته مانده باشند و تا سال‌هاي آينده از بازار کار بازنشسته شوند.
دليل اين گفته اينکه در دوره سال‌هاي ۸۸ تا ۹۲ از تعداد شاغلان بي‌سواد در بازار کار ايران ۵۳۱ هزار نفر کاسته شده است که مي‌توان گفت ساليانه ۱۰۰ هزار بي‌سواد از بازار کار خارج و احتمالا به جاي آن‌ها فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها وارد مي‌شوند.
در سال ۸۸ تعداد ۲ ميليون و ۵۹۸ هزار نفر شاغل بي‌سواد در بازار کار ايران فعاليت داشتند که در سال ۹۲ به ۲ ميليون و ۶۷ هزار نفر کاهش يافت. شاغلان بي‌سواد در سال ۸۸ به ميزان ۱۴ درصد کل بازار کار را تشکيل مي‌دادند که اين آمار در سال ۹۲ به ۱۱ درصد کاهش يافت.
بر پايه آخرين آمارهاي موجود، تعداد شاغلان داراي مدرک تحصيلي کارشناسي ارشد و دکترا در کشور ۵۹۹ هزار نفر است، همچنين ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر ليسانس دارند و يک ميليون و ۵۰۶ هزار نفر هم داراي فوق ديپلم هستند.
۴ ميليون و ۶۸۷ هزار شاغل داراي مدرک تحصيلي پيش دانشگاهي و ديپلم هستند که در صورت ادامه روند ارتقاي سطح تحصيلي شاغلان، از اين آمار در سال‌هاي آينده کاسته و بر تعداد شاغلان داراي مدرک ليسانس و بالاتر افزوده مي‌شود.
با وجود افزايش تعداد شاغلان با تحصيلات عالي، هنوز هم ۹ ميليون و ۸۲۱ هزار نفر شاغل در بازار کار ايران داراي تحصيلات کمتر از ديپلم هستند. کارشناسان هشدار مي‌دهند اگر روال ارتقاي جايگاه‌هاي تحصيلي شاغلان ادامه يابد، ممکن است در طول سال‌هاي آينده تأمين نيرو در برخي رشته‌ها و مشاغل با مشکل مواجه شود و در برخي بخش‌ها نيز تقاضاهاي بي‌شماري شکل بگيرد.
تغييرات سطح تحصيلي درباره افراد داراي مدارک کارشناسي ارشد به بالا جالب‌تر است به نحوي که افراد داراي تحصيلات فوق ليسانس و دکتري در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۸ به ميزان حدود ۵۰ درصد بيشتر شد. تعداد شاغلان داراي دکتراي تخصصي، اما؛ در اين دوره زماني به ميزان تقريبا ۱۰۰ درصد رشد داشت و از ۴۴ هزار و ۶۲۱ نفر سال ۸۸ به ۸۳ هزار و ۷۴۹ نفر در سال ۹۲ رسيد.
همه اين تحولات سطح تحصيلي شاغلان بازار کار ايران در مقابل سونامي تغييرات سطح تحصيلي زنان ناچيز است. رفتار زنان شاغل در طول ۵ سال ۸۸ تا ۹۲ نشان مي‌دهد که آن‌ها تصميم به يک انقلاب بزرگ تحصيلي گرفته‌اند و ارتقاي شديدي در ميزان تحصيلات آن‌ها اتفاق افتاده است.
تعداد زنان شاغل کشور در دوره مورد بررسي در سطح تحصيلي کمتر از ديپلم به ميزان ۲۶ درصد کاهش يافت که نشان دهنده افت اميد به کار زنان در رده‌هاي پايين تحصيلي است، همچنين اين آمار نشان مي‌دهد زنان داراي تحصيلات پايين احتمالا جستجوي شغل کمتري نسبت به زنان داراي تحصيلات بالاتر انجام مي‌دهند.
در بخش زنان بي‌سواد نيز تعداد شاغلان ۳۴.۴ درصد کمتر شده و اين وضعيت تا رده تحصيلي پيش دانشگاهي و ديپلم نيز مشاهده مي‌شود به نحوي که در اين گروه تحصيلي تعداد شاغلان زن ۱۹.۹ درصد کمتر شده است. زنان شاغل تا فوق ديپلم هم در يک دوره ۵ ساله به ميزان ۱۸ درصد کمتر شده است.
زنان ترجيح داده‌اند براي باقي ماندن در بازار کار و يا ارتقاي شغلي به سمت تحصيلات ليسانس به بالا بروند؛ بنابراين در فاصله ۵ سال ۸۸ تا ۹۲ بر تعداد زنان شاغل ليسانسيه ۲۲.۴ درصد افزوده شده است. اين وضعيت درباره زنان داراي مدرک تحصيلي کارشناسي ارشد و دکتري ۱۴۷.۳ درصد رشد نشان مي‌دهد و بالاخره در يک دوره ۵ ساله بر آمار زنان داراي مدرک تحصيلي دکتراي تخصصي ۱۹۹.۵ درصد افزوده شد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن